Hur lång tid tog d för er att ta mc-kort??

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
El Garto skrev:
2451985 Fyllde 16 år d 17/7 1976, hade A-kort 25/7 1976. Kostade väl en 500 skulle jag tro. Men visst, det var ju på stenåldern.

hahhaha....så taskig! men d var väl mucho pengaro då? back in the days. :D
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Ca 100 körlektioner, fick ned priset lite då jag prutade när jag köpte de sista 25 lektionerna. Så en sissdär 60 000 tror jag kortet gick på.


No offence, men är verkligen R1:a det bästa valet av förstahoj? Inte funderat på att välja någon mindre dyr hoj att skrota av första säsongen?

Det finns två typer av förare här på sporthoj, de som har klotat och de som kommer att klota. Själv tillhör jag den tidigare kategorin, testade bromsförmångan i en kurva med rullgrus. Rakt ut i diket i 110 :kryckor (klarade mig utan en enda skråma faktiskt)

Btw: Tog kortet på 4 veckor och 6 lektioner, ca 5 000 kr.:)
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Jag övade med egen hoj under sommaren -99, samtidig som jag läste teoriböckerna. När jag sedan gjort teoriprovet i augusti, anmälde jag mig på körskola för att ta några lektioner. Efter 3 lektioner tyckte läraren att det var dags att köra upp. Tyvärr var jag tvungen köra upp i en annan stad, så där tog jag en halv lektion innan uppkörning, detta bara för att körläraren skulle visa lite fallgropar. Efter uppkörningen hade jag körkortet.

M.a.o en sommar med egen övningskörning, 3,5 körlektioner = Körkort.:tuttar
 

obr1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
borås
Hoj
r1
mc kort!

Money skrev:
2451410 Tjena!
Jag ska börja med mitt mc-kort snart och vill ta det så fort som möjligt.:D Gillar inte att dra ut på grejer plus jag har inte så mycket tid. Hur mycket svårare tycker ni det är att ta mckort jämfört med bilkörkort? Tog b-kortet på en månad och hoppas att det inte ska ta mycket längre att ta mc-kortet.
Ska köpa ett paket nu snart och fixa teorin så jag har det gjort. Sen så fort säsongen börjar nästa år fixar ja körningen.
Hur lång tid tog d för er? Hur många lektioner fick ni köpa? Jag har aldrig kört sjlv utan bara åkt med. Jag tror inte det finns något som är för svårt, bara man bestämt sig till hundra så klarar man det. :tummenupp

Häslningar, M :tuttar
Jag var nästan nybörjare nu våras, fick tips om en körskola i alingsås som körde både på helger o kvällar. Det bästa va att han sickade mig på det svåra med en gång, det sparade tid o pengar. jag tog nog 8-9 lektioner så kortet med uppkörning o allt 11 000-12 000.
helt ok tycker jag. Det tog nog 2 mån cirka. Lycka till. Ta teorin nu i vinter så du kan inrikta dig på körningen i vår.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Money skrev:
2451983 ok! thnx:tummenupp nu har ja en bild av vad jag måste göra. skit bra!
ska försöka spara in lite cash utan att snåla, typ! :D
tror d kommer gå fin fint......:)

Ska du ta det billigt så kan du ju ta ett paket och sedan endast köra en gång i veckan med skolan. Resten tränar du in privat om du kan. Se det som en "hemläxa". :) På så vis kan du kanske hoppa framåt snabbt.

Ett tips är då att köpa små markeringar/koner(får du för några hundralappar) så du kan träna riktigt. Det är riktigt sura pengar att ligga och nöta parkering med skolan.

Priset låter dyrt tycker jag. Har du verkligen kollat runt eller är det närmsta ställe du går på. Å glöm inte att det egentligen är INGA pengar jämfört med vad det sedan helheten kommer kosta att köra. :näsblod
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
goodspeed skrev:
2452010 Ca 100 körlektioner, fick ned priset lite då jag prutade när jag köpte de sista 25 lektionerna. Så en sissdär 60 000 tror jag kortet gick på.


No offence, men är verkligen R1:a det bästa valet av förstahoj? Inte funderat på att välja någon mindre dyr hoj att skrota av första säsongen?

Det finns två typer av förare här på sporthoj, de som har klotat och de som kommer att klota. Själv tillhör jag den tidigare kategorin, testade bromsförmångan i en kurva med rullgrus. Rakt ut i diket i 110 :kryckor (klarade mig utan en enda skråma faktiskt)

Btw: Tog kortet på 4 veckor och 6 lektioner, ca 5 000 kr.:)

hehe......tänkte väl d! kan ju inte vara för smart om man måste ta 100 lekt. :tungan

nää d blir inte en r1 som första, d blir förmodligen en r6 och om jag verkligen måste gå ner i varv så blir d en cbr600. :D

TukTuk skrev:
2452061 Ska du ta det billigt så kan du ju ta ett paket och sedan endast köra en gång i veckan med skolan. Resten tränar du in privat om du kan. Se det som en "hemläxa". :) På så vis kan du kanske hoppa framåt snabbt.

Ett tips är då att köpa små markeringar/koner(får du för några hundralappar) så du kan träna riktigt. Det är riktigt sura pengar att ligga och nöta parkering med skolan.

Priset låter dyrt tycker jag. Har du verkligen kollat runt eller är det närmsta ställe du går på. Å glöm inte att det egentligen är INGA pengar jämfört med vad det sedan helheten kommer kosta att köra. :näsblod

nä ja har inte kollat överallt, har ingen lust o gå till en körskola bara för den är billig men sen ta 50 lektioner till för att dem drar ut på d. o dem ja kollat VET jag är bra och att jag garanterat får ett kort. :tummenupp
 
Last edited:

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Jag tog kortet på ca 1½ månad... Och kostade ca 6000:-
Körningen i sig va jag inte så nervös för men jag tog lektioner för att köra lågfartsbanan. När jag kände mig säker i den så körde jag en lektion i trafiken så körde jag upp och klarade det! :D
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
hmm vad fort alla tagit sina kort då.. hur mycket är sanning? ;)

Själv höll jag på ett år på pappret (inkl vinteruppehåll) men totalt blev det väl 5-6 månader... insåg på slutet att jag hade världens sämsta lärare som inte lärde mig ett skit så bytte till en bättre där jag lärde mig mer på 2 lektioner, än på kanske 15 lektioner på första stället :confused: Så det blev mycket pengar på dötid iom att jag inte fick någon vidare hjälp.

Vet ej vad jag tyckte var svårast på uppkörningen men kämpade länge och mycket med snabba konbanan (dit mkt dötid gick till ingen nytta). Men efter lite nya tips så fixade den sig! Däremot låste jag hjulen på uppkörningen men fick göra om den och den rundan gick kanon. :tummenupp

:hojcbr
 

JohanH

Crux
Gick med
30 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
2010 Zx-6r
3 veckor 3 körlektioner ca 4500:-
ca 80 mil privat övningskörning innan uppkörning.
 

Dominator-Rocks

Guest
Skaffa en hoj på minst 700cc som är uppkörningsvänlig! (bra svängradie mm mm)

Övningskör en vecka privat så mycket du kan, ta reda på dina brister!
Krypkörning,Blick,Kurvteknik,Tydlighet,Bromsteknik,mm

Ring till en skola, gör klart för skolan precis vad du vill öva på!

Omöjligt att säga hur många lektioner du behöver men ca 3 st borde nog räcka, nu har du fått lite hum om vad VV inspektörerna vill att du skall kunna! :tummenupp

Beställ en uppkörningstid hos VV, öva öva öva :tummenupp

Uppkörning! Svälj nervositeten så gått det går!

Lycka till
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
hmm.. körkortstillstånd 1v vänte tid 2v och ca 2h övningskörning privat på en parkering.




Sen att jag hade lätt mc för några år sen samt kört en del roadracing kanske hjälpte, men vad vet jag
 

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
Z750 -04 Röd
Inne på 3 veckan och 6 lektioner utan att kört innan, Uppkörning nästa tisdag :tungan
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Köpte teroripaketet i början av aug och fick provtid i slutet av månaden. Första uppkörningstiden runt 12 sept avbokades pga av tidsbrist så jag körde upp d 16 september.

Övningskörde med polaren och körde som privatist. Kändes rätt ok att köra som privatist men blev nog lite hårdare granskad en de som kom från körskolorna tyckte jag. Helt ok dock då dom givetvis SKA förvissa sig om att man inte är sämre för det.

Gick väl på runt 2000:- tror jag. Dvs kostnaderna för teoripaketet och VV's kostnader för tillstånd, teoriprov, uppkörning samt tillverkningen av körkortet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top