Hur bromsar du

Jag bromsar


  • Antal röstningar
    0

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Bara frambromsen. Enda gångerna jag använder bakbromsen är på grusunderlag.
 

Triumphrider

Nu med "evil" avatar
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Smedsby Finland
Hoj
Trumpet RS955i -02
Använder oftast bara Triumphens förträffliga frambroms, och motorbromsen.
bakbromsen får vara med ibland, vid kraftiga inbromsningar, och på suspekta underlag.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Oftast endast frambromsen, men ibland även bakbromsen.

När man rullar runt inne i stan i låg fart använder jag bakbromsen en hel del eftersom det är fullt tillräckligt och blir mindre ryckigt då.

Ang att använda bakbromsen vid hårda inbromsningar, typ vid bromsprov eller liknande situatiner, så kan det vara en fördel att lätt gå på bakbromsen först så att gaffeln komprimeras litegrand innan man går på frambromsen. Så fick åtminstone jag lära mig, men det är ju länge sedan nu så det kanske inte gäller längre. :gnissla
 

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Dalby [Skåne]
Hoj
KTM 990 Superduke
Frambromsen!

Bakbromsen anläggs bara för att inte kontakten till bromsljuset ska kärva ihop ... :D


Kanske använder bakbromsen ibland vid krypkörning eller så ... men knappast annars.



:hej
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Rookie som jag är har jag vid nåt tillfälle stampat till på fotbromsen vid köbildning och regn, så jag fått bredsladd.. :rolleyes: .. hjärtklappningen som följde efter de gjorde att jag kopplade till hjärnan.. :arsele
 

The one

Friend to Bill
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hightown
Hoj
R6
Läser att en del använder bakbromsen när de bromsar hårt,jag har uppfattningen att vid kraftig inbromsning med frambromsen sen trycker på fotbromsen låes bakhjulet.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Bana och kraftiga bromsningar, båda.
Gata, oftast bara med motorbromsen och ett finger på greppet för att tända bromsljuset om jag inte ska stanna helt, då även frambroms.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Din bromsteknik känner vi till, full metal contact i sandfållan, har du bankat ut fågelbadet ur tanken ännu :D
Du borde nog ändra din bromsteknik; att åka varvet runt och bromsa kan aldrig vara bra.
 

baronen

Friherre
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bakom garaget.
Hoj
Jamen vafandå....NÄ!
GSXR1100R skrev:
Din bromsteknik känner vi till, full metal contact i sandfållan, har du bankat ut fågelbadet ur tanken ännu :D

Jag har inte fått tillbaka min tank/fågelbad ännu, så jag vet inte om det gick att fixa
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Bromsar i princip alltid med båda... men endast mycket lätt med bakbromsen såklart... :tummenupp

Annars inne i stan om man bara kör lugnt runt, kan de ibland hända att jag bara bromsar med bakbromsen, om ja bara ska sakta ner lite å så...

..å när jag övar "stoppies"! Fattar inte varför dom inte blir till nått... :va :3freak :D
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
På bana bromsar jag med både fram- och bakbroms.

Bakbroms först för att få bakdelen att "sätta sig" för att få bättre grepp (och bromsverkan) och dessutom slippa ett studsigt och svajigt bakhjul.
Frambroms tar vid strax efter bakbromsen.
 

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/Falkenberg
Hoj
Tillf. hojlös
Jag fattar inte hur bakdelen kan "sätta sig" bara för att man bromsar med bakbromsen som en del verkar tro. Oavsett vilken broms man använder så är det väl framdelen på hojen som sätter sig? Motorcykelns massa vill ju fortsätta framåt när man bromsar. Sen att framdelen inte sätter sig lika mycket vid bakbroms jämfört med frambromsning beror väl på att man inte kan bromsa lika hårt med bakbromsen (bättre bromsar fram + mindre och mindre grepp/tryck för bakdäcket. Framdäcket får mer och mer grepp/tryck desto mer man bromsar)

Jämför med en bil som accelererar. En framhjulsdriven bil sätter sig visserligen mindre än en bakhjulsdriven bil (pga bilens massa trycks bakåt o bakdäcken får bättre grepp), men en framhjulsdriven bil "sätter sig" väl knappast där fram bara för att den är framhjulsdriven?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
mattsson skrev:
Jag fattar inte hur bakdelen kan "sätta sig" bara för att man bromsar med bakbromsen som en del verkar tro. Oavsett vilken broms man använder så är det väl framdelen på hojen som sätter sig? Motorcykelns massa vill ju fortsätta framåt när man bromsar. Sen att framdelen inte sätter sig lika mycket vid bakbroms jämfört med frambromsning beror väl på att man inte kan bromsa lika hårt med bakbromsen (bättre bromsar fram + mindre och mindre grepp/tryck för bakdäcket. Framdäcket får mer och mer grepp/tryck desto mer man bromsar)

Jämför med en bil som accelererar. En framhjulsdriven bil sätter sig visserligen mindre än en bakhjulsdriven bil (pga bilens massa trycks bakåt o bakdäcken får bättre grepp), men en framhjulsdriven bil "sätter sig" väl knappast där fram bara för att den är framhjulsdriven?
Bakbroms först för att stabilisera, sen så nitadr du fram och lyfter en snygg stoppie.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
mattsson skrev:
Jag fattar inte hur bakdelen kan "sätta sig" bara för att man bromsar med bakbromsen som en del verkar tro. Oavsett vilken broms man använder så är det väl framdelen på hojen som sätter sig? Motorcykelns massa vill ju fortsätta framåt när man bromsar. Sen att framdelen inte sätter sig lika mycket vid bakbroms jämfört med frambromsning beror väl på att man inte kan bromsa lika hårt med bakbromsen (bättre bromsar fram + mindre och mindre grepp/tryck för bakdäcket. Framdäcket får mer och mer grepp/tryck desto mer man bromsar)

Jämför med en bil som accelererar. En framhjulsdriven bil sätter sig visserligen mindre än en bakhjulsdriven bil (pga bilens massa trycks bakåt o bakdäcken får bättre grepp), men en framhjulsdriven bil "sätter sig" väl knappast där fram bara för att den är framhjulsdriven?

Prova med att åka ut med bilen på torr asfaltväg å dra försiktigt i handbromsen, vad händer? Samma sak med hojen, bakdelen sätter sig.

Bromsar du med bakbromsen så är det enbart p g a viktförskjutningen som framänden trycks ihop. Till skillnad från användningen av frambroms, då framhjulet strävar till att stanna hela ekipaget, dvs inte bara den ökade viktfördelningen som uppstår framtill i o m att hojen bromsas upp, utan även att stoppa hojens rörelseenergi, typ...
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
mattsson skrev:
Jag fattar inte hur bakdelen kan "sätta sig" bara för att man bromsar med bakbromsen som en del verkar tro. Oavsett vilken broms man använder så är det väl framdelen på hojen som sätter sig? Motorcykelns massa vill ju fortsätta framåt när man bromsar. Sen att framdelen inte sätter sig lika mycket vid bakbroms jämfört med frambromsning beror väl på att man inte kan bromsa lika hårt med bakbromsen (bättre bromsar fram + mindre och mindre grepp/tryck för bakdäcket. Framdäcket får mer och mer grepp/tryck desto mer man bromsar)

Jämför med en bil som accelererar. En framhjulsdriven bil sätter sig visserligen mindre än en bakhjulsdriven bil (pga bilens massa trycks bakåt o bakdäcken får bättre grepp), men en framhjulsdriven bil "sätter sig" väl knappast där fram bara för att den är framhjulsdriven?

Nej det stämmer ju, att säga att den "sätter sig" bak och mena att man får mer vikt på bakhjulet när man bromsar med bakbromsen är väl inte helt korrekt.

Däremot håller jag med om att motorcykeln stabiliseras när man använder bakbromsen, bromsar man hårt bara med frambromsen så trycker hela motorcykelns vikt mot framhjulet och kan göra att motorcykeln känns lite instabil.
Bromsar man samtidigt lite med bakbromsen så avlastas frambromsen från massan som sitter på motorcykelns bakre del då bromskraften på bakhjulet ger upphov till en dragkraft i hojens ram.
På körskolan sa dom väl att vid normal inbromsning ska 70% av bromskraften ligga på framhjulet och 30% bak.(Är det inte så bromskraften normalt är fördelad på en bil?)
Vid kraftig inbromsning skulle fördelningen vara 95% fram och 5% bak.
Fast om man kör på högt varv och slår av gasen så får man ju rätt kraftig motorbroms och får bromsa lite mindre bak för att inte låsa hjulet.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Lägger på bakbromsen någon hundradel innan man nitar frambromsen, mest för att "sätta" arslet i backen, bromsningarna blir så mycket stabilare på det sättet, känns skönt att hojen går som på räls in mot böjarna. Kör jag bara frambromsen är det lätt att cykeln blir lite för lätt i baken och att gaffeln bottnar onödigt lätt.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top