totoro
Är fulladdad ibland
4de turen i år. Varma vindar å ca 9 grader. Torrt på vägarna men lite grus här och där.
Så varmaste turen hittills
Så varmaste turen hittills
Haha då har man inte mycket krut i tunnan när vinden avgör farten. =)Skönt hojväder även idagBlåste mycket bara. Fick växla ner till 4an från femman. Sånt jäkla blåst utanför Solvalla
Den lilla encylindriga motorn palla inte riktigt blåsten
La väl i 5an förtidigt skyller jag på.Haha då har man inte mycket krut i tunnan när vinden avgör farten. =)
Oskruvad?Igår blev det 25 mil för att köra hem nyförvärvet, jag kunde inte motstå en andra Katana från 1983. 1700 mil och i mycket gott skick! Två tidigare ägare, den förste var 50 år när han köpte den i smyg för sin familj. Registrerades på den 18-åriga brorsdottern och parkerades hos brorsan. Han sålde den vid 82 års ålder till en annan mogen man (mogen kan såklart diskuteras - han satte på HRC-klistermärken på kåpan) i 70 års åldern.
I Sverige numrerade KGK hojarna och inkluderade Katanajacka och spegel för att locka köpare, medan i Italien beställde importören kåpor från Resin Corse eftersom Katanan ansågs för ful i original...
View attachment 511477
Oskruvad!Oskruvad?
Eller fick du med alla eftermarknadsgrejer som smotties/RS, Öhlinare och V&H.
Den ser väldigt välbevarad ut iallafall![]()
Skönt hojväder även idagBlåste mycket bara. Fick växla ner till 4an från femman. Sånt jäkla blåst utanför Solvalla
Den lilla encylindriga motorn palla inte riktigt blåsten
År 1922 var mer än 34 procent av befolkningen arbetslös. Man ordnade då så kallat nödhjälpsarbete, som bestod av väg- och brobyggen, skogsarbete och utdikning av åkermark. Detta år var cirka 35 000 personer sysselsatta genom kommissionens försorg. På 1930-talet kom benämningen att bli AK-arbete.
Konferens/utbildning i Skåne torsdag-fredag. Jobbebilen passade jag på att skicka på service dessa dagar, och eftersom jag inte äger någon personbil så var det bara att rulla ut hojen.
0-gradigt hemma på torsdagsmorgonen i grisottan och bara 4 grader när jag var framme.
15 grader idag nere i Skåne, riktig vårkänsla och lite insekter på visiret.
Det tar 10 minuter på ankomsttiden att svänga av vid Margretetorp och köra gamla vägen över Hallandsås.
View attachment 511522
"Diligensvägen". Här stretade dåtidens budchaufförer med vanlig post, kronans depecher och värdesaker. Rån och överfall var vanliga, vittnen lämnades sällan kvar.
Idag:
View attachment 511523
Ofattbart vackert och stilla - trots att E6 går bara några 100 meter bort.
På norra sidan åsen finns en orörd sträcka om några 100 meter lagd med knott - eller "smågatsten" som man säger idag. Komplett med tunn mittlinje av svarta stenar i diabas.
Det är ett hantverk som legat i snart 100 år och som tjänat som underlag för ALL trafik längs kusten under 50 år fram till 1976 när dagens väg invigdes.
Stenbeläggningen och vissa arbeten på norra sidan gjordes som AK-arbeten.
Statens arbetslöshetskommission – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
10 minuter kostade det att svänga av E6an, hamna i förgången tid och ta mig tillbaka till nutiden igen.
50 mil på två dagar. Snacka om tidsresa.
Får minsann ta ut Harleyn imorgon och åka ner och kolla upp den där vägen. Kört där tusen gånger men aldrig tänkt på det.
Tack för historielektionen.
(Med Vance and Hines på knapp 1600cc Harley kommer det inte bli stilla. Bara vackert.)
Jag körde Diligensvägen förra året på väg hem från Römö. Fin upplevelse! På vissa delsträckor känns det öde och lite "duelling banjo" (se länk). Nästan som att man kunde bli rånad, som det sägs att det kunde ske vid passage av åsen i gamla tider.Konferens/utbildning i Skåne torsdag-fredag. Jobbebilen passade jag på att skicka på service dessa dagar, och eftersom jag inte äger någon personbil så var det bara att rulla ut hojen.
0-gradigt hemma på torsdagsmorgonen i grisottan och bara 4 grader när jag var framme.
15 grader idag nere i Skåne, riktig vårkänsla och lite insekter på visiret.
Det tar 10 minuter på ankomsttiden att svänga av vid Margretetorp och köra gamla vägen över Hallandsås.
"Diligensvägen". Här stretade dåtidens budchaufförer med vanlig post, kronans depecher och värdesaker. Rån och överfall var vanliga, vittnen lämnades sällan kvar.
Idag:
Ofattbart vackert och stilla - trots att E6 går bara några 100 meter bort.
På norra sidan åsen finns en orörd sträcka om några 100 meter lagd med knott - eller "smågatsten" som man säger idag. Komplett med tunn mittlinje av svarta stenar i diabas.
Det är ett hantverk som legat i snart 100 år och som tjänat som underlag för ALL trafik längs kusten under 50 år fram till 1976 när dagens väg invigdes.
Stenbeläggningen och vissa arbeten på norra sidan gjordes som AK-arbeten.
10 minuter kostade det att svänga av E6an, hamna i förgången tid och ta mig tillbaka till nutiden igen.Statens arbetslöshetskommission – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
50 mil på två dagar. Snacka om tidsresa.
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|