Hur berätta för frugan att det är dags för MC?

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
Vad hade du gjort om du (TS) vänder på hela kakan?? om det hade vart hon som skulle göra nåt... Och det är väl svaret på hela frågan..
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Om inte det ekonomiska är en faktor (som vissa verkar hänga upp sig på) anser jag personligen att en del av den respekt man har gentemot sin partner är att inte agera förmyndare. Den tagen "man inte får" för sin fru/sambo tror jag är början till slutet. Däremot ska man förstås respektera varandras åsikter och kunna diskutera som vuxna om något inte känns rätt i vad ens partner vill göra. Om man inte tillåts ta mc-kort, varför skulle man då tillåtas ta dykcert, börja hoppa fallskärm eller göra något annat som kan vara förknippat med fara? Dessutom tror jag att man gräver en grop för sig själv om man förbjuder sin partner något. Nästa gång man själv vill göra något har man gett sin partner frikort att förbjuda det.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
För mig var det något åt det här hållet:

Hon: När kommer du hem ikväll?

Jag: Lite senare än vanligt, när jag körde upp för BE-kortet så jag kan dra hästsläpet med din stora v8 jeep såg jag en massa hojar som höll på och manövrera, så jag blev sugen att prova så jag bokade in mig på några mc lektioner när vi kom tillbaka till körskolan.

Hon: Är du inte lite tidig med din 40-årskris?


Senare tillfälle:

Hon: När kommer du hem ikväll?

Jag: Lite senare, jag är å kollar på en motorcykel jag såg billigt på blocket

Hon: Vad kostar den då?

Jag: xx.xxxx:-

Hon: Bra, då köper jag en ny häst för xx.xxxx:-


Vem som bestämmer hemma?

Jag vill gärna tro att jag får bestämma lite, men förklara då varför det alltid slutar med att jag sedan tillbringar helgen med att "kolla om hästen går att rida ute i skogen eller om den försöker kasta av dig" osv istället för att busa runt ute på vägarna...
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
o herregud, här har vi ett praktexempel mina barn, på hur man inte ska vara i ett förhållande.
"göra allt som kvinnan i huset säger"

Säg till Regeringen att det är bara att acceptera eller GTFO, där är dörren. :va

svårare en så är det vell inte?
eller är det inne att vara en pussy år 2009? eller har jag missat nått?

Fan vilket barnsligt svar:arsele
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hon red ju sa du.. tycker hon ska sluta för din skull isf :tummenupp
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Mutor. mutor och åter MUTOR:tummenupp
Ta me'na till Guldsmeden å fråga t.ex "-Det här vaa väl fina örhängen, eller hur?":kär Hon kommer att köpa det, Sen kan du alltid Bjuda ut henne på div. som t.ex middag,bio etc. etc När du sen lyckas få henne att inse vilken snäll och fantastisk mäniska Du egentligen är :kiss så börjar Du så smått antyda att det skulle vara kul att köra lite mc igen. -Jaa visst älskling...det kan jag tänka mej! Å det är då du sätter in stöten och antyder att du funderar lite på att tjacka hoj, "-Men det är bara små funderingar på nån JÄTTEbillig hoj:angel
Det är bara frågan om hur mycket man kan lirka med henne för att lyckas

Lycka till i lirkandet //Kunkel

Jo precis, tänk om jag kunde vara lika tuff som du.

Att man bryr sig om den man är gift med innebär INTE att man är en pussy. Snarare tycker jag det är ett tecken på hälsosam empati. Men det är ju jag det.

Tack för svaret iaf...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nejnejnej, inte hänge sig åt mutor...det är käpprätt fel. Varför ursäkta sina intressen, vad är nästa steg, be henne ha översyn med ens egen existens?

Upp till kamp... :fakta
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Föreslå hojkort till frugan, vet ja.
Maken & jag tog kortet tillsammans och har haft vansinnigt roligt med hojandet. Men hon kanske inte är intresserad?

(Har inte lusläst tråden, kanske framgår tidigare... Sorry, i så fall.)


Edit: Äsch såg redan i ditt första inlägg att hon var lite anti... Kanske inte läge att föreslå hojkort då. :tungan

Edit2: Å andra sidan blir man oftast mindre rädd för saker man vet något om, så med den logiken kanske det är en bra idé ändå.
 
Last edited:

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I ett hus
Hoj
Lånar
Mutor. mutor och åter MUTOR:tummenupp
Ta me'na till Guldsmeden å fråga t.ex "-Det här vaa väl fina örhängen, eller hur?":kär Hon kommer att köpa det, Sen kan du alltid Bjuda ut henne på div. som t.ex middag,bio etc. etc När du sen lyckas få henne att inse vilken snäll och fantastisk mäniska Du egentligen är :kiss så börjar Du så smått antyda att det skulle vara kul att köra lite mc igen. -Jaa visst älskling...det kan jag tänka mej! Å det är då du sätter in stöten och antyder att du funderar lite på att tjacka hoj, "-Men det är bara små funderingar på nån JÄTTEbillig hoj:angel
Det är bara frågan om hur mycket man kan lirka med henne för att lyckas

Lycka till i lirkandet //Kunkel

Blir inte kortet änu dyrare då? Sprid ut kostnaderna, körkort ca5k dela upp det på de ca 30 åren du kommer köra hoj = små pengar.
Sen behöver hon kanske inte riktigt veta vad en hoj och utrustning kostar, top hastighet eller efekt.

Sen hur du ska förklara det, du känner ju henne troligen bäst använd dina kunskaper där, prata mycket om Vi.
Alt 2, strejka, lägg dig på golvet i afären eller andra ofentliga platser och skrik som en 3åring, tilslut tror jag nog att hon blir villig att hjälpa dig att betala en mc.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Förankra dina funderingar och tankar med frun och ge henne tid att reflektera över det, men tillåt henne inte förminska dig som person genom att hålla dig borta från att utöva dina intressen, gamla som nya. Inget förhållande mår bra av det i längden.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja så länge det inte är av ekonimisk grund så skall en sambo/maka/make inte lägga sig i vad den andre har för intresse. Den friheten skall ett sunt förhållande ha.

Nåt jävla överförmynderi har inte där att göra, Känga45 - ut.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Hojkort bör införskaffas innan kärring, gör ju allt enklare :tummenupp
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Varför gå och mörka en massa? Det är j-vligt farligt att köra sporthoj oavsett vad. Kör du några år så är sannolikheten stor att du kommer att ha varit med om en olycka. Skit samma vem som var vållande. Med det sagt så tycker jag det tål och bör diskuteras i ett seriöst förhållande där balansen risk/individuell lycka är en framtida gemensam faktor.

Fokusera på hur fantastiskt underbart det är istället.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Ömsesidig respekt, så klart.

MEN du ska inte behöva vara "rädd" för att göra det du är intresserad av! Tråkigt om det är så i förhållandet.

Svårt att ge råd hur du ska framföra det när man varken känner dig eller din fru. Förhoppningsvis så är hon tillräckligt förnuftig och bryr sig om dig att hon förstår att det är något du verkligen vill och accepterar det.

Lycka till! :)
 

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Gävle.
Hoj
Street Triple R, -12
var är alla kvinnorna på sh.....
vi behöver veta hur dom ser på saken genom en kvinnas perspektiv..
kom igen nu moraltanter,VAKNA:krama

Rädsla kan hindra en från att leva till fullo. Min erfarenhet säger mig att man sällan ångrar saker man gjort, utan snarare de saker man aldrig gjorde ... Jag är av åsikten att om man valt att leva i relation så borde man också bry man sig om den andras drömmar och mål. Jag skulle själv aldrig vilja stå i vägen eller vara den som bromsar någons önskningar. Tillräckligt vaket? :tummenupp
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Knepig fråga det här. Generellt tycker jag att vi i Sverige är på tok för säkerhetsinriktade vilket gör ibland att det kväver våra intressen eftersom allt är så "farligt". Idealvärlden är att sitta och läsa böcker och inte gå utanför dörren för en del verkar det som.

Dock tycker jag att du skall lägga fram korten så som att det är du som vill göra det här (inte trycka på några säkerhetsaspekter alls till en början) eftersom du har drömt så länge om det och vill ha mc+körkort innan du dör samt att du funderar länge på det.

Får du då som svar att "jag-har-sett-på-akuten-trasiga-personer" och liknande gör att du får lägga in första trumfkortet; Att du kör säkert, att du vet om riskerna men att du har med det i din "kalkyl" med hur du känner för att ta mc-kort och de positiva delarna överväger.

Vidare kan man ju lägga in skadefrekvensen för bilar, åka utför, rida häst och liknande. Men till en början tycker jag du endast skall trycka på de positiva delarna för dig själv och att du gärna ser henne på bönpallen/eller att damen själv tar mc-kort längre fram. Låt någon lugn person ta med henne på en lugn runda så att hon känner att det inte är så farligt. Finns många som glatt kan hjälpa till med en sån vända.

Jag själv har skjutsat många som varit livrädda för motorcyklar som efter turen (utan enorma gaspådrag och knäskrap) tyckt att det kändes mycket trevligt och säkert.

Vissa kunde jag inte köra snabbare än 30 i början med för att de var så rädda. Underskatta inte den allmäna åsikten bland folk hur galet det är med motorcyklar, men underskatta inte heller effekten utav en snäll provtur med lugna växlingar och mjuk körning i lågt tempo för en rädd person. Har än så länge lyckats omvända ett flertal mycket rädda personer genom det.

Själv har jag sett till att göra urvalet innan jag skaffade fruntimmer (hon gillar hoj). Ren tur således. :tummenupp

Jag önskar dig all lycka. MC-kort/hoj är det bästa jag skaffat mig.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
När jag tog upp hojåkandet igen (efter familjebildande, 3 barn, hus och hela köret) tog det ganska lång tid av mc-tidningar överallt, lååååånga blickar efter alla hojar vi mötte etc... Sen efter ett tag kom det i soffan framför burken;
- "Ja men gå och köp dig en billig hoj då"
3 minuter senare
- "Jag skulle vilja ha en hund..."

Summa: Min hoj kostade en livförsäkring, fullt låneskydd på huset och en renrasig collie utöver inköpspriset...

/D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top