Det är ju här det skiner igenom att du inte förstått hur världen, och människorna i den fungerar.
Det går att stjäla folks pengar genom skatt, det går tom att tvinga folk till arbete (slaveri). Vad som inte går, är att få folk att göra sitt bästa och agera så effektivt och "smart" som möjligt om de inte själva får ut något av det.
Inköpsprocessen inom offentlig verksamhet är enkel beskriva. Man köper saker, till andra, för andras pengar. På så sätt behöver de varken bry sig om pris eller kvalitet. Det enda som direkt påverkar dem är hur svår eller enkel upphandlingen blir.
Likadant med skolan. Det finns en himla massa underbart duktiga och engagerade lärare där ute. Tyvärr finns det ännu fler uppgivna yllekoftor som gett upp, och bara eftersträvar att de ska få fortsätta använda samma gamla böcker som de redan kan, samma kursplan som de kan sedan 8 år och samma pedagogik och perspektiv som de senaste 25 åren. På så sätt får de ut sin lön utan att anstränga sig mer än nödvändigt.
Jag känner en hel del unga lärare. 85% av dem har verkligen brunnit för yrket och haft alla förutsättningar att bli fantastiska. Efter några år (max) är de dock nedtagna på jorden av den insuttna gamla kåren. Motarbetade av oviljan att förändra och mötta av argument som "vi har gjort såhär i 30 år och det har fungerat utmärkt"!
Det finns (tyvärr) positioner i samhället som är väldigt enkelt utbytbara. Att stå vid ett löpande band, eller som jag på mitt sommarjobb delvis gjort, att lägga böcker på ett band för att en maskin ska märka och lagerföra dem
. (Sommarjobb) De flesta tjänsters produktivitet kan dock påverkas extremt mkt av vem som utför den. Hur smart man jobbar, och hur mycket energi man lägger. Det behöver inte vara akademikerjobb för att det ska bli uppenbart att vissa är extremt överbetalda även om de tjänar dåligt, och hur andra är extremt underbetalda i förhållande till vad de faktiskt producerar.
Skulle samhället istället för att vara så jävla titelkåta fokusera på produktivitet, och att det skulle genomsyra allt. Så skulle också Sverige må väldigt mycket bättre då vi skulle ha en befolkning som gjorde vad de kunde. Och som förmodligen skulle känna en yrkesstolthet, något som inte är alla brascher förunnat idag!