Hur långt har ni åkt i sträck på motorcykeln?

Nä, försöker hålla mig till 30/40 mil och en fika på det, man blir lite seg och tappar lite av uppmärksamheten vid längre sträckor. Visst kan man dundra på som en galning men då har man ju missat nöjet med att åka hoj :tummenupp
 
Nä, försöker hålla mig till 30/40 mil och en fika på det, man blir lite seg och tappar lite av uppmärksamheten vid längre sträckor. Visst kan man dundra på som en galning men då har man ju missat nöjet med att åka hoj :tummenupp

Nöjet? Vad menar du?

Häruppe åker vi för att vi är tvungna, inget annat.:fakta
 
Som mest har jag kört 80-90 mil på en dag, förutsatt att jag var utvilad när resan började så var det inga som helst problem, det enda var att jag fick ont i kroppen av den extrema körställningen. När jag bodde i tält och sov dåligt så blev det helt klart farligt att köra.
 
80 mil har jag åkt på en dag, på Suzukin (GSX650F, sport touring). Hatade i princip hela hojen och hela min kropp sista 10-15 mil den dagen ;) generellt klarar jag inte av längre än 50-60 mil innan jag börjar få rejält ont i knäna, oavsett hur många pauser jag tar, men så har dessa alltid varit en svag punkt för mig. Får oftast även ont i handflatarna efter 50-60 mil. Har gjort 150 på 3 dagar och även det kändes i kroppen, redan efter 20-30 mil på sista dagen så börjar man bli mör. Man blir ju alltmer van ju flera resor man gör, men det ska byggas på långsamt. Det är nog rätt individuellt ändå, vad man klarar av, eller väljer att klara av :)
 
Just det en stark rekommendation: Hörselproppar som sitter riktigt bra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Just det en stark rekommendation: Hörselproppar som sitter riktigt bra!

Eller proppar som levererar bra musik. :)

Önskar jag kört med hörselproppar hela tiden sedan jag började köra, för har en liten dipp i ett frekvensområde som jag gissar är bruset av fartvinden, som tyvärr även har ungefär samma frekvens som folk pratar. Förvisso rätt trevligt emellanåt att inte höra vad folk säger, för det är inte ofta de har något vettigt att säga. :hihi

Dessutom... Man blir mindre trött i huvudet med dem i! :tummenupp

Borde nog ha hörselproppar nästa gång jag går ut och festar. :crash
 
Lite erfarenhet av vägen Sverige-Finland-Norge-Nordkap:
*Stockholm-Gävle E4 - fult och trist.
*Gävle-Norrut E4, där börjar det bli finare. Nya genomfartsleden, dvs E4 som via en ny bro går över Sundsvall är ganska härlig. Sen väntar tjusiga Höga Kusten. Om du tar in på camping i Örnsköldsvikstrakten så har du ändå avverkat 50+mil, och fått se lite.
*E4 fortsätter vara hyfsat vacker Örnsköldsvik-Luleå, sen blir det trist igen. Jag har själv campat nånstans mellan Kalix och Haparanda vid havet, så det finns både tältplats och stuga i trakten. Örnsköldsvik-Haparanda blir 50+mil.
*Haparanda och Tornio (Finland) hänger ihop som en stad, och E8 Tornio-Palojoensuu har sina vackra vyer, och väg 93 Palojoensuu-Enontekiö-Alta har en del nästan storslagna vyer och härliga kurviga partier blandat med ganska platt och ödsligt. Stor ren-varning. Jag hittade nån camping mitt ute i det vilda kanske 10-talet mil efter Kautokeino, så även där finns det, om än väldigt glest. Sista sträckan innan Alta är en riktig höjdare, och då vill man inte ha för många mil i sadeln! Tornio-Alta blir 50+mil.

Ja... det var bara lite beskrivning utifrån erfarenhet av sträckan och med upplevelse i fokus snarare än ironbutt-körning.
 
Last edited:
Nej.
Han är inte någon annan. Han är sig själv.
Något av det farligaste man kan göra under långkörning är att jämföra sig själv med andra, och försöka duplicera deras körning, etappar, intervaller, tempo och avstånd.

Detta märks speciellt när ungtuppar på 25-35 skall försöka haka på gamla uvar som är över 60 och 70 också för den delen.
Erfarenhet, självkännedom och ödmjukhet har mycket stor del i framgångsrik långdistanskörning på motorcykel.

Ha det kul i Norge! Och dessutom - på vägen dit också.


Om en hojåkare saknar självbevarelsedrift och eget omdöme kommer olyckan oavsett.
Utgå inte från att alla inte kan tänka själv.
 
*Gävle-Norrut E4, där börjar det bli finare. Nya genomfartsleden, dvs E4 som via en ny bro går över Sundsvall är ganska härlig. Sen väntar tjusiga Höga Kusten. Om du tar in på camping i Örnsköldsvikstrakten så har du ändå avverkat 50+mil, och fått se lite.
*E4 fortsätter vara hyfsat vacker Örnsköldsvik-Luleå, sen blir det trist igen. Jag har själv campat nånstans mellan Kalix och Haparanda vid havet, så det finns både tältplats och stuga i trakten. Örnsköldsvik-Haparanda blir 50+mil.

Jag säger som jag sa till någon annan - om du gör detta för nöjets skull, våga hålla av från E4.

Det finns gott om roligare alternativ. Längs Hälsingekusten. Längs Höga Kusten. Genom Västerbotten. Längs Norrbottenskusten. Ta fram kartan eller fråga lokalbefolkningen. Det går att dra ihop en betydligt sporthojsvänligare rutt från Stockholm till Haparanda som halverar körningen på E4 och bara blir några timmar längre.

Att norrlandskusten är en tråkig transportsträcka är tyvärr en bild som cementeras av Ironbuttkandidater från södra delarna av landet som ju endast vill jaga fram till Nordkap så snabbt som möjligt. Jag förstår liksom inte vitsen med detta. Om jag skulle åka hoj till Alperna så skulle jag inte åka motorvägen genom tunnlarna.
 
Jag säger som jag sa till någon annan - om du gör detta för nöjets skull, våga hålla av från E4.

Det finns gott om roligare alternativ. Längs Hälsingekusten. Längs Höga Kusten. Genom Västerbotten. Längs Norrbottenskusten. Ta fram kartan eller fråga lokalbefolkningen. Det går att dra ihop en betydligt sporthojsvänligare rutt från Stockholm till Haparanda som halverar körningen på E4 och bara blir några timmar längre.

Att norrlandskusten är en tråkig transportsträcka är tyvärr en bild som cementeras av Ironbuttkandidater från södra delarna av landet som ju endast vill jaga fram till Nordkap så snabbt som möjligt. Jag förstår liksom inte vitsen med detta. Om jag skulle åka hoj till Alperna så skulle jag inte åka motorvägen genom tunnlarna.

Helt sant!

Tidernas väg genom Hälsingland är vacker men ingenting mot vägarna vid Indalsälven.
 
Eller proppar som levererar bra musik. :)

Önskar jag kört med hörselproppar hela tiden sedan jag började köra, för har en liten dipp i ett frekvensområde som jag gissar är bruset av fartvinden, som tyvärr även har ungefär samma frekvens som folk pratar. Förvisso rätt trevligt emellanåt att inte höra vad folk säger, för det är inte ofta de har något vettigt att säga. :hihi

Dessutom... Man blir mindre trött i huvudet med dem i! :tummenupp

Borde nog ha hörselproppar nästa gång jag går ut och festar. :crash

Lite OT kanske, men någon som har testat liknande proppar? Jag brukar köra vanliga "foamproppar" har nåt storpack som brukar räcka en säsong. Men det tar bort allt ljud i princip, hur är det att köra med typ dessa som ändå släpper igenom visst ljud? Ganska billigt att testa iof

https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-m-1-par-307430/
 
Det längsta jag kört inom ett dygn är 165mil på en CBR 125cc, nästan bara på småvägar och några grusvägar i fjällen. Hade strålande morgonsol när jag gav mig av, som sedan byttes mot regn, för att sedan klarna upp framåt eftermiddan & kvällen. En både härlig, utmanande och lärorik tur var det! Saknar min gamla babyblade.
 
Det längsta jag kört inom ett dygn är 165mil på en CBR 125cc, nästan bara på småvägar och några grusvägar i fjällen. Hade strålande morgonsol när jag gav mig av, som sedan byttes mot regn, för att sedan klarna upp framåt eftermiddan & kvällen. En både härlig, utmanande och lärorik tur var det! Saknar min gamla babyblade.

189cm/97kg trivdes inte lika bra på dotterns YBR125 när jag körde hem den från Umeå, 26 mil. Å andra sidan fick jag bara i 6,5 liter i tanken trots full gas i stort sett hela vägen... Det stora problemet var att benen ville blåsa ut åt sidorna.

Men det är strongt att åka Iron Butt på 125-a... :Bugar
 
Lite OT kanske, men någon som har testat liknande proppar? Jag brukar köra vanliga "foamproppar" har nåt storpack som brukar räcka en säsong. Men det tar bort allt ljud i princip, hur är det att köra med typ dessa som ändå släpper igenom visst ljud? Ganska billigt att testa iof

https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-m-1-par-307430/

http://www.apotea.se/musik-och-simpropp-large

Kört med sådana ett tag nu, de funkar okej. Och det är inte någon jättestor utgift heller. :D
 
Gävle- Hamburg, minns inte riktigt hur långt det är men ca 120 mil, på en ZX9-00. Öresundsbron och Rödby-Puttgarden i färjeväg. Parkerade mätarnålen på 160 och då tycker man ju att man tuggar mil i skaplig takt. Tror jag körde om samma lastbil 5 ggr. Pinkpaus, tanka, dricka kaffe, minutrarna rullar fort så det gäller att raska på om det ska bli effektivt trots skaplig fart mellan stoppen. Varierande väderlek men jag vill minnas att det var uppehåll hela vägen.

Gula skumproppar i öronen för att det blir skönt låg ljudnivå:tummenupp

Kul på sitt vis att göra såna långrepor men ska man vara en bra chaufför är det nog läge att ge sig runt 70-80 mil.
 
Last edited:
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top