Hur kan man vara höger?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det är ju ganska fantastiskt att en privat skola, med lika stora ekonomiska medel som kommunala skolor, kan erbjuda allt det till samma kostnad. Hur går det till?

FRÅGA.................................Lars OHLY...............han har sina barn i privatskola...........!

/KentW

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju ganska fantastiskt att en privat skola, med lika stora ekonomiska medel som kommunala skolor, kan erbjuda allt det till samma kostnad. Hur går det till?

Lika fantastiskt som att det kan finnas två personer med samma lön men den ena är alltid utan pengar och fattar inte varför för han har ju inte råd att köpa någonting. Samtidigt kan hans arbetskollega med samma lön leva ett behagligt liv och har alltid några kronor över till resa eller dylikt.

Sånt händer runt oss hela tiden men det beror inte på slumpen. Det beror bara på att vissa gör allt med omtanke medans andra bara är korkade.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lika fantastiskt som att det kan finnas två personer med samma lön men den ena är alltid utan pengar och fattar inte varför för han har ju inte råd att köpa någonting. Samtidigt kan hans arbetskollega med samma lön leva ett behagligt liv och har alltid några kronor över till resa eller dylikt.

Faktikst ett strålande exempel!

Jag har haft kompisar som tjänat mer än mig, men som ändå har enligt mig jäkligt låg standard. Eller åtminstone en dålig ekonomi.

Till att börja med kommer alla smålån som folk tar. Ska de ha en ny TV räknas det på vad man måste betala per månad, inte vad den egentligen kostar. Och definitivt inte att TVn för 12 tusen kostar 17 om man tar den på finans.

De 5 tusen (fast vi hade gammal TV ett tag såklart) sparade vi flera ggr. Och hade kvar den gamla bilen nåt år mer än "nödvändigt". Nu när vi bytt bil är den obelånad. Vad som skrämmer mig är när folk omkring frågar vad den kostar per månad, inte vad bilen kostade.

Exakt likadant är det (fast i mer komplexa situationer än att man klarar av att sköta sig privatekonomi om man hängde med i matten på mellanstadiet) i större verksamheter. Men det vill inte en sosse förstå.

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Tack för att du tycker jag verkar ha samlat på mig så mycket klokheter under min ringa levnadstid, att man skulle kunna tro jag var född på tidigt 40-tal. :tummenupp

Den enda saken som förändrats är en mer globaliserad ekonomi och att det är lättare att förflytta sig långa sträckor, men så har det varit ganska länge.

Här i ligger nog skillnaden på dig och oss andra som du försöker argumentera emot.

Är det här ditt sätt att ser verkligheten så kommer vi inte längre.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Exakt likadant är det (fast i mer komplexa situationer än att man klarar av att sköta sig privatekonomi om man hängde med i matten på mellanstadiet) i större verksamheter. Men det vill inte en sosse förstå.

Så kom jag osökt att tänka på hur Mona sköter sin privatekonomi och det blir ganska självklart varför man inte vill att en sån person ska styra företaget Sverige.

Last edited:

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag ska rösta på SMC-partiet i valet. De har lovat att avskaffa klassamhället och alla orättvisor. Istället ska alla människor bära olikfärgade västar som etablerar hackordningen en gång för alla från vaggan till graven. Sen får man utvecklas som medborgare genom att gå utbildningar i många steg.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag ska rösta på SMC-partiet i valet. De har lovat att avskaffa klassamhället och alla orättvisor. Istället ska alla människor bära olikfärgade västar som etablerar hackordningen en gång för alla från vaggan till graven. Sen får man utecklas som medborgare genom att gå utbildningar i många steg.

Jag röstar på Scientologerna.
Av ovanstående skäl.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Sånt händer runt oss hela tiden men det beror inte på slumpen. Det beror bara på att vissa gör allt med omtanke medans andra bara är korkade.

Ett bra exempel. Men jag förstår att du i det menar att offentlig verksamhet är korkade, medan privat är intelligent. Nu är det ju faktiskt så att även de som bedriver privat verksamhet ibland är korkade, precis som ibland för offentlig verksamhet. Så nej, det var inget bra exempel när jag tänker efter.

Här i ligger nog skillnaden på dig och oss andra som du försöker argumentera emot.

Är det här ditt sätt att ser verkligheten så kommer vi inte längre.

Så du tycker alltså inte att vi förflyttar oss lättare längre sträckor idag, eller att ekonomin blivit globaliserad? Istället för ditt kassa svar ovan så kanske du kan berätta vilka de är? Jag är inte ovillig att ta till mig information och omvärdera lite av mitt synsätt, till skillnad från många andra här, inklusive dig, även om min grundinställning blir svårt att rubba.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...jag förstår att du i det menar att offentlig verksamhet är korkade...

Du har verkligen svårt att förstå symboliska resonemang och översätta dom till större sammanhang. Kan du någon gång försöka att se helheten istället för att bara söka detaljer att hugga på? Men du kanske bara gillar att provocera fram reaktioner?

Resultatet av den stora massans agerande är "korkat" därmed inte sagt att de enskilda individerna är mer korkade än andra.
Det hänger ihop med att människor som regel är lata och undviker att ta beslut som kräver ansvar.

Offentlig verksamhet har en tendens att låta sånt beteende växa sig fast medans privata verksamheter ofta har en ägare som vill tjäna pengar och därför hela tiden söker nya lösningar.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ett bra exempel. Men jag förstår att du i det menar att offentlig verksamhet är korkade, medan privat är intelligent. Nu är det ju faktiskt så att även de som bedriver privat verksamhet ibland är korkade, precis som ibland för offentlig verksamhet. Så nej, det var inget bra exempel när jag tänker efter.

Jo, det är ett fantastiskt exempel eftersom det i sig är irrelevant. Vad som ÄR avgörande är att när en privat verksamhet bli lat, dålig och korkad under en längre tid så går de under i konkurrensen. En offentlig får sakta men säkert mer bidrag och sämre resultat, något man sen skyller på ändrade samhällsförhållanden, istället för organisationens oförmåga att adaptera sig efter dem.

Jag är inte ovillig att ta till mig information och omvärdera lite av mitt synsätt, till skillnad från många andra här, inklusive dig, även om min grundinställning blir svårt att rubba.

Jo, du är ovillig (eller okapabel) att lyssna och förstå.

Vad som hänt, som är mer relevant än transport och kommunikationsmedel är att det moderna samhället tagit fasta på den forskning inom beteendevetenskapen som bedrivits det senaste 10-15 åren.

Företag är inte längre intresserade av siffror om lön / arbetstimme. De är intresserade av lön / resultat. Om då resultatet visat sig bättre med glad, stimulerad personal som får, och upplever mer frihet, uppskattning, ansvar och insikt i verksamheten så är det vad företagen kommer att eftersträva.

Och ja, det kommer fortfarande att finnas bolag som INTE lever på det sättet. Men de kommer med tiden sanera ut sig själva då de inte kommer få den bästa personalen, och till slut gå under medan de vakna bolagen kommer att frodas.

Men visst är det tur att det finns dåliga bolag och arbetsgivare, så att även dum och dålig personal får nånstans att arbeta?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lite Palle-retoriska frågor till Palle

"...du kanske kan visa upp statistik som visar att de har bättre resultat än kommunala dito?

Har du statistik som visar att offentlig verksamhet är bättre?

Helt rätt. Därför vill jag att mina skattepengar förvaltas på ett sådant sätt att om inte 1000 kr behövs, då går endast så mycket som krävs istället.

Och vem avgör hur mycket pengar som behövs? Han som gör jobbet?

Inte det heller. Den ideologin, om den nu implementerats som den var tänkt utan att maktgalna och giriga människor istället berikat sig på den, var en fin tanke. Men det är nog bäst den stannar vid en tanke, även utan maktgalna och giriga människor som berikar sig på den.

Så vad är det du försöker argumentera för? Eller är du bara emot allting?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det där var lågt. :mad:

Jag är också 71a, men har till skillnad från Palle förstått vad det handlar om.

Nu var det mer menat som 1643, snarare än 1971.. Och avsåg de förlegade åsikterna som han likt den (tack & lov) snart pensionerade generationen vägrar släppa eftersom de inte kan se samhället såsom det ser ut idag.

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Citat:
Inskickat av Palle71
Helt rätt. Därför vill jag att mina skattepengar förvaltas på ett sådant sätt att om inte 1000 kr behövs, då går endast så mycket som krävs istället.
Och vem avgör hur mycket pengar som behövs? Han som gör jobbet?

>Utan konkurrens så går det inte att avgöra vad som är "rätt" pris. Därför behövs privata alternativ. Den offentliga har fått konkurrens, och jag som provat båda kan säga att den privata utklassar den offentliga än så länge. Konkurrens tvingar båda att bli bättre.

Citat:
Inskickat av Palle71
Inte det heller. Den ideologin, om den nu implementerats som den var tänkt utan att maktgalna och giriga människor istället berikat sig på den, var en fin tanke. Men det är nog bäst den stannar vid en tanke, även utan maktgalna och giriga människor som berikar sig på den.

>Hahahaha! De maktgalna och giriga finns i alla läger! Det gäller att skapa förutsättningar så att INGEN får monopol, utan det är alltid konkurrens. Med vänster-styrning får det offentliga monopol på många verksamheter! Med högerstyrning blir det konkurrens = du får mer gjort för varje skattekrona.

Byt nu sida, Palle 71, så slipper du så mycke mothugg hela tiden! :tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du har verkligen svårt att förstå symboliska resonemang och översätta dom till större sammanhang. Kan du någon gång försöka att se helheten istället för att bara söka detaljer att hugga på? Men du kanske bara gillar att provocera fram reaktioner?

Resultatet av den stora massans agerande är "korkat" därmed inte sagt att de enskilda individerna är mer korkade än andra.
Det hänger ihop med att människor som regel är lata och undviker att ta beslut som kräver ansvar.

Offentlig verksamhet har en tendens att låta sånt beteende växa sig fast medans privata verksamheter ofta har en ägare som vill tjäna pengar och därför hela tiden söker nya lösningar.

Ger du inte nyanserade exempel så får du inte nyanserade svar. För att inte misstolka något väljer jag att tolka det exakt så som du skrivit och det var ett ganska kategoriskt exempel du kom med.

Jag förstår också att privat verksamhet på många sätt har mer incitament att vara mer effektiv än offentlig dito. Samtidigt finns det offentliga verksamheter som ger bättre kvalitet än privata.

Båda behövs med andra ord. Dessutom finns det offentlig verksamhet som inte måste vara kostnadseffektiv på det sätt man tänker på i vanliga fall, utan är till för att ge oss medborgare en bra service. Infrastruktur är ett sådant exempel. Skolor är ett annat. Hur många privatskolor är intresserade av att etablera en verksamhet i ett litet norrländskt samhälle med få invånare, men ändå en hel del barn?

Privata alternativ plockar russinen ur kakan, medan staten får ta hand om resten, då privata alternativ inte har ett samhällsansvar.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jo, det är ett fantastiskt exempel eftersom det i sig är irrelevant. Vad som ÄR avgörande är att när en privat verksamhet bli lat, dålig och korkad under en längre tid så går de under i konkurrensen. En offentlig får sakta men säkert mer bidrag och sämre resultat, något man sen skyller på ändrade samhällsförhållanden, istället för organisationens oförmåga att adaptera sig efter dem.

Viss privat verksamhet kan vara hur dålig som helst och ändå klara sig.

Offentlig verksamhet har väl revisorer som ser över verksamheten och påtalar brister och fel, så att de ska förbättra sig?

Jo, du är ovillig (eller okapabel) att lyssna och förstå.

Vad som hänt, som är mer relevant än transport och kommunikationsmedel är att det moderna samhället tagit fasta på den forskning inom beteendevetenskapen som bedrivits det senaste 10-15 åren.

Företag är inte längre intresserade av siffror om lön / arbetstimme. De är intresserade av lön / resultat. Om då resultatet visat sig bättre med glad, stimulerad personal som får, och upplever mer frihet, uppskattning, ansvar och insikt i verksamheten så är det vad företagen kommer att eftersträva.

Och ja, det kommer fortfarande att finnas bolag som INTE lever på det sättet. Men de kommer med tiden sanera ut sig själva då de inte kommer få den bästa personalen, och till slut gå under medan de vakna bolagen kommer att frodas.

Men visst är det tur att det finns dåliga bolag och arbetsgivare, så att även dum och dålig personal får nånstans att arbeta?

Det har nog inte hänt så mycket som du tror det hänt vad gäller det du påstår. Visst har friheten ökat, det finns faktiskt de som får lov att arbeta hemifrån, men säger du att en majoritet av företagen har ändrat sig så har du tyvärr fortfarande än så länge fel. Bättre har det blivit i många fall, mest bland de mindre företagen skulle jag tro, men det kan alldeles säkert bli ännu bättre.

Sedan är det ju rätt småaktigt, alternativt infantilt, att påstå att jag är ovillig eller okapabel att förstå bara för att jag inte tycker som du. Om du läser mina inlägg så försöker jag i alla fall föra en diskussion utan att påstå att alla som inte tycker som jag är korkade.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Citat:
Inskickat av Palle71

>Och vem avgör hur mycket pengar som behövs? Han som gör jobbet?

>Utan konkurrens så går det inte att avgöra vad som är "rätt" pris. Därför behövs privata alternativ. Den offentliga har fått konkurrens, och jag som provat båda kan säga att den privata utklassar den offentliga än så länge. Konkurrens tvingar båda att bli bättre.

Rätt pris är väl lätt att räkna ut? Om jag vill ha x kronor i lön, behöver y kr i material, då kostar det x + y. Ser jag då att z är billigare men har likvärdig kvalitet, då blir det x + z istället.

Jag vet inte om privat verksamhet alltid utklassar offentlig, men möjligt den gör det i de flesta fall. Man har ju läst om dålig kvalitet många gånger i tidningen gällande åldringsvården. Om det varit privata alternativ som stått för de flesta artiklarna eller ej låter jag vara osagt, men om övervägande delen är från offentliga alternativ, då har du ju tydligen rätt.

Citat:
Inskickat av Palle71

>Hahahaha! De maktgalna och giriga finns i alla läger! Det gäller att skapa förutsättningar så att INGEN får monopol, utan det är alltid konkurrens. Med vänster-styrning får det offentliga monopol på många verksamheter! Med högerstyrning blir det konkurrens = du får mer gjort för varje skattekrona.

Självklart finns det maktgalna människor i alla läger. Jag tror inte jag påstod något annat. Men... ALLA är inte maktgalna och giriga, oavsett läger. Det finns de som reser iväg som frivilliga hjälparbetare och jag tror inte de gör det för att bli miljonärer. Det finns många som gör något för en medmänniska för endast ett tack eller ett leende.

Och monopol är självklart dåligt i de allra flesta fall. Värst är det då det är monopol eller kartellbildning inom privat verksamhet.

Byt nu sida, Palle 71, så slipper du så mycke mothugg hela tiden! :tummenupp

Ha, ha... Ja, det vore ju en tanke ifall man vill göra det lätt för sig. :) Men många (därmed inte sagt att du är en av dem) på den sidan som du tillhör verkar ofta bemöta sina meningsmotståndare på ett rätt otrevligt och nedlåtande sätt, så den sidan vill jag verkligen inte tillhöra. ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många privatskolor är intresserade av att etablera en verksamhet i ett litet norrländskt samhälle med få invånare, men ändå en hel del barn?

Privata alternativ plockar russinen ur kakan, medan staten får ta hand om resten, då privata alternativ inte har ett samhällsansvar.

Så eftersom ingen friskola vill etablera sig i Övre Soppero så ska minsann inte heller Stockholmare få några friskolor!

Ger du inte nyanserade exempel så får du inte nyanserade svar. För att inte misstolka något väljer jag att tolka det exakt så som du skrivit.

Vilket betyder att det inte går att ge dig några exempel, man måste istället ge dig en hel civilekonomsutbildning.

Samtidigt finns det offentliga verksamheter som ger bättre kvalitet än privata.

Kan du ge ett exempel?

Båda behövs med andra ord. Dessutom finns det offentlig verksamhet som inte måste vara kostnadseffektiv på det sätt man tänker på i vanliga fall, utan är till för att ge oss medborgare en bra service. Infrastruktur är ett sådant exempel. Skolor är ett annat.

Nej! Vad säger du? Ska borgarna lägga ner all infrastruktur och skolorna?

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...