Hur många mil är långt för en mc?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Enligt mig beror det helt och hållet på vilka ägarna varit och vilken hoj det är. Flera ägaren på en hoj säger egentligen inget innan man kollar upp vilka ägare det varit, exempelvis ett par firmor emellan privata ägare är inte ovanligt och det är ju inget negativt. Sen vet jag t ex att äldre CBR kan vara riktigt fina och gå kanonbra trots 6000-7000 mil på mätarn, ärliga mil såklart. En polare har en -99 CBR900RR och den går verkligen kanonfint och det verkar som att den motorn inte har några problem att rulla 10.000mil om den bara är skött som den ska. Sen finns det skitexemplar såklart som säkert kan vara helt slut i motorn osv efter bara 2-3 tusen mil.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Detta.

Fördelarna med att köpa hoj med många mil är ju många. Oftast få ägare som servat hojen ofta och noggrant eftersom de kör mycket och faktiskt är beroende av att den funkar.

Lågt pris eftersom nästan alla köpare har en fruktansvärd milskräck.

Kan ju bara se till mig själv. Har en 6år gammal hoj som gått knappt 10000mil. Funkar perfekt och går om möjligt bättre nu än när den var ny.Servas 2ggr/år i snitt på Kenneths MC i Göteborg som ju anses vara sveriges bästa verkstäder. Hojen har hittils varit helt problemfri, endast byte av normala slitdelar. Enda större kostnaden hittils har varit nya stötdämpare, fast sånt går ju att hitta billigt lätt begagnat ;)

Fast den får nog hänga med ett tag till iom att andrahandsvärdet på den inte är så roligt vid det här laget.

Kör man mycket så blir det ju många mil på hojen. Det funkar ju inte att köpa nytt, köra ett par tusen mil och sen köpa nytt igen. Skulle ju änna bli ganska dyrt i längden.

Skulle inte ha några betänkligheter inför att köpa en hoj med mycket mil på, beroende på skick och pris naturligtvis.

Många som kör långresor på hoj åker omkring på rejält gamla och basic hojar. Enkla att reparera, kostar inte mycket vare sig att köpa eller äga och inte en miljard databoxar och can-bus system som kan strula. Meckare i Afrika, Sibirien eller Sydamerika kan ofta tillverka nya motordelar eller annat mekaniskt som går sönder om dom har en förlaga och resultatet blir ofta bättre än original från fabrik. I fattiga länder kan ofta mekaniker trolla med knäna om det skulle behövas. Så länge det inte handlar om ett elektroniskt fel. Då är man RÖKT!! Den hoj jag har nu, en BMW 1200GS Adv, är KANON så länge den funkar. Men om någon databox eller något relaterat till can-bus systemet brakar ihop så innebär det ofta slutet på resan om man är utanför Västeuropa eller Nordamerika. Med en mer basic hoj så kan man ta tändningslåset från en gammal Lada om det skulle behövas och fortsätta resan. Eller liknande nödlösningar beroende vad som hänt. Vi har hört oss för vad som vanligtvis brakar ur på en GS Adv och har med oss lite reservdelar för att förhoppningsvis inte bli strandsatta pga mer vanliga åkommor. Vi har med oss elektroniken till soppapumpen som tillbehör, en extra ringsensor och lite annat. Och verktyg. Lägger sensorn till sidostödet av vet vi vilka sladdar vi ska kapa och hur vi ska koppla ihop dom för att lura systemet om stödsensorn skulle lägga av. Allt sådant tjafs slipper man med en äldre hoj. Det som vanligtvis kan strula med en gammal hoj är att man kan få rengöra förgasaren eller om en stötdämpare lägger ner. Byta en dämpare är inte speciellt svårt och det kan man beställa och få skickat till sig. Och om man nu inte kan själv så kan man få hjälp med att montera. Men INGEN kan fixa elektroniska-/databoxproblem och det brukar sluta med att man får skeppa hem hojen för dyra pengar. Istället för att hänga kvar där man är, få prylar skickat till sig, laga och köra vidare. Man ska inte förringa gamla hojar. Dom har många fördelar.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
inte för jag vet vad flygplan har med detta att göra:va

det jag länkade till var iallafall motorcyklar. känns som flygplan är rätt långt bort då va???.

För att förtydliga, supersporthojar och touringlok är också milsvid skillnad.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
För att förtydliga, supersporthojar och touringlok är också milsvid skillnad.

det vet jag väl, men det är fortfarande motorcykel. och det var väl antal mil på motorcykel som diskuteras i denna tråden. minns dessutom ej att det står någonstans att diskussionen just gäller sporthojar... utan frågas efter vad som är LÅNGT för en MOTORCYKEL... alltså ej flygplan:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
det vet jag väl, men det är fortfarande motorcykel. och det var väl antal mil på motorcykel som diskuteras i denna tråden. minns dessutom ej att det står någonstans att diskussionen just gäller sporthojar... utan frågas efter vad som är LÅNGT för en MOTORCYKEL... alltså ej flygplan:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele:arsele

TS
Planerar snart att köpa en ny hoj och har tittat lite på följande:

Zx10r, R1, GSX-R, CBR eller något liknande.

Kommer att köpa en -04 till -07, och undrar hur många mil som är mycket.

Var ingen ledtråd?

arsele:arsele:arsele:arsele


:kär

:tungan
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
TS


Var ingen ledtråd?

arsele:arsele:arsele:arsele


:kär

:tungan


helt rätt, ingen ledtråd alls då om du läste hela inlägget så står det---

--Kommer att köpa en -04 till -07, och undrar hur många mil som är mycket. Tittar man på bilar idag så håller ju motorn längre än resten av bilen, är det på samma sätt med mc?
 

D_D

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2008 Honda VFR
Har sett en Engelsk Honda Blackbird -98 som hade rullat 60 000 mil med samma motor och samma ägare.Han hade även en VFR som rullat ännu längre.Snacka om kvalite. :crash

Vill minnas att detta var en herre som jobbade som MC bud. Hans VFR gick 140000 mil med ett motorbyte ungefär halvvägs, så i vissa fall verkar chassit hålla längre än motorn. Det går helt klart att få en hoj att gå långt om man sköter den.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här är inte i trådens anda, hur många mil. Men jag såg de här hojarna, Indian, köras i Höganäs idag. Normalt används de av sina förare, "dödsryttare" i en tunna. Men de hade en lite uppvisning på väg (avspärrad) idag. Åldern inger respekt. Främre delen av bensintanken är oljetank. Från oljetanken rinner oljan till oljepumpen. Använd olja samlas i sumpen och tappas av.......Också ett sätt alltid erbjuda motorn ren olja utan föroreningar.
 

Bifogat

  • Indians-1920-talet-nr1.jpg
    Indians-1920-talet-nr1.jpg
    125.2 KB · Visningar: 198
  • Indians-1920-talet-nr2.jpg
    Indians-1920-talet-nr2.jpg
    104 KB · Visningar: 200
  • Indians-1920-talet-nr3.jpg
    Indians-1920-talet-nr3.jpg
    141.3 KB · Visningar: 192
Last edited:

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Lyfter tråden då jag ska åka och kolla på en r1-05 på tisdag. Hade 5900 mil på mätaren vilket inte borde vara något problem om den är servad. Men när jag kollade upp reg.nr så såg jag att den har 16(!) tidigare ägare. Det känns lite alarmerande, men jag vet inte heller hur många ägare som är normalt.
Är detta något jag borde oroa mig för?
Ska självklart fråga nuvarande ägaren om saken på tisdag.

EDIT: Länk till cykeln i fråga http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_YZF_R1_Billigt_48364872.htm?ca=11&w=2&last=1&last=1

tycker det ser ut som hojen från filmen på trådens 1 eller 2 sida... :hihi
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det här är inte i trådens anda, hur många mil. Men jag såg de här hojarna, Indian, köras i Höganäs idag. Normalt används de av sina förare, "dödsryttare" i en tunna. Men de hade en lite uppvisning på väg (avspärrad) idag. Åldern inger respekt. Främre delen av bensintanken är oljetank. Från oljetanken rinner oljan till oljepumpen. Använd olja samlas i sumpen och tappas av.......Också ett sätt alltid erbjuda motorn ren olja utan föroreningar.

En av mina gamla Harley´s hade ingen oljeretur. Och ingen automatiskt oljepump heller för den delen. Det satt en handpump under sadeln som man tryckte på när man körde i uppförbackar och motorn behövde mer smörjning och överflödig olja hamnade på gatan...... :D Skojjigt med veteranhojar.

Hade även en HD Knöl från -36. Första året för knölen. Gick som en klocka. Har även haft en sida från -47 och en panna från -48. Gick också som en klocka. Det kördes jorden runt på motorcykel även på den tiden. Funkade även då. En polare, amerikanen Doug Wothke, körde Motorcycle Cannonball förra året på en Indian från -28. 640 mil.

http://www.youtube.com/watch?v=mqmUgFlt6Zo

Allt funkar att åka på. Själv körde jag fram och tillbaka till Marbella i Spanien under en veckas tid på min gamla HD sidventilare från -47. Hade jag gett mig på det idag så hade jag dött! :D Det faktum att tanken bara var på 7 liter gjorde det hela lite extra problematiskt. Jag tankade över 50 gånger på den resan..... :D :D

Som sagt, det där med att hojar gått många mil eller är gamla behöver inte betyda så mycket. Allt funkar att laga eller renovera.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Doug är gud! Eller borde vara det ;)

Ha! Jo han är speciell. Otroligt snäll, kompetent och öppensinnad även om han själv hävdar att han är en redneck. :D Träffade honom första gången för tre år sedan och har träffat honom minst en gång per år sedan dess. Ska nog över och hälsa på honom i USA över jul och nyår. Förbaskat trevlig snubbe. Och har skojjiga idéer om vad man kan kan göra med motorcyklar..... :D

Träffade honom för två veckor sedan.....

1014045_10200759829531329_1977486208_n.jpg


Det är jag till höger i bild med en buff över huvudet.... :D Man ser framhjulet på Doug´s 50-tals Harley som han kört jorden runt med till vänster i bild. Han driver en "Moto Camp" i Bulgarien tillsammans med sin flickvän under somrarna. Eller det är väl egentligen hon som sköter driften. Han far mest runt på konstiga hojar till ännu konstigare ställen allt som oftast. Nu ska han precis köra Trans American Trail på en ombyggd HD med sidovagn så han flög till USA några dagar efter att vi lämnade Bulgarien. Tokig snubbe. Men fantastiskt rekorderlig och bra på alla sätt och vis! :tummenupp
 

rader

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
ZZR 1100-98
Har en ZZR 1100 -98 som i skrivande stund gått 12000 mil med originalmotorn... går fortfarande klockrent med drag så det räcker och blir över till 250+.... Jag är tredje ägaren, förste ägaren körde över 9500 motorvägsmil och hojen har alltid varit välservad. Känns som att det finns mycket kvar att hämta innan det är dags för några större ingrepp, detta på en hoj som till viss del har ett rykte om sig att käka ramlager på tredje cylindern.
Personligen är jag inte rädd för långa mil på varken bil eller hoj bara föregående ägare skött service o.s.v. Sedan är jag även noga med att oljeserva frekvent.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Lånar tråden lite! Fast åt det motsatta hållet :tungan Det gäller en Drz400sm. Helt original, 1 ägare. Årsm 2007 och har gått dryga 300mil... Jag nojar över att det är för lite? Den ser fabriksny ut! Men jag tänker mig att packningar och lager kanske har suttit och stelnat ihop när det inte har fått röra på sig... Typ att vevlagret skär ihop efter 100 mil :tungan :tungan

Jag förstår också att det enda man kan göra är att spekulera... Men vad tycker ni? Är 300mil på 8år FARLIGT lite?

Ingen aning heller hur de 300 milen är utspridda över åren.

Tack på förhand! :krama
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lånar tråden lite! Fast åt det motsatta hållet :tungan Det gäller en Drz400sm. Helt original, 1 ägare. Årsm 2007 och har gått dryga 300mil... Jag nojar över att det är för lite? Den ser fabriksny ut! Men jag tänker mig att packningar och lager kanske har suttit och stelnat ihop när det inte har fått röra på sig... Typ att vevlagret skär ihop efter 100 mil :tungan :tungan

Jag förstår också att det enda man kan göra är att spekulera... Men vad tycker ni? Är 300mil på 8år FARLIGT lite?

Ingen aning heller hur de 300 milen är utspridda över åren.

Tack på förhand! :krama

Nej, det skulle jag inte tro.
Största risken är väl att den inte fått service varje år som den ska ha fått.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top