Hur kan man vara höger?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nej, mina pengar är mina pengar, punkt slut. En av de ledande professorerna inom skatterätt i Sverige (professor på Handels och Juridicum) fick ett uppdrag av EU via Sverige att göra en utredning om huruvida det egentligen gick att definiera ett "inskränkande av äganderätten" genom uttag av skatt såsom legalt. Hans slutsats var att nej, det är per definition ett intrång i äganderätten och i princip jämförligt med stöld.

Med detta inte sagt att jag inte anser att man bör betala skatt; det är en förutsättning för ett välfärdssamhälle. Däremot anser jag att det är fel att ha en progressiv skattesats, att de som anstränger sig ska straffas för det, att ha en syn på samhället där man hellre kapar topparna än höjer dalarna.

Men mina pengar är mina pengar. Mina. Inte dina.

Det är ett brott att inte betala den skatt man är ålagd att betala. Att göra den utredningen, att det inskränker i äganderätten, var ett bra exempel på hur man slösar bort skattepengar.

Klart det inskränker i äganderätten rent krasst. Det behövs det ingen utredning för. Mina pengar är mina, men nu har de vi valt att leda oss bestämt att en del av mina och dina och alla andras pengar är allas pengar.

Så... Tills regering och riksdag säger något annat: Dina pengar är dina pengar, men en liten del av dina pengar är allas pengar, och därmed även mina. Eller rättare sagt, den delen av dina pengar som går till saker jag kan utnyttja, som till exempel vägnätet. Tack! :)

Jag tycker progressiv skatt är bra. De som får mycket i lön klarar som jag sagt innan av att betala en hundring mer än de som inte får mycket i lön.

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
...Med detta inte sagt att jag inte anser att man bör betala skatt; det är en förutsättning för ett välfärdssamhälle. Däremot anser jag att det är fel att ha en progressiv skattesats, att de som anstränger sig ska straffas för det, att ha en syn på samhället där man hellre kapar topparna än höjer dalarna.

Men mina pengar är mina pengar. Mina. Inte dina.

Hur har du tänkt höja dalarna utan att kapa topparna?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Byt låt så nappar det kantänka bättre.
[YOUTUBE-ID]pdTHanWVU_k[/YOUTUBE-ID]

Thunders är ju king! :D Han bodde ihop med en svensk tjej ett tag (tror de fick ett barn tom?) och lirade med svenska Nomads, ett annat kultband. Har kvar några skivor. Vinyl förstås. Men i New York Dolls var han ju bäst förstås. Tragiskt öde.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det är ett brott att inte betala den skatt man är ålagd att betala. Att göra den utredningen, att det inskränker i äganderätten, var ett bra exempel på hur man slösar bort skattepengar.

Klart det inskränker i äganderätten rent krasst. Det behövs det ingen utredning för. Mina pengar är mina, men nu har de vi valt att leda oss bestämt att en del av mina och dina och alla andras pengar är allas pengar.

Så... Tills regering och riksdag säger något annat: Dina pengar är dina pengar, men en liten del av dina pengar är allas pengar, och därmed även mina. Eller rättare sagt, den delen av dina pengar som går till saker jag kan utnyttja, som till exempel vägnätet. Tack! :)

Jag tycker progressiv skatt är bra. De som får mycket i lön klarar som jag sagt innan av att betala en hundring mer än de som inte får mycket i lön.

Men skattesatsen är ju procentuell, alltså betalar ju den som tjänar mer redan mer automatiskt, varför fläska på ännu mer skatt?
Varför ska den som kanske utbildat sig längre och fått bättre betalt jobb straffas med att allting är dyrare för han (högre skatt)?
Han betalar ju mer för att få åka på vägarna, betalar mer för att ha en sopig poliskår etc.
Vad är det för rättvisa?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Men skattesatsen är ju procentuell, alltså betalar ju den som tjänar mer redan mer automatiskt, varför fläska på ännu mer skatt?
Varför ska den som kanske utbildat sig längre och fått bättre betalt jobb straffas med att allting är dyrare för han (högre skatt)?
Han betalar ju mer för att få åka på vägarna, betalar mer för att ha en sopig poliskår etc.
Vad är det för rättvisa?

Rättvisa? Nu låter du som typ en kommunist. Livet är inte rättvist. :arsele

:hihi

Tillägg: Löneökningar brukar också baseras på procent. Vem får mest då? ;)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Rättvisa? Nu låter du som typ en kommunist. Livet är inte rättvist. :arsele

:hihi

Haha, trodde det var rödgröna sörjan som propagerade att allt ska vara rättvist.
Fast det räcker väl att dom i rödgröna sörjan gynnas så är allt rättvist :gnissla

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

Nja. Konsekvenserna av slutsatsen är lite mer långtgående än så, men det kan vi diskutera någon annan gång. I huvuddrag kan vi väl säga som så, att skatt må vara lagstadgat, men bygger inte på någon rätt. Poängen är emellertid att mina pengar ALLTID är MINA pengar, oavsett vad riksdag, regering eller någon annan säger om det.

Hur har du tänkt höja dalarna utan att kapa topparna?

Är din värld byggd på uppfattningen att det bara finns ett visst mått av allmänt välstånd, som är konstant och oberoende yttre faktorer? Att vissa MÅSTE få det sämre för att andra får det bättre?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Vad är det för rättvisa?
Jag är en av dem som "drabbas" men ser inget problem med det. Jag utgår, kanske felaktigt, att jag delvis har den lön jag har för att vi har de skatter vi har. För mig är siffran innan skatt tämligen ointressant, jag har det hur som helst bättre ekonomiskt än de flesta av mina bekanta. Svårt att klaga då...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sitter med boxen här hemma,
omöjligt att frälsa en ofrälst dock, det ska va action lixxom!

Iof den kompisen som gillade Modstrilogin bäst dog av OD när han var 20, kanske inte bra att se den :gnissla

Ja det var en mörk rulle. Inte minst när vi ungar i vällingbyplugget fick se den, eftersom vi upptäckte att den utspelade sig i våra trakter :näsblod

När jag senare pluggade på KTH vart jag så glad när mina kursare ordnat så att vi skulle få se "Trilogin" i kårhuset. Jag bänkade mig förväntansfullt...bara för att upptäcka att det var Starwars :död

Last edited:

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
En liten historia man kan hitta på internet... jag vet inte vem som skrivit ihop den från början...

Edit: Hoppsan, se s 8...

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nja. Konsekvenserna av slutsatsen är lite mer långtgående än så, men det kan vi diskutera någon annan gång. I huvuddrag kan vi väl säga som så, att skatt må vara lagstadgat, men bygger inte på någon rätt. Poängen är emellertid att mina pengar ALLTID är MINA pengar, oavsett vad riksdag, regering eller någon annan säger om det.

Skriv ett brev till riksdagen och be att få tillbaka dina orättmätigt beslagtagna pengar. :tummenupp Berätta gärna hur det gick. :)

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Ingen^^
Till alla er som tjatar om att ni inte vill betala skatt för att ni säger att 100 procent av eran lön bör gå till er. Okey, sluta betala skatt och sluta köra hoj på bulten, för bulten är byggd och underhålls just nu av de pengar som vi sossar vill betala. Dvs skattepengar. Skatt ska man betala med glädje, ifall man uppskattar att köra hoj på bulten.

Merovingian

Guest
Till alla er som tjatar om att ni inte vill betala skatt för att ni säger att 100 procent av eran lön bör gå till er.

Kan du hänvisa till dessa inlägg? O nej, just ja. De existerar inte. Du böjer sanningen efter din egen fiktiva verklighet.
Argumentera som en vuxen människa eller låt bli helt och hållet.

Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Till alla er som tjatar om att ni inte vill betala skatt för att ni säger att 100 procent av eran lön bör gå till er. Okey, sluta betala skatt och sluta köra hoj på bulten, för bulten är byggd och underhålls just nu av de pengar som vi sossar vill betala. Dvs skattepengar. Skatt ska man betala med glädje, ifall man uppskattar att köra hoj på bulten.

Antar att du är nöjd med dom som har konstnärslön också då :D

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Skriv ett brev till riksdagen och be att få tillbaka dina orättmätigt beslagtagna pengar. :tummenupp Berätta gärna hur det gick. :)

Annars kan han ju säga upp sig från sitt högavlönade, högbeskattade jobb och BLI förtidspensionär eller socialbidragstagare. Hur mycket skatt får staten in då?
Precis! Det är alltså HANS pengar. Inte dina. PunGt.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Annars kan han ju säga upp sig från sitt högavlönade, högbeskattade jobb och BLI förtidspensionär eller socialbidragstagare. Hur mycket skatt får staten in då?
Precis! Det är alltså HANS pengar. Inte dina. PunGt.

Nu har vi faktiskt en blå regering, så det där kan han ju försöka bäst han vill. Kommer inte fungera. :tungan

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka