Hur kreativa är Suzuki?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nej, såklart inte.

Men när jag snubblade över bilden på 1990 års Endurance-racer och insåg att Suzuki inspirerades av årsmodell 1990 när de designade årsmodell 2003 blev jag nyfiken på hur kreativ deras MotoGP-sektion är.

Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet, som efter åtta säsonger i MotoGP har två (2) pallplatser att visa upp. Den ena från Motegi 2007 då Sylvain Guintoli körde i mål på fjärde plats, 20 sekunder före Stoner. Det andra från Donington 2009 (också i regn) då de Angelis körde i mål på fjärde plats, 13 sekunder före Rossi. Om Suzuki var säkra på att de hade en vinnarhoj och ambitioner att vinna, då hade de inte ringt Randy dePuniet.

Du ifrågasätter kreativiteten utifrån två bilder, och sedan hänvisar du till val av förare. Hur hänger det ihop?
Sen har du väl utifrån dessa två bilder lite svårt att bedöma vad som har utvecklats mer än designen. Anser du även att BMW inte är tillräckligt kreativa som har kvar "njurarna"?
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Det lär vara en hel del juridik inblandat också i valet av förare. Att hitta någon med erfarenhet av motogp, som inte är bunden till en konkurrerande tillverkare, vars arbetsgivare dessutom tillåter att testa en annan hoj under säsongen. CRT förarna är säkert bundna av vissa avtal, även om de officiellt bara är kunder till motorleverrantörerna. Aspar förhandlar med Suzuki, annars hade RdP varit arbetslös i samma ögonblick som han gasar iväg sukkan mot första kraschen.

Hopkins som har timeout borde ju ha tid i överflöd, men krashar väl lika ofta som RdP.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Du ifrågasätter kreativiteten utifrån två bilder, och sedan hänvisar du till val av förare. Hur hänger det ihop?
Det ska jag förklara för dig.

Radare skrev:
Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet...
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Nej, såklart inte.

Men när jag snubblade över bilden på 1990 års Endurance-racer och insåg att Suzuki inspirerades av årsmodell 1990 när de designade årsmodell 2003 blev jag nyfiken på hur kreativ deras MotoGP-sektion är.

Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet, som efter åtta säsonger i MotoGP har två (2) pallplatser att visa upp. Den ena från Motegi 2007 då Sylvain Guintoli körde i mål på fjärde plats, 20 sekunder före Stoner. Det andra från Donington 2009 (också i regn) då de Angelis körde i mål på fjärde plats, 13 sekunder före Rossi. Om Suzuki var säkra på att de hade en vinnarhoj och ambitioner att vinna, då hade de inte ringt Randy dePuniet.

Tror dom inte hittar bättre förare helt enkelt.
Tror de vassaste förarna är bundna i kontrakt att inte få prova annat under pågående säsong, CC och Espargaro är dom hetaste som söker kontrakt 2014 men kanske inte vill förstöra sina options för framtiden?

Nuvarande testförare Nobuatsu Aoki är en gammal avdankad GP förare och jag tror dom vill ha en "second opinion".
Rdp med lång erfarenhet är helt enkelt det bästa dom kan skaka fram.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men som redan nämnts ovan är det inte helt enkelt att få tag på en kompetent förare med mycket erfarenhet från MotoGP under pågående säsong. Vem anser du vara bättre lämpad än RdP för att göra tester och som inte är bunden till någon annan tillverkare?

EDIT: Pucktvåa...
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5810629 skrev:
Men som redan nämnts ovan är det inte helt enkelt att få tag på en kompetent förare med mycket erfarenhet från MotoGP under pågående säsong. Vem anser du vara bättre lämpad än RdP för att göra tester och som inte är bunden till någon annan tillverkare?

EDIT: Pucktvåa...
Det är sant att det inte går att få loss toppförare för test under pågående säsong. Men jag är inte så säker på att Suzuki ser RdP som testförare. De har ju ett stall kompetenta testförare (inte minst Aoki) i Japan – vad kan CRT-föraren och kraschkungen RdP tillföra? Låter huvudlöst, men i linje med Suzukis tidigare beteende i MotoGP. Jag tror de värderar honom som en lämplig försteförare 2014. Kanske blir Crutchlow hans teamkompis, om det stämmer att CC framför allt är intresserad av möjligheten att tjäna pengar i ett fabriksteam och mindre intresserad av att vinna.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur många toppförare i karriären är beredda att gå över till en oprövad maskin?
Behöver de en toppförare?
Förmodligen räknar de med att lägga en säsong på utvärdering.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Du ifrågasätter kreativiteten utifrån två bilder, och sedan hänvisar du till val av förare. Hur hänger det ihop?
Men välkommen till hans trådar. Det ser alltid ut så här...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nej, såklart inte.

Men när jag snubblade över bilden på 1990 års Endurance-racer och insåg att Suzuki inspirerades av årsmodell 1990 när de designade årsmodell 2003 blev jag nyfiken på hur kreativ deras MotoGP-sektion är.

Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet, som efter åtta säsonger i MotoGP har två (2) pallplatser att visa upp. Den ena från Motegi 2007 då Sylvain Guintoli körde i mål på fjärde plats, 20 sekunder före Stoner. Det andra från Donington 2009 (också i regn) då de Angelis körde i mål på fjärde plats, 13 sekunder före Rossi. Om Suzuki var säkra på att de hade en vinnarhoj och ambitioner att vinna, då hade de inte ringt Randy dePuniet.

Stoner hade ett gediget crash-CV när han började åka Ducati. Där gick det bra.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Stoner hade ett gediget crash-CV när han började åka Ducati. Där gick det bra.
Om man vill vara mycket positiv om de Puniet finns där en likhet.

Men Stoner hade pole i sitt andra MotoGP-race. På pallen i det tredje. Inte precis de Puniets facit...
 

Bifogat

  • Casey-Stoner-Randy-de-Puniet-punch.jpg
    Casey-Stoner-Randy-de-Puniet-punch.jpg
    87.6 KB · Visningar: 137
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
...

Ett tecken på taskig kreativitet (och/eller samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig) är att man har engagerat den franske kraschkungen Randy dePuniet, som efter åtta säsonger i MotoGP har två (2) pallplatser att visa upp.....

Nu ska vi se lite.... Vilken annan nu aktiv förare, med erfarenhet från MotoGP-hojar och Bridgestones MotoGP-däck, som inte är bunden av ett kontrakt från någon av dom andra tillverkarna, tycker du att Suzuki skulle ha valt för att testa nya MotoGP hojen?

Ge mig ett bättre namn!

Jag tycker att Randy har gått från crashkung till en ganska stabil, och väldigt snabb förare. Han är ständigt bland dom bästa CRT förarna. Och den sista säsongen på LCR Hondan så körde han riktigt bra. Sen har han suttit på en del skithojar, vilket såklart syns i resultatlistan...

Av dom förarna som finns tillgängliga så tycker jag att han är ett riktigt bra val.... :tummenupp
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Jag kan se högsta hönset på suzukis raceavdelning stega in på jobbet med en ihoprullad plansch i handen. Rulla ut o häfta upp så att hela avdelningen kan se. "Jag hade tänkt mej nåt i den här stilen!" (Mc:n på bilden suzze racer anno 1990).
Kom igen nu, du läser för mycket trams i utländsk press. För det är väl inte din idé? Det här med suzukis kreativitet.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Suzuki´s fd Finske MotoGP-teknikern för styrprogrammen jobbar numera med den där enhetselektroniken på Magneti Marelli som MotoGP kommer köra med. Så dom har chansen nu att vara "kreativa" och få en fördel mot dom andra.. :brynad
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag tycker att Randy har gått från crashkung till en ganska stabil, och väldigt snabb förare.
Du måste blanda ihop Randy de Puniet med någon annan Randy.

2013
Har kraschat i två av årets fyra race.

2012
Kraschade i fem race.

2011
Kraschade i sex race.

2010
Kraschade i två race.

2009
Kraschade i två race.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag minns en italiensk förare...

Beror på ambitionsnivån. Har Suzuki någonsin rekryterat en toppförare i GP-racing?
Om vi börjar med den italienske föraren så antar jag att du menar Rossi men blir lite tveksam för det var inte "oprövad maskin" han slängde benet över hösten 2010.

Sen är frågan vad du menar med "rekryterat en toppförare"? Schwantz och Roberts Jr vann VM på Suzuki men du kanske menade förare som redan var världsmästare innan de kom till Suzuki?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom verkar vara lite kreativa och testar olika grejjer om man kollar deras testhoj hur den såg ut förra året mot hur den ser ut i år.

2012
2014-Suzuki-MotoGP-Prototype_001.jpg


2013
2014-Suzuki-MotoGP-Racing-Prototype_2.jpg


2012
2014-Suzuki-MotoGP-Prototype_005.jpg


2013
2014-Suzuki-MotoGP-Racing-Prototype_7.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Men som redan nämnts ovan är det inte helt enkelt att få tag på en kompetent förare med mycket erfarenhet från MotoGP under pågående säsong. Vem anser du vara bättre lämpad än RdP för att göra tester och som inte är bunden till någon annan tillverkare?

EDIT: Pucktvåa...

Edwards?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Dom verkar vara lite kreativa och testar olika grejjer om man kollar deras testhoj hur den såg ut förra året mot hur den ser ut i år.

Nä nu är du helt ute och cyklar Anders! Man ser ju klart och tydligt att kåporna är väldans lika, så kreativiteten måste vara lika med noll.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top