Hur bromsar du

Jag bromsar

• Antal röstningar
    0

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Bak bromsen är väl BARA till för att man inte ska slå runt när man åker TVÅTAKT på bakhjulet...

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag använder nästan enbart bakbromsen, det är så dyrt att byta om man sliter ut skivorna fram! :gnissla

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bara bak. Det dyker så otäckt där fram när man bromsar med frambromsen.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Beror på hur man kör, i stadstrafik använder jag nästan bara bakbroms med väldigt liten touch på frambromsen, om man inte kör aktivt dvs ;)

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Kurvig väg, mycket frambroms och endast lite bakbroms för att stabilisera.
Stadstrafik (kasta sig mellan bilar, över trottoarer m.m. :rolleyes: ), nästan bara bakbroms. Nosen dyker för mycket med frambromsen för att det ska flyta på bra.

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Massa frambroms, moderat med bakbroms och en skvätt motorbroms att justera sladden* med........

Jag e slideprao in i böjar, men det är roligt........ :tungan

* Om det nu skulle bli någon :lol

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ingen...
Frambromsen! bakhjulet är ju aldrig i marken när man bromsar ändå... :rolleyes:
nej men, mest frambroms och lite bakbroms. blir mycket bättre bett då än om man bara kör frambroms.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Enkom frambromsen, men Hondan har ett "fiffigt" system som lägger en viss % på bakbromsen även om du bara använder frambromsen. Säkert bra, men inge kul om man vill göra munkar.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag bromsar med både fram och bak, blir stabilare och effektivare bromsning. Den promille av bromsningar som man gör med maximal kraft släpper jag bakbromsen eftersom bakhjulet ändå i princip är i luften och gör mer nytta om det snurrar. Men hur ofta bromsar man så hårt?

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Med fötterna
Dubbla 5-kolvs 45:eek:r

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Som du beskriver så blir hojarna i regel stabilare med lite bakbroms, varför blir det så? Är de för de "sätter" sig i fjädringen å blir lägre typ (simpelt förklarat)

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag bromsar med både fram och bak, blir stabilare och effektivare bromsning. Den promille av bromsningar som man gör med maximal kraft släpper jag bakbromsen eftersom bakhjulet ändå i princip är i luften och gör mer nytta om det snurrar. Men hur ofta bromsar man så hårt?

HanneZ

Guest
Att motorbromsa med en 2-takt gör inget så länge du inte släpper gasen helt, du måste ha en del gas för att smörja maskineriet!

Först trycker på bak för att ge högre tryck åt framhjulet, sen bromsar man med fram o nyper hårdare o hårdare samtidigt som man släpper allt mer o mer med bakbromsen då trycker minskar på slangen!

/ Hannes

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Pröva i sommar att köra 100km/h och bromsa enbart med frambromsen allt vad det går, gör sedan om bromsprovet med samma fart och bromsa på samma ställe fast då även med bakbromsen, du kommer att se en viss skillnad i bromssträcka. Sedan får du dra dina egna slutsatser om vad som är effektivast.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Endast frambroms! Bakbromsen känns onödig. Förutsatt att det är torrt underlag vi snackar...
Med motard så är ju ändå bakhjulet i luften bara man tittar på bromsen så. :tummenupp

race

ninja hooker
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawa zx6r -98
ja har motrobromsat min 125a i ca 1200mil utan några problem.. den har aldrig krånglat.. bara att ställa upp tomgången lite..
ja bromsar nog me både fram å bak..

:yoparty

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag mosar på med båda, men när det är kritiskt är det frambromsen jag koncentrerar mig på.
Bakbromsen är dock klockren när man mekar runt på små utrymmen.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Tom Byron skrev:
Som du beskriver så blir hojarna i regel stabilare med lite bakbroms, varför blir det så? Är de för de "sätter" sig i fjädringen å blir lägre typ (simpelt förklarat)

Exakt, du får jämnare tryck liksom, istället för att kasta all vikt fram över framhjulet. Cykeln sätter sig ju bak när du bromsar bak. Man vill ju ha bägge hjulen i backen, istället för en bakände som svänger fram och tillbaka en bit över marken.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA