Lokke
Bullshit Racing
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Bara frambromsen. Enda gångerna jag använder bakbromsen är på grusunderlag.
Din bromsteknik känner vi till, full metal contact i sandfållan, har du bankat ut fågelbadet ur tanken ännubaronen skrev:Bromsa???
Du borde nog ändra din bromsteknik; att åka varvet runt och bromsa kan aldrig vara bra.GSXR1100R skrev:Din bromsteknik känner vi till, full metal contact i sandfållan, har du bankat ut fågelbadet ur tanken ännu
GSXR1100R skrev:Din bromsteknik känner vi till, full metal contact i sandfållan, har du bankat ut fågelbadet ur tanken ännu
Bakbroms först för att stabilisera, sen så nitadr du fram och lyfter en snygg stoppie.mattsson skrev:Jag fattar inte hur bakdelen kan "sätta sig" bara för att man bromsar med bakbromsen som en del verkar tro. Oavsett vilken broms man använder så är det väl framdelen på hojen som sätter sig? Motorcykelns massa vill ju fortsätta framåt när man bromsar. Sen att framdelen inte sätter sig lika mycket vid bakbroms jämfört med frambromsning beror väl på att man inte kan bromsa lika hårt med bakbromsen (bättre bromsar fram + mindre och mindre grepp/tryck för bakdäcket. Framdäcket får mer och mer grepp/tryck desto mer man bromsar)
Jämför med en bil som accelererar. En framhjulsdriven bil sätter sig visserligen mindre än en bakhjulsdriven bil (pga bilens massa trycks bakåt o bakdäcken får bättre grepp), men en framhjulsdriven bil "sätter sig" väl knappast där fram bara för att den är framhjulsdriven?
mattsson skrev:Jag fattar inte hur bakdelen kan "sätta sig" bara för att man bromsar med bakbromsen som en del verkar tro. Oavsett vilken broms man använder så är det väl framdelen på hojen som sätter sig? Motorcykelns massa vill ju fortsätta framåt när man bromsar. Sen att framdelen inte sätter sig lika mycket vid bakbroms jämfört med frambromsning beror väl på att man inte kan bromsa lika hårt med bakbromsen (bättre bromsar fram + mindre och mindre grepp/tryck för bakdäcket. Framdäcket får mer och mer grepp/tryck desto mer man bromsar)
Jämför med en bil som accelererar. En framhjulsdriven bil sätter sig visserligen mindre än en bakhjulsdriven bil (pga bilens massa trycks bakåt o bakdäcken får bättre grepp), men en framhjulsdriven bil "sätter sig" väl knappast där fram bara för att den är framhjulsdriven?
mattsson skrev:Jag fattar inte hur bakdelen kan "sätta sig" bara för att man bromsar med bakbromsen som en del verkar tro. Oavsett vilken broms man använder så är det väl framdelen på hojen som sätter sig? Motorcykelns massa vill ju fortsätta framåt när man bromsar. Sen att framdelen inte sätter sig lika mycket vid bakbroms jämfört med frambromsning beror väl på att man inte kan bromsa lika hårt med bakbromsen (bättre bromsar fram + mindre och mindre grepp/tryck för bakdäcket. Framdäcket får mer och mer grepp/tryck desto mer man bromsar)
Jämför med en bil som accelererar. En framhjulsdriven bil sätter sig visserligen mindre än en bakhjulsdriven bil (pga bilens massa trycks bakåt o bakdäcken får bättre grepp), men en framhjulsdriven bil "sätter sig" väl knappast där fram bara för att den är framhjulsdriven?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |