Hur agerar vissa poliser i det "civila" livet?

Sundog

Medlem
Gick med
1 Nov 2004
Ort
Estland
Hoj
RC24
När jag åkte till jobbet imorse (vid 10-tiden, essingeleden, 70, fyrfiligt) tvärnitade plötsligt bilen framför mig - föraren märkte nämligen att det ligger en piketbuss lite längre fram i den vänstra filen och kör strax under 70. Jag byter fil och smyger förbi, efter 5 sek lägger konstapeln sig på tutan, gasar och kör upp bredvid mig. Smått chockad tittar jag på honom - tänker han verkligen stoppa mig för +4 km/h? - nej, han bara skriker nånting, viftar vilt med handen och pekar mot sin hastighetsmätare (tror nog att han slog sönder glaset på den:D ). OK, uppfattat, jag fortsätter på exakt 68 och börjar fundera - hur agerar en sån rabiat gubbe när han kör hem efter jobbpasset, utan sin mundering och i sin privata bil? Det måste vara en jäkla skillnad mellan den trafiken han ser i tjänsten, då de flesta blir nästan löjligt laglydiga mönstertrafikanter så fort de ser en blå-vit bil, och verkligheten där de flesta kör minst 10-20 över den tillåtna hastigheten.. Eller är man en polis bara till 17.00?:confused:
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Haha, vilken nitisk tjomme! =) Det kan inte vara lätt att måsta bli så förbannad för en så liten sak, jag menar killen måste ju gå runt och vara förbannad jämt?
:tomten
 

Ohls

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha R6 -99
haha de flesta poliser jag har träffat är rätt snälla :)

Jag kom och maxade på 2an häromdan på en landsväg. Bromsar in och kör in i rondellen där en polisbil kör in direkt ifrån vänster. Jag tänkar shit, nu är det kört. Men han viftar bara med fingret lite och kör vidare.

Nu på efterhan så kom jag på att han kan ju inte ha mätt min hastighet. Men han skulle ju faktist kunnat stoppat mig för onödigt buller eller vårdslöshet.

Han kanske var MC åkare själv, vem vet =)
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Har en polare som är polis och han skiter fullständigt i hastighetsbegränsningen pivat. 170 på 70-väg när vi skulle iväg på lite aktiviteter.

-Vad skulle händ om de klockade dig?
-Hehe, ingenting :6surkart

En annan åker ju dit för grov vårdslöshet i trafik :arsele
 

sandstream

Guest
En polis är alltid i tjänst i sitt eget distrikt dygnet runt och måste ingripa om ett brott begås.
Tack och lov slappnar de flesta av när de tar av sig uniformen och är som vilken svensson som helst.
 

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Ort
Hammrö
Hoj
Xr 600
Ja och ett gäng kompisar blev stoppad av en polis som inte var i tjänst när vi hade kört om henne i fullrulle och genat i en rondell och sen började bilen följa efter oss så stannade vi.

va ju en ganska dum vettetusan varför han gena i rondellen.

ja iallafall hon sa att hon inte kunde göra något men hon hade ringt och skickat en patull efter oss och sen åkte hon vi väg.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Xr_Sebbe skrev:
2514844 Ja och ett gäng kompisar blev stoppad av en polis som inte var i tjänst när vi hade kört om henne i fullrulle och genat i en rondell och sen började bilen följa efter oss så stannade vi.

va ju en ganska dum vettetusan varför han gena i rondellen.

ja iallafall hon sa att hon inte kunde göra något men hon hade ringt och skickat en patull efter oss och sen åkte hon vi väg.

Det var ju snällt att hon varnade er iaf. :D
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Blåste om en röd v70 på väg hem från jobbet, vek in på farsans jobb och skulle säga hej. Då kommer v70in in på parkeringen, tvärstannar och gubben kastar sig ut. Han undrar om jag har körkort för mcn, jag svarar jo men varför undrar du? Det var en polis som inte var i tjänst, han tyckte att jag kunde leka roadräjsing någon annan stans. Sen drog han lika fort som han stannat.
 

IronMike

Guest
Jag tänker bli cop... kan redan säga nu att jag skiter fullständigt i trafikbrott och kommer alltid göra, det är inget brott i min mening, sålänge man inte är påverkad. Dom gångerna man kommer få praktisera trafikkontroll tänker jag sjukanmäla mig.

:arsele
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
IronMike skrev:
2515286 Jag tänker bli cop... kan redan säga nu att jag skiter fullständigt i trafikbrott och kommer alltid göra, det är inget brott i min mening, sålänge man inte är påverkad. Dom gångerna man kommer få praktisera trafikkontroll tänker jag sjukanmäla mig.

:arsele

Ujujuj....HäFTiGGt. Gosse...om du kommer in på skolan, peppar peppar, så kommer du få en grym chock sen när du kommer ut och märker hur mkt trafikjobb det är. Och det är inget du kan välja bara för du inte jobbar på trafiken. Du kommer inte få jobba kvar om du inte uppfyller kraven på att skriva ut böter m.m. Skulle även vilja se dig när du ska vägra vara med på trafikkontroller och på hur dom du jobbar med reagerar! :corn

För att hålla topic kan jag ju säga att det varierar. Man är ju faktiskt polis dygnet runt och man har skyldighet att gripa in i eget län då man får vetskap om brott. Men har man jobbat 10 timmar diverse stökigt folk är man inte så sugen på att ta massa övertid, speciellt när man inte har nån utrustning med sig...
En del gillar väl bara att dela ut pekfingrar..
 

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
Z750 -04 Röd
IronMike skrev:
2515286 Jag tänker bli cop... kan redan säga nu att jag skiter fullständigt i trafikbrott och kommer alltid göra, det är inget brott i min mening, sålänge man inte är påverkad. Dom gångerna man kommer få praktisera trafikkontroll tänker jag sjukanmäla mig.

:arsele

:tummenupp
 

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
DumbassDriver skrev:
2515395 Ujujuj....HäFTiGGt. Gosse...om du kommer in på skolan, peppar peppar, så kommer du få en grym chock sen när du kommer ut och märker hur mkt trafikjobb det är. Och det är inget du kan välja bara för du inte jobbar på trafiken. Du kommer inte få jobba kvar om du inte uppfyller kraven på att skriva ut böter m.m. Skulle även vilja se dig när du ska vägra vara med på trafikkontroller och på hur dom du jobbar med reagerar! :corn

För att hålla topic kan jag ju säga att det varierar. Man är ju faktiskt polis dygnet runt och man har skyldighet att gripa in i eget län då man får vetskap om brott. Men har man jobbat 10 timmar diverse stökigt folk är man inte så sugen på att ta massa övertid, speciellt när man inte har nån utrustning med sig...
En del gillar väl bara att dela ut pekfingrar..

Något krav att skriva ut böter finns det inte. Men man kan inte lämna rapporteftergift hela tiden heller.
Det han inte fattar är väl att trafiken dödar många människor varje år och att det krävs kontroll i trafiken. Men jag tvivlar på att han blir antagen.

Var i Stockholm jobbar du? Hur länge har du varit polis?

Lite on topic. Som polis så ingriper du sällan på fritiden. Det ska vara riktigt allvarligt för att jag ska ingripa. Man måste vara ledig också. Jag tror att det dock är vanligare bland nya poliser att ingripa. Endel blir lite heta i början och åker runt och hytter med näven mot folk som åker 5 km/h för fort tex. Det brukar dock gå över. :)
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Santo skrev:
2514793 Har en polare som är polis och han skiter fullständigt i hastighetsbegränsningen pivat. 170 på 70-väg när vi skulle iväg på lite aktiviteter.

-Vad skulle händ om de klockade dig?
-Hehe, ingenting :6surkart

En annan åker ju dit för grov vårdslöshet i trafik :arsele

Det finns inget direkt samband mellan vårdslöshet i trafik och vald hastighet.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det har hänt mig flera gånger när man kört på ngn motorväg att kön bakom en 108km/h-körande målad bil bygger upp till en 10-15 bilar för att ingen vågar köra om korvförsäljarna i de mörka blåa uniformerna.

Men det är bara gasa förbi i 115-120. De har iaf aldrig stoppat mig. Än. :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Zee skrev:
2516022 Det har hänt mig flera gånger när man kört på ngn motorväg att kön bakom en 108km/h-körande målad bil bygger upp till en 10-15 bilar för att ingen vågar köra om korvförsäljarna i de mörka blåa uniformerna.

Men det är bara gasa förbi i 115-120. De har iaf aldrig stoppat mig. Än. :)


Det sköna är att det alltid kommer någon hantverkarcheva med ett lätt 130km/h gung och kör om tillslut, aldrig sett polisen sätta efter.

Själv har jag alltid nått fuffens för mig och vågar aldrig köra om. Gör jag det är det med vitnande knogar på ratten / styret och nervöst ihoppressade läppar och hjärtat slår som en stånghammare..
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har en kompis som är snut. han kör 200km/h+ på allmän väg när han inte är i tjänst :D
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chronic skrev:
2516046 Själv har jag alltid nått fuffens för mig och vågar aldrig köra om. Gör jag det är det med vitnande knogar på ratten / styret och nervöst ihoppressade läppar och hjärtat slår som en stånghammare..

Precis. Tar domm en hamnar man i finkcan direkct!!11 :hihi
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
IronMike skrev:
2515286 Jag tänker bli cop...
De tar väl tyvär inte in så mycket gamla nazister på polishögskolan nuförtiden?! Du borde kanske se om du kan kvoteras in?! En gammal skinnskalle per invandrare som tas in på skolan borde väl vara en lagom dos för att upprätthålla balansen?! Berätta lite om din stora beundran av hitler, din syn på "nysvenskar" och zigenarpack så borde platsen vara din.:tummenupp

...och om de fortfarande är tjuriga kan du ju berätta lite om dina hojbravader när du BRASSAT I HELVETE från snutsvinen....

DumbassDriver skrev:
2515395

För att hålla topic kan jag ju säga att det varierar. Man är ju faktiskt polis dygnet runt och man har skyldighet att gripa in i eget län då man får vetskap om brott.

Poliser får väl inte några hårdare påföljder än vanligt folk om de åker dit för fortkörning?! Däremot kan de väl bli ett ärende för nån diciplinnämnd om de döms för grövre trafikbrott som vårdslöshet eller rattfylla?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top