Hur berätta för frugan att det är dags för MC?

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Killen i fråga tycker kanske kvinnan i hans liv är mer värd än ett körkort. Då är man redo att ge upp allt.

Det finns andra saker än hojar vet du :)

jo, men hur tänkte du nu?
snubben har gjort en tråd om ämnet? :va
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Jo precis, tänk om jag kunde vara lika tuff som du.

Att man bryr sig om den man är gift med innebär INTE att man är en pussy. Snarare tycker jag det är ett tecken på hälsosam empati. Men det är ju jag det.

Tack för svaret iaf...

lätt att vara kaxig bakom en datorskärm.:gnissla
har man familj så får man ta hänsyn till varandra helt enkelt.
du kommer säker att få frågan,vad ska det vara bra för,vad har vi i övriga familjen för glädje av en hoj....
allting är mycket lättare när man är singel,då kan man göra vad som helst:yoparty
hoppas att allt löser sig för dej och att du får köpa dig en hoj.:)
 

Fr_DeBoef

Front row scum..
Gick med
29 Aug 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
2002, GSX-R, 750
Satt i samma sits med fru och egna planer under sommaren och bommade på en kritisk punkt. Jag körde "mckortsracet" med min svåger (tog 2 mån) och enligt utsago var hon inte delaktig i beslutet samt att det gick för fort. Jag förstod aldrig riktigt det, hon kommer inte ta körkort, betala min soppa, köpa båge, etc. Varför skulle hon då vara delaktig. Min strategi var just tiden, göra det snabbt så hon hela tiden var på bakfot..
Nu i efterhand hade jag helt klart förankrat det bättre. Därmed inte sagt att jag hade backat på en enda punkt utan mer förklarat vad jag vill och hur jag vill göra det. Där har du ju ett plus i att det är ett rel. nytt äktenskap. Har du stor tur är det ju en rel. kort relation också. Lite svårare att säga " det får du inte göra..." Summa summarum tror jag man vinner på tung förankring och manlig list! lite som vs är inne på..

- "Sparar" bensin/tullkostnader ...(har hört att även Gbg ska få såna, grattis)
- Nakenhojskortet, men för den äldre generationen (svärföräldrar) ser den lika farlig ut..
- 30+ trafikerfarenheten
-Förstärk detta genom att fördömma lanesplitting/tokåkning etc. (ps. fortsätt göra det även när du har kortet och själv kör så..) Blir liksom ngn sorts halvsanning för en själv också..;)
- Börja identifiera hojar när ni är ute och åker. Peka och förklara. HK/NM/årsmod etc. Till slut blir det ointressant och du kan lättare smyga in kostnader för lektioner och mc (mc-pratet ska bli ett normalstadie)

samt kanske den viktigaste jokern...Få henne att asccociera mc-åkandet med positiva prylar..funkar tvärpsykolokiskt. Ett ex. När ni åkt i bilen och du tjatat sönder henne om SpeedTriplen. Hon är tyst och bara matt. Då istället för att åka hem, ta henne till lokala krogen och bjud på middag. Prata inte mc, förräns dina polare på bågar rullar in och du snyggt kan säga: Nä grabbar, inte nu, jag och frugan har en lugn middag. Vi kan snacka sen. De pushar ju naturligtvis, vad kul det skulle vara om HON tog kortet...eftersom du aldrig kommer göra det...Hon är på sen.

Ja du förstår....manlig list!
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Du har rätt till ett eget liv. Egen hobby. Eget sparande och egen ekonomi.
Du väljer själv vad du vill köpa och vad du vill göra. Alla "hinder" ifrån detta är social regler som vi själva byggt upp i våra förhållanden.

Således.... Om du vill köpa en hoj och ta MC kort är det exakt vad du ska göra. Oavsett vad frugan säger. Varför ska du ens fråga?
och varför i helvete skall hon opponera och VÄGRA dig detta??
Finns det en sjukdomsbild som inte näms här?
I grund och botten handlar det om att detta liv levs av dig och du skall göra vad du vill med det.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Att komma med ett blankt "Jag ska ha, annars kan du dra!" eller "Du får helt enkelt inte!" är knappast tecken på friskt beteende.

Efterssom killen gjorde en tråd om ämnet, då han frågar oss hur han ska bäst framföra detta till sin fru.

Redan där ringer klockorna, om att denna fru är en sådan som bestämmer i huset.

Och då vill Ts, få hjälp att framföra detta på bästa sätt, så att frun där hemma, ska tycka att detta är en bra Idé istället för en dålig?
och då kanske förbjuda stackarn, att uppfylla sin lilla dröm han har.

men men, jag antar ju bara, som många gör här inne.
 
Last edited:

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
har man familj så får man ta hänsyn till varandra helt enkelt.

Håller med där... men som nybliven hojägare på 35 undrar jag nu varför jag inte gjort detta tidigare... Vilket jävla lyft av livet! :yoparty

Det handlar om att ge och ta...
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
var är alla kvinnorna på sh.....
vi behöver veta hur dom ser på saken genom en kvinnas perspektiv..
kom igen nu moraltanter,VAKNA:krama
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag va i ett liknande läge som dig, fick för mig en vinter att ta mckort och skaffade mig en hoj sen tog jag lappen medans frugan va mammaledig med vårt första barn :) Bara säga att så här är det! Jag lär ha valt den sämsta tidpunkten med en gravid fru men det gick endå :D
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Ingen som tänker på att skulle det vart omvända roller så skulle hela högen av täckta könet skrika av panik STACKARS FÖRTRYCKTA KVINNA SOM MÅSTE BE OM ATT FÅ FÖRVERKLIGA SINA DRÖMMAR.Lite talliban fasoner av ts fru om hon inte godkänner kan jag tycka!
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
och även Ts skjuter sig i foten, som många andra här inne gör.

ni säger att man ska visa respekt och hänsyn blabla...
men samtidigt så snackar ni om att, säg att du ska skaffa en nakenhoj, en kråmsläde, inte räcer cykel, ect ect...
är inte det lite att försvara, "Tanken man har på att skaffa hoj"?
och varför ska man försvara en sådan sak, i ett förhållande som man tydligen har sådan respekt för, att man kan lägga ner hojkarriären, bara för att regeringen säger det?

om han nu ska skaffa kort, och ska skaffa hoj?
vad är skillnaden på en icke Mördarmaskin? och en Mördarmaskin?

man kan köra ihäl sig lika bra på en RR cykel som en touring cykel??
 
Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Håller med där... men som nybliven hojägare på 35 undrar jag nu varför jag inte gjort detta tidigare... Vilket jävla lyft av livet! :yoparty

Det handlar om att ge och ta...

sant som fan:D
jag och kompisen tog kortet i år och köpte cykel i år och undrar ännu,varför har vi inte kommit på detta tidigare,fan vad kul att köra hoj.:D
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Tror folk oroar sig en massa i onödan, din fru kanske inte tycker det är roligt men jag skulle inte tro att hon förbjuder dig det.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ingen som tänker på att skulle det vart omvända roller så skulle hela högen av täckta könet skrika av panik STACKARS FÖRTRYCKTA KVINNA SOM MÅSTE BE OM ATT FÅ FÖRVERKLIGA SINA DRÖMMAR.Lite talliban fasoner av ts fru om hon inte godkänner kan jag tycka!

ASG

Exakt så är det ju, jämlikhet my ass. :fakta Skulle en kvinna behöva gå som katten runt het gröt för att få tillstånd att köra hEst-grejen, då jävlar...

Lösningsförslaget är att dra på sig brallorna, börja pinka ståendes, och tala om att du skall ta hojkort, och börja köra mc. PuNGt. :D
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Hämtar ny hoj i morgon.
Jag vet att sambon litar på mitt omdöme och stödjer mina vuxna beslut. Jag tänker inte fråga om lov. :tummenupp

Vart finns respekten i förhållandet om man inte är berättigad egna beslut större än typ av ost till frukostmackan? :confused:
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Även om det kostar 100tusen kronor så får man ju betala det av sina egna pengar. Vad har hon med hans pengar att göra?

Om han har råd men inte hon så är det ju klart att han ska skaffa hoj om han nu vill det. Har inte ens han råd så ska han nog låta bli.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
från 4a tusen till 100 tusen. :död

ja jävlar.. verkar vara ett lotto det här med att ta körkort.
en del får betala flera miljoner, och andra får betala ett par tusen :va

Så hur mycket pengar spenderade du på MCintresset första året? Eller du kanske är en av dem som tog kortet och sen inte köpte hoj... finns ju nån/några sådana här på SH.

Själv så har jag hunnit med 2 uppsättningar kläder, 3 hjälmar, 2 hojar och lite tillbehörsomkostnader än så länge under mitt första år. Skall jag räkna på exakt hur mycket det blir i pengar så hamnar jag nog runt 60-70k. Och då har jag inte räknat in bensin och försäkring i det hela... och det blir en del det med då jag än så länge har kört närmre 900mil den här säsongen.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Även om det kostar 100tusen kronor så får man ju betala det av sina egna pengar. Vad har hon med hans pengar att göra?

Om han har råd men inte hon så är det ju klart att han ska skaffa hoj om han nu vill det. Har inte ens han råd så ska han nog låta bli.
Vissa har gemensam ekonomi. Då finns det egentligen inga "dina" eller "mina" pengar.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Även om det kostar 100tusen kronor så får man ju betala det av sina egna pengar. Vad har hon med hans pengar att göra?

Om han har råd men inte hon så är det ju klart att han ska skaffa hoj om han nu vill det. Har inte ens han råd så ska han nog låta bli.

Du lever inte i ett förhållande va?

Delat ekonomiskt ansvar betyder att om man då väljer att lägga dessa pengar på ett eget intresse så bör det vara förankrat att de pengarna går dit och inte till köksrenoveringen, utbyggnaden av huset, nya bilen, den trasiga värmepannan, den gemensamma vintersemestern, jorden runtresan osv osv osv.

Fast det är klart, man kan leva som du lär och sen sitta där som frånskild ganska snart, för det är dit ditt tankesätt leder med största sannolikhet.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Du har rätt till ett eget liv. Egen hobby. Eget sparande och egen ekonomi.
Du väljer själv vad du vill köpa och vad du vill göra. Alla "hinder" ifrån detta är social regler som vi själva byggt upp i våra förhållanden.

Således.... Om du vill köpa en hoj och ta MC kort är det exakt vad du ska göra. Oavsett vad frugan säger. Varför ska du ens fråga?
och varför i helvete skall hon opponera och VÄGRA dig detta??
Finns det en sjukdomsbild som inte näms här?
I grund och botten handlar det om att detta liv levs av dig och du skall göra vad du vill med det.

Precis så jag tänkte när jag läste första inlägget! Var o köpte mig en Racer igår:yoparty, Körde hoj när jag träffade min sambo o förklarade tidigt att hoj kommer jag att köra, passar det inte så... ja du förstår säkert! kör ca 20 endurotävlingar /år, gathoj på veckorna o nästa år även REC! Har vi inte bestämt att vi ska göra något t.ex en helg så är var o en fri att göra som den vill ( åka hoj ):tummenupp! Hon är glad när jag är hemma:krama
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top