Hej!
Jag börjar bli rätt trött på att byta bakdäck på min hoj. Vet inte om jag bara köper fel däck eller om det är fel på hojen, eller handhavande fel helt enkelt.
Hojen är en Triumph Street Triple R. Köpte hojen ny i mars 2015. Original på dom sitter det Pirelli Rosso Corsa, vilket väl är ett väldigt sportigt däck vad jag kan förstå. Fick det att hålla i cirka 375 mil, var av 100 mil var inkörning= inte speciellt hårt. Och då var däcket rejält slut, alltså korden var framme. Däcket jag monterade där efter var ett Pirelli Rosso 2. Vilket ju ska vara hårdare men ändå sportigt. Det fick jag byta när hojen gått cirka 745 mil (alltså höll det cirka 370 mil). Även detta var då väldigt slut, alltså korden framme vid bytet. Körde dock även med passagerare några gånger med det däcket.
Köpte då en uppsättning (fram+bak) Dunlop Sportsmart 2, varav nu bakdäcket börjar sjunga på sista versen. Är förvisso ännu 1 mm mönster kvar och kör aldrig i regn, men stannar farbror blå en så kan det väl bli tråkigt. Dom andra 2 hade inget mönster i mitten direkt så dom var svårare att kontroll mäta på lägsta stället. Detta har ju mönster i mitten så. Detta däcket har nu rullat cirka 320 mil, och ska jag köra det lika slut som dom andra 2 lär jag väl kanske komma lite mer än 400 mil totalt, men enligt lagen är ju redan däcket slut. Framdäcket ser ännu bra ut, är cirka 4 mm kvar.
Är det normalt att "sportigare" däck bara håller typ 350-400 mil bak på en sån hoj jag har. Den är ju inte direkt mycket effekt i jämfört med vad som finns. Så kan nästan inte fantisera ens om hur fort det i så fall borde gå åt på en hoj med högre effekt.
Tycker inte att jag har direkt aggressiv körstil heller, kör väl rätt så inspirerat men burnar aldrig eller kör bakhjul eller liknande. Har än så länge aldrig kört bana, vill dock pröva, men kör Knix så fort tillfälle ges. Annars blir det bara små kurviga vägar med lite landsväg som transport sträcka mellan dom.
Jag kollar däcktrycket ungefär var 30-50 mil. Brukar alltid vara så gott som samma som gången innan jag kolla, men justerar vid behov till rätt (2,35 bar fram och 2,9 bar bak enligt instruktionsboken).
Tycker jag är rätt så noggrann när jag justerar kedjan. Använder då skjutmått för att få samma på båda sidor hjulaxeln så att hojen spårar.
Känner inte något konstigt när jag kör heller, om nu fälg eller något skulle vara skevt.
Är inte direkt överviktig heller, väger cirka 97 kg utan utrustning.
Har justerat Sag på hojen efter mig även. Fick det inte att helt bra fram men fick det inom gränserna bak (cirka 35- 40 mm har jag för mig).
Kör övriga inställningar på framgaffel och stötdämparen enligt vad instruktionsboken kallar "Sport".
Har bara köpt "sportigare" däck än så länge eftersom jag tycker om tryggheten av att det är väldigt bra fäste, att dom är snabbsvängda och att jag tycker det passar hojen bra.
Kommer nu dock att sätta på ett sport/touring bakdäck i hopp om att kunna köra åtminstone en säsong (kör cirka 600 mil per säsong) på ett bakdäck.
Har kollat på både Dunlop Roadsmart 2 och 3 och även på Metzler Roadtec 01.
Lutar åt Metzler då det ska kännas mest "sportigt" av dom vad jag förstått det som enligt tester och därför kanske kan matcha framdäcket rätt bra. Beror mest på om dom blir väldigt mycket dyrare än någon av Dunlop däcken eller inte.
Så nu till frågorna.
1. Tycker ni att mina däck klarat sig "normalt" länge?
2. Hur länge brukar era däck hålla? Vilka däck kör ni? Och på vilken hoj?
3. Finns det något jag kan göra annorlunda för att få däcken att hålla längre? (Menar inte körsätt).
4. Kan det vara asfalten på ön (Gotland) som är stygg mot däcken?
Mvh
Simon Johansson
Jag börjar bli rätt trött på att byta bakdäck på min hoj. Vet inte om jag bara köper fel däck eller om det är fel på hojen, eller handhavande fel helt enkelt.
Hojen är en Triumph Street Triple R. Köpte hojen ny i mars 2015. Original på dom sitter det Pirelli Rosso Corsa, vilket väl är ett väldigt sportigt däck vad jag kan förstå. Fick det att hålla i cirka 375 mil, var av 100 mil var inkörning= inte speciellt hårt. Och då var däcket rejält slut, alltså korden var framme. Däcket jag monterade där efter var ett Pirelli Rosso 2. Vilket ju ska vara hårdare men ändå sportigt. Det fick jag byta när hojen gått cirka 745 mil (alltså höll det cirka 370 mil). Även detta var då väldigt slut, alltså korden framme vid bytet. Körde dock även med passagerare några gånger med det däcket.
Köpte då en uppsättning (fram+bak) Dunlop Sportsmart 2, varav nu bakdäcket börjar sjunga på sista versen. Är förvisso ännu 1 mm mönster kvar och kör aldrig i regn, men stannar farbror blå en så kan det väl bli tråkigt. Dom andra 2 hade inget mönster i mitten direkt så dom var svårare att kontroll mäta på lägsta stället. Detta har ju mönster i mitten så. Detta däcket har nu rullat cirka 320 mil, och ska jag köra det lika slut som dom andra 2 lär jag väl kanske komma lite mer än 400 mil totalt, men enligt lagen är ju redan däcket slut. Framdäcket ser ännu bra ut, är cirka 4 mm kvar.
Är det normalt att "sportigare" däck bara håller typ 350-400 mil bak på en sån hoj jag har. Den är ju inte direkt mycket effekt i jämfört med vad som finns. Så kan nästan inte fantisera ens om hur fort det i så fall borde gå åt på en hoj med högre effekt.
Tycker inte att jag har direkt aggressiv körstil heller, kör väl rätt så inspirerat men burnar aldrig eller kör bakhjul eller liknande. Har än så länge aldrig kört bana, vill dock pröva, men kör Knix så fort tillfälle ges. Annars blir det bara små kurviga vägar med lite landsväg som transport sträcka mellan dom.
Jag kollar däcktrycket ungefär var 30-50 mil. Brukar alltid vara så gott som samma som gången innan jag kolla, men justerar vid behov till rätt (2,35 bar fram och 2,9 bar bak enligt instruktionsboken).
Tycker jag är rätt så noggrann när jag justerar kedjan. Använder då skjutmått för att få samma på båda sidor hjulaxeln så att hojen spårar.
Känner inte något konstigt när jag kör heller, om nu fälg eller något skulle vara skevt.
Är inte direkt överviktig heller, väger cirka 97 kg utan utrustning.
Har justerat Sag på hojen efter mig även. Fick det inte att helt bra fram men fick det inom gränserna bak (cirka 35- 40 mm har jag för mig).
Kör övriga inställningar på framgaffel och stötdämparen enligt vad instruktionsboken kallar "Sport".
Har bara köpt "sportigare" däck än så länge eftersom jag tycker om tryggheten av att det är väldigt bra fäste, att dom är snabbsvängda och att jag tycker det passar hojen bra.
Kommer nu dock att sätta på ett sport/touring bakdäck i hopp om att kunna köra åtminstone en säsong (kör cirka 600 mil per säsong) på ett bakdäck.
Har kollat på både Dunlop Roadsmart 2 och 3 och även på Metzler Roadtec 01.
Lutar åt Metzler då det ska kännas mest "sportigt" av dom vad jag förstått det som enligt tester och därför kanske kan matcha framdäcket rätt bra. Beror mest på om dom blir väldigt mycket dyrare än någon av Dunlop däcken eller inte.
Så nu till frågorna.
1. Tycker ni att mina däck klarat sig "normalt" länge?
2. Hur länge brukar era däck hålla? Vilka däck kör ni? Och på vilken hoj?
3. Finns det något jag kan göra annorlunda för att få däcken att hålla längre? (Menar inte körsätt).
4. Kan det vara asfalten på ön (Gotland) som är stygg mot däcken?
Mvh
Simon Johansson