Hur känns det?

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Slutet av sommaren närmar sig alldeles för fort :(

Såhär började min mc historia:

Året var 2007, sen vinter/tidig vår och min älskade bror kom hem med en "ny" hoj. Han hade ju tidigare bara haft såna där fula supermoppar som det kommer eld ur (läs motard).
Självklart ville han visa upp sin nya leksak så jag följde med honom ut i garaget för att se på vad han släpat hem denna gången.

Och vad stod där? Jo en bättre begagnad R6a och jag blev imponerad, den var ju både snygg och häftig, det här var ju en motorcykel han hade släpat hem och inte en sån där supermoppe som ser ut som en insekt.

Självklart blev jag väldigt avundsjuk på att han hade en sån där häftig grej så det skulle ju jag också ha, dagen efter stod jag på körskolan och sa: Hej jag ska ta mc kort!

Inom en vecka så hade jag varit och köpt mig en fin Cbr600 som jag inte ens visste hur jag skulle göra för att starta.
Ett par månader senare stod jag där lycklig med hoj och mc kortet och fick äntligen börja köra med brorsan och lite kompisar, provade på lite bankörning och tyckte det var superkul men sen tog säsongen slut :(

2008 så var det självklart dags att ta ut cykeln igen och åka, med ett par bandagar inbokade för det var ju så himla roligt :)
Men tyvärr så var olyckan framme i början på juni då jag blev påkörd på banan och det resulterade i en bruten arm och numera förlamad vänsterhand.
Sommarn gick och jag var gipsad länge och ett antal operationer men slutet på säsongen så blev jag iaf av med gipset och fick äran att åka bakpå istället eftersom jag inte kunde köra själv längre.

2009 var ett jobbigt år, jag kunde fortfarande inte köra själv men jag fick som tur var åka bakpå iaf :)
Tankarna snurrade hur jag skulle göra för att kunna köra mc igen. För en vanlig hoj var bara att glömma. Men efter mycket finurlande med nära och kära så kom vi fram till att vi skulle bygga en egen sporthoj till mig som dessutom skulle vara lite handikappanpassad.

2010 Efter en hel del strulande så var mitt hojbygge projekt igång och vet ni vad? Vi har lyckats bygga en hoj till mig som är liten och lätt och som dessutom är anpassad så jag kan köra alldeles själv :)
Den är fortfarande inte riktigt klar, men nästan :) Den är åtminstone körbar just nu och lyckan är faktiskt obeskrivlig att kunna få köra alldeles själv igen :)

Oj vad långt det blev, men det är iaf min historia :)
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Bankörningen börjar ta slut iom de tycker det är en kort säsong...

En halv förmögenhet är lagd :D

Nåväl. Jag är allätare. Kört på strippen men numera lite bana/touring o gegg...

VFR för bana/touring o suckaenduro för geggkörning och all annan vinteraktivitet



Och ja. Kört hoj i rätt många år och fått inse, svårt nog, att man får ha "kompromisshojar", hojar som fungerar till lite allt möjligt, ifall man vill få lite ekonomi i det hela :gnissla
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Klarade kortet iår, första säsongen dvs. Blev en ER6-N och jag älskar både den och hojlivet. Kommer bli många mil till. :)
 

Bifogat

  • profil.jpg
    profil.jpg
    228.4 KB · Visningar: 101

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
År 1999 elva jävla år sen smög jag iväg till körskolan och tog kortet i smyg. Föräldrarna ansåg inte min körstil som lämplig för hoj. Fan va rätt de hade... Men jag överlevde.

Det börja lätt med offroad, men sporthoj var målet så fort de gick att äga för en vettig summa.

Sen blev det motard för att falla tillbaka lite på grunden. Hitta glädjen
Men året därpå sporthoj igen.
Sen var det färdiglallat!
Kåplös sporthoj :yoparty
Sen fabriksfighter förra säsongen, den behåller jag nog några till. Alternativen lockar inte.
Motarderna behåller jag, de är rätt underhållande :)
Nästa säsong blir nog med samma stall, om inte...

Året har HITTILLS(den är långt ifrån slut, denna säsong, bara halvvägs) bjudit på SMC-kurs, långresa och korta roliga småsvängar.
Miltalen ökar på mätarna, men det verkar vara meningen.

Hoj, livet i en liten lätt förpackning.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Året runt.

Jag trodde man åkte året om,bara bytte hoj efter årstid:yoparty

Håller med dig, föredrar lite kyligt väder framför skunkluktande genomsvettigt skinnställ:gnissla.

!?!?!

Halva säsongen återstår ju! Finns inget som går upp mot en rapp hösttur med riktigt krispig luft!

Säsongen tar alldrig slut:tummenupp

Om augusti är första höstmånaden så borde juni vara sista vårmånaden.
Då har vi alltså en sommarmånad per år!?

Jag skulle vilja säga att oktober är första höstmånaden och april sista vårmånaden.
Alltså 4 månader sommar :)

Ibland undrar man verkligen, ena dagen över 25 grader och nästa ösregn och under 15 grader. Vill ha bättre sommrar! Kan vi inte beställa det!:confused:

25 juni.... MIDSOMMARAFTON = mitt i sommaren?

No offence, men jag avskyr folk som säger att sommaren är slut i augusti.....glädjedödare!
Bara för att DIN semester är slut liksom...dra inte ner oss andra i fördärvet...hojen ställs inte in förrän i oktober, basta!

Jag är ledsen, inte ville jag dra med någon i fördärvet..... undrar bara nu efter 2 dygns hällregn!:confused:
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag skulle inte vilja kalla det sommar när det regnar 40-50mm på ett par timmar, och när det äntligen slutar så småpissar det och blåser halv storm...

Oavsett månad...
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Skål!

Jag är debutant som fortfarande håller på med kortet, kör upp den 12/8 och hoppas på att jag klarar det.
Gör jag det så räknar jag med 2-3 månaders körning och uppåt 200-300mil innan vintern lägger sig över detta avlånga land som vi kallar sverige :)

Har en Honda CBR1100XX Blackbird -97a som jag bara har testkört lite men känner redan att jag är kär i den :) Hehe. Har tänkt testa lite bana samt gå någon SMC kurs antingen i år eller tidigt nästa säsong mest för att det ger en hel del kunskap och glädje.

Men att augusti är en höstmånad kan jag inte hålla med om :fakta Räknar med att augusti/september blir bland dem bättre månaderna i år faktiskt :banana själv så ska jag som sagt försöka hinna med att köra så mycket som möjligt innan vintern drar över oss och lägger oss i mörker under sina månader.

Skål på er denna regniga och blåsiga dag/kväll :fyllisar

Hoppas du räknar rätt! Skål!:tummenupp
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det känns fortfarande bra, säsongen är inte slut ännu (och det har den inte varit de senaste 10 åren)
Första hojvalet jag gjorde var en sporttourer på 1000cc. Jag ville inte ha en sur 550 från tidigt 80-tal som jag skulle bli tvungen att byta efter en säsong, jag tänker långsiktigt.
Möjligheten att ta en semestertur till Alperna styrde också valet av cykel, även om det tog några mindre turer till nordtyskland och moseldalen innan man tog steget fullt ut.

Kör sällan mindre än 15 mil per åktur så efter 10 år och 10kkm var det dags för en ny cykel, sporttourer igen -I like.

Nästa cykel kan möjligen bli en större "äventyrscykel".

Har genom åren även kört enduro året om för formens skull men då blev landsvägsåkandet lidande får nog nöja mig med att köra på vintern frmaöver, kör vespa till jobbet för att slippa sitta i fyrhjuligt fordon med plåt runtom.
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Efter 9 säsonger så har jag lessnat, highsidade förra säsongen på bana i ganska hög hastighet och fortsatte sen köra till den här säsongen så fanns helt plötsligt inte suget kvar längre.

Förr jobbade man livet av sig för att kunna köra hojen jämnt, nu känns de mest som de är jobbigt att köra hoj, man ska ta sig till garaget, ta på sig grejerna för att inte tala om att åka på bandagar då ska man packa ner grejer, kränga däck, ta med sig halva garaget, släp osv osv.
Det som man tidigare har gjort 12-15 ggr varje säsong blev nu iår till 5 dagar även om de är kul så suger de inte lika mycket längre.

Tror man har blivit lat och behöver hitta tillbaka till de "enkla" med hojåkningen, just nu står bara litershojen i garaget och kostar försäkringspengar till skillnad mot ktmen man precis sålde.

Vad säger ni andra som har kört rätt aktivt under en längre period, har ni också tappat suget?
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Missade uppkörningen för lätt hoj när jag var 16, iofs så körde jag redan tung utan körkort...

Slutade köra när jag var 20 och ansåg att jag hade för mycket att förlora på att åka dit/köra omkull.

Har provkört sporadiskt sedan dess tills förra året då jag fick ett ryck på valborg och gick till optikern och gjorde synundersökningen för körkortet.
Klev sedan in på kontoret och skrev ut alla papper för körkortstillstånd och handledare. Nästa steg var att hitta en hoj för att övningsköra på, fastnade för en XT660X -05 som var helt underbar.

Fick tillståndet den 3:e juli, körkortet i handen 26 dagar senare.

Motarden såldes i början av juli i år och en literhoj inhandlades...
Den kommer att rulla ett tag till innan den ställs undan för säsongen.

Har ju precis lärt mig att koppla upp den på bakhjulet.. :D
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Jag är debutant som typ kommit halvvägs, det hela har stagnerat lite pga förseningar med inköp av hoj, som kommer att bli en Kawasaki Z1000 2010.

Att valet föll på just denna typ av "sitta-upprätt" hoj kommer väl sig pga att jag först var inne på en zx10-r (helt jävla galet val som första hoj egentligen, ja en del håller säkert inte med.)

Var inne på Yamaha i samband med service av tjejens båt, provsatte en R1 och den körställning kändes bara galet fel. Har dock aldrig provkört en "plastraket" innan så jag ska väl egentligen inte yttra mig huruvida de är bra eller inte, den kändes fel för mig dock. Provade en FZ1-N och det kändes så jäkla rätt. Ja sen ledde det ena till det andra.

Har nu lyckats (iaf till 90%) att få syrran att köpa en likadan. Får hoppas hon har tid bara att öva med mig.

Har inte övergett tankarna på en sporthoj helt då jag även sneglar på en mindre plastraket i form av R6, gsxr 750 el zx6r att ha i framtiden och rasta på bana.

Men men, får se vad året har att erbjuda, det lät lovande iaf från läraren på trafikskolan.
 

Str3 R

Guest
Jag trodde man åkte året om,bara bytte hoj efter årstid:yoparty

Helt rätt, jag byter hoj efter säsong. Jag skulle nog vilja säga att jag har säsong året om med sommarluft i sommardäcken och vinterluft i dubbdäcken. :)
 

Mars

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Ödåkra
Hoj
Speed Triple 1050, RD350
Förr när jag hade MC som enda fordon var säsongen lång trots att jag bodde på småländska höglandet, körde mars-dec och det fortsatte när jag pluggade. Under studietiden i början på 90-talet slutade det med att jag köpte en GSX1100R -86 som jag hade i många år, den sålde jag sedan när jag fick första barnet. Den minns jag med mycket goa känslor. Den cykeln hade mycket karaktär.

Hur som helst så kom jag snabbt på att det inte funkade utan cykel och blev återfallare på en annan nostalgitripp RD350 som jag också hade ett tag på 80-talet. Den hojen var fortfarande mycket rolig, men såldes vidare då den strulade och jag inte riktigt hade tid och plats. Den gången höll det ett år, sen blev suget för starkt och en FZS600 köptes in som pendlarhoj. Trevlig på många sätt, men jag trivdes aldrig med att sitta sådär jäkla upprätt.

Så i år så började jag dräggla efter något större, och började flukta efter twinnar, och hittade min nuvarande TL. Efter att ha fått bort vecket på luftningsslangen så går den nu som en något bångstyrig pärla. Liksom 1100R:en så är det en cykel som har mycket kartaktär, finns stor risk att den stannar ett tag.. trots att körställningen kändes fruktansvärt brutal efter FZS:en.

Så man kan väl säga att jag är dubbel återfallare som anser att säsongen är knappt halvgången?

Glömde: Toyman, ditt j-a garage gör att man måste ha dräggelskydd..
 

Bifogat

  • IMG_3905.jpg
    IMG_3905.jpg
    243.2 KB · Visningar: 75
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Började köra tung hoj i början av 80-talet, har avverkat en hel del olika modeller från Bålgetingen GT 750 (att man överlevde den hojen är ett mysterium) , Boldor 900, RD500, CBR1000F osv.

Nog sneglade man på CB1000R -83 , men den var så fruktansvärt dyr så den drömmen blev aldrig sann.

Har haft ett par mindre uppehåll genom åren men alltid hittat tillbaka igen.

Dem sista åren så har det mest blivit naken sporthojar, Er-6 , Z750 & Z1000.

Fick ett ryck tidigt i våras och ville prova på något annat, sålde Z1000 och började titta mig omkring.

Fastnade för Triumph Bonneville och efter att ha skruvat på en hel del Norman Hyde delar så är jag ruskigt nöjd och fått körglädjen tillbaka igen, visst får man plocka upp lite muttrar, tappade växelförare, nollställare till trippmätaren i vägkanten ibland men det är en del av charmen.

Den får nog stanna i Garaget ett bra tag, funderar även på att komplera med en Scrambler.

Men att säga att sommaren är slut är fel, brukar utan vidare kunna köra till slutet av Oktober / början av November, mätaren brukar stanna på ca: 1000 mil / år.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Efter 9 säsonger så har jag lessnat, highsidade förra säsongen på bana i ganska hög hastighet och fortsatte sen köra till den här säsongen så fanns helt plötsligt inte suget kvar längre.

Förr jobbade man livet av sig för att kunna köra hojen jämnt, nu känns de mest som de är jobbigt att köra hoj, man ska ta sig till garaget, ta på sig grejerna för att inte tala om att åka på bandagar då ska man packa ner grejer, kränga däck, ta med sig halva garaget, släp osv osv.
Det som man tidigare har gjort 12-15 ggr varje säsong blev nu iår till 5 dagar även om de är kul så suger de inte lika mycket längre.

Tror man har blivit lat och behöver hitta tillbaka till de "enkla" med hojåkningen, just nu står bara litershojen i garaget och kostar försäkringspengar till skillnad mot ktmen man precis sålde.

Vad säger ni andra som har kört rätt aktivt under en längre period, har ni också tappat suget?

Du kanske behöver byta hojtyp?? Det kan hända att körglädjen kommer tillbaks. :)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Säsongen kan väl summeras i "lessnat på gatåka". Känner liksom inget sug för att dra ut och köra gata längre, åtminstone inte med sukkan. Bana däremot.. Oh, baby, vilken jävla hoj. Så nu blir det banhoj av den och motard på gata 2011. :tummenupp
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Höst? I år blir eventuellt sista året med 4-cyl. Nästa är är det tänkt att bli 1L 2-cyl.

Jag är helt inne på ditt spår. Eventuellt hälften av cylindrarna och lite mindre än hälften av kubiken. För skogsbruk, givetvis. Men helt klart sista året med en radfyra. :tummeupp
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top