Hur kreativa är Suzuki?

Japp! Aspar ryktas det om i alla fall... Har ingen koll på om nåt är skrivet....

Det samarbetet skrotades redan i vintras då dom inte kom överens om vem som skulle äga vad i teamet.
Aspar kollar på den nya köpe-Hondan eller Yamaha-motor i eget chassie till nästa säsong.
 
David Emmett på motomatters.com...
Han skriver också nedanstående om vilka som troligen kommer ingå i teamet. Mitt intryck är att vi kommer få se en upprepning av Suzukis senaste säsonger i MotoGP. Och den som tycker att Crutchlow är gnällig nu – vänta bara!

”Former Valentino Rossi manager Davide Brivio has been contracted to run the team, and is currently putting together a workshop in Italy. As for the riders, Cal Crutchlow remains the hot favorite for one seat, the other looking like going to a young Italian rider.”
 
..
hur är det nu, dom måste tävla i ett existerande team?

Tydligen så ägs alla platser för att starta redan av teamen. Så dom måste köpa en plats av ett team. Ska kosta 15-50 miljoner SEK att köpa loss en plats av ett CRT-team gissar dom. Om ingen vill sälja så vet jag inte vad Suzuki eller Ezpelata har tänkt. DORNA vill ha ett 3-årskontrakt med av Suzuki för att bevilja dom start dessutom.
 
Tydligen så ägs alla platser för att starta redan av teamen. Så dom måste köpa en plats av ett team. Ska kosta 15-50 miljoner SEK att köpa loss en plats av ett CRT-team gissar dom. Om ingen vill sälja så vet jag inte vad Suzuki eller Ezpelata har tänkt. DORNA vill ha ett 3-årskontrakt med av Suzuki för att bevilja dom start dessutom.

Hmmmm.... men det är ju inte fulla startfält precis! Måste det inte finnas lediga platser?
 
att välja RdP som testförare är fullt förståeligt. Dels för att ingen annan förare med hans rutin från motogp, men även för att Randy är en förare som alltid satsar fullt.. Att han vurpat mycket i Motogp är inget att orda om, men då bör man även ta i beaktning att de hojar han kört inte varit konkurrenskraftiga, vilket gjort att han kanske tagit i för mycket.. Kawwan dög inte till annat än körning i regn, och LCR-hondan stod sist i kön av honda maskiner att få de fina bitarna.. Pramac ducatin ska vi väl inte ens nämna...

I gamla 250 klassen gick de betydligt bättre för randy, men där fick han köra på bättre material.. Så någon medioker förare är det inte...
 
Dorna ändrade ju rookie-regeln för att få MM till fabrikshonda då var det väl f-n om man inte kan lösa så suzuki kan ha ett eget fabriksteam?!

Inga rykten om Kawasaki o bmw om framtida motogp satsning?
 
I gamla 250 klassen gick de betydligt bättre för randy, men där fick han köra på bättre material.. Så någon medioker förare är det inte...
Det är fullt möjligt att tillhöra den absoluta toppen i 250 och vara en mindre framstående förare i 500/MotoGP.

Harada, Jacque, Nakano.
 
...Kallio, Barbera, Elias.
...Rolfo, Waldmann.

Finns det exempel på förare som har harvat runt i mitten och så...plötsligt...etablerat sig i toppen? Roberts, är min omedelbara tanke. Han hamnade helt rätt i tid och rum, varken före eller efter sin titel utmärkte han sig på något vis. Kanske blir det så med Rdp. Låt oss hoppas det. En one hit wonder är bättre än ingen hit alls.
 
Dorna ändrade ju rookie-regeln för att få MM till fabrikshonda då var det väl f-n om man inte kan lösa så suzuki kan ha ett eget fabriksteam?!

Inga rykten om Kawasaki o bmw om framtida motogp satsning?

Det flyter ju runt lite rykten om kawasaki, men de dementeras av kawasaki själva.

http://www.crash.net/motogp/news/188648/1/kawasaki_considering_motogp_return.html
http://motomatters.com/news/2013/03/13/kawasaki_rules_out_motogp_return_to_conc.html
 
Dorna ändrade ju rookie-regeln för att få MM till fabrikshonda då var det väl f-n om man inte kan lösa så suzuki kan ha ett eget fabriksteam?!
Klart det fixar så att Suzuki kan vara med. Att det inte skulle finnas några lediga platser är en sanning med modifikation. Om så vore fallet skulle Suzuki knappast lägga 2 spänn på att utveckla en ny hoj.
 
Visst ser Suzukin fin ut, men bakdelen är ju en genant stöld från Hondas gathoj.

Edit: ser inte bakhjulet jävligt litet ut?

:jisses
 

Bifogat

  • suz_stealing.jpg
    suz_stealing.jpg
    235.1 KB · Visningar: 183
Last edited:
Det är fullt möjligt att tillhöra den absoluta toppen i 250 och vara en mindre framstående förare i 500/MotoGP.

Harada, Jacque, Nakano.

Jacque hoppa ju in extra och kom 2:a endast slagen av Rossi på Shanghais GP 2005! Vilket var ett regnrace och då kunde som vanligt Kawasaki mäta sig med de övriga märkena. Så kunskap och känsla i högerhanden saknade inte Jacque, att då kalla honom för "mindre framstående" gillas inte!

Nakano var 5:a sitt första året i kungaklassen efter det har han flera pallplatser under MGP tiden.

Det finns andra förare utom Jacque och Nakano som säkert kan exemplifiera ert resonemang..
 
3 pallplatser på 8 säsonger = mindre framstående.

Hoppas att den/de som kör Suzukis nya hoj gör bättre ifrån sig.

Avd: "Mindre framstående!" Att nämna Jacque och Nakano i samma mening som Rolfo, Waldmann etc är ett starkt varningstecken på dåligt omdöme. Killarna har stått på kungaklassens prispall vilket de allra flesta som utövar roadracing även på vm nivå bara hinner drömma om!
 
Jag tycker David Emmett (som vanligt) summerar läget klokt:

”It is clear that the new Suzuki will need a lot of development. If the times quoted by the German website Speedweek are correctly, test rider Randy de Puniet was 2 seconds off the pole time, and 1,4 seconds off the fastest lap in the race.

Those 2 seconds are very expensive to overcome, the cost rising exponentially as the gap gets smaller. The first second may cost several millions to close, the second could take many tens of millions, as Ducati is currently showing.

Does Suzuki have the experience and engineering ability to close the gap? Almost certainly. Do they have the funds to be able to dedicate those skills to actually achieving that? That is where the doubt lies.

Jag tror att valet av förare lär ge en fingervisning om huruvida Suzuki verkligen är kapabla och motiverade. Men nog framstår det som i stort sett uteslutet att någon annan än Crutchlow blir Suzukis försteförare?
 
P€RRA;5815603 skrev:
Ben Spies, med en lång framgångsrik historia hos Suzuki, kan väl inte strykas helt?
Har ni möjlighet så ladda ner ama-racet från Atlanta 2008 där bjuder spies på den grymmaste uppkörning jag sett. Där kan man snacka om att hornen växer ut!
 
...Atlanta 2008...Spies...hornen växer ut!
Du menar för fem (5) år sedan?

P€RRA;5815603 skrev:
Ben Spies, med en lång framgångsrik historia hos Suzuki, kan väl inte strykas helt?
Tycker Tom Sykes eller Eugene Laverty vore fräschare och väldigt mycket mer spännande val än trötte Spies.
 

Bifogat

  • KawasakiPenultimateRoundBringsOpportunitiessep19-686x387.jpg
    KawasakiPenultimateRoundBringsOpportunitiessep19-686x387.jpg
    194.9 KB · Visningar: 86
  • _66044538_hi017307125.jpg
    _66044538_hi017307125.jpg
    60.3 KB · Visningar: 84
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top