Hur kan man vara höger?

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Klart jag har sunt förnuft. :tummenupp

Om du däremot varit smart hade du förstått att "Vad vet jag?" syftade på om privatskolor per automatik är bättre och jag önskade se statistik på att så var fallet. :rolleyes:

Om en elev kostar 1000 kr/dag, då kostar en elev 1000 kr/dag.

Om samma skola får tio nya elever så får de in 10.000 kr extra, men eftersom varje elev kostar 1000 kr/dag, så ger det att vinsten blir 0.

Men skriv att du vill se statistik då. Jag läser vad du skriver inte inte vad du menar. Tveksam till att det är MIN intelligens som brister.

Det är hur du förvaltar de 1000kr som är avgörande. Det finns många sätt att slarva bort dem, lika många att ta vara på dem.

Ha, ha, ha, ha... Tack för ett gott skratt! :)

Du menar alltså på fullaste allvar att folk som arbetar på vinstdrivande företag per automatik är bättre än alla andra?
QUOTE]

Nej. Han menar att det är lättare att motivera dem. Därför gör de också ett bättre jobb.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Men skriv att du vill se statistik då. Jag läser vad du skriver inte inte vad du menar. Tveksam till att det är MIN intelligens som brister.

"...du kanske kan visa upp statistik som visar att de har bättre resultat än kommunala dito?"

Hmmm... Jag väljer nog att inte skriva något mer än så. ;)

Det är hur du förvaltar de 1000kr som är avgörande. Det finns många sätt att slarva bort dem, lika många att ta vara på dem.

Helt rätt. Därför vill jag att mina skattepengar förvaltas på ett sådant sätt att om inte 1000 kr behövs, då går endast så mycket som krävs istället.

Nej. Han menar att det är lättare att motivera dem. Därför gör de också ett bättre jobb.

På vilket sätt är det lättare att motivera dem?

ok, du är alltså kommunist?

Inte det heller. Den ideologin, om den nu implementerats som den var tänkt utan att maktgalna och giriga människor istället berikat sig på den, var en fin tanke. Men det är nog bäst den stannar vid en tanke, även utan maktgalna och giriga människor som berikar sig på den.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
På vilket sätt är det lättare att motivera dem?

Shit vad gammal du är.

Staten
Exempel 1. Jag går till jobbet varje dag, gör makligt det jag ska och går hem 16.59.

Lön 1. 32.000 sek / mån

Exempel 2. Jag går till jobbet, kör så snabbt som möjligt igenom alla "måsten". Samtidigt som jag driver ett projekt jag tror på utöver det, på övertid om jag känner att det krävs för att projektet ska lyckas.

Lön 2. 32.000 sek / mån

Privat
Exempel 1. Jag går till jobbet varje dag, gör makligt det jag ska och går hem 16.59.

Lön 1. 32.000 sek / mån

Exempel 2. Jag går till jobbet, kör så snabbt som möjligt igenom alla "måsten". Samtidigt som jag driver ett projekt jag tror på utöver det, på övertid om jag känner att det krävs för att projektet ska lyckas.

Lön 2. 38.000 sek / mån, plus förmånerna att kunna flexa som jag vill. Tala om för chefen på lunchen att jag går lite tidigare idag för jag ska ut till landet till helgen (fredag lunch). Han ler och frågar om det händer nåt särskilt eller om vi bara ska ta det lugnt och önskar en trevlig helg!

Skillnaden är både uppskattning, frihet och lön. Något jag definitivt tycker gör det värt att sitta på kontoret även en söndagkväll då & då.

Jag har inte helt fattat varför det är så viktigt att jobba, för mig låter det lite som Sovjet där man också skulle jobba för att vara en god medborgare och landets bästa.
Problemet är att jag har en familj som jag trivs med, och vill behålla, och som jag gärna vill spendera min tid med. Ja ghar också glädjen att tjäna så bra att jag inte behöver jobba heltid och kommer på sikt att gå ner till något runt 50-60 %.
Betyder detta att jag är en myglare och att jag är slö och oduglig?
Men jag kommer aldrig att sjunga arbetets lov eller att arbeta skulle vara meningen med livet. Eller för den delen individens skyldighet att ställa upp för samhället.

Tvärtom. Har du råd att jobba så lite så är du antagligen jäkligt produktiv och får bra betalt för dina timmar. Om du vill jobba 55-timmarsveckor och åka Porsche eller 25-timmarsveckor och ha massvis med tid för familjen är ett eget val. :tummenupp

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Shit vad gammal du är.

Staten

Lön 1. 32.000 sek / mån

Lön 2. 32.000 sek / mån

Privat

Lön 1. 32.000 sek / mån

Lön 2. 38.000 sek / mån, plus förmånerna att kunna flexa som jag vill. Tala om för chefen på lunchen att jag går lite tidigare idag för jag ska ut till landet till helgen (fredag lunch). Han ler och frågar om det händer nåt särskilt eller om vi bara ska ta det lugnt och önskar en trevlig helg!

Skillnaden är både uppskattning, frihet och lön. Något jag definitivt tycker gör det värt att sitta på kontoret även en söndagkväll då & då.

Fint att du fick in ännu en spark. Den här gången om ålder. :tummenupp

Chansen är större att du får uppskattning för ditt arbete i privat sektor, som visar sig i lönekuvertet, men jag lovar dig, att så är det inte alltid. Då kan man självklart lämna företaget. Men detsamma gäller en offentliganställd. Gillar man inte läget så kan man i de flesta fall byta arbetsgivare.

Även offentlig sektor måste göra vad de kan för att få behålla bra medarbetare och jag tycker du är lite väl kategorisk. Dock är det självklart enklare att ge belöningar inom privat sektor i och med de ofta har lite mer pengar att röra sig med. Så... Om du betalar mer i skatt så får du de bästa även i offentlig sektor. ;)

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Fast är det inte folk från den privata sektorn som orsakade den senaste, och alla andra, börskraschen??

Det enda jag har sagt är att det är lätt att se det man vill se. Vill man hitta exempel på dålig offentlig verksamhet så är det inte så svårt, men det är inte heller så svårt att hitta exempel från den privata marknaden. Inom vården finns det en del privata aktörer som är superbra men det finns också de som är skrämmande usla, samma inom det offentliga.

Jag vet ju också att det myglas friskt inom den privara sektorn eftersom även de som driver företag är egoister först och samhällsmedborgare sedan. En av mina bästa kompisar har ett framgångsrikt företag och det förtjänar han eftersom han jobbat hårt för det. Men det intressanta är att han äger inget av allt det han har. Allt är företagets...

jag gör ju själv liknande saker så det irriterar mig inte (möjligen att han kan mygla mer än vad jag kan!) men visst tusan är det fortfarande mygel och minst lika illa som en extra VAB-dag. Men jag fattar ju att en politiker inte frivilligt kommer att sätta igång en klappjakt på oss vanliga Svenssons mygel och fusk (ex svartjobb) eftersom det skulle vara att säga farväl till makten.

Om du vill jobba 55-timmarsveckor och åka Porsche eller 25-timmarsveckor och ha massvis med tid för familjen är ett eget val. :tummenupp
Jag tror att det är få som kommer att ligga på dödsbädden och ångra att de inte jobbade mer. Det är min utångspunkt, klarar mig utan Porsche...
Fast jag är glad att det finns gott om folk som inte är som mig!

Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Det är ju ganska fantastiskt att en privat skola, med lika stora ekonomiska medel som kommunala skolor, kan erbjuda allt det till samma kostnad. Hur går det till?

Ideella resurser, dvs föräldrar som hjälper till utan ersättning. Det är inget trolleri, bara arbete som ligger bakom.

En bostadsrättsförening kostar mindre att driva än ett motsvarande hyresrättshus. Varför? Jo, för att ekonomi etc sköts av de boende som också är styrelse och kassör etc och med liten eller ingen ersättning.

(De kommunala bostadsbolagen med anställda ekonomer samt politiker som ska ha feta styrelsearvoden blir naturligtvis dyrare.)

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
"...du kanske kan visa upp statistik som visar att de har bättre resultat än kommunala dito?"

Hmmm... Jag väljer nog att inte skriva något mer än så. ;)

Helt rätt. Därför vill jag att mina skattepengar förvaltas på ett sådant sätt att om inte 1000 kr behövs, då går endast så mycket som krävs istället.

Jag har missat ifall du redan bett om statistik, my bad.

Däremot tycker jag att alla pengar skolan får behövs. Men de behövs också användas på bästa sätt. Det gör det inte idag på många skolor.

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Fast är det inte folk från den privata sektorn som orsakade den senaste, och alla andra, börskraschen??

Det enda jag har sagt är att det är lätt att se det man vill se. Vill man hitta exempel på dålig offentlig verksamhet så är det inte så svårt, men det är inte heller så svårt att hitta exempel från den privata marknaden. Inom vården finns det en del privata aktörer som är superbra men det finns också de som är skrämmande usla, samma inom det offentliga.

Men inom det privata har man valmöjligheter, det är sämre med det inom offentliga sektorn. Är jag inte nöjd med x kan jag vända mig till y. Folk inom offentlig sektor, kommuner etc är enligt mina erfarenheter mindre villiga att hjälpa till och mindre villiga att göra ett bra jobb än deras kollegor inom privata. Värst är kommuntjänstemän som inte har nån konkurrens från privata sektorn.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vill man hitta exempel på dålig offentlig verksamhet så är det inte så svårt, men det är inte heller så svårt att hitta exempel från den privata marknaden.

Skillnaden är att det finns inbyggda funktioner emot trams i nästan all privat verksamhet, det ligger i verksamhetens natur.
Att det inte alltid fungerar är trist.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ideella resurser, dvs föräldrar som hjälper till utan ersättning. Det är inget trolleri, bara arbete som ligger bakom.

...

De privata skolorna drivs billigare för att de utnyttjar obetald arbetskraft? Nu vet inte jag, men frågar du en privatskola så hoppas jag att de har lite starkare argument än så...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fint att du fick in ännu en spark. Den här gången om ålder. :tummenupp

Chansen är större att du får uppskattning för ditt arbete i privat sektor, som visar sig i lönekuvertet, men jag lovar dig, att så är det inte alltid. Då kan man självklart lämna företaget. Men detsamma gäller en offentliganställd. Gillar man inte läget så kan man i de flesta fall byta arbetsgivare.

Även offentlig sektor måste göra vad de kan för att få behålla bra medarbetare och jag tycker du är lite väl kategorisk. Dock är det självklart enklare att ge belöningar inom privat sektor i och med de ofta har lite mer pengar att röra sig med. Så... Om du betalar mer i skatt så får du de bästa även i offentlig sektor. ;)

Ålder? Om du så är 23 så tänker du som en tidig 40-talist. Hade jag levt 1935 hade jag också varit med i facket, socialdemokrat och fanimej stått högst på muren med en grep i näven. Men saker förändras, något som inte riktigt gäller S.

Gällande incitament gällande privat vs offentlig sektor så har du fel, och det bevisas enkelt.

Du säger att det finns mer pengar inom privat sektor, men hur kommer det sig då?

När en offentlig verksamhet får det skralt så skriker man efter mer pengar, på sikt höjs skatterna och alla nöjda. Tills pengarna ändå inte räcker!

När en privat verksamhet får skralt med pengar ser man över processer och gör nödvändiga effektiviseringar.

OM en off. verks. inte klarar sig, så får de mer pengar.

OM en privat verks. inte klarara sig så lägger man ned. Och mer välskötta konkurrenter tar över kunderna.

Det stora problemet är att det inte finns någon naturlig utrensning inom offentlig sektor. Varken internt eller bland organisationerna i sig. Det tillåter dåliga beslut, slappa ledningar och nepotism.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ålder? Om du så är 23 så tänker du som en tidig 40-talist. Hade jag levt 1935 hade jag också varit med i facket, socialdemokrat och fanimej stått högst på muren med en grep i näven. Men saker förändras, något som inte riktigt gäller S.

Gällande incitament gällande privat vs offentlig sektor så har du fel, och det bevisas enkelt.

Du säger att det finns mer pengar inom privat sektor, men hur kommer det sig då?

När en offentlig verksamhet får det skralt så skriker man efter mer pengar, på sikt höjs skatterna och alla nöjda. Tills pengarna ändå inte räcker!

När en privat verksamhet får skralt med pengar ser man över processer och gör nödvändiga effektiviseringar.

OM en off. verks. inte klarar sig, så får de mer pengar.

OM en privat verks. inte klarara sig så lägger man ned. Och mer välskötta konkurrenter tar över kunderna.

Det stora problemet är att det inte finns någon naturlig utrensning inom offentlig sektor. Varken internt eller bland organisationerna i sig. Det tillåter dåliga beslut, slappa ledningar och nepotism.

Tack för att du tycker jag verkar ha samlat på mig så mycket klokheter under min ringa levnadstid, att man skulle kunna tro jag var född på tidigt 40-tal. :tummenupp

Den enda saken som förändrats är en mer globaliserad ekonomi och att det är lättare att förflytta sig långa sträckor, men så har det varit ganska länge.

Det finns mer pengar inom privat sektor för att vi betalar mer än vad saker egentligen kostar att tillverka? Lätt bevisat genom att se att ett företag går med vinst. ;)

En offentlig verksamhet kan du inte mäta på samma sätt i och med, som du ungefär säger, att man inte har något att jämföra med.

Det är svårare att driva en offentlig verksamhet effektivt just för att det saknas mätning. Det enda de kan göra är att tävla mot sig själva och det borde faktiskt räcka: Att ge bättre service detta år till en lägre kostnad jämfört med förra året. Tyvärr är det som du säger lite väl mycket rycka-på-axlarna och gå vidare i invanda hjulspår. Det krävs mycket av de som arbetar inom sådan verksamhet för att det ska ske positiva förändringar.

Förändringar sker dock. Jag minns att en tidigare tjej jag hade sade att de aldrig fick någon arbetsro på sjukhuset i och med alla omorganisationer. Om de var ett självändamål, för att politikerna skulle ha något att göra, eller för att förbättra verksamheten låter jag vara osagt. Det förefaller i alla fall som att de gjorde ett försök med någonting. Mest, när jag pratade med henne, lät det som ett sätt att slösa bort våra skattepengar.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det finns mer pengar inom privat sektor för att vi betalar mer än vad saker egentligen kostar att tillverka? Lätt bevisat genom att se att ett företag går med vinst. ;)

Och ändå är saker både bättre och billigare i privat sektor.

Det finns inget facit på hur mkt det kostar att bygga ett hus, vårda en gammal eller skola ett barn. Du pratar om saker som att det bara är pengar som styr. Men i verkligheten kan en kronas verkningsgrad variera enormt beroende på hur man polerar den. Och offentlig verksamhet har en förmåga att slita ut sina innan de ens går till affären, medan privat sektor lärt sig näthandel och får 10% rabatt och fri frakt på allt de gör.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Och ändå är saker både bättre och billigare i privat sektor.

Det finns inget facit på hur mkt det kostar att bygga ett hus, vårda en gammal eller skola ett barn. Du pratar om saker som att det bara är pengar som styr. Men i verkligheten kan en kronas verkningsgrad variera enormt beroende på hur man polerar den. Och offentlig verksamhet har en förmåga att slita ut sina innan de ens går till affären, medan privat sektor lärt sig näthandel och får 10% rabatt och fri frakt på allt de gör.

Nu är väl kanske inte privat sektor så himla bra de heller. Ett exempel är väl nedladdning av film och musik. Tycker du de ligger långt framme där vad gäller näthandel?

Offentlig sektor har däremot faktiskt ganska bra webb-sidor, erbjuder tjänster som underlättar livet lite grand och jag tycker nog de tagit till sig den tekniken ganska så väl.

Ovanstående eftersom du pratade om näthandel.

10% rabatt kan ett företag ge eftersom de redan innan tar ut mer för en vara/tjänst jämfört med vad det kostat att producera den.

Bygga hus finns det facit på. Vård och utbildning är däremot svårare att sätta en prislapp på.

Även du pratar om pengar som styr då du sitter och polerar dina kronor och försöker få ut så mycket du kan från dem.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Vem ska ta ansvar för sådant som inte är lönsamt?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Men för helvete... Läs LITE mellan raderna.

PRIVATA BOLAG HANDLAR, PRODUCERAR, VERKAR OCH EXISTERAR MER EFFEKTIVT ÄN OFFENTLIGA VERKSAMHETER!

Jag läser vad du skriver. Annars kan jag ju hitta på att du skriver om precis vad som helst. :)

Sedan vet jag inte om privat verksamhet är så himla bra alltid. Vad hände bankerna för ett litet tag sedan?

På vilket sätt handlade, producerade, verkade och existerade de mer effektivt än offentlig verksamhet?

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...