Hur känns det?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hur det känns...förbannat bittert med det här eviga jävla regnandet! :gnissla Nu skall det väl pissa ned till mitten av februari, där man får en meter snö, som ligger kvar till de två dagarna av vår vi får i mitten av april, för att ersättas av +12 och snålblåst från norr...

Har man tur blir det väl 2-3 veckor med 33 grader i skuggan, innan nästa monsunperiod tar över.

...och engelsmännen har mage att negga över väder. :huvet
 

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Skåne
Hoj
ZX12R
Kanske kan kallas för återfallsknutte.
40 fyllda. Tog kortet 1992 och hyrde lite olika hojar i början på 90-talet, VFR750F och YZF750R.
Sedan tog det till 1999 innan jag köpte en CBR900RR Fireblade som jag behöll i 2 år.

Efter det trodde jag inte att jag skulle köpa en sporthoj igen, men det blev en ZX12R som jag köpte 10 år senare, i år alltså.
Får se hur länge detta håller i sig.:)
 

Bifogat

  • mattemc.jpg
    mattemc.jpg
    179.4 KB · Visningar: 129
  • cbr900rr.jpg
    cbr900rr.jpg
    67.6 KB · Visningar: 110

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Tog hojkortet -91 och införskafade en Suzuki GSX400F, Bytte den året därpå mot en Ducati 750 Paso och har sen dess inte ägt nån fyrcylindrig hoj, har bara blivit twinnar och stånkor. Nu har jag en 900SS från -97, en hoj som jag faktiskt letat efter. Hade en likadan, också gul, för några år sen och det är den enda hoj jag nånsin ångrat att jag sålde så när jag snubblade över denna blev det inköp omedelbart.

Jag har fastnat för relativt motorsvaga hojar med kraften långt nere i registret av nån anledning. När jag kollar på Duccar t ex så sneglar jag på 916, 996 och annat mellan 95-02, enda undantaget är hypermotard, funderar på om Hyndan ska få lämna in till förmån för en sån under nästa år...

Har också tappat lite av suget senaste åren tyvärr, märkte i våras att det där breda flinet som nästan delar på skallen innanför hjälmen när man tar årets första tur inte riktigt ville infinna sig och det känns nästan jobbigt att åka ut och nöjesköra utan det blir mest till och från jobb... Man blir gammal, tjock och feg helt enkelt, man behöver inte bry sig om att burka när man lägger ner för stödhjulet runt midjan tar i asfalten långt innan fotpinnarna :D
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Gjorde illa ett fingret precis när sommaren började. Så har inte åkt nånting. Känns inge bra alls. :näsblod
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
tja själv har man hunnit med ca 50 mil på lånade hojar då min egen varit nerskruvad hela sommaren. Dock hoppas jag på att få köra i alla fall några mil på egen hoj. Dock vägrar jag acceptera att hösten närmar sig, björkarna har ju inte börjat gulna ännu :)
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Åh en CBX 550 :tummenupp
funkar den bra? Jag har en i garaget med.

Jag sålde den förra året. Det var en liten reservhoj jag hade ett tag. Funkade ok, men hade rätt svampig fjädring. Pröjsade 6500:- för den , så det var det väl värt.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Det skall bli härligt när hösten nu kommer så man kan börja skruva med projekten på allvar:tummenupp:D
Det roliga är inte att köra utan bygga/skruva:D
I år har jag nog tillryggalagt en 50-70 mil på hoj och några till skall det väl kunna bli:va
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det blev inte många mil denna säsong heller. :( Sommaren är visserligen inte slut ännu på ett tag men om ett par dagar åker jag till Kongo där jag stannar i 1 - 2 månader. MC-åkandet är alltså slut för mig i år.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Själv är man bara inne på sin 2:a säsong so far, men fler lär de bli. Angående valet av hoj så kändes en sporthoj som den de naturliga valet. Kikade på de mesta i början och testade men de var bara sporthojen som tilltalade riktigt mycket.

Inledde åkandet och tog kortet på en Kawa ZR7, en trevlig cykel i allafall för att klara alla grejer när man ska köra upp. Men inget jag fastnade för i långa loppet. Så med en limiterad budget så fick man se vad man kund få. I slutändan stog de mellan CBR 900 RR -93, GSX-R 1100 och GSX-R 750 96 eller 97. Men de var lite priset som fick avgöra där så slutade med att man hämtade 1100:an nere i Skåne och körde hem den till Jkpg.

Nu när man fått lite mil underbältet så sneglar jag lite om att bygga en Fighter av nått objekt men har mitt bygge med CR 500 just nu som tar upp den tiden så får väl bli till hösten/vintern då.

Mycket kvar av sommaren här nere fortfarande, men planerna är väl att ge sig ut på lite SMC kurser nästa säsong samt börja köra bana. Vilket jag ännu inte testat på. Även sugen på att byta upp mig på sporthoj fronten men får väl se vad som sker till nästa sommar. En nyare GSX-R antagligen.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Känns som det inte är slut på långa vägar..tycker synd om de stackare som slutar köra hoj i augusti, ofta för att jobb eller studier tar vid, el att man helt enkelt inte har råd att ha hojen försäkrad längre..många av mina bättre åkdagar har varit i augusti/september, är oktober bra kör man då med och beroende på väder kan november fungera med med tidigare höstar och 12 plusgrader in i december månad:tummenupp

Även om det inte blir lika ofta o spontant så finns det många guldkornsåkningar kvar framöver:)
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Första året

Tog lappen dan efter nationaldagen, 41 år gammal. Skaffade mig en Fazer 600 bara för att... det bara blev så. Det går fort att vänja sig, tyckte den skenade i början, men nu vill man ha mer :) Kört c:a 250 mil runt Höga Kusten, kul men förbannar tjälskotten! Nyhetens behag har ju lagt sig, så ensamkörningarna blir färre. Mycket roligare i grupp. Var till Norge med bilen förra veckan för en fiskevecka. Inser att man ska plöja Kystvei 17 med hojen. Krokig som få och vägen följer strandremsan hela vägen, fantastisk natur. Gott om hojar som susade förbi stugan, insåg att man hade fel fordon (fullastad bil med takbox ger inte riktigt samma känsla på krokiga vägar...:) )
Ett exempel
aldra%20aldersund%202.jpg
på den fantastiska miljön...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tog lappen i juni förra året och körde 850 mil med förstahojen XL650, till hösten var jag trött på avsaknaden av effekt o skaffade en CB1000R istället som jag körde med till december. I mars började jag köra igen, CB´n fortfarande kul till 1000 men började fnula på något med lite mer mångsidigt då jag gillar att åka på längre turer. 28 maj blir det affär på en VFR, bestämmer mig för att sälja CB´n och behöver inte ens sätta ut en annons.

Så.. det har blivit en del trots allt, både i mil och hojar:

XL650 - 850 mil

CB1000R - 670 mil

VFR - 710 mil (and counting)

2230 mil o tre hojar har bara gett mersmak, tycker fortfarande det är svinkul att köra hoj. Nu blev inte sommaren riktigt så touring som det var planerat, varit på Gotland Ring 3 dagar, Rörken 3 ggr och nästa helg blir det Gelleråsen 3 dagar istället för att explora b.l.a. Norge som det var tänkt inför sommaren. Hade med andra ord förmodligen haft ännu roligare med CB´n på bankörningarna men kan inte säga att jag har tråkigt med VFR´n för den delen, mångsidigheten är kul och 58 mil är den längsta etappen hittills över en dag.

VFR´en är jag så nöjd med att jag kommer åtminstone ha kvar den till nästa säsong, får se om det blir grusbus som komplement till vinterhalvåret och i sådant fall blir det troligtvis en KTM 625 SXC. Att det idag är 1 augusti rör mig inte i ryggen, minst 3-4 månader med VFR´en kvarstår i år, blir det grusbus och kanske dubbdäck så slipper det klia i fingrarna över vintern.. men det visar sig.

Rörken
31350614.jpg


31426468.jpg


En tur på hösten 2009
31426475.jpg


Alltid sälja fordon när det regnar, ser det blankt o fint ut :tummenupp
31426479.jpg
 
Last edited:

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Ankarsrum
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
Efter 9 säsonger så har jag lessnat, highsidade förra säsongen på bana i ganska hög hastighet och fortsatte sen köra till den här säsongen så fanns helt plötsligt inte suget kvar längre.

Förr jobbade man livet av sig för att kunna köra hojen jämnt, nu känns de mest som de är jobbigt att köra hoj, man ska ta sig till garaget, ta på sig grejerna för att inte tala om att åka på bandagar då ska man packa ner grejer, kränga däck, ta med sig halva garaget, släp osv osv.
Det som man tidigare har gjort 12-15 ggr varje säsong blev nu iår till 5 dagar även om de är kul så suger de inte lika mycket längre.

Tror man har blivit lat och behöver hitta tillbaka till de "enkla" med hojåkningen, just nu står bara litershojen i garaget och kostar försäkringspengar till skillnad mot ktmen man precis sålde.

Vad säger ni andra som har kört rätt aktivt under en längre period, har ni också tappat suget?

Hej slappa jag har också blivit lite off men det beror nog på andra omständigheter .Jag tog ju en Firestorm som delbetalning mot min Tuonon och den var ju både billig att försäkra och rolig att köra på bana med så jag borde ju ha nöjt mig med det men mycket vill ha mer som det heter,så jag fick för mig att köpa min drömhoj sen länge.
Sagt och gjort jag slog till och köpte en Aprilia rsv mill r -02 (jag körde ju nästan bara bana ändå!
Köpte den på söndagen och banpremiär blev på Sviestad följande onsdag men slutade med retlig vurpa i ingången på esset efter ca:6 varv!:mad:
Nu fick man ju ordentlig ångest:gnissla men det är ju bara att bita ihop och komma igen.
försäkringsbolaget var supertrevliga och snabba med utbetalning av pengar för att kunna reparera hojen själv, så jag fixade den lite provisoriskt för att lacka och fixa det andra i vinter .
Två veckor efter vurpan så var det bandag igen och jag åkte upp i tron om att jag skule få tillbaka förtroendet för hojen igen. Det började lite trevande men efter andra passet kändes det ganska bra.
Tredje passet totalskrotade jag hojen ut ur sviestadböjen:huvet.
Så nu känns det bittert med en föredetta drömhoj i garaget och ett försäkringsbolag som fullt förståligt inte är så medgörliga längre!
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
Hej Toyman!
- Kör numera som 43-åring min 3e säsong på hoj. Har egentligen aldrig varit speciellt intresserad av mc utan det har varit sportvagnracing för hela slanten i över 20 år.
Grannen mittemot med fd roadracingstall och div racinghojar i garaget har dock genom åren tjatat hål i huvudet om hojjars förträfflighet och när så hans lille Honda RVF400R blev till salu så slog jag till.

Gillade utseendet och det tekniska (V4, kugghjulsdrivna kammar, enkelsving, uppochnervänd gaffel...) och dessutom så är ju en 400a relativt billig att försäkra osv vilket jag såg som en fördel eftersom det inte var tal om att avyttra någon racerbil eller sluta med detta.

Efter 1a sommarens lite trevande gatkörning så var det dags att testa bana förra sommaren. Insåg att jag förr eller senare skulle hamna där och det var liksom lika bra att ta tjuren vid hornet asap! Detta gick bra och suget efter värre grejjer blev så stort att jag åkte till Köln för att införskaffa en racig RC45a. Pga sämre skick än förväntat på denna hoj så vände jag hem med skåpbilen endast lastad med öl&vin:näsblod

Målsättningen för året var att sakta men säkert lära mig köra hoj på bana och outade ett nyårslöfte att skrapa knäpucken på en kontrollerat sätt. Blev 'check' på det förrförra vecka i Kvarnkurvan på Kinnekulle. Årets 4e bankörning är bokad i nästa vecka sen får vi se om det blir nåt mer köra?
Inser att touringkörning inte är riktigt min grej så det blir bara nån kortare gattur vid finare väder.

Suget efter en 'värre' hoj finns där hela tiden. Klurar på om det är en ren banhoj som gäller eller om den skall kunna köras på gata också. Tänker nog behålla 400an oavsett.
Favoriter sen ett bra tag tillbaka är en Bimota 500VDue som ren banhoj eller en RSV4 som kombihoj... - Den som lever får the'!

Kinnekullebild bifogas;
 

Bifogat

  • _DSC1895.jpg
    _DSC1895.jpg
    61 KB · Visningar: 108

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Trevlig tråd!

Här är min story:

Min första hoj inhandlades 1996. Då var jag 16 år gammal.
Lusläste Bike Test för att hitta hojen med bäst vikt/effekt-förhållande inom ramen för regelverket för vad som då kallades mellanklass.
Vill minnas att det var max 25 kw. och inte mer 0,16 kw per kg. Undertecknad ville nämligen inte ha en strypt hoj.

Nåväl, vad jag kom fram till var att hojen för mig var Honda CB350S.
Bike Test listade en sådan till salu. Hos Lugnets Motor i Borås.

Hojen inhandlades mot mina föräldrars stora förtret och ställdes in garaget. Buskördes så snart man var ensam hemma.

Den hojen kördes till jag var 21 då den ersattes av en Ducati Monster 600. Satsade allt jag hade på den hojen och undrade med skräckblandad förtjusning vad jag gett mig in på. Man hade ju hört att det inte var gratis att äga eldiga italienskor...

Allt det där glöms förstås bort så snart man sätter sig på hojen. Alla överläggningar jag haft med mig själv innan köpet, är det verkligen smart, kommer det att funka, jag har ju egentligen inte råd etc. dränktes i mullret och ett vafan, det löser sig ringandes i skallen.

Det gjorde det också, hade några fantastiska säsonger med den hojen till en ödesdiger höstdag i September 2004 då jag blev påkörd bakifrån av en annan motorcyklist. Hojen löstes av försäkringsbolaget och jag tillbringade hösten med ett helbensgips.

Tankarna snurrade kring vad som skulle inhandlas härnäst. Då jag körde lite bana med Monstret bestämde jag mig för att nästa hoj skulle vara bättre lämpad för detta. I likhet med trådskaparen och många andra har jag en fäbless för lite udda fåglar.

En gul Ducati 900 Superlight från 1994 införskaffades.
Svincool tyckte (och tycker) jag. Men vårt förhållande var stormigt. Hade en hel del problem med den och valde att låta renovera den ordentligt. Dyrt.

När den väl var klar såldes den ganska omgående. Även om den nu var i perfekt mekaniskt skick kunde jag inte lita på den donnan. Dessutom hade jag fått upp ögonen för en annan skönhet. En cougar i sammanhanget.

En av de sista turerna med SL:en gjordes till Sthlm. då Ducati hade sin roadsshow. Sport Classic-familjen hade precis presenterats och jag hade sett fram emot att testa Sport 1000. Den provkörningen gjorde intryck.

SL:en såldes och några år utan hoj följde. Smärtsamt med somrar utan egen hoj men vad jag gjorde var att spara pengar.

I höstas, efter att ha haft stenkoll på marknaden i två år, dök hon upp.
Svart som synden och med helt rätt utrustning. Dessutom i grannkommunen. Köp omedelbart. Här skulle ingen annan komma och sno henne framför näsan på mig!

Hos mig har nu ett lugn infunnit sig, jag är så säker på att jag nu äger den för mig optimala hojen. Den kommer inte att säljas inom en framtid jag kan överblicka.

400 mil har det blivit i år och ett besök på Mantorp Park där den inte skäms för sig. En hoj som har det jag vill. Stunning looks, skönt ljud och ett riktigt bra chassie som inte begränsar mig.

Ett sunt förhållande bygger på tillit och ömsesidig kärlek till varandra, precis så har vi det, hojen och jag. Vi tar hand om varandra.
Ger och får.

Duccarna i kronologisk ordning nedan.

//Johan
 

Bifogat

  • Monstret.jpg
    Monstret.jpg
    196.8 KB · Visningar: 85
  • Superlight.jpg
    Superlight.jpg
    241.5 KB · Visningar: 81
  • Full fart framåt!.jpg
    Full fart framåt!.jpg
    236.2 KB · Visningar: 86
Last edited:

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Det känns bra!
Började snegla efter hoj 2007 då jag sålde raggarbilen.
Tog och köpte mej en Suzuki GSX 750 att öva på. Tog kortet augusti samma år.
Tröttnade ganska fort på sukkan och köpte mej en gammal VFR 87:a pärlemovit.
Trevlig hoj men kändes lite gammal och jag ville ha liiiite sportigare hoj.

Köpte mej en Kawa ZXR750 i riktigt fint skick men det var nog lite för mycket ligga på tanken samt att jag var sugen på mer kubik.

Sålde kawan och impulsköpte en Yamaha YZF1000R...hmm hur tänkte jag där?
Gick som ett skott förstås men ju bättre det går ju mer gasar man, kändes inte rätt för mej så den såldes ganska snabbt.

Hittade en CB1300 med extragodis på, dax att testa nakenhoj.
Mycket potent och trevlig hoj dock lite tung att hantera tyckte jag.

Sålde Cb:n och trillade tillbaks på VFR, denna gången en 800cc 01:a pedantskött.
Den hojen har jag nu och trivs kanonbra än så länge med den.
Inga problem att köra 25-30mila rundor på en dag, bra väghållning och gott ljud.

Trillade över en halvfärdig VFR fighter förra året som jag har meckat ihop under vintern, den är riktigt trevlig att busa med så det blir några mil med den också.

Nu är man inne på fjärde sesången och det värsta gasruset har lagt sej, man tänker efter före numera och kör mer med insidan av huvudet. Jag har lärt mej köra bättre för varje år som går och känner mej säkrare och säkrare för varje år som går.
En BKK är avklarad.
Fortfarande lika roligt att köra men på ett annat vis. Njuter mer av själva körningen nu och tar det lite lugnare.

Sommaren är slut när det blir halt.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Oj, av nån anledning föreställde jag mig att du var i 20-års åldern, toyman (se det som en komplimang!) :)

Min MC karriär har varit lite stormig hittills. Har inte klarat av en enda säsong utan att krascha sönder antingen hojen eller mig själv, eller både och. Trotts att allt jag har kört hittills bara har en bråkdel av effekt och toppfart jämfört med vad många andra på det här forumet kör. (RIP plastgrisen!)

Har avlägsnat gipset från senaste bravaden, och kan stödja mig på benet tillräckligt för att kolla på en ny hoj, även om jag än så länge inte riktigt kan få på mig den ena mc-stöveln pga ömhet och svullnad. Så nu i höst börjar min MC säsong del 2, jag jag kommer garanterat att köra tills gatorna är täckta av snö. Kanske till och med ännu längre, beror på om jag kan hitta ett par vinterdäck med dubb som passar till en landsvägshoj. Alternativt skaffar jag mig en billig liten offroadare enbart för bus och iskörning.

Nu närmast siktar jag på att klämma in en liten mc-semester åtminstone innan plugget börjar, om benet tillåter.
 

R5+1

Guest
(...)Och vad stod där? Jo en bättre begagnad R6a och jag blev imponerad, den var ju både snygg och häftig(...) Inom en vecka så hade jag varit och köpt mig en fin Cbr600 som jag inte ens visste hur jag skulle göra för att starta. Ett par månader senare stod jag där lycklig med hoj och mc kortet och fick äntligen börja köra med brorsan och lite kompisar, provade på lite bankörning och tyckte det var superkul men sen tog säsongen slut :(

2008 så var det självklart dags att ta ut cykeln igen och åka, med ett par bandagar inbokade för det var ju så himla roligt :)
Men tyvärr så var olyckan framme i början på juni då jag blev påkörd på banan och det resulterade i en bruten arm och numera förlamad vänsterhand.
2010 Efter en hel del strulande så var mitt hojbygge projekt igång och vet ni vad? Vi har lyckats bygga en hoj till mig som är liten och lätt och som dessutom är anpassad så jag kan köra alldeles själv :)
Den är fortfarande inte riktigt klar, men nästan :) Den är åtminstone körbar just nu och lyckan är faktiskt obeskrivlig att kunna få köra alldeles själv igen :)
Men va faan... Jag började nästan gråta av din historia! :gråta
Hoppas allt löser sig jättesnart med din cykel. Klart du ska köra!
YOU GO GIRL!!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
(Ska aldrig mer klaga på att högerhanden domnar...:näsblod)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top