Hur gick det för Adnan_Gangster? (Landskronahärvan...)

Status
Ej öppen för fler svar.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Tycker man ska ge en invandrare 1år på sig att lära sig okej Svenska, samt att de ska skaffa sig ett jobb inom denna tiden. Tycker inte politikerna ska hjälpa dessa mer än med boende och bidrag under tiden. Vill man verkligen bli ett med samhället så klarar de att fixa detta utan problem själva. Där jag bor är det på tok för mycket invandrare sammlat på ett och samma ställe. Fick en fråga av en som undrade varför jag jobbar när man får pengar ändå? Med den inställningen så tycker jag man kan skicka hem dom direkt. Har också stött på de som verkligen sliter och jobbar extra osv.

The Stiffmeister

Master of disaster!
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
B-King
Respekt mot andra människor är grunden för ett fungerande samhälle.

När jag jämför inställningen bland "svenskar" i min omgivning, med den inställning man har i många andra länder jag har bott och besökt slår det mig att "Svenskar" har en allmänt negativ inställning mot invandrare.

Min mamma har lärt mig att du ska behandla andra såsom du vill bli behandlad själv. När de kommer till vårt land är det vi som har ansvaret att välkomna dem, annars får vi vad vi förtjänar (m.a.o. såsom det är nu..)

:tummenupp konceptet funkade för mig när jag har kommit till sverige 5år innan ,nu har jag lärt mig språket(håller på fortfarande:D ) har en mycket bra jobb som jag trivs med köpte en villa (lån) mc,bil osv. Och jag pratade inte en enda gång med sozialen eller dyl. De fungera alltså om man bara vill och acceptera att alt\alla kan inte vara\liva som i din\min hemaland ,och RESPEKTERA är nyckelord enligt mig och min erfarenhet här:tummenupp

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Din inställning hjälper inget iaf..

Politikerna har inte gjort sitt jobb heller, de är en del av de som ska "välkomna"

Om du blir behandlad som en tjuv hela livet och alla runt om kring dig är "banditer", kommer du med all säkerhet att också bli det.. "naturlag"

Hur bryter vi det mönstret?
a) Genom att behandla dem som skit i fortsättningen också
b) Genom att skjuta av hela bunten
c) Genom att bemöta dessa INDIVIDER (som du och jag) med respekt och vinna deras förtroende

Jag misstänker att b) är det som skulle vinna din "röst".. ;) eller har du något bättre förslag? :p

--------------------------------------------------------------------

Man får också skilja på huvudproblem och följdproblem.

Huvudproblem: Invandrare kommer inte in i vårt samhälle, utan blir "outsiders" ->-> frustration och brottslighet

Följdproblem: T.ex. Vissa invandrare begår brott (vilket iofs "svenskar" också gör").

Antingen kan man diskutera hur man ska straffa "följdproblem" (vilket man iofs skall), eller så kan man diskutera det intressanta, nämligen "huvudproblematiken". Löser man den så löser man majoriteten av "följdproblem" också.

Skilj på sak och effekt, och fundera över var det lönar sig mest att lägga ner energin.

det är väl ändå så att man bör visa varann ömsesidig respekt hoppas jag (both ways) men då de flesta som kommer hit står å pissar svenskarna rakt i ansiktet utan att visa oss någon som helst respekt och tacksamhet för våran frikostighet som vi erbjuder dom, dom borde slicka rent våra skor för allt vi gör för dom,,, bokstavligen:mad:

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
det är väl ändå så att man bör visa varann ömsesidig respekt hoppas jag (both ways) men då de flesta som kommer hit står å pissar svenskarna rakt i ansiktet utan att visa oss någon som helst respekt och tacksamhet för våran frikostighet som vi erbjuder dom, dom borde slicka rent våra skor för allt vi gör för dom,,, bokstavligen:mad:

någon måste börja..!

Och nu har vi diskuterat från "Svenskars" perspektiv.

Jag kan inte bestämma vad någon annan ska göra, men jag kan bestämma mig för hur jag själv ska handla.
Förhoppningsvis leder detta till att fler invandrare bemöter mig med mer respekt också, och så är den positiva spiralen igång! :)

Det här har fungerat för mig. Har mött många invandrare, och nästan alla har varit jättetrevliga och tacksama för att de har fått en ny chans i Sverige.

Tror mångas inställning grundas på historier som de hört av en "kompis brossas polare". Det är fördommar för det mesta, och iaf förhållandevis få personer som stått för dessa händelser.

Nästa gång ni möter en invandrare, på ett café eller på ett mini livs, varför inte prata lite mer dem och skaffa dig en egen bild om hur de är - som individer inte som "grupp".

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Din inställning hjälper inget iaf..

1. Om du blir behandlad som en tjuv hela livet och alla runt om kring dig är "banditer", kommer du med all säkerhet att också bli det.. "naturlag"

Hur bryter vi det mönstret?
a) 2. Genom att behandla dem som skit i fortsättningen också
b) Genom att skjuta av hela bunten
c) 3. Genom att bemöta dessa INDIVIDER (som du och jag) med respekt och vinna deras förtroende

4. Vad tror du är den bästa vägen?
--------------------------------------------------------------------

Man får också skilja på huvudproblem och följdproblem.

Huvudproblem: Invandrare kommer inte in i vårt samhälle, utan blir 5. "outsiders" ->-> frustration och brottslighet

Följdproblem: T.ex. 6. Vissa invandrare begår brott (vilket iofs "svenskar" också gör").

Antingen kan man diskutera hur man ska straffa "följdproblem" (vilket man iofs skall), eller så kan man diskutera det intressanta, nämligen "huvudproblematiken". Löser man den så löser man majoriteten av "följdproblem" också.

Skilj på sak och effekt, och fundera över var det lönar sig mest att lägga ner energin.

1. Har du alldeles rätt i (jämför att bli kallad rasist).

2. Du anklagar alltså indirekt mig & svenska folket för att behandla invandrare som skit !?? Snacka om att generalisera, ha fördomar & dra alla över en kam. Den metoden, som du delar med makthavarna, är minst sagt skamlig.

3. Alla ska givetvis behandlas med respekt oavsett bakgrund, ..iaf tills dom bevisat att dom inte förtjänar det. Jag har heller inte intrycket att "skötsamma" människor (oavsett invandrare eller ej) generellt sett inte skulle känna sig respektfullt bemötta. Har du uppgifter om annat ?

4. Steg ett är att sträva efter återgång till demokratiskt förvarande i ärendet. I övrigt råder tyvärr läget "minimera befintliga & framtida skador".

5. Genomsnittsinvånaren i Sverige är inte intresserad av att landet ska sträva mot/influeras av patriarkala hederskulturer. Därav problem i och med att överväldigande delen av invandrarna är muslimer (och nej, ..därmed inte sagt att alla muslimer är "dumma", ...men de negativa effekterna därav är tydliga & ej önskvärda för gemene man).

6. Det är eventuell omfattning/överrepresentation som är intressant, ...inte enstaka exempel, ..eller hur !?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Litegrann skulle det ju hjälpa om alla trevliga invandrare satte ner foten mot dom som inte sköter sig på ett bra sätt.

Det gjorde pizzeriaägaren i Åsele, och han fick hela byn med sig!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
tycker inte att det finns någon anledning till att tråden skall stängas. Det är bra att detta diskuteras och "luftas" fram. Bara det inte förekommer rasistiska påhopp.

Visst det är en visst problem med invandringen i sverige (själv tillhör jag en annan etnisk bakgrund) och har vuxit upp i en förort. Jag måste säga att segregation ÄR ett problem, som någon ovan sa att det bara "skylls" på det, men det är inte den enda problemet. Föräldrarnas uppfostran spelar även in en stor roll.

När jag var yngre har jag sett hur vanliga invandrar killar har utvecklas till kriminiella. Och de flesta har haft dessa saker gemensamma

- 80 % i skolan var invandrare
- 90 % var invandrare där de bodde
- Farsan var aldrig hemma eller hade lämnat.(Vissa ställen även slog barnen)
- Haft svårt att hitta jobb, helt enkelt sysslolösheten.

Men det största problemet är att det inte fick integrera med svenskar.

Om en person som bodde i förorten, som blev kriminell, skulle aldrig ha blivit kriminell i ett ställe där 80 % svenskar bodde, och förhållanden var tväremot.

Visst kommer någon nu tycka att det jag säger är fel o.s.v. och försöka motbevisa, men det är något jag har sett med mina egna ögon, och varit i dessa människor hem.

Att även ungdomarna att sysslolösa, svårt att hitta jobb spelar en stor roll.
Att få jobb blir svårt då man varken har arbeterserfarenhet sedan innan och
annorlunda efternamn.

MILJÖN GÖR EN KRIMINELL(omgivning, kompisar,uppfostran), MAN FÖDS INTE TILL KRIMINELL.

Därför för att fixa problemet med invandringen är att fixa problemet med integrationen, eller ialafall förbättra det.

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar med utplacering av invandrare/flyktingar, men väljer de aktivt att bosätta sig bland sina landsmän/andra invandrare, eller blir de placerade där?

Om det är självvalt, varför väljer de det? Det är väl ingen i så fall som hindrar dem att flytta till något ställe i Sverige där andelen invandrare är lägre, där de därmed lättare skulle kunna ta del av den svenska kulturen och språket?

Samtidigt verkar svenskar inte ett skvatt bättre ifall man ska tro det jag läste i tidningen för ett par år sedan: Vid spanska solkusten klumpar svenskarna ihop sig i sina egna bostadsområden. De har dessutom haft kravet att skyltar ska stå även på svenska och att läkare de får kontakt med ska vara svensktalande.

Det kanske känns tryggt att bo med sina "likar"? Men om man planerar att leva en stor del av sin livstid i ett land kanske man ändå får ta tjuren vid hornen och suga åt sig av den kultur, det levnadssätt och de regler som finns i landet man bor i? Därmed inte sagt att man helt måste ge avkall på sin egen kultur. Hur många svenskar vill inte fira Midsommar om det infaller under en utlandsvistelse?

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Det är samma sak i Södertäljes innerstad. Reklamskyltarna för Södertäljestad speglar inte vad du ser när du går på huvudgatan. Gör ett besök...

Ska på anställningsintervju i Södertälje om 1 vecka... Man ska alltså få ett jävligt bra avtal innan man bestämmer sig för att flytta dit med andra ord? :gnissla

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
1. Har du alldeles rätt i (jämför att bli kallad rasist).
Jupp. Och vad borde vi då göra?

2. Du anklagar alltså indirekt mig & svenska folket för att behandla invandrare som skit !?? Snacka om att generalisera, ha fördomar & dra alla över en kam. Den metoden, som du delar med makthavarna, är minst sagt skamlig.
När har jag sagt det? Nu var det du och dina fördommar som spillde ut på tangentbordet. Det var ett förslag, för att förtydliga min argumentation.
Däremot har jag inte läst mycket som har varit speciellt respektfullt i denna tråd, eller i andra trådar rörande "invandrare" här på SH. En del har även gränsat över till rent "skitsnack".

3. Alla ska givetvis behandlas med respekt oavsett bakgrund, ..iaf tills dom bevisat att dom inte förtjänar det. Jag har heller inte intrycket att "skötsamma" människor (oavsett invandrare eller ej) generellt sett inte skulle känna sig respektfullt bemötta. Har du uppgifter om annat ?
Jag ser många exempel (bl.a. här) på personer som inte bemöter invandrare med respekt. Och tvärtom. Jag tror detta är ett stort problem.

Anledningen är att många ser "invandrare" som en grupp med likadana egenskaper och åsikter, istället för individer med egna personligheter. Betänk att invandrare kommer från hela världen, medan vi "svenskar" kommer ifrån ett litet ställe i norr. Vilken grupp tror du är mest homogen egentligen?

4. Steg ett är att sträva efter återgång till demokratiskt förvarande i ärendet. I övrigt råder tyvärr läget "minimera befintliga & framtida skador".
Vad är det som inte är demokratiskt i dagens förfarande? Demokrati är att allas åsikter ska få komma fram, och beaktas. inte bara de åsikter som du eller jag har "godkänt".

5. Genomsnittsinvånaren i Sverige är inte intresserad av att landet ska sträva mot/influeras av patriarkala hederskulturer. Därav problem i och med att överväldigande delen av invandrarna är muslimer (och nej, ..därmed inte sagt att alla muslimer är "dumma", ...men de negativa effekterna därav är tydliga & ej önskvärda för gemene man).
Nu kom lite fördommar fram igen. Vad vet du (eller jag) om vad genomsnittssvensken vill?
Vad är det som säger att alla muslimer hyllar "patriartiska hederskulturer"? Alla muslimer står inte för detta. Flertalet har faktiskt flytt från de länder där det är så pga att de inte passade in där av olika anledningar.
Enligt din demokrati-iver tidigare borde du välkomna att andra minoriteters åsikter får föras fram och beaktas även här i Sverige (så länge den inte bryter mot grundlagen)

6. Det är eventuell omfattning/överrepresentation som är intressant, ...inte enstaka exempel, ..eller hur !?
Jag skulle säga att det är anledningen (läs om "huvudproblemet" innan) som är det intressanta. Kommentera gärna det.

Invandrare är inte genetiskt programerade till att vara banditer, men för många blir det i vårt samhälle - vad ska vi göra åt det!?

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Integrationen är ett problem, här är de som jag pratat med som också tycker det:
- Svenskar
- Icke kriminella invandrare

De enda som inte tycker det är ett problem:
- Politiker
- Massmedia
- Kriminella invandrare

Fördommar är inget fel i sig, man har fördommar om miljoner saker tex vad för mat man tycker om, dock har massmedia slitit ut ordet genom att säga att en fördom är något negativt.

Självklart söker man sig till "samma folkgrupp", så fungerar det i alla samhällen på jorden, varför? Det ökar ens chans att överleva.

Grundproblemet är dock inte integrationen i Sverige utan istället varför folk flyr. Människor-traffiking är big business och sverige är självklart på grund av våra generösa bidragsregler ett favoritland.

Jag tror inte alls att miljön föder skurkar, jämnför med fattiga länder i asien, de skulle hellre dö än stjäla något.

Enklaste sättet är såklart att flytta ut svenska integrationsverket till de länder som sverige tar emot flest invandrare från och kunna göra utredningen på plats. Förenklar identifiering, fastställande av hotbild osv.

/Fredde

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Alla som tycker att det är ett stort problem med "nysvenskar" i vårt samhälle idag borde fråga sig två saker:

1) Varför är det som det är?
2) Vad ska jag göra för att förbättra läget?

Om alla koncentrerade sig på det istället för att kasta skit på andra ("invandrare", "rasister" och/eller "politikerna") skulle vi vara på god väg att förbättra vårt land. Så att det blir ett land där vi alla är stolta att leva i.

Det här är inget som politikerna ensamt kan lösa. Det här är ett samhällsproblem som vi alla måste ta ansvar för att lösa!

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Sverige är för frikostigt med bidrag och asyl. Min tjej arbetar i Danmark och en av hennes kollegor är invandrare. Nu har samma man tagit sin "fru" till Danmark också. Hon kan inte ett knyst Danska och inte heller har hon något arbete. I Danmark får man ingen ekonomisk ersättning om man är arbetslös invandrare så länge man inte behärskar språket och är hyffsat insatt i danska seder och bruk även under hennes skolgång går hon ersättningslös.

Så nu har mannen bestämt att de båda ska flytta till Sverige för att man får bidrag och pengar oavsett om man kan språket eller ej, oavsett om man söker arbete eller går i skolan. Det är just det som är problemet, alla invandrare vet hur slappt det är i Sverige och hur enkelt allt är. det är klart som korvspad att man rekomenderar sina vänner och bekanta att flytta till samma land där man måste anstränga sej minst. Vi borde anamat Danska lagar och regler för tjugo år sedan, så kanske det inte hade sett ut som det gör idag.

Fan, jag har till och med Albanska kollegor, tre stycken, som tycker att Sverige är ett enda stort skämt som berättar att hade det inte varit för att dom är så försvenskade, så hade dom gjort narr av oss istället eftersom inget annat land är så efterblivet som sverige. Att få höra en sån sak när man själv är svensk är rätt irriterande och det enda det gör är det startar grogrunden för rasism i svensken.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
En annan sak att fundera kring är språket och efternamn.

Vi har fått in en herrans massa finpajsare som integrerats kalas i vårt samhälle. De har konstiga efternamn men får jobb ändå, de jobbar lika mycket (eller mer) än svenskar, de stjäl inte mer än svenskar och de lär sig svenskapråket kanska pra!

/Fredde

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
1. Jupp. Och vad borde vi då göra?

2. När har jag sagt det?
3. Jag ser många exempel (bl.a. här) på personer som inte bemöter invandrare med respekt. Och tvärtom. Jag tror detta är ett stort problem.

4. Vad är det som inte är demokratiskt i dagens förfarande? Demokrati är att allas åsikter ska få komma fram, och beaktas. inte bara de åsikter som du eller jag har "godkänt".

5. Nu kom lite fördommar fram igen. Vad vet du (eller jag) om vad genomsnittssvensken vill?
Vad är det som säger att alla muslimer hyllar "patriartiska hederskulturer"? Alla muslimer står inte för detta. Flertalet har faktiskt flytt från de länder där det är så pga att de inte passade in där av olika anledningar.
Enligt din demokrati-iver tidigare borde du välkomna att andra minoriteters åsikter får föras fram och beaktas även här i Sverige (så länge den inte bryter mot grundlagen)

Jag skulle säga att det är 6. anledningen (läs om "huvudproblemet" innan) som är det intressanta. Kommentera gärna det.

Invandrare är inte genetiskt programerade till att vara banditer, men för många blir det i vårt samhälle - vad ska vi göra åt det!?
1. Vi verkar ha avvikande uppfattningar om huruvida invandrare generellt behandlas som skit eller inte.

2. Ett inlägg tidigare "...fortsätta behandla dom som skit"

3. Främlingsfientligehet mot ivandrare existerar, ...det är dock ett mkt litet problem jämfört med "invandringsproblemet" (däri invandrarnas egna främslingsfientlighet ingår). Hosta gärna upp siffror på annat.

4. Du måste vara blind/döv/leva i förnekelse.

5. Om man nu behöver en studie för att förstå det så finns det bl.a. en som visar på att majoriteten inte vill bo i områden som är starkt överrepresenterade av muslimer. Likaså att tusentals människor har flyttat från Malmö pga detsamma & dess effekter. Och nej, jag vill inte välkomna åsikter/ideologier som bygger på att begränsa andras dito, el frihet (lästips: Bokhandlaren i Kabul) (Exempel: Tvångsgifte bryter mot grundlagen, ..dock ej om den utförs utanför landet). Och för att repetera, ..inte alla muslimer har dessa tendenser nej. Dock många, i varierande grad.

6. Anledningen är (för att repetera igen) i stort att den skruvade politiken/ideologin (som till stor del leder till att Sverige ska avlasta omvärlden av kriminella & miljöskadade) på odemokratiskt vis drivs ovanför invånarnas huvud, ..att kvantiteten på invandringen är bisarr, ..att tydliga regler om vad som gäller i Sverige inte ges &/el efterlevs, ...att negativa effekter förnekas genom att inte hantera dom.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
RacerX, problemet ligger i mängden invandrare som vi har i Sverige.

Det är för många till antalet faktiska svenskar vi har i landet.

Annars så gillar jag o höra och se invandrare som integrerat sig och talat bra svenska och som försvenskat sig och anamar vår kultur. Men det sker alldeles för sällan... då det flödar inte 10-100x fler av den sort som inte vill komma hit eller är här för välfärdssystemet.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
"
Vi har världens högsta skattetryck. Ingen annan tar efter oss.

Vi betalar den högsta andelen av BNP per capita i utlandsbistånd. Ingen annan tar efter oss.

Vi släpper in flest flyktingar per capita i hela västvärlden. Ingen annan tar efter oss.

Vi avvecklar kärnkraften. Ingen annan tar efter oss. "

Ap ap ap, jag hörde så sent som förra veckan på P1 att Danmark har högre skattetryck än Sverige.

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
Många intressanta åsikter här i tråden faktiskt(!). Har lärt mig en del nytt idag. Både saker som jag håller med om och saker som jag inte gör det om. :)

Det är bra att den inte blivit stängd, för det här är sånt som ligger och puttrar under ytan överallt, men som många sagt här tidigare inte behandlas tillräckligt i media/riksdag.

En sista sak, när jag skriver "behandla som skit" menar jag individen som kommer hit. När han/hon söker ett jobb, när jag ignorerar dem på gatan, när jag väljer att flytta ifrån det område där de bor, när jag säger att alla invandrare är tjuvar etc. Jag menar inte att "bidragssystemet" inte är generöst.
Men det här speglar skillnaden i mitt synsätt mot vissa andras, jag tror det här problemet måste börja få sin lösning på individnivå. Funkar inte det kommer inte några "politikerlösningar" att någonsin fungera oavsett hur restriktiv/liberala de må vara.

RacerX, problemet ligger i mängden invandrare som vi har i Sverige.

Det är för många till antalet faktiska svenskar vi har i landet.

Varför måste det vara så?

t.ex. USA är helt byggt på och av "invandrare". Men de kom in i systemet och hjälpte landet till att idag på rekordtid bli världens mäktigaste land!

Invandrarna är här. Antingen tar vi in dem och drar nytta av dem. Eller så stänger vi ute dem (informellt eller på annat sätt) och så blir de en belastning.

Vi har ett val! Det behöver inte vara så!

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
RacerX, enda hjälpen är en nollvision vad gäller invandring och låta dom som kommit integrera sig över kommande 5-10 åren. Det finns inte en chans att vi kan fortsätta bända över röven såsom det blivit gjort dom senaste åren. Vi hinner inte med o få stock från alla...

liksom

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...