Hur kan man vara höger?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Det kan nog bli svårt och det saknar dessutom relevans här. Sextimmarsdagar leder till längre öppettider, tvåskift, bättre kundservice = fler kunder. På personalsidan får man mer fritid, mindre stress, bättre arbetsmiljö som leder till utvilad och gladare personal = effektivare personal i arbetet.
Fast kör man tvåskift med åttatimmarsdag blir ju öppettiderna ännu längre = ännu bättre kundservice = ännu fler kunder. Men det saknar väl relevans här :lol

På personalsidan ska naturligtvis de som inte kan vara effektiva med ett system som funnits i 37 år bytas ut.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Fast kör man tvåskift med åttatimmarsdag blir ju öppettiderna ännu längre = ännu bättre kundservice = ännu fler kunder. Men det saknar väl relevans här :lol

På personalsidan ska naturligtvis de som inte kan vara effektiva med ett system som funnits i 37 år bytas ut.

Kör treskift och ha kvar 8-timmars arbetsdag så blir det ju öppet dygnet runt, ännu bättre.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag mailar genast ledningen till samtliga företag som infört 6-timmarsregeln och framför denna geniala idén.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag håller helt med Lars Ohly.

Skolor får som du säger lika mycket pengar för en elev. Enda sättet att därmed kunna gå med vinst är att skära lite här och där. Sänka lärarnas löner? Dra in på utbildningsmateriel? Fler barn per klass? Färre lärarledda timmar? På vilket sätt ger de neddragningarna en bättre skola?

Vad vet jag? Sunt förnuft säger emot att vinstdrivande skolor per automatik är bättre, men du kanske kan visa upp statistik som visar att de har bättre resultat än kommunala dito?

Sunt förnuft..!?

- Skulle du som förälder till ditt barn medvetet välja en skola som "Drar in på utbildningsmaterialet"....?
- Skulle du som förälder....en skola som " Har fler barn per klass"...?
- Skulle du som förälder....en skola som " Har färre lärarledda timmar"..?
- Skulle du som LÄRARE söka till en skola som betalar SÄMRE...?

I den kommun som jag bor har den senaste "Privat" skolan fått så många ansökningar att de som ska börja gymaniset om 5år och skickar in sin ansökan idag hamnar på en väntelista!

De som gick ut i våras hade ett HÖGRE medelbetyg än motsvarande kommunala skola, vilket är en tendens i hela landet.

Javisst...det är såna elever som SÖKER till privatskolor, trötta på...
- Stökiga lektioner......
- Gamla läroböcker.....
- Större och större klasser....
- Mindre och mindre resurser till övrig personal, vilket gör att lärarna fått fler arbetsuppgifter förutom att vara lärare....
Och inte minst...LÄRARNA söker sig också till PRIVATSKOLORNA numera....

Återigen...som i alla andra "verksamheter"....

BÄTTRE PRODUKTER.................=..............FLER KUNDER
DÅLIG FÖRETAGSLEDNING..........=..............SÄMRE VERKSAMHET

Jag ser gärna att skolan tas över av staten......kommunerna(politikerna) har inte ekonomi eller kompetens att sköta nått så viktigt
som barnens framtida möjligheter till en egen försörjning!

/KentW

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Jag håller helt med Lars Ohly.

Skolor får som du säger lika mycket pengar för en elev. Enda sättet att därmed kunna gå med vinst är att skära lite här och där. Sänka lärarnas löner? Dra in på utbildningsmateriel? Fler barn per klass? Färre lärarledda timmar? På vilket sätt ger de neddragningarna en bättre skola?

Vad vet jag? Sunt förnuft säger emot att vinstdrivande skolor per automatik är bättre, men du kanske kan visa upp statistik som visar att de har bättre resultat än kommunala dito?

Först säger du "Enda sättet att gå med vinst är att skära ner". Och ger några exempel med frågetecken efter och undrar på vilket sätt de neddragningarna ger en bättre skola. Sen säger du "Vad vet jag?"
och hävdar att sunt förnuft talar emot att vinstdrivande skolor skulle vara bättre.

Varje skola får en viss peng per elev och det är upp till skolan att förvalta pengen på bästa sätt. Vem tror du förvaltar pengen bäst? En duktig rektor eller en dålig?

Fattar du inte att många kommunala skolor läcker pengar som såll och ger dålig avkastning i form av dåligt utbildade elever. Om man istället ger en bättre undervisning och eleverna gör bättre ifrån sig så kommer skolan bli populärare och det ger mer pengar till skolan samtidigt som samhället får fler bra utbildade människor.´

Du har ju ingen aning om vad du säger och du har inget sunt förnuft.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Borg kan iallafall tala så man förstår, tror jag ska rösta blått:

borg.jpg

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Min kära mor är kommunanställd som lärare och mig veterligen är hon varken oduglig eller oförmögen.

Det kan jag också undra lite grand. Kanske har friskolan en profilering hon gillade? Har inget emot friskolor. Däremot tycker jag inte de ska generera vinster till ägarna. Pengarna de får för varje elev ska gå oavkortat till eleven.

Just lärarna är väl faktiskt undantaget som bekräftar regeln.

Om ett företag inte genererar vinst är det ingen som vill driva ett.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag har inte helt fattat varför det är så viktigt att jobba, för mig låter det lite som Sovjet där man också skulle jobba för att vara en god medborgare och landets bästa.
Problemet är att jag har en familj som jag trivs med, och vill behålla, och som jag gärna vill spendera min tid med. Ja ghar också glädjen att tjäna så bra att jag inte behöver jobba heltid och kommer på sikt att gå ner till något runt 50-60 %.
Betyder detta att jag är en myglare och att jag är slö och oduglig?
Men jag kommer aldrig att sjunga arbetets lov eller att arbeta skulle vara meningen med livet. Eller för den delen individens skyldighet att ställa upp för samhället.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag har inte helt fattat varför det är så viktigt att jobba, för mig låter det lite som Sovjet där man också skulle jobba för att vara en god medborgare och landets bästa.
Problemet är att jag har en familj som jag trivs med, och vill behålla, och som jag gärna vill spendera min tid med. Ja ghar också glädjen att tjäna så bra att jag inte behöver jobba heltid och kommer på sikt att gå ner till något runt 50-60 %.
Men jag kommer aldrig att sjunga arbetets lov eller att arbeta skulle vara meningen med livet. Eller för den delen individens skyldighet att ställa upp för samhället.

Det är väl fint att du har möjligheten till det, tycker jag. Grattis.

För den sakens skull tycker jag inte att jag skall behöva betala för att andra också vill göra som du men inte har råd.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är ju här det skiner igenom att du inte förstått hur världen, och människorna i den fungerar.

Det går att stjäla folks pengar genom skatt, det går tom att tvinga folk till arbete (slaveri). Vad som inte går, är att få folk att göra sitt bästa och agera så effektivt och "smart" som möjligt om de inte själva får ut något av det.

Inköpsprocessen inom offentlig verksamhet är enkel beskriva. Man köper saker, till andra, för andras pengar. På så sätt behöver de varken bry sig om pris eller kvalitet. Det enda som direkt påverkar dem är hur svår eller enkel upphandlingen blir.

Likadant med skolan. Det finns en himla massa underbart duktiga och engagerade lärare där ute. Tyvärr finns det ännu fler uppgivna yllekoftor som gett upp, och bara eftersträvar att de ska få fortsätta använda samma gamla böcker som de redan kan, samma kursplan som de kan sedan 8 år och samma pedagogik och perspektiv som de senaste 25 åren. På så sätt får de ut sin lön utan att anstränga sig mer än nödvändigt.

Jag känner en hel del unga lärare. 85% av dem har verkligen brunnit för yrket och haft alla förutsättningar att bli fantastiska. Efter några år (max) är de dock nedtagna på jorden av den insuttna gamla kåren. Motarbetade av oviljan att förändra och mötta av argument som "vi har gjort såhär i 30 år och det har fungerat utmärkt"!

Det finns (tyvärr) positioner i samhället som är väldigt enkelt utbytbara. Att stå vid ett löpande band, eller som jag på mitt sommarjobb delvis gjort, att lägga böcker på ett band för att en maskin ska märka och lagerföra dem :huvet. (Sommarjobb) De flesta tjänsters produktivitet kan dock påverkas extremt mkt av vem som utför den. Hur smart man jobbar, och hur mycket energi man lägger. Det behöver inte vara akademikerjobb för att det ska bli uppenbart att vissa är extremt överbetalda även om de tjänar dåligt, och hur andra är extremt underbetalda i förhållande till vad de faktiskt producerar.

Skulle samhället istället för att vara så jävla titelkåta fokusera på produktivitet, och att det skulle genomsyra allt. Så skulle också Sverige må väldigt mycket bättre då vi skulle ha en befolkning som gjorde vad de kunde. Och som förmodligen skulle känna en yrkesstolthet, något som inte är alla brascher förunnat idag!

Ha, ha, ha, ha... Tack för ett gott skratt! :)

Du menar alltså på fullaste allvar att folk som arbetar på vinstdrivande företag per automatik är bättre än alla andra? Dessutom har ingen av dem någonsin tagits ner på jorden, utan de älskar att gå till sitt jobb för att det är en daglig utmaning och varje dag är en dag de tas till nya höjder av eufori?

Håller med dig om att budget för offentlig sektor ibland (ofta) är dåligt utformad. Vad jag förstått så läggs den på så sätt, att har man inte använt upp pengarna så får man mindre nästa år, vilket innebär att folk slösar lite för att göra av med allt. Kanske inte bästa sättet att hålla nere kostnader.

Sunt förnuft..!?

- Skulle du som förälder till ditt barn medvetet välja en skola som "Drar in på utbildningsmaterialet"....?
- Skulle du som förälder....en skola som " Har fler barn per klass"...?
- Skulle du som förälder....en skola som " Har färre lärarledda timmar"..?
- Skulle du som LÄRARE söka till en skola som betalar SÄMRE...?

I den kommun som jag bor har den senaste "Privat" skolan fått så många ansökningar att de som ska börja gymaniset om 5år och skickar in sin ansökan idag hamnar på en väntelista!

De som gick ut i våras hade ett HÖGRE medelbetyg än motsvarande kommunala skola, vilket är en tendens i hela landet.

Javisst...det är såna elever som SÖKER till privatskolor, trötta på...
- Stökiga lektioner......
- Gamla läroböcker.....
- Större och större klasser....
- Mindre och mindre resurser till övrig personal, vilket gör att lärarna fått fler arbetsuppgifter förutom att vara lärare....
Och inte minst...LÄRARNA söker sig också till PRIVATSKOLORNA numera....

Återigen...som i alla andra "verksamheter"....

BÄTTRE PRODUKTER.................=..............FLER KUNDER
DÅLIG FÖRETAGSLEDNING..........=..............SÄMRE VERKSAMHET

Jag ser gärna att skolan tas över av staten......kommunerna(politikerna) har inte ekonomi eller kompetens att sköta nått så viktigt
som barnens framtida möjligheter till en egen försörjning!

/KentW

Det är ju ganska fantastiskt att en privat skola, med lika stora ekonomiska medel som kommunala skolor, kan erbjuda allt det till samma kostnad. Hur går det till?

Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Det är nog bara fuskarna själva som inte gillar att de blir jagade. Alla vi andra, vare sig blå eller röd, tycker nog det är bra det jagas både bidragsfuskare och skattesmitare.

Kanske det, men om Du var bidragsfuskare, vilka skulle du rösta på?

Det är mycket svårare att smita från skatt än att tillskansa sig bidrag.
Det måste vara mer motiverande att arbeta än att vara bidragstagare i någon form.

Därför måste det finnas en skillnad i löner och ersättningar för de som jobbar jämfört med den som är långtidssjuk, tyvärr, och det är på grund av folks ärlighet/lathet.

Det är också därför kommunism inte funkar.

Varför börja jobba igen efter en lång sjukskrivning, om det inte finns någon morot? Varför inte vara sjukskriven/sjukpensionär men frisk, gå hemma, göra vad man vill, och dessutom få bra betalt?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Först säger du "Enda sättet att gå med vinst är att skära ner". Och ger några exempel med frågetecken efter och undrar på vilket sätt de neddragningarna ger en bättre skola. Sen säger du "Vad vet jag?"
och hävdar att sunt förnuft talar emot att vinstdrivande skolor skulle vara bättre.

Varje skola får en viss peng per elev och det är upp till skolan att förvalta pengen på bästa sätt. Vem tror du förvaltar pengen bäst? En duktig rektor eller en dålig?

Fattar du inte att många kommunala skolor läcker pengar som såll och ger dålig avkastning i form av dåligt utbildade elever. Om man istället ger en bättre undervisning och eleverna gör bättre ifrån sig så kommer skolan bli populärare och det ger mer pengar till skolan samtidigt som samhället får fler bra utbildade människor.´

Du har ju ingen aning om vad du säger och du har inget sunt förnuft.

Klart jag har sunt förnuft. :tummenupp

Om du däremot varit smart hade du förstått att "Vad vet jag?" syftade på om privatskolor per automatik är bättre och jag önskade se statistik på att så var fallet. :rolleyes:

Om en elev kostar 1000 kr/dag, då kostar en elev 1000 kr/dag.

Om samma skola får tio nya elever så får de in 10.000 kr extra, men eftersom varje elev kostar 1000 kr/dag, så ger det att vinsten blir 0.

Och om en privat skola, eller en kommunal dito, istället kan ge bra utbildning för 900 kr/dag, varför ska då skolorna få 1000 kr/dag för varje elev?

Just lärarna är väl faktiskt undantaget som bekräftar regeln.

Om ett företag inte genererar vinst är det ingen som vill driva ett.

Man kan vara altruistisk och ha en pedagogisk inriktning man tror är bättre än andra och vill bidra till att samhället får välutbildade folk, samtidigt som man får en lön för arbetet?

Kanske det, men om Du var bidragsfuskare, vilka skulle du rösta på?

Det är mycket svårare att smita från skatt än att tillskansa sig bidrag.
Det måste vara mer motiverande att arbeta än att vara bidragstagare i någon form.

Därför måste det finnas en skillnad i löner och ersättningar för de som jobbar jämfört med den som är långtidssjuk, tyvärr, och det är på grund av folks ärlighet/lathet.

Det är också därför kommunism inte funkar.

Varför börja jobba igen efter en lång sjukskrivning, om det inte finns någon morot? Varför inte vara sjukskriven/sjukpensionär men frisk, gå hemma, göra vad man vill, och dessutom få bra betalt?

Om jag var bidragsfuskare skulle jag rösta rött. Var jag skattesmitare skulle jag rösta blått. Nu är jag inget av det. :tummenupp Hmmm... Så vem ska jag rösta på? :confused:

Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Det är ju ganska fantastiskt att en privat skola, med lika stora ekonomiska medel som kommunala skolor, kan erbjuda allt det till samma kostnad. Hur går det till?

Exempel. Du och din bror har samma veckopeng. Din bror har hål i fickan och tappar halva sin peng och köper snask för pengarna som är kvar. Du har inga hål i fickorna och köper en kalleankatidning istället.

Din bror har efter en vecka inga pengar kvar och inget snask heller, däremot har han hål i tänderna.
Du har kvar din kalletidning, inga hål i tänderna och blev dessutom lite bättre på att läsa:)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Givetvis är du ingen myglare eller slö och oduglig. Tvärt om får man nog säga. Om du känner att du har råd att arbeta 50- 60% för att tjäna ditt uppehälle är det bara att gratulera. Att värna om sin familj och spendera tid med dem ska man lovorda.

Problemet är de som vill leva på det viset på andras bekostnad - det vill säga vara en belastning för samhället. Det har varit alldeles för vanligt i det här landet. Tycker mig sett allt för många som "förtidspensioneras" och istället väljer att ta hand om sina barnbarn eller fixa med trädgården, sommarstugan eller vad de nu må ha för intressen. Känns knappast rättvist mot de som sliter som djur för att förbättra sin livssituation av egen kraft.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Exempel. Du och din bror har samma veckopeng. Din bror har hål i fickan och tappar halva sin peng och köper snask för pengarna som är kvar. Du har inga hål i fickorna och köper en kalleankatidning istället.

Din bror har efter en vecka inga pengar kvar och inget snask heller, däremot har han hål i tänderna.
Du har kvar din kalletidning, inga hål i tänderna och blev dessutom lite bättre på att läsa:)

Ett kul exempel! :)

Fast jag tror inte att alla kommunala skolor har hål i fickan. Och om privata skolor ska få behålla en vinst från pengar jag betalar till dem, då är det som att jag aktivt skulle klippa ett hål i deras fickor, där pengar som kunde gått till eleverna istället hamnar någon annanstans.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...