Hur fan kan dessa handlare överleva?!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jag jobbar som säljare själv i en bransch där kunderna INTE kommer till mig utan jag kontaktar dom! Jag fattar inte dessa mc-säljare och då har jag hört liknande exempel från helt skilda håll!

Att så misslyckas så kapitalt är förmig helt oförståeligt! Min polare ringde in och ville köpa nya bladen och sa att han måste ha ett slip-on! Då säjer säljaren: "den är så ny så det är inte säkert attt det finns" En RIKTIG säljare gör ALLT för att få kunden nöjd! Om inte slip-on finns i mars så får han väl komma in och få det i maj (vilket polaren inte skulle ha problem med) men det var tydligen skitjobbigt att kolla...polaren var ju villig att pynta 140lök så varför ska han få någon kundservice!

Slutade med att han köpte via blocket istället!

Låter iof i mina öron som en bra säljare eftersom det inte är ovanligt att det är lång väntetid på slipons till nya hojar om man vill ha någon "bättre" märke. En plåtburk med några popnitar brukar finnas att tillgå på momangen.

/Fredde

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
:skrämd
Hur kollar jag upp det?

Gå in på VV-hemsida och begär ägarupplysning på fordonet. Du får ett SMS där det står bla om den är på finans eller inte.

Ädit:_ jag var visst bara den tredje som tyckte att du kunde göra så. har du förstått vad du skall göra? :D

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Ett brev är nu skickat till ARN, hoppas handläggningen där går fort, nån med efarenhet hur lång tid det brukar ta?
Kommer att redovisa ARNs beslut i tråden om de nu har tid...
Har vart där nere och pratat med chefen som jag gjort affären med, han ser lika nervös och besvärad ut varje gång.
Tycker inte det är värt ett fysiskt angrepp, där jag blir skyldig honom stålar i rätten...
Eftersom butiken inte äger hojen kan de inte flytta över ägandeskapet till mig.

Se till att antingen få hojen eller dina pengar så snart som möjligt. Skulle de tex gå i konknen är du i en inte alltför bekväm situation.

Att låta hojen stå på gamla ägaren är en klassiker bland bilhandlare då man kommer i en bekvämare situation rent skattetekniskt när man säljer den.

/fredde

"Rask"

Guest
Se till att antingen få hojen eller dina pengar så snart som möjligt. Skulle de tex gå i konknen är du i en inte alltför bekväm situation.

Att låta hojen stå på gamla ägaren är en klassiker bland bilhandlare då man kommer i en bekvämare situation rent skattetekniskt när man säljer den.

/fredde

Utan att skriva något olagligt så kan jag garantera att jag inte blir blåst på mina surt förvärvade pengar, utan att nån får betala. En tusing eller två kan man se som läropengar men inte den här summan.

Sms:a regnr till 71456 så får du den infon, det är jag säker på:tummenupp

Ok men det har jag gjort tidigare, det står det inget om kreditköp men då jag tänker efter var det längesedan jag fick något sms där det stod att det var kredit. Är ni säkra på att de fortfarande visar den infon? Tack för hjälpen.

Last edited:

Excalibur105

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Hoj
GSX1300R -08
Den informationen finns med i meddelandet du får. Kollade alldelens nyss för att vara säker. Lycka till med hojen och gör klart för handlarn att det var sista gången du sätter din fot där.

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
skynda skynda för att få klart med papper.
jag vet en historia där en kille säljer sin hoj till en kompis pga mycke skulder papperen skulle göras klara senare men under tiden han har kvar papperen lånar han upp på cykeln osv så i slutändan kan den före detta kompisen bara se på hur han får mer o mer skulder på sin hoj...... ville bara ge en hint om hur illa sånt här kan gå när inte allt är klart direkt..

ja hoppas allt löser sig för dig men man vet ju inte vad den förra ägaren haft för sig o varför han sålt osv...

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Är tyvärr så här med många MC firmor. Så fort de får pengarna
så lågprioteras man eller skiter i en helt. Bla blev jag så bemött
på Bike i Trollhättan. Jag hade betalat och fått hojen sedan fick
jag fel tillbehör hemskickade. Tror du att de fixade detta..Nopp..

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
På tal om firmor så är det även märkligt att butiken som jag antar att det syftas på i denna tråd tar 8200:- för icon jackor, när dessa jackor har listpris 6500:- ut till kund om man kollar med jofrab och andra butiker.

Jag påpekade detta för personalen bakom disken och det blev en jävla fart när jag med hög röst sa "Hur kan det komma sig att ni ligger 2 tusen kronor över rekommenderat listpris på följande produkt"

Det var nämligen skitmkt folk i butiken :)

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Nu vet jag ju vilken affär det handlar om och DE SUGER!!!!!!!
Du borde aldrig gjort nå affärer med dem...
Hoppas dock att det löser sig. :D

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Utan att skriva något olagligt så kan jag garantera att jag inte blir blåst på mina surt förvärvade pengar, utan att nån får betala. En tusing eller två kan man se som läropengar men inte den här summan.

Jag skulle inte vara alltför kaxig i en sådan situation om det skulle inträffa.

Om firman går i kk så har du inte mycket att hämta därifrån hur mycket du än hotar :rolleyes: Eftersom de större Kreditbolagen som har lånat in pengar har förtur i att sälja inventarierna för att täcka sina pengar dom har lånat ut.

Jag hade iallfall snabbat på mig med affären eller letat upp ett annat objekt att köpa

"Rask"

Guest
Uppdaterar med lite av vad som skett under dagen.

1. Har vart i kontakt med konsumentvägledaren som konstaterar att inget lagbrott har begåtts, dock har flera fel skett ur etisk synpunkt. Hon skall fundera tills i morgon eftermiddag och återkomma med lämpliga åtgärder.

2. Har pratat med en hög uppsatt bekant på motormännens riksorganisation som skall ha möte med deras jurist under morgondagen.

3. Pratat med mitt försäkringsbolag angående min garageförsäkring. Om den blir stulen så är det den person med ekonomiskt intresse som får ersättning.
För att jag skall få pengar så krävs ett erkännade från butiken som stämmer överrens med min version.

Fortsättning följer...

"Rask"

Guest
Idag ringde konsumentvägledaren och berättade att hon pratat med Ava mc. De hade erkänt vad som hänt, och lovade att skynda på det hela. Hon bad mig återkomma ifall det inte var löst inom en vecka. 20 minuter senare ringer de upp från ava och säger att de har fört över hojen på mig, och att resterande saker som följde med i köpet skall vara klart tills i morgon. Kollade på vv vem som äger hojen o det är fortfarande gamla ägaren, det kanske tar någon dag? När jag gjorde affären så sa Jan Erik att överföring sker på engång då de har rätt kod, så antingen ljög han då eller nu, det får vi se.

Fick även svar från VD på McRF angående mailet jag skickade honom. Han beklagar det som hänt men ber mig vända mig till SMR-mc. Har försökt nå dem under dagen utan resultat. Fortsätter i morgon.

Då affären är klar kommer jag höra av mig till generalagenten och se om man kan få deras synpunkt på det hela. Väntar även på svar från juristen på motormännens RF.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Idag ringde konsumentvägledaren och berättade att hon pratat med Ava mc. De hade erkänt vad som hänt, och lovade att skynda på det hela. Hon bad mig återkomma ifall det inte var löst inom en vecka. 20 minuter senare ringer de upp från ava och säger att de har fört över hojen på mig, och att resterande saker som följde med i köpet skall vara klart tills i morgon. Kollade på vv vem som äger hojen o det är fortfarande gamla ägaren, det kanske tar någon dag? När jag gjorde affären så sa Jan Erik att överföring sker på engång då de har rätt kod, så antingen ljög han då eller nu, det får vi se.

Fick även svar från VD på McRF angående mailet jag skickade honom. Han beklagar det som hänt men ber mig vända mig till SMR-mc. Har försökt nå dem under dagen utan resultat. Fortsätter i morgon.

Då affären är klar kommer jag höra av mig till generalagenten och se om man kan få deras synpunkt på det hela. Väntar även på svar från juristen på motormännens RF.

Det tar någon dag, innan du står som nya ägare, tror det tog någonstans runt 3 dagar innan jag fick pappret från vv när jag köpte min hoj.

Kul att det löste sig tillslut:tummenupp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Låter iof i mina öron som en bra säljare eftersom det inte är ovanligt att det är lång väntetid på slipons till nya hojar om man vill ha någon "bättre" märke. En plåtburk med några popnitar brukar finnas att tillgå på momangen.

/Fredde

En bra säljare säljer...fråga hans chef om det hade varit värt lite arbete för att sälja en xtra hoj...

Har varit in på x antal hojbutiker och inte en enda gång har någon försökt sälja mig något vilket är helt jävla tragiskt...en riktig säljare skulle kunna göra mkt pengar på någon av dessa!

"Rask"

Guest
En bra säljare säljer...fråga hans chef om det hade varit värt lite arbete för att sälja en xtra hoj...

Har varit in på x antal hojbutiker och inte en enda gång har någon försökt sälja mig något vilket är helt jävla tragiskt...en riktig säljare skulle kunna göra mkt pengar på någon av dessa!

Som jag har förstått det så är det Jan Erik Forsström som är ägare av Ava mc. Det är han jag gjort affären med hela tiden.
Det där med att få hjälp av försäljare tror jag handlar lite om hur gammal man är och hur man är klädd. Ser du ut att vara 20 så utgår de väl ifrån att man inte har råd, kom ihåg själv för ett par år sedan då de på Ava rekommenderade mig att gå hem och kolla försäkring innan de hade lust o svara på några frågor. Firmorna förlorar mycket pengar på deras sett, men liksom Ava mc är de tillräckerligt stora för att överleva ändå. Jag handlade ju hoj där fast jag vet att deras rykte är uselt. Dock kommer jag aldrig sätta min fot där igen efter att jag hämtat mina grejer. Vissa misstag måste man ju begå själv för att lära sig :huvet

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...