Hur kreativa är Suzuki?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För mig är Suzukis val av Randy helt logiskt då han är den siste föraren som körde den gamla, Rizla-lackade GP-hojen i officiella sammanhang. Eller har alla glömt testen efter Valencias GP 2011...? Randy testade Suzukin under en av testdagarna och gjorde ett antal mycket respektabla varvtider (bättre än Bautista mäktat med under GP-helgen) och hade dessutom en för Suzuki mycket intressant feedback. Kontrakt för nästa säsong diskuterades, dagen efter drog Volkswagen pluggen ur Suzukis GP-satsning och Randy fick istället åka trimmad gatcykel...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har också fått intrycket att De Puniet inte är så pjåkig. Han fick över 100 VM-poäng med Kawasaki, vilket var bara några färre än Edwards på Yamaha, fler än Elias på Honda, och fler än Checa på Honda.

Stoner sa en gång ungefär att det var synd att en kille som De Puniet skulle behöva harva runt på en CRT. Och Stoner brukade ju sällan berömma konkurrenter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som andra redan nämnt, de som åker en prototyp i MotoGP är garanterat låsta av sina kontrakt. Även om de har kontrakt som går ut efter säsongen så finns det inte en chans i helvetet att de tillåts testa för ett annat märke mitt under säsongen. Samma sak gäller förmodligen för de som åker CRT, Moto2 och WSB också.

Att man ändå får tillgång till Randy de Puniet beror sannolikt på att Suzuki och Randy redan har någon form av överenskommelse som tecknades runt Valenciatesten 2011, alltså före han fick sitt nuvarande jobb hos Aspar. Redan då var man ju mer eller mindre överens om att anställa Randy, men dagen efter tvingades Suzuki att lägga ner allt vad fabriksteam heter, i MotoGP, WSB, VM-motocross såväl som AMA-motocross. I vilket fall som, jag skulle inte bli förvånad om Randy är en av de tilltänkta förarna då Suzuki kommer tillbaka och jag skulle inte heller bli förvånad om det redan finns kontrakt eller i alla fall någon form av "letter of intent" från bådas sida.

Sedan är Randy en erkänt duktig testförare och att han har erfarenhet från Kawasaki, Honda, Ducati, den gamla Suzukin och dessutom ART gör ju inte saken sämre.

Gällande trådens verkliga ämne (Suzuki's kreativitet) så kan man väl ha olika åsikter utan att egentligen ha fel...? Mitt intryck är i alla fall att Suzuki som MC-tillverkare har varit stundom väldigt kreativa, stundom väldigt mainstream. Suzuki var ju en pionjär inom användandet av stötdämparlänkage. Den första GSX-R som presenterades var ju minst sagt en revolution jämfört med dåtidens hojar, och den uppdaterade hojen som kom 1996 får anses vara snudd på lika revolutionerande. Inom racing byggde man ju en V4:a trots att alla gathojar var twinnar eller radfyror. Och man försökte i alla fall att rejsa på Dunlop trots att det var Michelin som gällde.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Sedan är Randy en erkänt duktig testförare ..
Tycker det faktum att RdP är en notorisk kraschare borde tyda på att han är relativt lomhörd (jämfört med dem som kör lika fort och inte kraschar) och därmed en sämre testförare. Men allt är som sagt relativt och hans feedback är kanske bättre än ingen feedback alls (från en MotoGP-förare).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Han har utan tvekan en krasch-statistik som få kan matcha, men min erfarenhet är att han trots allt har en ganska bra uppfattning om hur han vill ha hojen för att kunna åka fort. Det finns förare som inte har någon aning om hur de vill ha hojen och de åker inte fortare förrän "någon annan" fixar hojen åt dem. Och det finns förare som själva kan leda sin ingenjör och sina mekaniker i rätt riktning. Om jag får välja så skulle jag nog placera Randy närmare den senare kategorin. Kanske inte en Rossi, Pedrosa eller Bayle men långt ifrån den sämste.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
suzuki16.jpg


16546510.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Randy ska ha kört 1.47.0
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Helt rätt av Suzuki att välja RdP med bl.a en 9:e plats i MGP VM 2010 på LCR:s satellit hoj! Klart Suzuki vet vad de vill ha ut av RdP och inte som det låter från en del håll här, typ plockat en lomhörd kille från gatan!
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Speedweek reports that Randy de Puniet had an impressive outing this week at Motegi as he completed his first outing with the new Suzuki 1000cc MotoGP™ prototype and was pitted against the Honda and Yamaha test teams represented respectively by Takumi Takahashi and Kousuke Akiyoshi on one side and Katsuyuki Nakasuga and Wataru Yoshikawa on the other.

De Puniet is reported to have lapped faster than the Japanese test riders over the test two-day test held on Thursday and Friday with a best lap clocked in 1'47.000. Suzuki testing schedule will continue in Europe when the Japanese factory joins the rest of the MotoGP™ field for the the Barcelona Post-GP Test in June.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Speedweek reports that Randy de Puniet had an impressive outing this week at Motegi as he completed his first outing with the new Suzuki 1000cc MotoGP™ prototype and was pitted against the Honda and Yamaha test teams represented respectively by Takumi Takahashi and Kousuke Akiyoshi on one side and Katsuyuki Nakasuga and Wataru Yoshikawa on the other.

De Puniet is reported to have lapped faster than the Japanese test riders over the test two-day test held on Thursday and Friday with a best lap clocked in 1'47.000. Suzuki testing schedule will continue in Europe when the Japanese factory joins the rest of the MotoGP™ field for the the Barcelona Post-GP Test in June.

Inte dåligt för en klantskalle på en relik.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
P€RRA;5813021 skrev:
Ungefär som Haydens snabbaste varv på racet 2012 och något långsammare än hans kvaltid. För en "första" test är det väl en ganska okej tid?

Ja det tycker jag verkar stabilt. Snabbare än Hondas och Yamahas testförare. Kul!
Hoppas verkligen de kan få till nåt konkurrenskraftigt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Genom att titta på bilderna kan man snabbt lista ut att detta inte handlar om en V4. Och även om vattenpumpens placering och expansionskärlets utformning ser ut exakt som GSX-R 1000 så finns inga andra utvändiga likheter. Hela cylinderbanken verkar luta mycket mer framåt än t.ex. GSX-R 1000.

Det ska onekligen bli intressant att se och framförallt höra denna skapelse (inte en chans att detta är en ren radfyra...) på måndagstesten efter Catalunya. Kommer ens åsikter om Suzuki's kreativitet att förändras eller förstärkas...?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top