Hur kan man vara höger?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Viss privat verksamhet kan vara hur dålig som helst och ändå klara sig.

Vilken då?

Offentlig verksamhet har väl revisorer som ser över verksamheten och påtalar brister och fel, så att de ska förbättra sig?

Nej, du kan sköta en verksamhet hur idiotiskt som helst utan att revisorn klagar så länge du håller dig inom lagen.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vilket betyder att det inte går att ge dig några exempel, man måste istället ge dig en hel civilekonomsutbildning.

Om du vill ge mig en tar jag tacksamt emot den. Eller så får du ge bättre exempel. ;)

Kan du ge ett exempel?

Skatteverket. Vägverket. ;)

Nej! Vad säger du? Ska borgarna lägga ner all infrastruktur och skolorna?

Nej, det tror jag inte, men "ni" som är blå verkar ju kategoriskt vara emot all offentlig verksamhet - det läser man ju klart och tydligt i inlägg efter inlägg - så då blir jag ju lite förvånad att viss verksamhet i offentlig regi tydligen ändå är ok. :)

Banker. Bilbranschen. Skolor.

Nej, du kan sköta en verksamhet hur idiotiskt som helst utan att revisorn klagar så länge du håller dig inom lagen.

I så fall vore det rätt bra ifall det förändrades, så att de fick lite upplysningar om hur de kan driva det mer effektivt till en lägre kostnad, men med bibehållen kvalitet.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om du läst vad jag skrivit så vet du att jag inte någonstans sagt att man ska förbjuda friskolor, därför är ditt inlägg lite konstigt.

Men du skriver ju
"Båda behövs med andra ord. Dessutom finns det offentlig verksamhet som inte måste vara kostnadseffektiv på det sätt man tänker på i vanliga fall, utan är till för att ge oss medborgare en bra service. Infrastruktur är ett sådant exempel. Skolor är ett annat."

Eftersom det är ditt argument mot borgarnas privatisering så kan jag bara tolka det som att borgarna ska lägga ner ovanstående?

Alternativet är att du tog upp ett exempel som inte har med diskussionen att göra?

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Så eftersom ingen friskola vill etablera sig i Övre Soppero så ska minsann inte heller Stockholmare få några friskolor!

Är ganska övertygad om att Övre Soppero är rödare än rödast. Dvs det lär inte bli aktuellt i vilket fall som helst.
Vad gäller friskolor så antar jag att det finns någon sorts kvalitetskontroll. Sköter man sig inte så mister man tillståndet. Tror iofs inte att man behöver kolla dem så noga. Föräldrarna har ju makten, dålig skola=inga elever. Undrar varför de kommunala skolorna tappar elever? Undrar också vad som skulle hända med de kommunala skolorna om skolpengen var så låg att de privata inte kunde göra vinst?

Om man skall sätta "rätt" summa/elev, så bör man väl välja ett gott exempel. Ett skola där kvaliteten på undervisningen är bra till en billig peng. Bevisligen kostar ju undervisningen MINDRE hos de privata alternativen(generellt sett) och är bättre(generellt sett), än på en kommunal skola.

Jag har iofs fått höra en del gnäll från lärare på privata skolor. Gnället handlar om att de får arbeta mer och att det ställs krav på dem:rolleyes:. Frågar man lite närmare så kommer det fram att, det är färre elever/klass och det finns 1 dator/elev istället för 2/skola osv.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Men du skriver ju
"Båda behövs med andra ord. Dessutom finns det offentlig verksamhet som inte måste vara kostnadseffektiv på det sätt man tänker på i vanliga fall, utan är till för att ge oss medborgare en bra service. Infrastruktur är ett sådant exempel. Skolor är ett annat."

Eftersom det är ditt argument mot borgarnas privatisering så kan jag bara tolka det som att borgarna ska lägga ner ovanstående?

Alternativet är att du tog upp ett exempel som inte har med diskussionen att göra?

Om jag skriver att både privat och offentlig verksamhet behövs så är jag väl inte emot borgarnas privatisering till 100%? :confused: Men jag tycker självklart att mycket färre saker ska privatiseras jämfört med vad "ni" tycker.

Skolor tog jag upp som ett exempel, att om inte staten/kommuner tagit hand om det så hade det inte funnits skolor överallt där de behövdes, utan bara där privata företag med vinstintresse kunde gå med vinst. En skola i en liten norrländsk by är kanske inte kostnadseffektiv, men behövs för att ge bra samhällsservice.

Är ganska övertygad om att Övre Soppero är rödare än rödast. Dvs det lär inte bli aktuellt i vilket fall som helst.
Vad gäller friskolor så antar jag att det finns någon sorts kvalitetskontroll. Sköter man sig inte så mister man tillståndet. Tror iofs inte att man behöver kolla dem så noga. Föräldrarna har ju makten, dålig skola=inga elever. Undrar varför de kommunala skolorna tappar elever? Undrar också vad som skulle hända med de kommunala skolorna om skolpengen var så låg att de privata inte kunde göra vinst?

Om man skall sätta "rätt" summa/elev, så bör man väl välja ett gott exempel. Ett skola där kvaliteten på undervisningen är bra till en billig peng. Bevisligen kostar ju undervisningen MINDRE hos de privata alternativen(generellt sett) och är bättre(generellt sett), än på en kommunal skola.

Jag har iofs fått höra en del gnäll från lärare på privata skolor. Gnället handlar om att de får arbeta mer och att det ställs krav på dem:rolleyes:. Frågar man lite närmare så kommer det fram att, det är färre elever/klass och det finns 1 dator/elev istället för 2/skola osv.

Det är ju lite intressant vad de kommunala skolornas pengar går åt till. Köper kommunala skolor pennor för 100 kr/st, från stället de alltid köpt från, istället för att handla dem för 1 kr/st på ett nytt?

Och vad gäller kvalitetskontrollen så är den, efter vad jag läst i tidningarna, ganska bristfällig i vissa fall. Vissa skolor har fått elever trots de har fått påpekanden, bara för att föräldrarna gillar skolans religiösa grundinriktning.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om du vill ge mig en tar jag tacksamt emot den. Eller så får du ge bättre exempel..

Nej, och du kommer inte få några fler exempel heller eftersom du bara försöker dig på hårklyverier med dom.

Skatteverket. Vägverket.

Hur vet att dom sköts bätter i statens regi? Det finns inga privata alternativ?
Skatteverket kan inte gärna privatiseras men vägverket skulle definitivt behöva privatiseras enligt mig.

Nej, det tror jag inte, men "ni" som är blå verkar ju kategoriskt vara emot all offentlig verksamhet - det läser man ju klart och tydligt i inlägg efter inlägg - så då blir jag ju lite förvånad att viss verksamhet i offentlig regi tydligen ändå är ok.

Låt dom staliga finnas kvar för all del om dom klarar av att konkurera med privata alternativ.

Banker. Bilbranschen. Skolor.

Bankerna kan jag till viss del hålla med dig om men statens banker, SBAB och Nordea är ju inte direkt några bättre skötta alternativ. Dom har bara klarat sig ur krisen pga en stark ägare. Den enda banken som klarade senaste krisen med hedern i behåll är Handelsbanken.

Bilbranshen? Hur menar du nu? Dom klarar sig ju i princip inte och sjunger ju på sista versen.

Skolorna? Allt talar ju för att de flesta privata skolorna sköts bättre på alla de sätt. Även om det finns undantag som naturligtvis kommer gå i konkurs med all rätt.

I så fall vore det rätt bra ifall det förändrades, så att de fick lite upplysningar om hur de kan driva det mer effektivt till en lägre kostnad, men med bibehållen kvalitet.

Nej, en revisor har lärt sig redovisning och det är han duktig på. Det du säger är att revisorn för en mekanisk verkstad ska bestämma vilken svarv som företaget ska köpa in! :näsblod

Det börjar likna gamla Sovjet där en hel fabrik kunde stå still för att det saknades en pump. Sedan skulle beställningen av pump gå genom en massa byråkrati innan det till slut kom en pump som någon politiker bestämt och den passade ju naturligtvis inte när den väl kom fram. Så då fick allt anpassas efter den pump som ändå kom.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Det är ju lite intressant vad de kommunala skolornas pengar går åt till. Köper kommunala skolor pennor för 100 kr/st, från stället de alltid köpt från, istället för att handla dem för 1 kr/st på ett nytt?

Antar det. De har ju också en betydande del pappersvändare. Jag har sett uträkningar på hur mycket av pengarna som går åt till undervisning resp. övriga kostnader. I min kommun var det 80% övrigt....

Jag har även sett exempel på vad kommunala verksamheter betalar för ex.matvaror. Hade du fått betala de summorna för korv och spaghetti, det gör du ju iofs via skattsedeln, så hade du garanterat bytt butik..

Konkurrensen med privata skolor bör göra att de kommunala blir bättre. Nu har de ju fått lite krav på sig. Jämför med andra kommunala/statliga verksamheter som "panikslösar" upp det sista om de har överskott i slutet av året.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nej, och du kommer inte få några fler exempel heller eftersom du bara försöker dig på hårklyverier med dom.

Snälla. Bara ett exempel till. :hihi

Hur vet att dom sköts bätter i statens regi? Det finns inga privata alternativ?
Skatteverket kan inte gärna privatiseras men vägverket skulle definitivt behöva privatiseras enligt mig.

Skatteverket bör väl faktiskt inte ens privatiseras eller drivas i offentlig regi, utan läggas ner? :tummenupp

Du har helt rätt i att det är svårt att veta om något drivs på ett effektivt sätt utan konkurrens. Samtidigt borde det egentligen vara ganska enkelt att se till så att en offentlig verksamhet drivs på ett bra och kostnadseffektivt sätt.

Vägverket köper väl redan in så många tjänster från privata aktörer att man väl mer eller mindre kan anse de vara privatiserade?

Låt dom staliga finnas kvar för all del om dom klarar av att konkurera med privata alternativ.

Statlig verksamhet klarar väl alltid av att konkurrera med privata alternativ? Även om alla går till privata företaget A så kan staten välja att pytsa in pengar i B så att B är kvar, även om ingen går dit.

Bankerna kan jag till viss del hålla med dig om men statens banker, SBAB och Nordea är ju inte direkt några bättre skötta alternativ. Dom har bara klarat sig ur krisen pga en stark ägare. Den enda banken som klarade senaste krisen med hedern i behåll är Handelsbanken.

Bilbranshen? Hur menar du nu? Dom klarar sig ju i princip inte och sjunger ju på sista versen.

Skolorna? Allt talar ju för att de flesta privata skolorna sköts bättre på alla de sätt. Även om det finns undantag som naturligtvis kommer gå i konkurs med all rätt.

Bilbranschen önskade och hoppades på att staten skulle gå in och stötta dem och det var väl ganska nära det blev så, därav räknade jag upp det som en bransch som ville ha statliga medel för att överleva.

Skolor... Jag är otroligt nyfiken på hur privata skolor med samma medel kan vara så mycket mer effektiva och ge en bättre utbildning än kommunala.

Nej, en revisor har lärt sig redovisning och det är han duktig på. Det du säger är att revisorn för en mekanisk verkstad ska bestämma vilken svarv som företaget ska köpa in! :näsblod

Det börjar likna gamla Sovjet där en hel fabrik kunde stå still för att det saknades en pump. Sedan skulle beställningen av pump gå genom en massa byråkrati innan det till slut kom en pump som någon politiker bestämt och den passade ju naturligtvis inte när den väl kom fram. Så då fick allt anpassas efter den pump som ändå kom.

Kul exempel på hur det kunde gå till. :) Tur jag slapp anpassa min hoj då ett bromshandtag till fel årsmodell kom med posten, istället för ett kopplingshandtag till rätt årsmodell. Det måste ha varit för att det var hos ett privat företag jag gjorde beställningen, som det senare rättade till sig och jag fick rätt vara. I Sovjet hade jag fått bygga om hojen.

Och självklart har du ju rätt i att en revisor ska titta på siffror, inte föreslå inköpsställen. Men en revisor borde väl kunna ifrågasätta varför en kostnad är så hög som den är och kräva en förklaring? Om svaret är nej så vet jag helt uppenbart inte allt vad en revisor ska göra och inte. :) Hur som helst så borde någon gå igenom inköp och liknande då och då och ge ris eller ros.

Antar det. De har ju också en betydande del pappersvändare. Jag har sett uträkningar på hur mycket av pengarna som går åt till undervisning resp. övriga kostnader. I min kommun var det 80% övrigt....

Jag har även sett exempel på vad kommunala verksamheter betalar för ex.matvaror. Hade du fått betala de summorna för korv och spaghetti, det gör du ju iofs via skattsedeln, så hade du garanterat bytt butik..

Konkurrensen med privata skolor bör göra att de kommunala blir bättre. Nu har de ju fått lite krav på sig. Jämför med andra kommunala/statliga verksamheter som "panikslösar" upp det sista om de har överskott i slutet av året.

Låter ju konstigt att de inte klarar av att leta upp billigaste inköpsställe som har bra kvalitet gällande maten.

Och det där med att slösa upp de sista av pengarna för att få samma budget nästa år är knäppt.

Det finns säkert massor av saker man kan göra i systemet för att göra det mer effektivt. Vore ju trist om det enda incitament som finns för att göra det är pengar.

Vad gäller pappersvändarna så får man väl försöka se det som så, att om de inte vänt papper hade de varit arbetslösa och ändå kostat samhället pengar. Nu gör det i alla fall något vettigt. :näsblod

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag förstår också att privat verksamhet på många sätt har mer incitament att vara mer effektiv än offentlig dito. Samtidigt finns det offentliga verksamheter som ger bättre kvalitet än privata.

Båda behövs med andra ord. Dessutom finns det offentlig verksamhet som inte måste vara kostnadseffektiv på det sätt man tänker på i vanliga fall, utan är till för att ge oss medborgare en bra service. Infrastruktur är ett sådant exempel. Skolor är ett annat. Hur många privatskolor är intresserade av att etablera en verksamhet i ett litet norrländskt samhälle med få invånare, men ändå en hel del barn?

Privata alternativ plockar russinen ur kakan, medan staten får ta hand om resten, då privata alternativ inte har ett samhällsansvar.
Då finns en intelligent fråga till dig, och resten av kettingjenget som tror att privat verksamhet är dödens medlare...

Var i helskotta kommer tron om att "allt kommer att privatiseras", "Amerikaniserat", "bara dem (TM)" kommer att ha råd med sjukvård om bårrjarna kommer till maCkten. Etc. etc. etc. etc.?

Är det någon, som på fullaste allvar som tror att ALLT, kommer att privatiseras? Är det någon som tror att Alliansens vilja är att privatisera "allt"? Varför måste allt vara svart eller vitt?

Ädit: Mitt ställningstagande/frågeställning ovan är totalt generell. Varför denna negg mot privatisering?

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Då finns en intelligent fråga till dig, och resten av kettingjenget som tror att privat verksamhet är dödens medlare...

Var i helskotta kommer tron om att "allt kommer att privatiseras", "Amerikaniserat", "bara dem (TM)" kommer att ha råd med sjukvård om bårrjarna kommer till maCkten. Etc. etc. etc. etc.?

Är det någon, som på fullaste allvar som tror att ALLT, kommer att privatiseras? Är det någon som tror att Alliansens vilja är att privatisera "allt"? Varför måste allt vara svart eller vitt?

Ädit: Mitt ställningstagande/frågeställning ovan är totalt generell. Varför denna negg mot privatisering?

Då ska du få ett svar innan det är dags för mig att sova.

Om du läst mina inlägg så borde det ha framgått att jag inte är emot privatiseringar. Däremot tycker jag mycket färre saker ska privatiseras än ni andra verkar tycka.

Hade en hard core moderat fått bestämma, som det verkar finnas en hel del av här, så hade nog allt privatiserats. Enda anledningen till att de inte verkligen gör det på en gång är att de skulle tappa alltför många väljare. Sossarna drar sig lite åt höger och moderaterna drar sig lite åt vänster, bara för att få så många väljare som möjligt.

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
------------------
Palle71 skrev:
Ha, ha... Ja, det vore ju en tanke ifall man vill göra det lätt för sig. Men många (därmed inte sagt att du är en av dem) på den sidan som du tillhör verkar ofta bemöta sina meningsmotståndare på ett rätt otrevligt och nedlåtande sätt, så den sidan vill jag verkligen inte tillhöra.
------------

>Det är ju därför du behövs på den goda sidan! Hahahaha! Och det här är ju ett hojforum, så ursäkta språket! Men ärligt, vänsterpolitik är ju så fel det kan bli. Jag kan omöjligt förstå att man i ett land med världens högsta sociala utgifter tror att det krävs MER pengar för att det ska bli bra, och att det är dåligt nu pga för lite pengar. Det är möjligen dåligt i delar av verksamheten för att det är ineffektivt, men effektiviteten ökar ju med höger, så välkommen! :rolleyes:

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En eloge till Palle:)

108 inlägg av 572.
791 skrivna rader.

Sen att replikera/ge svar 175 ggr i 108 inlägg är inte dåligt:tummenupp.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Orkar inte läsa, är palle såsse eller en sån där gammal moderat i ny tappning?

Han påstår själv att han inte är såsse så han måste vara kommu....vänsterpartist (de kallar sig visst inte kommunister längre oavsett hur djupt ränderna går).

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Orkar inte läsa, är palle såsse eller en sån där gammal moderat i ny tappning?

Nu är du inte på banan! Han med ät och sovklocka är uppfödd Sosse som blitt förortsmoderat utan egna åsikter och tankar eftersom han belånat sig in i det han tror är medelklass:D

Palle her nog mer genuint tankesätt än så.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Nu är du inte på banan! Han med ät och sovklocka är uppfödd Sosse som blitt förortsmoderat utan egna åsikter och tankar eftersom han belånat sig in i det han tror är medelklass:D

Palle her nog mer genuint tankesätt än så.

Fel. För det första heter det mat- och sovklocka, inte ät och sovklocka. För det andra har jag aldrig varit sosse. För det tredje bor jag inte i förorten. För det fjärde har jag inte belånat mig in i någonting (visst, jag har en TV på avbetalning till hela 0.00% effektiv ränta för att jag väljer att inte lägga undan pengar då och då så att jag kan ha 13k över "ifall jag vill köpa en ny TV"). För det femte så är klassbegreppet något typiskt vänsterpartistiskt där alla människor inte är lika mycket värda.

Jag har, av ideologiska skäl, varit höger så länge jag kan minnas. Förmodligen grundlades den åsikten redan på lågstadiet 1979 när jag hörde en klasskamrat säga "jag är socialdemokrat eftersom de vill höja barnbidraget".

Inte många rätt där inte, men det är ju som vanligt med er commies :tummenupp

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fel. För det första heter det mat- och sovklocka, inte ät och sovklocka. För det andra har jag aldrig varit sosse. För det tredje bor jag inte i förorten. För det fjärde har jag inte belånat mig in i någonting (visst, jag har en TV på avbetalning till hela 0.00% effektiv ränta för att jag väljer att inte lägga undan pengar då och då så att jag kan ha 13k över "ifall jag vill köpa en ny TV"). För det femte så är klassbegreppet något typiskt vänsterpartistiskt där alla människor inte är lika mycket värda.

Jag har, av ideologiska skäl, varit höger så länge jag kan minnas. Förmodligen grundlades den åsikten redan på lågstadiet 1979 när jag hörde en klasskamrat säga "jag är socialdemokrat eftersom de vill höja barnbidraget".

Inte många rätt där inte, men det är ju som vanligt med er commies :tummenupp

Du, jag och Ayn Rand! :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom