Ett bra exempel. Men jag förstår att du i det menar att offentlig verksamhet är korkade, medan privat är intelligent. Nu är det ju faktiskt så att även de som bedriver privat verksamhet ibland är korkade, precis som ibland för offentlig verksamhet. Så nej, det var inget bra exempel när jag tänker efter.
Jo, det är ett fantastiskt exempel eftersom det i sig är irrelevant. Vad som ÄR avgörande är att när en privat verksamhet bli lat, dålig och korkad under en längre tid så går de under i konkurrensen. En offentlig får sakta men säkert mer bidrag och sämre resultat, något man sen skyller på ändrade samhällsförhållanden, istället för organisationens oförmåga att adaptera sig efter dem.
Jag är inte ovillig att ta till mig information och omvärdera lite av mitt synsätt, till skillnad från många andra här, inklusive dig, även om min grundinställning blir svårt att rubba.
Jo, du är ovillig (eller okapabel) att lyssna och förstå.
Vad som hänt, som är mer relevant än transport och kommunikationsmedel är att det moderna samhället tagit fasta på den forskning inom beteendevetenskapen som bedrivits det senaste 10-15 åren.
Företag är inte längre intresserade av siffror om lön / arbetstimme. De är intresserade av lön / resultat. Om då resultatet visat sig bättre med glad, stimulerad personal som får, och upplever mer frihet, uppskattning, ansvar och insikt i verksamheten så är det vad företagen kommer att eftersträva.
Och ja, det kommer fortfarande att finnas bolag som INTE lever på det sättet. Men de kommer med tiden sanera ut sig själva då de inte kommer få den bästa personalen, och till slut gå under medan de vakna bolagen kommer att frodas.
Men visst är det tur att det finns dåliga bolag och arbetsgivare, så att även dum och dålig personal får nånstans att arbeta?