Lillencb 1
Ny medlem
Nä, försöker hålla mig till 30/40 mil och en fika på det, man blir lite seg och tappar lite av uppmärksamheten vid längre sträckor. Visst kan man dundra på som en galning men då har man ju missat nöjet med att åka hoj
Nä, försöker hålla mig till 30/40 mil och en fika på det, man blir lite seg och tappar lite av uppmärksamheten vid längre sträckor. Visst kan man dundra på som en galning men då har man ju missat nöjet med att åka hoj
Nöjet? Vad menar du?
Häruppe åker vi för att vi är tvungna, inget annat.
Just det en stark rekommendation: Hörselproppar som sitter riktigt bra!
Nej.
Han är inte någon annan. Han är sig själv.
Något av det farligaste man kan göra under långkörning är att jämföra sig själv med andra, och försöka duplicera deras körning, etappar, intervaller, tempo och avstånd.
Detta märks speciellt när ungtuppar på 25-35 skall försöka haka på gamla uvar som är över 60 och 70 också för den delen.
Erfarenhet, självkännedom och ödmjukhet har mycket stor del i framgångsrik långdistanskörning på motorcykel.
Ha det kul i Norge! Och dessutom - på vägen dit också.
*Gävle-Norrut E4, där börjar det bli finare. Nya genomfartsleden, dvs E4 som via en ny bro går över Sundsvall är ganska härlig. Sen väntar tjusiga Höga Kusten. Om du tar in på camping i Örnsköldsvikstrakten så har du ändå avverkat 50+mil, och fått se lite.
*E4 fortsätter vara hyfsat vacker Örnsköldsvik-Luleå, sen blir det trist igen. Jag har själv campat nånstans mellan Kalix och Haparanda vid havet, så det finns både tältplats och stuga i trakten. Örnsköldsvik-Haparanda blir 50+mil.
Jag säger som jag sa till någon annan - om du gör detta för nöjets skull, våga hålla av från E4.
Det finns gott om roligare alternativ. Längs Hälsingekusten. Längs Höga Kusten. Genom Västerbotten. Längs Norrbottenskusten. Ta fram kartan eller fråga lokalbefolkningen. Det går att dra ihop en betydligt sporthojsvänligare rutt från Stockholm till Haparanda som halverar körningen på E4 och bara blir några timmar längre.
Att norrlandskusten är en tråkig transportsträcka är tyvärr en bild som cementeras av Ironbuttkandidater från södra delarna av landet som ju endast vill jaga fram till Nordkap så snabbt som möjligt. Jag förstår liksom inte vitsen med detta. Om jag skulle åka hoj till Alperna så skulle jag inte åka motorvägen genom tunnlarna.
Eller proppar som levererar bra musik.
Önskar jag kört med hörselproppar hela tiden sedan jag började köra, för har en liten dipp i ett frekvensområde som jag gissar är bruset av fartvinden, som tyvärr även har ungefär samma frekvens som folk pratar. Förvisso rätt trevligt emellanåt att inte höra vad folk säger, för det är inte ofta de har något vettigt att säga.
Dessutom... Man blir mindre trött i huvudet med dem i!
Borde nog ha hörselproppar nästa gång jag går ut och festar.
Det längsta jag kört inom ett dygn är 165mil på en CBR 125cc, nästan bara på småvägar och några grusvägar i fjällen. Hade strålande morgonsol när jag gav mig av, som sedan byttes mot regn, för att sedan klarna upp framåt eftermiddan & kvällen. En både härlig, utmanande och lärorik tur var det! Saknar min gamla babyblade.
Lite OT kanske, men någon som har testat liknande proppar? Jag brukar köra vanliga "foamproppar" har nåt storpack som brukar räcka en säsong. Men det tar bort allt ljud i princip, hur är det att köra med typ dessa som ändå släpper igenom visst ljud? Ganska billigt att testa iof
https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-m-1-par-307430/
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |