Hur många mil körde du i dag?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Rackarns att Cygnusen är så trång i cockpit, hade varit skoj att försöka sig på en IBA med den. Jag TROR att den rutt vi körde hade varit lämplig då den erbjuder få stopp och vägvinnande sträckor utan alltför hög tillåten maxfart.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Man får väl smyga in en "Iron Hand" / "Stumt" för en viss sträcka, t.ex Norrtull-Uppsala eller nån definerad längd typ 10 mil så man slipper tankstopp!

Alternativt given tid, längst på 30 minuter!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
26 mil med hypermuttan idag, tror faktiskt det är längsta jag har kört på hoj någonsin.
Smärtan i knäna säger mig att det var nog 10 mil för långt iaf, men det var lätt värt det!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
2000 mil!

View attachment 499902

Ja, ni fattar. Inte riktigt så mycket idag, kanske - men jag har redan kört mer än årssnittet för denna 15 år gamla scooter.

Uppdraget idag var ett specialuppdrag: köra torrt i tanken på E5 95 oktan pumpbränsle och låta rövdyno och GPS över tidigare fastställd testslinga avgöra om det finns någon km/h extra att hämta med spritfri Aspensoppa.
Allt räknas i kampen för att landa en Ironbuttkörning med bara 6.9 hästar till förfogande.

...och självklart missade jag hundrametersnollan eftersom jag stirrade förhäxat på GPSen istället.
Vad annat var att vänta...?
6,9 vilda!!! - Är det en Lead 100cc?
Imponerande, eller intressant, eller värt att dryfta över en kväll i Cafe Dunken!
Vissa saker som man får för sig, gnager sig in i det innersta, och måste till slut effektueras.
Synd att inte Smokey Yunick finns att rådfråga längre, jag tror att han hade kunna ha några kreativa lösningar på lut.
Men....gör det! :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_8533.png
Bara ca 15 mil idag, kändes ovant. Tjällossning på skogsbilvägarna norr om Moskosel gjorde att vi fick styra om till sydligare nejder igen. Den sena våren märks, för någon dag sedan frös en vattenledning sönder i Arjeplog pga tjäle som gick ut…
 

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
10 mil. Grusbus varvat med asfaltsvägar i minsta mån.
f443b901388edb9afb6d331b624b6159.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ca 12 mil grus för att hjälpa en kollega som har jour då det var en vattenläcka i en liten by lång bort. Tog en omväg hem så jag "sparade" bara 2 mil mot att åka bil.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan säga att jag funderade på att åka till jordaxelns centrum Kainulasjärvi då jag var väldigt nära med norrbottniska mått mätt, men jag avstod och körde västra sidan Ängesån ner till Tväredet och sen hem då jag är rädd för illamåendet som lätt kan uppstå i Kainulasjärvi på grund av den konstiga gravitation runt badtunnan där😉
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu ska jag inte va sån..men herrns kroppsbyggnad? Boxare, brottare kör ju inlindad i folie sen in Bastu!... Tips?

6,9 vilda!!! - Är det en Lead 100cc?
Imponerande, eller intressant, eller värt att dryfta över en kväll i Cafe Dunken!
Vissa saker som man får för sig, gnager sig in i det innersta, och måste till slut effektueras.
Synd att inte Smokey Yunick finns att rådfråga längre, jag tror att han hade kunna ha några kreativa lösningar på lut.
Men....gör det! :tummenupp

Jag skall inte sabba denna tråden också med mitt OT-dravel, men några frågor behöver besvaras.

Det är en Honda SCV Lead.
Indienbyggd, och med lågt pris samt hög tillförlitlighet som främsta USP.
Det är alltså inte läge att försöka trimma motorn för att få ut mer hästar.

Inte heller att syradoppa hela hojen för att komma ner i vikt, eller börja kapa i ramen.

Hur min egen vikt skulle kunna påverka något förstår jag inte...?:va:va

Jo, min egen kroppsbyggnad är ett jäkla problem. Jag har gått ner några kilo inför denna körningen - mest för att bli lite smidigare. Just vikten är inte så himla avgörande vid sträckkörning. Det jag möjligen tappar uppför tar jag igen nerför - så länge jag inte maxar ut variatorn.

Problemet är vindfånget. Jag är 188 lång och bred dessutom. Scootern ser mer ut som en Monkey under mig, och luftmotståndet bromsar rejält över 70 km/h. Det är så påtagligt att jag gjort mitt snabbaste varv hittills med bara en hand på styret och den andra tätt intill kroppen.

För att klara 1000 miles under ett dygn krävs ett totalt snitt om minst 67.05 km/h. För att klara det med bara minimala stopp krävs ett rullande snitt på löst räknat 73 km/h.
Det är sannerligen inga dramatiska hastigheter det handlar om för att landa en Saddlesore 1000, men varje kilometer ökat rörligt snitt skapar utrymme för raster, fix med hojen eller bara tidigare avslut.

Jag har försökt tidigare på just SCV 100, men nådde aldrig ett acceptabelt rullande snitt. Blixtsnabba stopp, extradunk för att kunna tanka ute på vägen och därigenom halvera antalet tankningar på station som alltid tar längre tid - men näe.
Det stannade kring 70 km/h rullande snitt och stadigt under godkänt dygnssnitt redan under dagsetappen. Natten sänker snittet ytterligare.

För att illustrera: så här såg det ut för lite mer än 10 år sedan när jag landade en Ironbutt på en Honda Vision 110.


Detta är ett effektmonster på 8.6 hkr ur sina mäktiga 109 cc.
Jag avslutade i Jönköping med 15 minuters marginal till fullt dygn och ett bekvämt antal stopp längs vägen.

Ett av knepen för en framgångsrik körning syns i filmen: aldrig låta GPS-farten sjunka ner under 70! Jag ser en liten nästan omärklig stigning framför oss, kollar GPSen ute på backspegeln - och lägger mig ner. Så länge jag inte tappar ner hojen under 70 håller jag snittet.

Men, man pallar inte att sitta fällkniv hela resan. Sitt upp med värdighet (nåja) så länge det går, slicka styret i nödfall, typ.

Aerodynamik är alltså lösningen för att klara en Ironbutt på en SCV 100.
Ligga platt över styret under ett dygn?
Bygga streamliner...?

Svaret är...





Under tiden får blyscootern agera support vehicle i lantbrukets tjänst:

Screenshot_20240623-131109~2.png



Edit:


Åh, vad jag älskar praktiska fordon.

Screenshot_20240623-160702~2.png

Ner till Lantmanna bara och hämta det som behövs innan stängning.

Och, ja - regnumret börjar på DAF hos denna remräcer.
Match made in heaven.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
39,7 mil idag, årets testkörning för att se att nacke med diskbråck och axlar pallar av att åka någorlunda långt. Nacken och axeln känns bra, om jag säger så här så måste jag ta tag och flytta geldynan som sitter i sadeln.

Ett kort stopp efter väg 356
20240623_181637.jpg
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top