Hur länge håller era däck?

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Hej!

Jag börjar bli rätt trött på att byta bakdäck på min hoj. Vet inte om jag bara köper fel däck eller om det är fel på hojen, eller handhavande fel helt enkelt.

Hojen är en Triumph Street Triple R. Köpte hojen ny i mars 2015. Original på dom sitter det Pirelli Rosso Corsa, vilket väl är ett väldigt sportigt däck vad jag kan förstå. Fick det att hålla i cirka 375 mil, var av 100 mil var inkörning= inte speciellt hårt. Och då var däcket rejält slut, alltså korden var framme. Däcket jag monterade där efter var ett Pirelli Rosso 2. Vilket ju ska vara hårdare men ändå sportigt. Det fick jag byta när hojen gått cirka 745 mil (alltså höll det cirka 370 mil). Även detta var då väldigt slut, alltså korden framme vid bytet. Körde dock även med passagerare några gånger med det däcket.
Köpte då en uppsättning (fram+bak) Dunlop Sportsmart 2, varav nu bakdäcket börjar sjunga på sista versen. Är förvisso ännu 1 mm mönster kvar och kör aldrig i regn, men stannar farbror blå en så kan det väl bli tråkigt. Dom andra 2 hade inget mönster i mitten direkt så dom var svårare att kontroll mäta på lägsta stället. Detta har ju mönster i mitten så. Detta däcket har nu rullat cirka 320 mil, och ska jag köra det lika slut som dom andra 2 lär jag väl kanske komma lite mer än 400 mil totalt, men enligt lagen är ju redan däcket slut. Framdäcket ser ännu bra ut, är cirka 4 mm kvar.

Är det normalt att "sportigare" däck bara håller typ 350-400 mil bak på en sån hoj jag har. Den är ju inte direkt mycket effekt i jämfört med vad som finns. Så kan nästan inte fantisera ens om hur fort det i så fall borde gå åt på en hoj med högre effekt.

Tycker inte att jag har direkt aggressiv körstil heller, kör väl rätt så inspirerat men burnar aldrig eller kör bakhjul eller liknande. Har än så länge aldrig kört bana, vill dock pröva, men kör Knix så fort tillfälle ges. Annars blir det bara små kurviga vägar med lite landsväg som transport sträcka mellan dom.
Jag kollar däcktrycket ungefär var 30-50 mil. Brukar alltid vara så gott som samma som gången innan jag kolla, men justerar vid behov till rätt (2,35 bar fram och 2,9 bar bak enligt instruktionsboken).
Tycker jag är rätt så noggrann när jag justerar kedjan. Använder då skjutmått för att få samma på båda sidor hjulaxeln så att hojen spårar.
Känner inte något konstigt när jag kör heller, om nu fälg eller något skulle vara skevt.
Är inte direkt överviktig heller, väger cirka 97 kg utan utrustning.
Har justerat Sag på hojen efter mig även. Fick det inte att helt bra fram men fick det inom gränserna bak (cirka 35- 40 mm har jag för mig).
Kör övriga inställningar på framgaffel och stötdämparen enligt vad instruktionsboken kallar "Sport".

Har bara köpt "sportigare" däck än så länge eftersom jag tycker om tryggheten av att det är väldigt bra fäste, att dom är snabbsvängda och att jag tycker det passar hojen bra.
Kommer nu dock att sätta på ett sport/touring bakdäck i hopp om att kunna köra åtminstone en säsong (kör cirka 600 mil per säsong) på ett bakdäck.
Har kollat på både Dunlop Roadsmart 2 och 3 och även på Metzler Roadtec 01.
Lutar åt Metzler då det ska kännas mest "sportigt" av dom vad jag förstått det som enligt tester och därför kanske kan matcha framdäcket rätt bra. Beror mest på om dom blir väldigt mycket dyrare än någon av Dunlop däcken eller inte.

Så nu till frågorna.

1. Tycker ni att mina däck klarat sig "normalt" länge?

2. Hur länge brukar era däck hålla? Vilka däck kör ni? Och på vilken hoj?

3. Finns det något jag kan göra annorlunda för att få däcken att hålla längre? (Menar inte körsätt).

4. Kan det vara asfalten på ön (Gotland) som är stygg mot däcken?


Mvh
Simon Johansson
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dina däck har överlevt kortare än vad mina brukar göra på min Z1000SX, och jag är ganska gasglad.
Sportsmart var väl ganska lagliga i 500 mil, blanka vid 600.
Roadsmart höll 1000-1200 mil nånting.
Angel GT har jag kört 800 mil på nu tror jag, och fortfarande mönster kvar.

Jag slutade köra på sportdäck eftersom att det blev så drygt att byta däck 3 ggr per säsong. Har inte direkt saknat grepp i de sporttouringdäck jag kör. Borde väl ta en vända med rena sportdäck på kawan igen för att se hur det känns nu när jag kört några tusen mil på sporttouringdäck, för jag var rätt färsk med körkortet när jag körde sportdäcken och kunde ärligt talat inte direkt känna någon skillnad i fäste då, nu så skulle det kanske vara en annan femma..
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
1200 mil brukar jag kunna plocka ut från bakdäcket med vettig kvalite sedan så är de nere och snurrar på stålväven på Blackbirden.Busan har nu rullat 300 mil med nya däck och ser fortfarande väldigt bra ut.

Men som i ts fall att vara nere på blankslitet efter 375 mil verkar ju vara aningen galet.
 
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
En faktor att ta med i allt detta med livslängd på däck är även motorbromsens inverkan. Spettan min, med 2 burkar bara, tycker om däck......vridet tuggar däck vid acc och motorbromsen likaså vid avslag.
En rad 4 går typ "mjukare" än en twin eller tripple.
Kör just nu på ett Metzler interact 5 eller nått sånt typ- håller väldigt bra och kletar fast mer än tillräckligt! (Även kasat runt på knutstorp och stressat det rejält= inga problem!)

//jj
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Låter kanske inte jätteonormalt men du får ut väldigt få mil tycker jag. Är du säker på att din lufttrycksmätare är helt koscher?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mindre och mindre....
Pirelli Diablo Rosso Corsa sportdäck på Sprint RS 1000mil
Michelin Pilot Power 2CT gatdäck på Sprint RS 1000mil
Michelin Pilot Power 2CT gatdäck på GSX1300R 400mil
eftersom jag inte kör speciellt med GSX1300R än Sprint RS så måste det vara accelerationen som sliter.

På Isle of Man TT håller inte ett Racedäck 4 varv = 24 mil utan det blir byte efter 2 varv

Simon1988 skriver:
Använder då skjutmått för att få samma på båda sidor hjulaxeln så att hojen spårar.
Vad har du för ett skjutmått, fabrikat / modell ?
Det är ju några dm från hjulaxel till swingaxel. På Sprint RS ca 510mm.
Eller har du en fast passbit + 1 vanligt 0-150mm skjutmått ?
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Metzeler Sportec M5, 300 mil, B-King. Metzeler Roadtec Z6 håller betydligt längre, bortåt 1000mil visserligen då på en Bandit 1200 .
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Använder du bakbromsen regelbundet? Brukar du bromsa genom att växla ner och göra motorn göra jobbet? Sånt påverkar hur länge bakdäcket håller. Pröva köpa däck som är mer touring än sportanpassat, dvs har en större mönsterdjup och utvecklat för hållbarhet. Pröva kanske att sänka trycket en smula? 2.9 bar i bakdäcket låter rätt mycket, i alla fall utan passagerare. Däcket slits fortare om det är för hårt pumpat.
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Dina däck har överlevt kortare än vad mina brukar göra på min Z1000SX, och jag är ganska gasglad.
Sportsmart var väl ganska lagliga i 500 mil, blanka vid 600.
Roadsmart höll 1000-1200 mil nånting.
Angel GT har jag kört 800 mil på nu tror jag, och fortfarande mönster kvar.

Jag slutade köra på sportdäck eftersom att det blev så drygt att byta däck 3 ggr per säsong. Har inte direkt saknat grepp i de sporttouringdäck jag kör. Borde väl ta en vända med rena sportdäck på kawan igen för att se hur det känns nu när jag kört några tusen mil på sporttouringdäck, för jag var rätt färsk med körkortet när jag körde sportdäcken och kunde ärligt talat inte direkt känna någon skillnad i fäste då, nu så skulle det kanske vara en annan femma..

Okej. Jag tror nog egentligen att jag inte håller tillräckligt högt tempo och har inte heller motoreffekten kanske för att märka skillnad egentligen.
Så ska nog ge mig in i sport/touring däcks djungeln o se vad jag tycker om den istället.

En faktor att ta med i allt detta med livslängd på däck är även motorbromsens inverkan. Spettan min, med 2 burkar bara, tycker om däck......vridet tuggar däck vid acc och motorbromsen likaså vid avslag.
En rad 4 går typ "mjukare" än en twin eller tripple.
Kör just nu på ett Metzler interact 5 eller nått sånt typ- håller väldigt bra och kletar fast mer än tillräckligt! (Även kasat runt på knutstorp och stressat det rejält= inga problem!)

//jj

Ja det skulle ju i och för sig kunna spela in, för jag motorbromsar väldigt mycket när jag kör. Och är ju även rätt bra vrid i en triple typ över allt i registret så.


Låter kanske inte jätteonormalt men du får ut väldigt få mil tycker jag. Är du säker på att din lufttrycksmätare är helt koscher?

Ja jag är rätt säker på att den stämmer. Har inte använt samma varje gång heller. Jobbar på en lite större bilverkstad så vi har några stycken. Men man ska aldrig säga aldrig så klart.

Mindre och mindre....
Pirelli Diablo Rosso Corsa sportdäck på Sprint RS 1000mil
Michelin Pilot Power 2CT gatdäck på Sprint RS 1000mil
Michelin Pilot Power 2CT gatdäck på GSX1300R 400mil
eftersom jag inte kör speciellt med GSX1300R än Sprint RS så måste det vara accelerationen som sliter.

På Isle of Man TT håller inte ett Racedäck 4 varv = 24 mil utan det blir byte efter 2 varv

Simon1988 skriver:

Vad har du för ett skjutmått, fabrikat / modell ?
Det är ju några dm från hjulaxel till swingaxel. På Sprint RS ca 510mm.
Eller har du en fast passbit + 1 vanligt 0-150mm skjutmått ?

Jobbar på bilverkstad så använder det jag har i mitt verktygsskåp. Kommer inte ihåg märket på det nu. Men stämmer att det går från 0-150mm.
Svårt att visa utan bild vart jag mäter. Men mäter från kedjespännaren till en fast punkt på svingen på båda sidorna. Så om armarna på svingen av någon anledning inte skulle vara lika långa på båda sidor så ja då har jag garanterat problemet där. Eller om svingen av någon anledning inte sitter rakt på hojen.
Men det borde jag väl känt när jag kört kan jag tycka?
Får nog ta o försöka kontrollmäta det på något sätt.
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Använder du bakbromsen regelbundet? Brukar du bromsa genom att växla ner och göra motorn göra jobbet? Sånt påverkar hur länge bakdäcket håller. Pröva köpa däck som är mer touring än sportanpassat, dvs har en större mönsterdjup och utvecklat för hållbarhet. Pröva kanske att sänka trycket en smula? 2.9 bar i bakdäcket låter rätt mycket, i alla fall utan passagerare. Däcket slits fortare om det är för hårt pumpat.

Använder inte bakbromsen så mycket vid vanlig körning. Möjligen om jag kommer sakta fram till en korsning eller så. Och vid rejäla inbromsningar. Men annars när jag är ute o kör så är det motorbroms som oftast gäller.
Okej. Ja det kan ju vara att däcktillverkaren rekommenderat annat tryck för däck-modellen också som kanske stämmer bättre.
Om jag inte hittar något annat rekommenderat däcktryck, Hur mycket vågar jag då prova att sänka? Till 2.7 eller ner till 2.5? Eller ännu lägre?
 

Jimmy

Guest
Power 2CT drar jag ur runt 700 mil på Millen. Hyggligt vrid och motorbroms i den spisen. Duger åt mig, grymma i väta. Har kanske kommit nyare gummi men jag trivs med dessa.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Enligt Pirelli skall Rosso Corsa ha 2,1-2,4 Bar fram och 1,9-2,2 bak om du har ett 180 eller 190 brett däck vilket jag tror det sitter på din cykel. Mitt 160 kan man ha ända ner till 1,8 Bar i enligt samma tabell.
Detta gäller väl framförallt vid bankörning, men jag kör samma tryck även på gatan och kan inte påstå att jag har några problem.
Rosso Corsa är dock väldigt mycket suddgummi, så att de tar slut på under 400mil känns inte förvånande.
Tyvärr höll jag inte koll på hur långt min första uppsättning, som endast gick på gata, höll, men jag tror inte det var 500mil ens. Då har jag en cykel som saknar både effekt, vrid och har noll motorbroms. Tog slut på fram och bakdäck ungefär samtidigt.
Uppsättning två har gått ca 50% bana och 50% gata och där är det dags att byta bakdäck efter ca 100mil. Framdäcket har fortfarande hyfsat med liv i sig och överlever nog ett bakdäck till.
 

Sundaypro

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Södra Sthlm
Hoj
BMW S1000R -17
Kör en Triumph street triple rx-15... rullat 590mil med orginal däcken pirelli rosso corsa.
Blivit en mix av inspirerad kurvig väg till hårda accelerationen (för vara en street triple) och 2st storbana och 3st knix i medel/snabb grupp. Använder mig av set up "sport/normalt" fjädring enligt triumph.

Jag alltid kört med däcktryck 2,4bar fram/2,9bar bak.... då med kalla däck och detta är rekomendation från Pirelli för denna hoj. Jag kontoll mäter vid varje körning (kört endast helger).

Men visst är det race tempo på dina bankörningar måste däcktrycket ses över.

Hoppas du hittar ett däck som håller en säsong.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Efter 750 mil var korden framme på mitt bakdäck. Då det nästan uteslutande är snabb gatkörning och rätt många av milen går rakt fram så sliter det mycket i mitten. Blev ett Metzeler M7RR vid bytet härom sistens, får se hur länge det håller.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Simon1988 skrev:
Är förvisso ännu 1 mm mönster kvar och kör aldrig i regn, men stannar farbror blå en så kan det väl bli tråkigt. Dom andra 2 hade inget mönster i mitten direkt så dom var svårare att kontroll mäta på lägsta stället. Detta har ju mönster i mitten så.

Tar dina däck slut i mitten först? Jag har alltid mycket gummi kvar i mitten men lite på sidorna när jag byter... :va
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vissa lägger plankor utefter bakdäcket och mäter in framdäcket, andra släpper händerna och justerar tills hojen går rakt.

Själv justerar jag kedjesträckarna lika mycket på båda sidorna varje gång jag pillar där.
Något mått har jag aldrig använt.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej. Jag tror nog egentligen att jag inte håller tillräckligt högt tempo och har inte heller motoreffekten kanske för att märka skillnad egentligen.
Så ska nog ge mig in i sport/touring däcks djungeln o se vad jag tycker om den istället.

Sikta på de med lite sportigare profil, de håller rätt mycket längre så det blir drygt att ta ett par som har en touringprofil som du sedan inte gillar och sedan sitta och nöta ut det. :hihi

Jag har kört på RoadSmart 2, Pilot Road 2,3 och 4 och AngelGT och av dem trivs jag nog bäst på AngelGT iaf. Lite sämre våtfäste än Pilot Road, men inte så det märks, och på bana tycker jag AngelGT känns bättre.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Byt till " sport-touring däck"
De är tillräckligt bra för gatkörning :fakta
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Som sagt tidigare så är det väl ett sporttouringdäck du skall ha. Jag har också tröttnat på supersportdäcken.
4 däck på en säsong är ju löjligt. På min R1:a sitter Bridgestone RS10R. De håller inte ens 250 mil......:huvet
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Kör en Triumph street triple rx-15... rullat 590mil med orginal däcken pirelli rosso corsa.
Blivit en mix av inspirerad kurvig väg till hårda accelerationen (för vara en street triple) och 2st storbana och 3st knix i medel/snabb grupp. Använder mig av set up "sport/normalt" fjädring enligt triumph.

Jag alltid kört med däcktryck 2,4bar fram/2,9bar bak.... då med kalla däck och detta är rekomendation från Pirelli för denna hoj. Jag kontoll mäter vid varje körning (kört endast helger).

Men visst är det race tempo på dina bankörningar måste däcktrycket ses över.

Hoppas du hittar ett däck som håller en säsong.


Efter 750 mil var korden framme på mitt bakdäck. Då det nästan uteslutande är snabb gatkörning och rätt många av milen går rakt fram så sliter det mycket i mitten. Blev ett Metzeler M7RR vid bytet härom sistens, får se hur länge det håller.

Okej. Spännande att likadana hojar som jag har kommer dubbelt så långt på sina. Känns ju som att det är något fel på min hoj då eller på mitt kör sätt. Tycker dock inte att jag kör så mycket annorlunda än dom jag brukar vara med ute o köra med. Förutom att jag kanske använder mer motorbroms än dom då dom kör rad 4or.

Har inte kört någon storbana ännu. Men Knix kör jag ju alla tillfällen som kommer på en sommar om dom inte regnar bort.
Brukar köra i den gruppen som håller högst tempo av dom men är sällan med några som aktivt kör storbana heller så svårt att säga om det är mellan eller snabb grupp.

Sikta på de med lite sportigare profil, de håller rätt mycket längre så det blir drygt att ta ett par som har en touringprofil som du sedan inte gillar och sedan sitta och nöta ut det. :hihi

Jag har kört på RoadSmart 2, Pilot Road 2,3 och 4 och AngelGT och av dem trivs jag nog bäst på AngelGT iaf. Lite sämre våtfäste än Pilot Road, men inte så det märks, och på bana tycker jag AngelGT känns bättre.

Okej. Ska titta närmare på Angel GT. Våtgreppet spelar ingen roll för mig för kör aldrig i regn.

Tack för tipset
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top