Nej, mina pengar är mina pengar, punkt slut. En av de ledande professorerna inom skatterätt i Sverige (professor på Handels och Juridicum) fick ett uppdrag av EU via Sverige att göra en utredning om huruvida det egentligen gick att definiera ett "inskränkande av äganderätten" genom uttag av skatt såsom legalt. Hans slutsats var att nej, det är per definition ett intrång i äganderätten och i princip jämförligt med stöld.
Med detta inte sagt att jag inte anser att man bör betala skatt; det är en förutsättning för ett välfärdssamhälle. Däremot anser jag att det är fel att ha en progressiv skattesats, att de som anstränger sig ska straffas för det, att ha en syn på samhället där man hellre kapar topparna än höjer dalarna.
Men mina pengar är mina pengar. Mina. Inte dina.
Det är ett brott att inte betala den skatt man är ålagd att betala. Att göra den utredningen, att det inskränker i äganderätten, var ett bra exempel på hur man slösar bort skattepengar.
Klart det inskränker i äganderätten rent krasst. Det behövs det ingen utredning för. Mina pengar är mina, men nu har de vi valt att leda oss bestämt att en del av mina och dina och alla andras pengar är allas pengar.
Så... Tills regering och riksdag säger något annat: Dina pengar är dina pengar, men en liten del av dina pengar är allas pengar, och därmed även mina. Eller rättare sagt, den delen av dina pengar som går till saker jag kan utnyttja, som till exempel vägnätet. Tack!
Jag tycker progressiv skatt är bra. De som får mycket i lön klarar som jag sagt innan av att betala en hundring mer än de som inte får mycket i lön.