Hur många mil körde du i dag?

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Igår blev det 25 mil för att köra hem nyförvärvet, jag kunde inte motstå en andra Katana från 1983. 1700 mil och i mycket gott skick! Två tidigare ägare, den förste var 50 år när han köpte den i smyg för sin familj. Registrerades på den 18-åriga brorsdottern och parkerades hos brorsan. Han sålde den vid 82 års ålder till en annan mogen man (mogen kan såklart diskuteras - han satte på HRC-klistermärken på kåpan :skrämd) i 70 års åldern.

I Sverige numrerade KGK hojarna och inkluderade Katanajacka och spegel för att locka köpare, medan i Italien beställde importören kåpor från Resin Corse eftersom Katanan ansågs för ful i original...
20250304_144558.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Igår blev det 25 mil för att köra hem nyförvärvet, jag kunde inte motstå en andra Katana från 1983. 1700 mil och i mycket gott skick! Två tidigare ägare, den förste var 50 år när han köpte den i smyg för sin familj. Registrerades på den 18-åriga brorsdottern och parkerades hos brorsan. Han sålde den vid 82 års ålder till en annan mogen man (mogen kan såklart diskuteras - han satte på HRC-klistermärken på kåpan :skrämd) i 70 års åldern.

I Sverige numrerade KGK hojarna och inkluderade Katanajacka och spegel för att locka köpare, medan i Italien beställde importören kåpor från Resin Corse eftersom Katanan ansågs för ful i original...
View attachment 511477
Oskruvad?
Eller fick du med alla eftermarknadsgrejer som smotties/RS, Öhlinare och V&H.
Den ser väldigt välbevarad ut iallafall :tummenupp

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Oskruvad?
Eller fick du med alla eftermarknadsgrejer som smotties/RS, Öhlinare och V&H.
Den ser väldigt välbevarad ut iallafall :tummenupp
Oskruvad!
Endast bytt avgassystem eftersom original äts upp av rost inifrån, men inget V&H 4-1 utan ett Marving 4-2. Såpass oskruvad att kedja, drev, bromsbelägg mm är original från -83. Lite jobb har jag framför mig 😉

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda CBF1000 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
4mil idag med min Honda CBF1000 suger som fan. Fastigheten där hojen står ska renoveras. 1 juni får jag ett garage 150m från hemmet. Hojen står i en larmad lada tom 1 juni. Buss 1.5 mil sen en promenad på 1km till ladan. Längtar till 1 juni.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Konferens/utbildning i Skåne torsdag-fredag. Jobbebilen passade jag på att skicka på service dessa dagar, och eftersom jag inte äger någon personbil så var det bara att rulla ut hojen.

0-gradigt hemma på torsdagsmorgonen i grisottan och bara 4 grader när jag var framme.

15 grader idag nere i Skåne, riktig vårkänsla och lite insekter på visiret.

Det tar 10 minuter på ankomsttiden att svänga av vid Margretetorp och köra gamla vägen över Hallandsås.

Screenshot_20250307-203743~2.png

"Diligensvägen". Här stretade dåtidens budchaufförer med vanlig post, kronans depecher och värdesaker. Rån och överfall var vanliga, vittnen lämnades sällan kvar.

Idag:
IMG_20250307_162400_076 (1).jpg

Ofattbart vackert och stilla - trots att E6 går bara några 100 meter bort.

På norra sidan åsen finns en orörd sträcka om några 100 meter lagd med knott - eller "smågatsten" som man säger idag. Komplett med tunn mittlinje av svarta stenar i diabas.
Det är ett hantverk som legat i snart 100 år och som tjänat som underlag för ALL trafik längs kusten under 50 år fram till 1976 när dagens väg invigdes.

Stenbeläggningen och vissa arbeten på norra sidan gjordes som AK-arbeten.

År 1922 var mer än 34 procent av befolkningen arbetslös. Man ordnade då så kallat nödhjälpsarbete, som bestod av väg- och brobyggen, skogsarbete och utdikning av åkermark. Detta år var cirka 35 000 personer sysselsatta genom kommissionens försorg. På 1930-talet kom benämningen att bli AK-arbete.

10 minuter kostade det att svänga av E6an, hamna i förgången tid och ta mig tillbaka till nutiden igen.

50 mil på två dagar. Snacka om tidsresa.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Konferens/utbildning i Skåne torsdag-fredag. Jobbebilen passade jag på att skicka på service dessa dagar, och eftersom jag inte äger någon personbil så var det bara att rulla ut hojen.

0-gradigt hemma på torsdagsmorgonen i grisottan och bara 4 grader när jag var framme.

Det tar 10 minuter på ankomsttiden att svänga av vid Margretetorp och köra gamla vägen över Hallandsås.

View attachment 511522

"Diligensvägen". Här stretade dåtidens budchaufförer med vanlig post, kronans depecher och värdesaker. Rån och överfall var vanliga, vittnen lämnades sällan kvar.

Idag:
View attachment 511523

På norra sidan åsen finns en orörd sträcka om några 100 meter lagd med knott - eller "smågatsten" som man säger idag. Komplett med tunn mittlinje av svarta stenar i diabas.
Det är ett hantverk som legat i snart 100 år och som tjänat som underlag för ALL trafik längs kusten under 50 år fram till 1976 när dagens väg invigdes.

10 minuter kostade det att svänga av E6an, hamna i förgången tid och ta mig tillbaka till nutiden igen.

Får minsann ta ut Harleyn imorgon och åka ner och kolla upp den där vägen. Kört där tusen gånger men aldrig tänkt på det.
Tack för historielektionen.

(Med Vance and Hines på knapp 1600cc Harley kommer det inte bli stilla. Bara vackert.)

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Får minsann ta ut Harleyn imorgon och åka ner och kolla upp den där vägen. Kört där tusen gånger men aldrig tänkt på det.
Tack för historielektionen.

(Med Vance and Hines på knapp 1600cc Harley kommer det inte bli stilla. Bara vackert.)

Att läsa in sig på:

Sträckan är en del av Via Regia: Kungsvägen som förband Kristiania(Oslo) - Köbenhavn och Hamburg. Livsviktig förbindelseled från tiden strax efter det att inlandsisen drog sig tillbaka. Under en period dessutom pilgrimsled för fromma kristna på väg upp till Nidarosdomen, Trondheim -

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

Idag:

Jag körde Diligensvägen förra året på väg hem från Römö. Fin upplevelse! På vissa delsträckor känns det öde och lite "duelling banjo" (se länk). Nästan som att man kunde bli rånad, som det sägs att det kunde ske vid passage av åsen i gamla tider. ;)

Klart körvärd omväg för den som har det allra minsta historiskt intresse.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Premiären blev ganska precis 25 mil på kända vägar. Mtp solen borde jag kanske ha kört andra hållet.
Sjukt kul!

Tillägg;
Körde dessutom delar av Kulturen, (gör skäl för sitt namn). Den från Hovmantorp-Lessebo-Ljuder-Långasjö.

Last edited:
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...