Hur känns det?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Trevlig tråd!

Här är min story:

Min första hoj inhandlades 1996. Då var jag 16 år gammal.
Lusläste Bike Test för att hitta hojen med bäst vikt/effekt-förhållande inom ramen för regelverket för vad som då kallades mellanklass.
Vill minnas att det var max 25 kw. och inte mer 0,16 kw per kg. Undertecknad ville nämligen inte ha en strypt hoj.

Nåväl, vad jag kom fram till var att hojen för mig var Honda CB350S.
Bike Test listade en sådan till salu. Hos Lugnets Motor i Borås.

Hojen inhandlades mot mina föräldrars stora förtret och ställdes in garaget. Buskördes så snart man var ensam hemma.

Den hojen kördes till jag var 21 då den ersattes av en Ducati Monster 600. Satsade allt jag hade på den hojen och undrade med skräckblandad förtjusning vad jag gett mig in på. Man hade ju hört att det inte var gratis att äga eldiga italienskor...

Allt det där glöms förstås bort så snart man sätter sig på hojen. Alla överläggningar jag haft med mig själv innan köpet, är det verkligen smart, kommer det att funka, jag har ju egentligen inte råd etc. dränktes i mullret och ett vafan, det löser sig ringandes i skallen.

Det gjorde det också, hade några fantastiska säsonger med den hojen till en ödesdiger höstdag i September 2004 då jag blev påkörd bakifrån av en annan motorcyklist. Hojen löstes av försäkringsbolaget och jag tillbringade hösten med ett helbensgips.

Tankarna snurrade kring vad som skulle inhandlas härnäst. Då jag körde lite bana med Monstret bestämde jag mig för att nästa hoj skulle vara bättre lämpad för detta. I likhet med trådskaparen och många andra har jag en fäbless för lite udda fåglar.

En gul Ducati 900 Superlight från 1994 införskaffades.
Svincool tyckte (och tycker) jag. Men vårt förhållande var stormigt. Hade en hel del problem med den och valde att låta renovera den ordentligt. Dyrt.

När den väl var klar såldes den ganska omgående. Även om den nu var i perfekt mekaniskt skick kunde jag inte lita på den donnan. Dessutom hade jag fått upp ögonen för en annan skönhet. En cougar i sammanhanget.

En av de sista turerna med SL:en gjordes till Sthlm. då Ducati hade sin roadsshow. Sport Classic-familjen hade precis presenterats och jag hade sett fram emot att testa Sport 1000. Den provkörningen gjorde intryck.

SL:en såldes och några år utan hoj följde. Smärtsamt med somrar utan egen hoj men vad jag gjorde var att spara pengar.

I höstas, efter att ha haft stenkoll på marknaden i två år, dök hon upp.
Svart som synden och med helt rätt utrustning. Dessutom i grannkommunen. Köp omedelbart. Här skulle ingen annan komma och sno henne framför näsan på mig!

Hos mig har nu ett lugn infunnit sig, jag är så säker på att jag nu äger den för mig optimala hojen. Den kommer inte att säljas inom en framtid jag kan överblicka.

400 mil har det blivit i år och ett besök på Mantorp Park där den inte skäms för sig. En hoj som har det jag vill. Stunning looks, skönt ljud och ett riktigt bra chassie som inte begränsar mig.

Ett sunt förhållande bygger på tillit och ömsesidig kärlek till varandra, precis så har vi det, hojen och jag. Vi tar hand om varandra.
Ger och får.

Duccarna i kronologisk ordning nedan.

//Johan

Om det var din Sport 1000 som stod utanför Italia Bike Center i våras/försommar i år, så kan jag säga att din hoj är mycket snygg! Man fick nästan torka sig i brallan. Intrycket ändrades inte till den sämre när du startade den :Bugar
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Om det var din Sport 1000 som stod utanför Italia Bike Center i våras/försommar i år, så kan jag säga att din hoj är mycket snygg! Man fick nästan torka sig i brallan. Intrycket ändrades inte till den sämre när du startade den :Bugar

En luftkyld, tvåventil:s ducatimotor är som balsam för öronen. Finns INGEN motor som låter bättre!

Tar inga protester på det, det går inte att debattera det självklara! :D

Edit: Med torrkoppling för f-n!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Kört min X-11 snart 3 år, lika kul varje gång. Normalt åker jag tills höstlöven faller, sedan blir det halt...

Dryga 20 mil idag. Till Tullinge, Bulten, Skanssundet, Järna, mot Nykvarn, bröt av mot Gnesta på en liten, riktigt krokig väg. Mjukglass å samma väg hem igen.

Har en CB900f i garaget som ska byggas om med lite modernare saker fram å bak. Så det bli mc året om på olika vis.

/M
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
En luftkyld, tvåventil:s ducatimotor är som balsam för öronen. Finns INGEN motor som låter bättre!

Tar inga protester på det, det går inte att debattera det självklara! :D

Edit: Med torrkoppling för f-n!

Medhåll :D
Trillar ideligen tillbaka på dessa hojar :)
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Om det var din Sport 1000 som stod utanför Italia Bike Center i våras/försommar i år, så kan jag säga att din hoj är mycket snygg! Man fick nästan torka sig i brallan. Intrycket ändrades inte till den sämre när du startade den :Bugar

:)
Jo, det var jag. Härliga vägar däruppe!
Min polare lyckades med bedriften att glömma körkortet och fick vackert titta på när vi andra testade den ena skönheten efter den andra!

//J
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Likt Saeco12 här i tråden så är jag den rastlösa typen som alltid byter hoj. Inte för att jag vantrivs med mina hojar utan för att det alltid är kul med något nytt.

I år har det blivit åkt på en gix750 tills dess att polaren skulle sälja sin blejd. Dags för byte mao ;-)

Vad det blir nästa år vet jag inte. Kanske blir Hondan kvar, kanske inte. Eventuellt sugen på en motard för gatåka nästa år.... Hinner säkerligen ändra mej ett par gånger till.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Är väll sommar året runt, ef som cyckeln är påställd hela tiden :D.
Så klart är jag återfallsknutte :D, började min kariär 1983 på en 125a Suzuki GP. Vilken raket det var, endast Yamaha Ypvs blev man frånåkt av, in i snickaboa å bygga ett expantionsystem, sen åkte man lika fort :D.
1986 köpte jag en RD 350cc, 1987 en XJ 900cc, 1989 en GPZ.
Från år 1993 till 2008 var jag utan Mc, förökte att bli av med den värsta abstinensen genom att köpa en Corvette, jo tjena :va.
Nu sitter jag å lallar runt på en TL 1000R som inhandlades förra året, å det var egentligen av misstag, jag kollade på nya fälgar till bilen, men hem kom jag med en motorcyckel :rolleyes:, men absolut inget jag ångrar :tummenupp
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
:)
Jo, det var jag. Härliga vägar däruppe!
Min polare lyckades med bedriften att glömma körkortet och fick vackert titta på när vi andra testade den ena skönheten efter den andra!

//J

Jo lite bortskämd är man :) Trist, var ju på snudd perfekt väder då också. Hade själv velat att provköra just Sport 1000 men eftersom den tillverkas längre så gick det inte. Blev bara Hymen 796an.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Har åkt GPZ600R i 10år, det är väl på tiden att byta upp sig men det är också en fördel att lära känna en hoj ordentligt. Värdet på den motsvarar väl en varukorg på ICAmaxi så jag kan likagärna behålla den. Istället har jag skaffat ett par hojar till, en gammelhonda och en sportster 883.

Sistnämnda åkte jag 65mil på igår. 9 timmars skoj på kurviga asfaltsvägar :)

Funderar mkt på andra hojar. Skulle gilla en snabb tourer, helst en kawa , ZX12R eller ZZR1400 eller en 1100 om man hittade en fin. En riktig sporthoj vill jag ju också ha, ZX10R eller VTR1000SP..

Har funderat lite kring grushojar också. Det enda jag inte vill ha är motarder. Hyrde en Honda FMX650 en dag. Bromsar sämre en sportstern och inget vrid..hög som ett hus och tyngdpunten kändes som jag hade den på axlarna.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har funderat lite kring grushojar också. Det enda jag inte vill ha är motarder. Hyrde en Honda FMX650 en dag. Bromsar sämre en sportstern och inget vrid..hög som ett hus och tyngdpunten kändes som jag hade den på axlarna.

Du kan inte ha en FMX 650 som referens när du pratar motard.... Kör en KTM 525, 660, 690 SMC, Aprilia SXV 550 eller en Husaberg 650 först.

Att kalla FMX 650 motard är som att kalla en CB500 sporthoj :rolleyes:
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ska på årliga rundturen, Norrköping -> Kalmar -> Halmstad hem de närmsta 2 veckorna, säsongen har långt kvar.

MEN den tråkiga biten är att mörkret kommer tidigt,
det är redan fuktigt som fan på nattturen/kvällsturen,
man blir frusen och stel vilket gör att man svänger som en stel pensionär.

Den roliga säsongen är snart över, men inte säsongen :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ska på årliga rundturen, Norrköping -> Kalmar -> Halmstad hem de närmsta 2 veckorna, säsongen har långt kvar.

MEN den tråkiga biten är att mörkret kommer tidigt,
det är redan fuktigt som fan på nattturen/kvällsturen,
man blir frusen och stel vilket gör att man svänger som en stel pensionär.

Den roliga säsongen är snart över, men inte säsongen :)

Du behöver handtagsvärmare, handtagsskydd och 2-4 xenonlampor :tummenupp

Då kan du köra i minst 2 månader till !
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du behöver handtagsvärmare, handtagsskydd och 2-4 xenonlampor :tummenupp

Då kan du köra i minst 2 månader till !

Handtagsskydden saknar jag från KTMen, gjorde stor skillnad :)

Men ser ju ut som en blyg streetfighter om jag installerar det på gixxern.. hummma
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Handtagsskydden saknar jag från KTMen, gjorde stor skillnad :)

Men ser ju ut som en blyg streetfighter om jag installerar det på gixxern.. hummma

Det går ju faktiskt att plocka bort dom sen när det blir varmt igen om man vill.

Det är det eller inte köra alls som gäller !
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Att göra fel!

Är väll sommar året runt, ef som cyckeln är påställd hela tiden :D.
Så klart är jag återfallsknutte :D, började min kariär 1983 på en 125a Suzuki GP. Vilken raket det var, endast Yamaha Ypvs blev man frånåkt av, in i snickaboa å bygga ett expantionsystem, sen åkte man lika fort :D.
1986 köpte jag en RD 350cc, 1987 en XJ 900cc, 1989 en GPZ.
Från år 1993 till 2008 var jag utan Mc, förökte att bli av med den värsta abstinensen genom att köpa en Corvette, jo tjena :va.
Nu sitter jag å lallar runt på en TL 1000R som inhandlades förra året, å det var egentligen av misstag, jag kollade på nya fälgar till bilen, men hem kom jag med en motorcyckel :rolleyes:, men absolut inget jag ångrar :tummenupp

Härligt när ett misstag blir en fullträff, ibland kör jag hoj. Och ibland åker jag hoj.... ibland blir det lite utav varje..... är det då man lallar runt? Så OK!

En Corvette som brukas som en sporthoj, ok! Gammel-Corvette att glida runt i, nyare Corvette är om jag förstått en härlig körmaskin!
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vad firar du då! Ny hoj? Ny inriktning, chopper? Eller har du blivit invald i någon ölprovarklubb?

Ny hoj kan man säga. Att äntligen inse att trots att sporthojar är så snygga så det vattnas i munnen på mig passar dom inte till 90% av min körstil. Vill kunna åka långt och länge även på väg.

Så jag valde den perfekta kompromissen i Ducatis nya Multistrada 1200. 150 kusar i en fotölj ungefär, med packväskor om så önskas. Jag är hemma så att säga.

Chopper kan de aldrig tvinga på mig, jag vill köra min hoj! Har aldrig fattat vitsen att åka runt och väsnas på ett halvt ton krom.

Sen är öl gott.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top