Hur känns det?

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Köra hoj... hur känns det?

Jag hur känns det nu?
Sommaren närmar sig slutet, augusti är det första höstmånaden och kommer denna höst att bli hojvänlig, du kanske redan har kört så det räcker? har du tröttnat och tänker lägga utav, eller siktar du redan till nästa säsong och resan till.... ja vart då?

Har du kört lite på vägen men provat, hoj i skogen alternativt kurvig asfaltbana, eller rent utav lite dragracing?

Debutant? första året vad valde du för hoj?

Till dig som åkt några år, vad valde du för hojtyp. Har du kvar den och varför!

Till dig som kört ett tiotal år, vad har du kommit fram till, sporthoj, nakenhoj, touringhoj eller rent utav chopper.

Till dig som är återfallsknutte, vad fick dig tillbaka och hur tänkte du när du skaffade hoj igen?

Jag bara grubblade lite och tänkte någon ville dela med sig utav sina tankar, ej att starta någon direkt disskussion utan bara höra er story!
Hur ni blev med just den typen/modellen ni gillar bäst nu!

Själv blev jag återfallsknutte 1998 med CB1100R 1982, för att den är så vacker, 80tals sporthoj som jag när hojen kom 1982 ej hade möjlighet att införskaffa. Några till klassiker kom till och nu är det bara sporthoj i huvudet! Mitt tidiga mc-liv bestod mest utav lite utav varje, såkallade normala nakenhojar, tvåtakt och fyrtakt om vartannat. Provade chopper ett tag men det var ej min grej:död. När jag är ute och åker själv gillar jag bäst sporthojen, den ger mig det som jag söker, en liten adrenalinkick:confused:. Toyman

Väl medveten om att detta är ett sporthojsforum, men tror att många andra kanske huserar här ochså!

Bifogat

• IMG_4614 sh2.jpg
    IMG_4614 sh2.jpg
    189.9 KB · Visningar: 965
Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Tänkte jut på min hojsäong.
I år har jag kört 32 mil. Kom till Sverige 18 juli och åker tillbaka till jobbet den 7 augusti.

Jag har min lille Ivan kvar, en SV 650 06 om jag e helnöjd med, kostar inget i försäkring och med sin helkåpa läcker om få.

Jag verkligen beundrar din Honda och det var även min drömhoj när den kom, men jag hade inte heller råd att köpa den då.

Ska föröka klämma in några mil till innan jag drar till landet om både Gud och Satan har glömt.

Bifogat

• 8820_150209738192_529163192_2691534_1736137_n.jpg
    8820_150209738192_529163192_2691534_1736137_n.jpg
    52.3 KB · Visningar: 313
Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag började säsongen med en hoj som har funkat! Min förra, en zx9r-95 drabbades av ideliga problem med toppen, toppackning plus sprickbildning. Så i år införskaffades en zx12r -00. Vi har haft en problemfri och fartfylld säsong hitills. Mer ska det bli - nu stundar två dagar på Gelleråsen följt av en dag på Kinnekulle. Det är en himla skillnad på att ha en fungerande hoj iställlet för ett åbäke som står på verkstad mer än halva säsongen, och man istället får lov att harva runt på en gammal "reservhoj".
Det är ju iaf minst två månader kvar att köra på!

Bifogat

• 4805577243_71048bc169_b.jpg
    4805577243_71048bc169_b.jpg
    184 KB · Visningar: 226
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Usch, säg inte att sommaren börjar ta slut! Augusti är en sommarmånad och inget annat, september och oktober kan även de bjuda på mycket hojåkning. Därmed basta! Har ju precis köpt ny hoj. :)

Sporthojen fick ge vika för en bekvämare hoj som är mer allsidig. Jag vill kunna göra vad som faller mig in oavsett om det är bankörning eller europasemester. Så det fick bli en nya Multistrada 1200. Som en skön soffa med sporthojsmotor, ungefär. :banana

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Lääääänge kvar på säsongen här nere.

Jag tog mitt A-obegr i fjol, har haft A lätt mc sedan jag var 16, och valde en hoj med lagom mycket motor för att lära mig köra. Den är också lite högre vilket gör att min 194cm långa och 100kg+++ hydda får plats utan att behöva vika ihop mig alltför mycket. Är sugen på att byta till en lite busigare hoj till nästa säsong. Hade jag varit rik hade jag köpt mig en vacker Honda från 80-talet som finhoj. VF 1000 R eller CB 1100 R. Jag minns hur jag dreglade på de stora grabbarnas hojar när jag körde moped och DT 125. :)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Höst? I år blir eventuellt sista året med 4-cyl. Nästa är är det tänkt att bli 1L 2-cyl.

R5+1

Guest
Hade jag varit rik hade jag köpt mig en vacker Honda från 80-talet som finhoj.

Ha ha ha ha!! Jag som för några år sen bytte min CBX 550 -82 mot en rostlagning på min dåvarande bil! :D Var mest glad att bli av med den. Fast han var ju verkligen min stora kärlek i många år innan dess! :kär

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Så här glad var jag med min lilla reservhoj! Liten o rapp trots sin ringa uppenbarelse :):krama

Bifogat

• gimoturen3.jpg
    gimoturen3.jpg
    187.2 KB · Visningar: 387

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Valde lillhypern för jag avskyr rasslet från torrkopplingen, och för den är något lättare än storebror 1100 :tungan

Jag har hunnit avverka 650 mil hittils, och det är flera månader kvar på min säsong, tänker inte ge mig förrens i oktober någongång.
Tyvärr har jag en månads sjukskrivning med hojförbud att avverka innan, fast det är klart, förbud är till för att brytas :brynad:crash

Nöjd som fasen hittils :D

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Om augusti är första höstmånaden så borde juni vara sista vårmånaden.
Då har vi alltså en sommarmånad per år!?

Jag skulle vilja säga att oktober är första höstmånaden och april sista vårmånaden.
Alltså 5 månader sommar :)

Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Augusti är en sommarmånad :mattias

Har kvar TLR'en, har haft den 7 år och den kommer nog aldrig att säljas, den är som en familjemedlem och den blir bara ballare och ovanligare för varje år som går, i takt med att moddarna blir fler och fler :gnissla

Har dessutom skaffat en B12'a som alltiallo-hoj. Pendla till jobbet, busåka, fikaturer med skjuts, you name it... den fixar nog allt utom grusåka och jag är verkligen helsåld på stuket, mycket huligankänsla på den moppen. Finns risk för att den blir lite vässad i vinter :p Turbo vore riktigt elakt på den nån dag... Heheh

Så nu har jag två som dryper av karaktär och som jag gissar kommer stanna inom överskådlig framtid.

Går mer och mer mot äldre maskiner, tycker de är så sjukt mycket ballare än "the latest and greatest" vilka inte väcker något som helst habegär. Totalt ointressant att läsa om vilken av årets supersporthojar som har den bästa varvtiden runt random bana liksom... och alldeles för mycket hi-tech. TC, ABS bla bla bla.... zzznarrk
Nästa års hojar behöver väl inte ens nån förare...

Bästa avdelningen på SH är byggtrådarna, så jävla läckra byggen många av er har där. Hatten av!

Roligaste tidningen är Streetfighters... som har mycket hotroddade sportmaskiner med kåpor också, inte alls bara sånt som titeln hintar om. Även Fast Bikes har många roliga modifierade maskiner att läsa om...

Skulle vilja ha ett oldschool bygge / caféräser och nån kultig banhoj men ligger nog på smärtgränsen nu kostnadsmässigt... och har ändå inte plats nånstans för fler maskiner...

Har kört från och till sen -90 ska väl kanske tilläggas.

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Jadu, hämtade min första hoj (yzf600r) i november förra året, tog kortet 2 månader innan. Har kört lite över 500 mil denna säson och mer kommer det att bli. Hojjen funkar och går som en klocka så man är riktigt nöjd. Eventuellt så blir det till att kolla en annan, lite större hoj nästa år men är ej säker då jag trivs och tycker min nuvarande är riktigt rolig och skön att köra även att den är till åren.

Och jag säger som nån annan här i tråden. Augusti är banne mig inte någon höstmånad, det är bara en sensommar månad. :)

Ut o kör med er nu! :tummenupp

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
På fetaste allvar Toyman, hojen du vilar röven på måste va bland det vackraste som konstruerats! :Bugar
Avis?! Ente då..

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
No offence, men jag avskyr när folk säger att sommaren är slut i augusti.....glädjedödare! :arsele
Bara för att DIN semester är slut liksom...dra inte ner oss andra i fördärvet...hojen ställs inte in förrän i oktober, basta!

Last edited:

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 Honda CB900F
Äsch det är ju sommar September ut!

Själv ska jag köra upp om en vecka och hoppas att det blir körkort och lite säsong på det också så att man faktiskt hinner lära sig köra litegrann också!

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
07 CBR 1000 RR
Skriver på min sambos login :)
Tog mitt kort 15/7 nu i år.. För min del har det inte blivit görmycket körande, 20 mil kanske så jag är tokfresh med detta men såååå tagen. Jobb o väder har varit min anledning till att inte (få) köra.. Men det kommer ;) säsongen är verkligen inte slut!!! ;)
Min käresta köpte en Honda Hornet 600 som jag är helt betuttad i, han ska köpa en större historia så den blir min sen.
Innan jag fick kortet var jag helt inne på någon glidare, men det märker jag ju nu när jag har min kärlek (hojen alltså, jaaa killen me för den delen;) att det är en nakenhoj jag ska ha och inte för stor motor heller, 600´an räcker gött till mig.
Jaaaa härligt liv detta det får jag säga, om jag ska vara helt ärlig så tycker jag när man är ute och kör och alla dessa vinkningar, det är ju NÄSTAN det bästa, lite löjligt jag vet, men det är väl för att jag är ny med detta :) /Bettan

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Önskar att jag kunde hitta min drömhoj, som jag vill ha kvar år efter år. Avundas er som har gjort det ...

Började året med en Daytona 675 som byttes mot en Speed Triple. Upprätt sittställning passar mig bättre. Supertrevlig cykel, men fortfarande inte drömhojen ... Skall försöka sälja BMWn för att uppgradera till KTM 690, kanske det är min dröm?

Drömhojen skall självklart vara grym att köra men minst lika viktigt är att den är vacker att se på. Gärna lite unik, något som inte alla andra har ...

Kul tråd TS

EDIT: Sommaren är slut när det blir vitt på backen :fakta

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag är debutant som fortfarande håller på med kortet, kör upp den 12/8 och hoppas på att jag klarar det.
Gör jag det så räknar jag med 2-3 månaders körning och uppåt 200-300mil innan vintern lägger sig över detta avlånga land som vi kallar sverige :)

Har en Honda CBR1100XX Blackbird -97a som jag bara har testkört lite men känner redan att jag är kär i den :) Hehe. Har tänkt testa lite bana samt gå någon SMC kurs antingen i år eller tidigt nästa säsong mest för att det ger en hel del kunskap och glädje.

Men att augusti är en höstmånad kan jag inte hålla med om :fakta Räknar med att augusti/september blir bland dem bättre månaderna i år faktiskt :banana själv så ska jag som sagt försöka hinna med att köra så mycket som möjligt innan vintern drar över oss och lägger oss i mörker under sina månader.

Skål på er denna regniga och blåsiga dag/kväll :fyllisar

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...