Hur många mil är långt för en mc?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Om vi talar om gamla 80- och 90- talare köper jag ditt resonemang rakt av.

Om vi talar om en 2000- talshoj så tror jag inte att par säsongers stillestånd vara något problem.

En motorcykels liv ser nog ofta ut så här:

År 1: 1000 mil. Hojen är ny och cool. Ägaren entusiastisk. Han har betalt en förmögenhet och nu skall det ta mig f-n köras.

År 2: 1000 mil. Se år1

År 3: 100 mil. Tillökning i familjen. Endast enstaka kortturer till hojfiket hinns med.

År 4: 0 mil. Barnet kräver mycket uppmärksamhet. Husköp med tillhörande renovering. Hojen blir inte ens påställd. Vill ha den kvar i alla fall. "Jag är ju biker för tusan"

År 5: 500 mil. "F-n vad kärringen gnäller efter nytt kök. Måste nog sälja hojen innan semestern för att ha råd". Nya ägaren kör entusiastiskt.

2600 mil på 5 år.

Vad tror ni om den? :)

Kan stämma:tummenuppMen har varit med om detta oxå

År 1 ny hoj, nu skall det här åkas fanimej, MEN ditt o datt kommer emellan 135 mil.

År 2 får se om vi skall åka lite i år då..okej en vända blev det på 13 mil totalt..

År 3 säljer hojen som är i nyskick och tappat nästan halva värdet..

Men jag blev glad då som lyckades komma över en 2 år gammal hoj i nyskick:tummenupp
 

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
4000 mil r1 08 inga fel bara service + driv paket vid 3000 mil
2000 mil r1 09 bara service.kör mest gata+ lite bana.
P.g.a. mogen ålder blir det inga Orr spel nere på stan längre:D
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
tror så mycket jag vill på vissa hojar när det kommer till mätarställning som ligger ute på försäljning då marknaden för " mätarljustering " verkar blomstra ....
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Varför gör han detta? Vill han "ta livet" av hojjen eller vad styr han med?

Han styr med högerhanden genom att vrida på rullen, han gör la de som en skojig sak i tillvaron o fick för sig att detta vill jag göra nu :)

Ungifär som man skulle fråga någon varför snusar du eller röker eller går på pubben eller jobbar, alla har la en anledning till allt man gör.

Man kan fråga stunt killarna samma sak, hur behandlas deras hojar när dom ligger på varvbryt några gånger varje uppvisning :rolleyes:
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Skulle vara betydligt mer betänksam inför att köpa en 10-15 år gammal hoj som gått 2-3000 mil än en 3-5 år gammal som gått 6000 mil. Om man bortser från motarder etc är det nog VÄLDIGT få hojar som slits ut, däremot är det nog många som ruttnar, rostar och ärjar bort.

Nu är jag inte jätte insatt i sporthojar, men att honda kan bygga motorer som håller i all evighet är väl inte precis någon nyhet.

Tror att alla hojar mår mycket bättre av att användas och servas än att stå undanställda i garage för att tas ut några fin söndagar och puttras runt på.

Dessutom är det ju så att pga alla svenskar milnoja går det att få riktigt bra priser på hojar som gått "långt" (brukar vara allt över 5000mil).
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Tack för alla svar.
Som jag ser det, behöver jag inte vara orolig om den har gått 4000 mil.

/Walle
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
jag har hittat på en egen princip som du delar miltalet på en bil med 5.
Alltså
2.000mil på hoj = 10.000mil på bil
10.000mil på hoj = 50.000mil på bil
Om folk vill hålla med eller inte så är en annan sak, men dethär går jag efter. :)

Varför?
Varvar du din hoj 5 gånger mer än en bil och servar den 5 gånger mer sällan?

:va

Japanarna servas 3-4 gånger tätare än en bil. Det borde kompensera väl vid normalt bruk.
 

HBSS

Guest
Varför?
1. Varvar du din hoj 5 gånger mer än en bil och 2. servar den 5 gånger mer sällan?

:va

Japanarna servas 3-4 gånger tätare än en bil. Det borde kompensera väl vid normalt bruk.

1. Snudd på. 2 Nej.

Hojmotorer är små och med högt effektuttag = det slits om man kör hårt, fiskör man så håller det säkert länge.

Läste om ett 5000 milatest i Motorad(tror jag) av en Fireblade 1000 och efter 5000 mil så var toppen i princip slut.

mvh
Mr milnoja med 5500 mil på mätaren och en reservmotor i garaget.:tummenupp
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
1. Snudd på. 2 Nej.

Hojmotorer är små och med högt effektuttag = det slits om man kör hårt, fiskör man så håller det säkert länge.

Läste om ett 5000 milatest i Motorad(tror jag) av en Fireblade 1000 och efter 5000 mil så var toppen i princip slut.

mvh
Mr milnoja med 5500 mil på mätaren och en reservmotor i garaget.:tummenupp

Förstår dig verkligen inte. Alls,å jag bygger prestanda motorer precis varenda dag som yrke. Allt eftersom åren går å tekniken utvecklas närmar sig bilmotorernas varvtal de större hojarnas. Se tex på en ett antal år,vid det här laget,gammal Honda S2000. E fan inte mkt som skiljer mot min egen tidiga Blade i varvtal å det ENDA som äter motorer e varvtal.
Så? Fis kör? Möjligt du e ngn ny Randy M,även om jag betvivlar det,som ligger å drar ur varenda skruv över allt hela tiden,bokstavligt,i trafik. Jag har levt kring motorsport i 30 år å gör iaf inte.
Så mkt jag gärna pillar med europeiska maskiner i mitt jobb så e som jag ser det sanningen den att äras den som äras bör...å våra risätande vänner i öster har lärt sig läxan å har på en del plan minst sagt snarare ett å annat att lära oss.
Att man levererar serieproducerade motorer som varvar förbi 14 000rpm e för mig fortfarande helt sjukt å ta då som sagt mitt jobb i beaktan. Det e vad jag för,å gjort länge. Konsekvensen av det e att jag rimligen gör ngt rätt eftersom det betalar mina hyror å min mat.

Allt som rör sig slits,det e inte det,men att säga att en hoj idag(eller tex min egen Blade från -93) gjort sitt efter 6-7000 mil e rent skärt ounderbyggt nonsens(Min egen Blade har precis passerat 4300 å det fanimig märks knappt). Inget illa ment,du e fri att tycka vad du vill å se det e jag med varför jag klassar det du ger uttryck för som fullständigt ounderbyggt skitprat. Snack in min bok helt enkelt.

En modern bil som gått 30 000 mil e ju precis varm i kläderna idag-i kontrast mot tex under 80 talet. Framstegen inom fordonsindustrin e helt sjuka.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Tror hojmotorer nästan håller bättre än bilmotorer. Vissa moderna bilmotorer tar slut innan 10 000 mil på modern helsyntetolja, men hur många hojar med 100+ hk per liter går inte på mineral eller delsyntetolja år efter år utan några som helst problem?

Jag skulle inte vara rädd att köpa en hoj som gått 4-5000 mil, bara serviceboken är ifylld riktigt, och hojen känns och ser bra ut.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
1. Snudd på. 2 Nej.

Hojmotorer är små och med högt effektuttag = det slits om man kör hårt, fiskör man så håller det säkert länge.

Läste om ett 5000 milatest i Motorad(tror jag) av en Fireblade 1000 och efter 5000 mil så var toppen i princip slut.

mvh
Mr milnoja med 5500 mil på mätaren och en reservmotor i garaget.:tummenupp

Som sägs ovan,om man inte tar hand om grejerna behövs inte ens 5000 mil.
FYI e där en amerikan på ett av just Fireblade forumen som nu kört sin urBlade 160 000 miles på originalmotorn....å den tickar än. Aldrig öppnad.
Sen finns det säkert ett å annat som brakar ihop pga den mänsklgia faktorn,men det e knappast normgivande.

För sakens skull,eftersom du uppenbarligen vill ropa varg,definiera "slut".? Vad avser du? Vad är källan?


Den snubben e ju rent efterbliven. E totalt ointressant om han e packad en gång.
"Performance by fucked up". Han e ju så patetisk att han e inte ens rolig faktist,enbart tragisk.
Hoppas skiten exploderar under knäna på honom å ha för evigt får ett kolvtoppsavstamp i båda stenarna i pongen.
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Tack för alla svar.
Som jag ser det, behöver jag inte vara orolig om den har gått 4000 mil.

/Walle

Absolut inte. Köp till rätt pris. Jävligt tråkigt med allt mätarfiffel på hojar. Åker du mycket och är ärlig förlorar du mer. För egen del blir det inte mer än 4-500 mil numera per säsong och äger nuvarande hoj länge så jag bryr mig inte.

Man blir förundrad ibland på blocket annonser.
- 01, 1000 mil, nytt drivpaket, täta oljebyte, aldrig bankörd.

Tips: ibland kan slitaget på bromsskivor avslöja mer mil än vad mätaren säger.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Läste om ett 5000 milatest i Motorad(tror jag) av en Fireblade 1000 och efter 5000 mil så var toppen i princip slut.

Men när Bike gjorde 5000-milatest på en gsxr1000 så låg allt inom toleranserna och motorn gav mer effekt än när den precis var inkörd. Jag tror de flesta hojar klarar 5000mil utan något som helst problem om det inte missköts eller man råkar ha fått ett måndagsex. :)
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Sen finns det ju riktiga posörer också som mest har hojen som en liten kul grej på sidan av allt annat, men saknar det riktiga superintresse och passion som många av oss andra nördar har.

Jag jobbade med en snubbe som köpte på sig allt nytt i teknikväg mest bara för att ha det senaste.
Han köpte en flång ny R1 -07 och på två säsonger hade den väl gått 150mil. Köpte den för att han tyckte det var snyggaste sporthojen. Men körde mestadels ner på stan och cruisade med shorts och t-shirt i makligt tempo. Ibland nån motorvägsrepa.

Den skulle man köpt om man var ute efter en bättre beg R1 i den årsmodellen. Tror han kom på sig själv och sålde den efter 3:e säsongen. Kostade mer än det smakade så att säga.

Så det finns nog lika många olika sorters hojägare som det finns hojmodeller. Det är ett lotteri helt enkelt.
Själv var jag blind nog att handla nuvarande hoj av en klåpare som inte vårdat grejjerna som man bör. :(
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Absolut inte. Köp till rätt pris. Jävligt tråkigt med allt mätarfiffel på hojar. Åker du mycket och är ärlig förlorar du mer. För egen del blir det inte mer än 4-500 mil numera per säsong och äger nuvarande hoj länge så jag bryr mig inte.

Man blir förundrad ibland på blocket annonser.
- 01, 1000 mil, nytt drivpaket, täta oljebyte, aldrig bankörd.

Tips: ibland kan slitaget på bromsskivor avslöja mer mil än vad mätaren säger.

Mkt sanning där broder. Samma med pedalgummin,handtagsgummin mm mm. Om bromsslangarna fortfarande e original osv osv. Mätarställning,om jag skall vara helt rak,torkar jag mig med nånstans där solen inte skiner. En fin hoj som gör det den skall säger till dig vad den dels e å dels vad den vill.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Läste om ett 5000 milatest i Motorad(tror jag) av en Fireblade 1000 och efter 5000 mil så var toppen i princip slut.

mvh
Mr milnoja med 5500 mil på mätaren och en reservmotor i garaget.:tummenupp

Ja du är verkligen nojig, Motorads 5000-milatester säger att i princip alla hojar klarar 5000 mil lätt, med undantag för Ducati 1098 (tror jag) som inte gick att slutföra testet på.

En bilmotor går lätt 30000 mil så tycker jag att man kan säga 10000 mil på en hoj. Sen ska nog en hojmotor servas väldigt noga jämfört med en bilmotor beroende på effektuttaget.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top