Hur många körlektioner tog ni?

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
endel kanske borde inse att de inte är menade för att ha mc-kort?...
Några speciella du tänker på?

Vissa verkar ju för all del ha lagt en hel del pengar på kortet, men har man inte kört något alls tidigare och inte har möjlighet att övningsköra privat så är det ju inte konstigt att det går åt en del lektioner. Fast du ville väl bara vara dryg antar jag?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Några speciella du tänker på?

Vissa verkar ju för all del ha lagt en hel del pengar på kortet, men har man inte kört något alls tidigare och inte har möjlighet att övningsköra privat så är det ju inte konstigt att det går åt en del lektioner. Fast du ville väl bara vara dryg antar jag?

Ne jag ville inte vara dryg jag ville bara säga de jag tycker o tänker.
Har man sutte ett par dygn totalt på MCn o kört upp sisådär 100 ggr o ändå inte klarat det så kanske de borde säga personen nåt, men de klart man ska kämpa på o aldrig ge upp.

Men de känns lite som när en ultradefensiv back tillslut efter 30 års fotbollsspelande snubblar in en boll i målet :D
 

.Putte

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
E-tuna
Hoj
Blå
2st lektioner en på gata och en på teknikbanan klarade det på första uppkörningen :yoparty
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
jaha jag håller op ta kortet och har köpt 10 dubbel lektioner får se vad det blir..
 

Kimm-o

Bite me!
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Liljeholmsberget
Hoj
hånetniehundra
Inga körlektioner. Köpte hoj, körde ca 50 mil trafik samt en hel del nötande på konbanorna. Kirrade uppkörningen fem veckor efter hojköpet. Mycket flit men även vinnarskalle! :mad:
Givetvis hjälpte moppeåren en på traven.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag tog en lektion 2 veckor innan uppkörning, sen 4h lektion måndag+tisdag och uppkörning på onsdagen. Det gick galant! Endast 1 månad crescent compact som tidigare erfarenhet. (10 år innan mc-kortet).

Plus lite privat övningskörning.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Har man sutte ett par dygn totalt på MCn o kört upp sisådär 100 ggr o ändå inte klarat det så kanske de borde säga personen nåt, men de klart man ska kämpa på o aldrig ge upp.
Aha, jag trodde du syftade på folk som skrivit i den här tråden (eftersom det var den du skrev i), men du menade alltså rent allmänt. Här verkar ju de flesta ha tagit det på första eller möjligen andra uppkörningen (plus ett par på tre och en på fyra försök).

Att det finns en del andra som inte borde ha kort håller jag med om, men det är ju inte dagen news flash direkt...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
två lektioner á en timme styck plus en jävla massa privat körning och sen togs kortet:tummenupp
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Aha, jag trodde du syftade på folk som skrivit i den här tråden (eftersom det var den du skrev i), men du menade alltså rent allmänt. Här verkar ju de flesta ha tagit det på första eller möjligen andra uppkörningen (plus ett par på tre och en på fyra försök).

Att det finns en del andra som inte borde ha kort håller jag med om, men det är ju inte dagen news flash direkt...

Mjae om nån vill ta åt sig så får de men de va rent allmänt tycke som väcktes iom denna tråd o kändes som inte helt offtopic för att tillåta mig själv att skriva det.
Men man blir ju helt klart skraj ibland när man läser hur folk kämpar för o få kortet, kanske inte främst va de gäller MC för de gör inte så stor skada på mig i trafiken men däremot folk som kämpar med bilkörkortet o sen teslut lyckas efter mkt om o men. Då e de många som kör omkring me 1ton bil med noll kontroll :näsblod

Sen att jag blir förundrad över folk som ens låter sig själva ta 10 dubbellektioner de e en annan sak :D
Öva upp balansen på en cykel är både enklare o billigare :tungan
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Vi var tre som delade på två lektioner.

Teorin fick vi genom "en mopedkurs" genom ett studieförbund gav väl en hundralapp
 
Last edited:

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
ja skrev så jä-a RÄTT på teorin att ja inte behövde köra upp!?:hojsmilie

Du är rolig Du
Du såg inte (eller förstod inte) att det var ett tag sedan och vi var inte så otroligt duktiga som en del är här, men vi viste vår och hojarnas begränsning. sen fick vi lära oss den hårda vägen.

Såg först inte att du hade en Buell, så nu förstår jag att Du inte behövde köra upp, det behöver man inte för traktor heller. det behövs väl inget mc kort för att köra en Buell
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Sen att jag blir förundrad över folk som ens låter sig själva ta 10 dubbellektioner de e en annan sak :D
Tja, ska man rakna in all korning pa cross och trimmade moppar som jag hade hunnit med innan jag borjade fundera pa mc-kort sa motsvarar det ju betydligt mer korning an sa, sa har man ingen san erfarenhet tycker jag inte att 10 lektioner verkar orimligt mycket. Sjalv skulle jag daremot kant mig ratt missnojd om jag behovt sa manga lektioner (tyckte mina 4 kandes mycket), men det ar ju en lite orattvis jamforelse.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Tja, ska man rakna in all korning pa cross och trimmade moppar som jag hade hunnit med innan jag borjade fundera pa mc-kort sa motsvarar det ju betydligt mer korning an sa, sa har man ingen san erfarenhet tycker jag inte att 10 lektioner verkar orimligt mycket. Sjalv skulle jag daremot kant mig ratt missnojd om jag behovt sa manga lektioner (tyckte mina 4 kandes mycket), men det ar ju en lite orattvis jamforelse.

Jag kom till körskolan inför min första körning o läraren hade gjort iordning en varsin hoj för att dra iväg, så fråga han hur mkt jag kört o jag kläckte ur mig att ja körde moppe när ja va 15.
Då fick jag sätta mig bakpå honom o åka till en stor parkering istället :D
Men vi åkte hem med honom bakpå, sen blev de två körningar till o sen sa han te mig att han inte orka lägga ner mer tid på mig. Jävla dansk.
:D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag körde väl 5 dubbellektioner om jag inte minns fel.
Efter 4 lektioner bedömde körskolläraren att jag var färdig men det var ju 4 veckor väntetid till uppkörningen så jag tog en till strax innan för att slippa komma till uppkörningen totalt ringrostig. Tog kortet på första försöket.
Jag körde taktiken att inte nämna någonting om uppkörning utan jag väntade tills han tyckte att jag var redo eftersom jag hellre klarade på första försöket än att få vänta en månad på att försöka igen.

För övrigt var han riktigt trevlig. Jag tror att det i dom flesta fallen inte är något problem om man blir lite polare med körskolläraren som en del skriver i tråden. Dom har helt enkelt så mycket elever att dom helst vill få oss vidare och klara kortet för att hinna med. Har dom elever som inte hinns med så innebär det ju missnöjda kunder och det är aldrig bra. Så var det i alla fall på min körskola.
Om det är någon som bor i Uppsala och inte har körkort så kan jag med andra ord rekommendera Upplands Trafikskola.
 

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Norr om stan...
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Pluggade till skrivprovet i två dagar (läste hemma över en helg i boken och gjorde lite prov på nätet). Klarade det med 5 fel.

Jag tog 4 lektioner utspritt på två dagar (en måndag och en tisdag). Körde upp men fixade det inte på första. Anledningen var att jag hade hållt 60 på en oskyltad grusväg (där det för övrigt är 70). Inspektören sa att "du ska inte tro att du är någon motocross förare, 60 är alldeles för fort på rullgrus"... jojo....

Så, jag åkte hem från dalarna och bokade första bästa privata uppkörningstid på Barkarby och klarade det utan problem.
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Jag tror jag körde 3-4 på bana och 3 i trafik. Enkellektioner (45 min).

Klarade uppkörningen på första.

Billigt kort..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top