Hur kreativa är Suzuki?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Poängen är den att du skapar ett helt ämne baserat helt på dina egna fantasier...
Absolut. Hävdar inget annat heller.

...och sedan blir stött när du får seriösa motargument som skjuter dina luftslott i sank. Du har ju bara fabulerat vilt hitills.
Angående kreativiteten är det rena fabuleringar och handen på hjärtat är det lite imponerande om det stämmer att den nya Suzukimotorn är en radfyra. Vi får se. Men valet av RdP imponerar inte på mig, vilket har fått en del andra att känna sig ”stötta”. Några ”seriösa motargument” angående RdP som en lämplig testförare jag inte sett.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
angåend Randy De Puniet så är han ju den mest lämpade av de tillgängliga testförare som Suzuki inte redan har. Aoki som du nämner har ju redan testat hojen massor men de vill ha in fler förares åsikter och då är de Puniet bästa möjliga lösning eftersom alternativen är försvinnande få.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Enligt artikeln är Crutchlow påtänkt som Suzuki-förare för 2014. Hade varit ett mycket intressant val, förutsatt att Suzuki får till en konkurrenskraftig GP-maskin. Cal har ju uppenbarligen potentialen att hamna på pallen. Högst troligt blir det väl återkommande 4e-8e-platser, men jag hoppas verkligen att Suzuki får till det bättre än så!

Det är ju inte helt enkelt att komma in ens topp 8 eftersom du har fyra Yammor och fyra Hondor där uppe, samtliga lär nog vara bättre paket än Suzukin åtminstone första året. Det är klart, för tillfället verkar ju inte Smith vara något större hinder men det kan ju ändras. Sedan tillkommer ju kund-RC213V och M1-motorn i hemmabygda chassin återstår att se hur snabba de blir. Även om toppen inte förändras så verkar mittfältet kunna tätna en hel del nästa år.

Men det är klart, med Cal som förare så har de någon som i alla fall är bevisat snabb på hyfsat konkurrenskraftigt material.

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Ok... Så vad menar du då att det är i valet av förare som tyder på "samma låga ambitionsnivå som sist det begav sig", när man väljer att låta den bästa och mest lämpade föraren som finns tillgänglig (även i dina ögon alltså) för att testa sin nyutvecklade MotoGP hoj? Förklara gärna....
Jag förstår inte vad det är som kräver en förklaring?

:confused:

RdP är en dokumenterat medioker MotoGP-förare som har gjort sig känd för att han kraschar betydligt oftare än är i närheten av täten. Hur kan det imponera på någon att Suzuki väljer just honom som testförare av deras nya MotoGP-hoj? Det är väl snarare din beskrivning av RdP som ”den bäste” och ”mest lämpade” som tarvar en förklaring.

Edwards, Espargaro, Abraham eller till och med någon av de bästa i Moto2 (om möjligt) framstår ju som mer trovärdiga/relevanta att ge input på en hoj eftersom de inte kraschar lika ofta. Den som kraschar ofta är rimligen mindre lyhörd för hur en motorcykel beter sig än den som sällan kraschar.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att ta in en Moto2 förare lär ju inte ge dig den input de3 söker efter. De vill ha en förare som kört MotoGP hojar med Bridgestones däck. De Puniet har kört både Honda och Ducati. Edwards har kört Yamaha och Espargaro har inte så mycket erfarenhet av MotoGPhojar med Bridgestonedäck. Abraham är långsammare, mindre erfaren och kraschar ungär i nivå med De Puniet - vad skulle göra honom mer lämpad?

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
...som har gjort sig känd för att han kraschar betydligt oftare än är i närheten av täten...
...Edwards, Espargaro, Abraham eller till och med någon av de bästa i Moto2 (om möjligt) framstår ju som mer trovärdiga/relevanta att ge input på en hoj eftersom de inte kraschar lika ofta. Den som kraschar ofta är rimligen mindre lyhörd för hur en motorcykel beter sig än den som sällan kraschar.

Jag skulle gissa att RdP är en "do or die"-person. Det som älskas när det är en sådan som MM som kör, och ligger i tätklungan.
Sedan RdP började köra Ducati så förklarar det (i mina ögon) varför han kraschar mer än flera andra förare. Han har helt enkelt svårt att acceptera att inte ligga i toppen. DET är kanske också skälet till att han är en MotoGP-förare över huvud taget. Edwards verkar ha passerat det stadiet, och nöjer sig med att harva bland de sista CRT:erna.

Vi normala människor har inte den mentalitet som krävs för att komma i närheten av någon av dem :)

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag förstår inte vad det är som kräver en förklaring?

:confused:

RdP är en dokumenterat medioker MotoGP-förare som har gjort sig känd för att han kraschar betydligt oftare än är i närheten av täten. Hur kan det imponera på någon att Suzuki väljer just honom som testförare av deras nya MotoGP-hoj?

Du menar ju på att Suzukis val av RdP visar på en lägre ambitionsnivå, och vi båda verkar ju (hur konstigt det än kan låta) ganska överrens om att han är det bästa valet av dom som finns tillgängliga just nu... Så det var därför jag ställde frågan vad du menar med det uttalandet.... Eftersom dom väljer att låta den som är bäst lämpad av dom som är tillgängliga testa sin hoj... Det borde väl tyda på rätt så hög ambitionsnivå... Eller?

Det är väl snarare din beskrivning av RdP som ”den bäste” och ”mest lämpade” som tarvar en förklaring.

Jag har inte någonsin sagt att RdP är "den bäste" eller "mest lämpade", jag har sagt att av dom som finns tillgängliga så anser jag att det är ett bra val i mina ögon... Bäst, eller mest lämpad borde givetvis någon av Lorenzo, Rossi, Pedrosa, Marquez, etc. vara....

Edwards, Espargaro, Abraham eller till och med någon av de bästa i Moto2 (om möjligt) framstår ju som mer trovärdiga/relevanta att ge input på en hoj eftersom de inte kraschar lika ofta.

Edwards tycker jag har nått så pass mycket förbi toppen av sin karriär att han inte kan anses som ett bättre val, I MINA ÖGON. Han känns väldigt oinspirerad och omotiverad just nu, och åker mest runt och gnäller på materialet. Känns som han kör av sista säsongen nu bara för att krama ur några sista dollars ur karriären. Espargaro, mja kanske.. Abraham, han är väl en värre kraschkung än RdP i så fall?

Att ta in en Moto2 förare som aldrig suttit på en MotoGP hoj, och aldrig kört på Bridgestones MotoGP däck, känns ju som ett väldigt dåligt val. Alla som satt sig på en MotoGP hoj för första gången har ju sagt att omställningen är fantastiskt stor, och att det tar väldigt lång tid att vänja sig vid greppet och egenskaperna i Bridgestonedäcken som är väldigt annorlunda mot andra däck.

Den som kraschar ofta är rimligen mindre lyhörd för hur en motorcykel beter sig än den som sällan kraschar.

Eller så kör den som kraschar mer sällan helt enkelt långsammare...
Själv har jag en krasch på dom senaste tre säsongerna, säkert ganska många mindre än Backlund, Ockelfeldt, Mårtensson, etc... Det gör nog inte mig mera lyhörd för hojens feedback än dom...

En jämförelse som kanske inte har en helt hundraprocentig relevans, och kanske haltar lite, men jag menar bara att antalet krascher inte alldeles säkert står i relation till hur bra feedback man kan ge till ingengörer och utvecklare vid test av en hoj...

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Espargaro är både stabilare och snabbare. Jag tror att feedback från RdP är lika värdefull för Suzuki som en påse tyska D-mark.
Espargaro kör en CRT maskin och har inte alls samma erfarenhet av MotoGP hojar som de Puniet.
Espargaro har 22 race på Ducatis hoj med en 14:e och en 18:e plats i totalsammanställningen.
Randy har sex säsonger på Kawasaki, Honda och Ducati med två pallplaster och betdyligt stabilare resultat än Espargaro.
Hos en testförare söker du erfarenhet i kombination med tillräcklig fart. Fakta visar ju återigen att Randy De Puniet är det mest intressanta tillgängliga valet.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Edwards, Espargaro, Abraham eller till och med någon av de bästa i Moto2 (om möjligt) framstår ju som mer trovärdiga/relevanta att ge input på en hoj eftersom de inte kraschar lika ofta. Den som kraschar ofta är rimligen mindre lyhörd för hur en motorcykel beter sig än den som sällan kraschar.

Jag kan tänka mig många olika anledningar till att någon kraschar ofta som jag tror är betydligt troligare än bristande lyhördhet för motorcyklar. T.ex höga ambitioner i förhållande till materialet, oförmåga att upprätthålla koncentrationen många varv i sträck eller medvetet chanstagande där enstaka raceresultat prioriteras över totalen. Ingen av dessa anledningar borde rimligtvis göra någon till en sämre testförare.

En sak som gör rdp högst intressant som testförare är att han ganska nyligen varit väldigt snabb på en Honda. Jag kan tänka mig sämre hojar att ta efter i utvecklingsarbetet!

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Espargaro är både stabilare och snabbare. Jag tror att feedback från RdP är lika värdefull för Suzuki som en påse tyska D-mark.

Ibland är du för jäkla rolig! :)
JAG tror att Suzuki själva är ganska kapabla att bedöma vilka testförare de tjänar på att använda.

Ang ursprungsfrågan så förstår jag inte vad på bilderna som visar på att Suzuki inte är kreativa. Är det färgsättningen du syftar på?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Randy...två pallplaster...
De två pallplatserna lyckades den blinda hönan picka i sig under förhållanden som hade fått Arthur Dent att gnugga sig i ögonen.

Visst är Rdp hyfsat snabb och har en hel del erfarenhet, men när han blir utvald av Suzuki är det inte svårt att föreställa sig två blinda hönor som försöker hjälpa varandra att hitta frön.

Det är inte omöjligt att Suzuki faktiskt är något på spåren med sin nya hoj (den senaste versionen verkar inte ha många likheter med den gamla), men så länge de inte satsar på intressanta förare lär det ändå bli som tidigare.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Suck. Säsongen 2010 var Randy väldigt stark på en satellit-Honda fram till skadan på Sachsenring.

Om du nu avfärdar hans resultat som enbart beroende på röta och tur hur kan du då förespråka Aleix Espargaro som har en tredjeplats på en Moto2 hoj som någon som kan ge mer och bättre input än en förare som vid en jämförelse har betydligt mer erfarenhet av flera olika typer av hojar, gjort bättre resultat i alla klasser, har fler pallplaster och vinster samt pole positions osv. Skillnaden i fart de två senaste säsongerna är förvisso till Aleix fördel men den är också väldigt liten.

Vilka som finns tillgängliga som möjliga testförare är begränsat och vilka de sedan kontrakterar för att köra i teamet är en annan sak.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Suck. Säsongen 2010 var Randy väldigt stark på en satellit-Honda fram till skadan på Sachsenring.
Jag kanske underskattar RdP, men tycker han vurpar alldeles för ofta för att vara inne på sin åttonde säsong i MotoGP. Han hade ok resultat 2010 innan Tyskland. Men det var då. Nu blir han ifrånkörd av sin teamkompis Espargaro.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Hur skulle du själv uppskattningsvis värdesätta din egen kunskap om detta jämfört med Suzukis?
Jag uppskattar min kunskap om Suzukis MotoGP-projekt till strax över noll. I kväll har jag tänkt börja läsa en bok vars innehåll jag nästan inte vet något alls om, men jag tänkte läsa den ändå.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag uppskattar min kunskap om Suzukis MotoGP-projekt till strax över noll. I kväll har jag tänkt börja läsa en bok vars innehåll jag nästan inte vet något alls om, men jag tänkte läsa den ändå.
Kan du inte tvärsäkert uttala dig om boken nu innan du läst den? Det är väl en mer relevant jämförelse?

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Det är så kul o argumentera! Ämnet är underordnat och spelar egentligen ingen roll så länge jag tycker annorlunda..
Har säkert en tråd på ett annat forum som avhandlar varför korsstygn är bättre än raksöm.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vore intressant att höra lite rykten om nya GSV-R:en. Med tanke på hur det gick senast skulle jag nog börja med något enkelt och som jag förstår mig på den här gången om jag vore Suzuki...
Eftersom den nya tycks ha en radfyra blir kanske modellbeteckningen GSX-någonting? Och i så fall verkar det ju som om Suzuki börjar med något som de förstår sig på.

Det vore riktigt kul om personalomsättningen i MotoGP var betydligt högre och vi fick se någon med potential att vinna race på Suzukin. Till exempel Pedrosa, som blir trea i årets sammandrag, kickas från Honda och sitter på en blå-vit GSX 2014.

Bifogat

• 2014-Suzuki-MotoGP-Prototype_008.jpg
    2014-Suzuki-MotoGP-Prototype_008.jpg
    246.9 KB · Visningar: 144
  • fidanzata_daniel_pedrosa_yvette_amescua_06.jpg
    fidanzata_daniel_pedrosa_yvette_amescua_06.jpg
    47.9 KB · Visningar: 171
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...