Nej, och du kommer inte få några fler exempel heller eftersom du bara försöker dig på hårklyverier med dom.
Snälla. Bara ett exempel till.
Hur vet att dom sköts bätter i statens regi? Det finns inga privata alternativ?
Skatteverket kan inte gärna privatiseras men vägverket skulle definitivt behöva privatiseras enligt mig.
Skatteverket bör väl faktiskt inte ens privatiseras eller drivas i offentlig regi, utan läggas ner?
Du har helt rätt i att det är svårt att veta om något drivs på ett effektivt sätt utan konkurrens. Samtidigt borde det egentligen vara ganska enkelt att se till så att en offentlig verksamhet drivs på ett bra och kostnadseffektivt sätt.
Vägverket köper väl redan in så många tjänster från privata aktörer att man väl mer eller mindre kan anse de vara privatiserade?
Låt dom staliga finnas kvar för all del om dom klarar av att konkurera med privata alternativ.
Statlig verksamhet klarar väl alltid av att konkurrera med privata alternativ? Även om alla går till privata företaget A så kan staten välja att pytsa in pengar i B så att B är kvar, även om ingen går dit.
Bankerna kan jag till viss del hålla med dig om men statens banker, SBAB och Nordea är ju inte direkt några bättre skötta alternativ. Dom har bara klarat sig ur krisen pga en stark ägare. Den enda banken som klarade senaste krisen med hedern i behåll är Handelsbanken.
Bilbranshen? Hur menar du nu? Dom klarar sig ju i princip inte och sjunger ju på sista versen.
Skolorna? Allt talar ju för att de flesta privata skolorna sköts bättre på alla de sätt. Även om det finns undantag som naturligtvis kommer gå i konkurs med all rätt.
Bilbranschen önskade och hoppades på att staten skulle gå in och stötta dem och det var väl ganska nära det blev så, därav räknade jag upp det som en bransch som ville ha statliga medel för att överleva.
Skolor... Jag är otroligt nyfiken på hur privata skolor med samma medel kan vara så mycket mer effektiva och ge en bättre utbildning än kommunala.
Nej, en revisor har lärt sig redovisning och det är han duktig på. Det du säger är att revisorn för en mekanisk verkstad ska bestämma vilken svarv som företaget ska köpa in!
Det börjar likna gamla Sovjet där en hel fabrik kunde stå still för att det saknades en pump. Sedan skulle beställningen av pump gå genom en massa byråkrati innan det till slut kom en pump som någon politiker bestämt och den passade ju naturligtvis inte när den väl kom fram. Så då fick allt anpassas efter den pump som ändå kom.
Kul exempel på hur det kunde gå till.
Tur jag slapp anpassa min hoj då ett bromshandtag till fel årsmodell kom med posten, istället för ett kopplingshandtag till rätt årsmodell. Det måste ha varit för att det var hos ett privat företag jag gjorde beställningen, som det senare rättade till sig och jag fick rätt vara. I Sovjet hade jag fått bygga om hojen.
Och självklart har du ju rätt i att en revisor ska titta på siffror, inte föreslå inköpsställen. Men en revisor borde väl kunna ifrågasätta varför en kostnad är så hög som den är och kräva en förklaring? Om svaret är nej så vet jag helt uppenbart inte allt vad en revisor ska göra och inte.
Hur som helst så borde någon gå igenom inköp och liknande då och då och ge ris eller ros.
Antar det. De har ju också en betydande del pappersvändare. Jag har sett uträkningar på hur mycket av pengarna som går åt till undervisning resp. övriga kostnader. I min kommun var det 80% övrigt....
Jag har även sett exempel på vad kommunala verksamheter betalar för ex.matvaror. Hade du fått betala de summorna för korv och spaghetti, det gör du ju iofs via skattsedeln, så hade du garanterat bytt butik..
Konkurrensen med privata skolor bör göra att de kommunala blir bättre. Nu har de ju fått lite krav på sig. Jämför med andra kommunala/statliga verksamheter som "panikslösar" upp det sista om de har överskott i slutet av året.
Låter ju konstigt att de inte klarar av att leta upp billigaste inköpsställe som har bra kvalitet gällande maten.
Och det där med att slösa upp de sista av pengarna för att få samma budget nästa år är knäppt.
Det finns säkert massor av saker man kan göra i systemet för att göra det mer effektivt. Vore ju trist om det enda incitament som finns för att göra det är pengar.
Vad gäller pappersvändarna så får man väl försöka se det som så, att om de inte vänt papper hade de varit arbetslösa och ändå kostat samhället pengar. Nu gör det i alla fall något vettigt.