Hur många mil körde du i dag?

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nu har ju gammelbladen stått i tre år medan jag suttit mej fet i bilen. Fick ryck och gjorde iordning. Tyckte jag skulle börja jobbpendla igen på hoj NU. Kläderna passar visst inte längre, men si de har ju höst-vinter-rea nu, hurra.
Av någon anledning har jag alltid tappat mina hjälmar i marken EN gång, nämligen strax efter att nytt visir köpts, så skrap på visir jämt. Vilket var anledningen till att nytt visir köptes. Men skrap strax igen.
Man ser mycket dåligare i skrapigt visir. Nu står solen lågt och skiner rakt på skrapvisir och skapar en slags kaleidoskåpeffekt, linjer och ljuseffekter över hela visiret!:)
Men visir går ju att öppna, och köra ännu går ju utmärkt hurra!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Inga mil men flera hundra meter. Skulle hämta den från välbehövlig polering av repig lack. Över förväntan! Körde inom reklamfirman som tog in den direkt. Ska få skyddande plast på tanken. Lika bra, innan jag hinner repa den igen.
Borta är det fula biltematankskyddet.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
16 mil.
Under inte så behagliga förhållanden...

Screenshot_20241119-223859~2.png

Grisväder och olyckor högt och lågt.

Screenshot_20241119-070951 (1).png

Närmare Göteborg var det ändå mer avkörningar och spärrade vägar.

Screenshot_20241119-071228 (1).png

Meeen, har man bokade möten och ställen att vara på så kör man.
Helst bil, ärligt talat. Saltlakespray kan man undvara.

Men jobbebilen stod på verkstad, hustrun var iväg på arbete med sin bil och jag - jag har faktiskt ingen egen privatbil.
Så på med grejerna.

För talismaneffektens skull så letade jag upp mina gamla Scott 250.

Screenshot_20241119-224428~2.png

Hade knappast gjort det om inte @Abrakadabra hade aktualiserat frågan om crosskängors stelhet i en annan tråd. Scott 250 är snälla kängor, absolut inte som att köra runt med slalompjäxor. Men, det är ändå byngligt och besvärligt. Dom är bra mycket stummare än det jag vanligen vill köra med på gatan.

Men så var det det där med talismaneffekten. Ni vet: ta på regnkläder i god tid för att slippa regn överhuvudtaget under hela turen.

Så med crosskängor krockar man inte...?
Nja, inte ens jag vill dra det så långt, men tänk så här: att ge sig ut på hoj längs en storstads pendlingssträckor i den första halkan när bilisterna kasar runt som Bambi på hal is är ett högriskprojekt.
Att komma i kläm mellan två bilar och få fotleden förstörd är inget kul. Speciellt inte om man vet med sig att man hade stadigare kängor liggandes i garderoben hemma... Därför crosskängor idag.

Själva körningen var tämligen händelselös. Smutsig, så klart, i saltlaken, och snabbt med en begränsad sikt.
Men det gick. Alla besök och kontakter hans med, och en liten vacker bild från havet dessutom:

Screenshot_20241119-223950~2.png

Väl hemma så var det mörkt igen och frosten hade aldrig släppt från scootersadeln:

Screenshot_20241119-224047~2.png

16 mil på en hel dag. Wow!
Hela förmiddagen i morgon lär gå åt för att tvätta bort saltinpackningen.
Oj vad jag sparade tid på att ta hojen...

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...