Hur många mil körde du i dag?

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nu har ju gammelbladen stått i tre år medan jag suttit mej fet i bilen. Fick ryck och gjorde iordning. Tyckte jag skulle börja jobbpendla igen på hoj NU. Kläderna passar visst inte längre, men si de har ju höst-vinter-rea nu, hurra.
Av någon anledning har jag alltid tappat mina hjälmar i marken EN gång, nämligen strax efter att nytt visir köpts, så skrap på visir jämt. Vilket var anledningen till att nytt visir köptes. Men skrap strax igen.
Man ser mycket dåligare i skrapigt visir. Nu står solen lågt och skiner rakt på skrapvisir och skapar en slags kaleidoskåpeffekt, linjer och ljuseffekter över hela visiret!:)
Men visir går ju att öppna, och köra ännu går ju utmärkt hurra!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Inga mil men flera hundra meter. Skulle hämta den från välbehövlig polering av repig lack. Över förväntan! Körde inom reklamfirman som tog in den direkt. Ska få skyddande plast på tanken. Lika bra, innan jag hinner repa den igen.
Borta är det fula biltematankskyddet.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
16 mil.
Under inte så behagliga förhållanden...

Screenshot_20241119-223859~2.png

Grisväder och olyckor högt och lågt.

Screenshot_20241119-070951 (1).png

Närmare Göteborg var det ändå mer avkörningar och spärrade vägar.

Screenshot_20241119-071228 (1).png

Meeen, har man bokade möten och ställen att vara på så kör man.
Helst bil, ärligt talat. Saltlakespray kan man undvara.

Men jobbebilen stod på verkstad, hustrun var iväg på arbete med sin bil och jag - jag har faktiskt ingen egen privatbil.
Så på med grejerna.

För talismaneffektens skull så letade jag upp mina gamla Scott 250.

Screenshot_20241119-224428~2.png

Hade knappast gjort det om inte @Abrakadabra hade aktualiserat frågan om crosskängors stelhet i en annan tråd. Scott 250 är snälla kängor, absolut inte som att köra runt med slalompjäxor. Men, det är ändå byngligt och besvärligt. Dom är bra mycket stummare än det jag vanligen vill köra med på gatan.

Men så var det det där med talismaneffekten. Ni vet: ta på regnkläder i god tid för att slippa regn överhuvudtaget under hela turen.

Så med crosskängor krockar man inte...?
Nja, inte ens jag vill dra det så långt, men tänk så här: att ge sig ut på hoj längs en storstads pendlingssträckor i den första halkan när bilisterna kasar runt som Bambi på hal is är ett högriskprojekt.
Att komma i kläm mellan två bilar och få fotleden förstörd är inget kul. Speciellt inte om man vet med sig att man hade stadigare kängor liggandes i garderoben hemma... Därför crosskängor idag.

Själva körningen var tämligen händelselös. Smutsig, så klart, i saltlaken, och snabbt med en begränsad sikt.
Men det gick. Alla besök och kontakter hans med, och en liten vacker bild från havet dessutom:

Screenshot_20241119-223950~2.png

Väl hemma så var det mörkt igen och frosten hade aldrig släppt från scootersadeln:

Screenshot_20241119-224047~2.png

16 mil på en hel dag. Wow!
Hela förmiddagen i morgon lär gå åt för att tvätta bort saltinpackningen.
Oj vad jag sparade tid på att ta hojen...

Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Fram och tillbaks till min kära däckverkstad med XT660R, ca 2 mil. Pyspunka och batteriet urladdat när jag skulle hem. Tog fegvägen genom södra länken, och hann hem innan snön kom.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
3 mil idag, ungefär. Hämtade Vespan från service på Johans Mc och tog omvägen via centrala Göteborg för ett välbehövligt besök hos frisören. Så nu är jag snygg igen! :)

Resan företogs med öppen hjälm och kevlarjeans som såklart inte är optimalt i november när det är +6. Men det är sådana kompromisser man behöver göra när man först måste tillbringa sju svåra år i kollektivtrafiken till verkstaden innan man får grensla sin lilla espressoräser(?) på nästan 24 hästar och ställa kosan hemåt igen.

"Se så nyservad och fin jag är. Olja, filter, bromsvätska - vad mer kan en tös önska sig?"

1732721141624.png

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Sex mil idag. Inga andra hojar ute vad jag såg.

Bytte till ny Biltemaolja idag. Det var tionde oljebytet sedan jag köpte Kawan. Jag har kört 5000 av hojens 9300 mil. Endast Biltemaolja. När skär motorerna av Biltemaolja? Oklart. Kammarna såg fina ut i vintras när jag shimsade. Det kanske är lugnt då jag sällan varvar till 5000.

IMG_1130.jpeg
Solen tittade fram så jag tog mig upp på en av söders höjder.

Jag funderar ofta på om detta är min favorithoj av de tre jag ägt och de fyra som jag fortfarande har. Det är svårt att säga då jag har haft jäkligt kul med de tidigare. Hur kan man tycka att en gammal slö custom från tidigt 80-tal är något att ha? Den gör inte ens 200! Den får mig att le varje gång jag är ute. På tal om leenden så fick jag sju leenden inne i stan idag. Kvinnor 20-60 bast. Dom tycker kanske bara synd om mig. Jaja, det ger ändå hopp om mänskligheten. Eller Sverige. Eller Stockholm.

IMG_1131.jpeg
Knullputs? Grusväg!
Kedjan är ganska nysmord men skitig eftersom det är skitigt ute. När kedjan börjar bli sliten så får man spänna oftare och oftare. ”Det går fort mot slutet.” Den är uppe i 4237 mil nu och jag minns inte när jag spände den senast.

Jag är kanske inte så trendkänslig när det gäller svingar. Fyrkantssving var ett måste tidigare så det hade jag på min CB500. Min Kawasaki 750-4 har bara original stålrörssving fast det fanns en massa fräna aluminiumi England på 80-talet.
Min ”kravspec” när jag köpte TDMen innefattade ”snygg fyrkantssving i aluminium”. Den är jag nöjd med. Konstigt nog så gillar jag de gamla stålrörssvingarna mer än någonsin. Att jag inte gillar enkelsvingar är nog ingen överraskning.

Eftersom vädret gjorde det värt en sväng upp till Fåfängan så behövde jag inte använda denna reservbild. 🙂

IMG_0914.jpeg

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Soligt men våt och saltad eller grusad väg skitar ner.
Egentligen behövde jag bara varmköra oljan men det känns lite tråkigt. Så det blev trevliga 7 mil innan jag tappade ur oljan.
Jag undviker stadstrafik och Björn F höll inte till på de vägar jag kör så jag såg ingen annan motorcyklist på motorcykel.

1732985373144.png

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Idag var ingen vanlig dag.
Sju mil blev det.
Började med en tvätt. Nytvättade hojar går bättre än skitiga. Det är sedan gammalt.
Före (igår):
IMG_1131.jpeg
Efter (idag):
IMG_1134.jpeg
Lite avfettning på diskborste, svinto på fälgkanterna och putstrasan på kedjan och drevet.

Sen ut och åka. Ingen sol men den står ju så lågt att det var lika bra.

Efter 200 meter kommer avsmalningen vid busshållplatsen. Går inte att mötas. De från mitt håll har inte väjningsplikt. De har de fyra bilar jag möter. Den första passerar. Jag kör och håller in tutan. Jävla grannar. Följa John. De andra tre följer efter. De vet att de ska stanna.

300 meter senare en T-korsning. Bil från vänster kör ut. Ser det, delvis väntat, bromsar sent, låser bakhjulet, håller in tutan och kör.
Stannar vid rödljuset 300 meter bort. Hon, bruden, stannar 20 meter bakom. Jag gör tecknet ”Du är dum i huvudet!”.

I en backe 500 meter bort. Vägarbete i motsatt körfält. Bil uppifrån kör trots möte med mig på hoj. Passerar första hindret, jag kör på led-helljus, han kör in i ficka före nästa hinder. Fan gubbe! Vad tjänade han? Ser han 100 meter? Suck.

Åker till mack och fyller på luft. Ska det fortsätta såhär? Åka hem?
Kommer en kvinna som frågar hur hon ska fylla på luft i sina vinterdäck. Trevlig.

Jag åker vidare. I och runt stan. Mysigt.
Rätt mycket bilar och köer här och var. Man får ta för sig. Köer inget hinder. Kawan är dessutom rätt snabb 0-50 meter. Bilister är trötta.

Åker Hornsgatan ner mot Liljeholmsbron.
Enfiligt plus bussfil. Tvåfiligt när bussfilen tar slut. Jag byter fil. Stillastående bil byter fil framför mig. Jag bromsar in och tutar. Kör sedan om och ställer mig framför vid rödljuset och pekar på min backspegel. Ingen reaktion. Jag gör det internationella tecknet för självbefläckelse. Då smyger han fram lite med sin Vectra Kombi så stötfångaren nuddar mitt bakdäck. Jag vänder mig om men ser inte in genom han ruta. Snubbe 45 bast?
Jag stänger av motorn. Fortfarande rött ljus.
Han får backa om han ska köra förbi. Det blir grön. Jag står kvar. Bilarna till vänster kör. Bilarna bakom oss tutar och tuta och tutar. Folk kollar, några ler, får grön gubbe.
Vi får grönt. Jag startar motorn. De tutande bilarna tutar förbi. Vectran bakom backar inte. En rödljusintervall får räcka så vi åker. 30 på bron. Han ligger kvar. 40, han ligger kvar. 50, ligger kvar. 60, han ligger kvar fast sackar lite. 70, ja det är en jäkla massa olika skyltar här. Jag gasar på lite och svänger in på macken vid Midsommarkransen. Han/dom fortsätter.
Jag trodde att han var sugen på balla one liners och gormande.
Kanske budskapet gick fram. Backspegel och blinkers. Motorcyklar finns.

IMG_1135.jpeg
Livet och döden. Skogskyrkogården.

IMG_1136.jpeg
Adventljus. Lite gult. Det är parkeringsljuset.
Kameran ljuger. Det var mörkare i verkligheten.

Sen åkte jag hem. Förr sades det att de flesta trafikolyckor sker inom tre km från hemmet.
Åker bakom en bil på min gata 30-sträcka. Vägen delar sig som ett Y. Han blinkar och svänger höger. Jag med. Han håller ut till höger, där de brukar parkera. Nädå, han håller ut för att kunna göra en U-sväng framför mig. Utan blinkers. Helljus och TUT.
50 meter kvar. Svänger in på parkeringen, slår av motorn för att inte störa mina trevliga grannar. Rullar till min plats.

Ovanligt många incidenter idag. Fyra av dem inom tre km.
Det var iofs två till inne i stan. Vi skippar dom.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ovanligt många incidenter idag. Fyra av dem inom tre km.
Det var iofs två till inne i stan. Vi skippar dom.
Kan rekommender BMW 1200GS med vassa DRL:er, ganska många trafikanter som börjar köra med insidan av skallen när de ser mig.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Som sagt det var ingen vanlig dag idag.
Som jämförelse, inte Stockholm då, när jag 2019 åkte till Gibraltar och Rom bla. På 1000 mil inte en enda incident. Använde inte tutan. Räknade till 80 städer, orter och mindre samhällen. Nada. Italienare gillar fortfarande att ligga nära, det kan jag ta. De verkar ha koll.
Dessutom, 5-10 mil söder om Södertälje ligger folk i högerfilen och går tillbaka efter omkörning. Så var det hela varvet runt. Testa Södertälje-Stockholm…

Några år senare efter Pandemin, 700 mil? Polen, Slovenien, Clermont-Ferrand, Bryssel, Tyskland. Där var det en tysk(?) brud som blåste igenom en rondell framför mig så jag fick bromsa. Principtutade en gång säkert 10 sek för sent men ändå.

Minns tidigare svängar i Sverige, t ex Grisslehamn, de från höger. Stannar, väntar och låter mig passera. Tio taxichaufförer hade hunnit ut. Trevligt. Samma i Hultsfred, stannar. På macken morsar andra kunder och börjar prata. Ja vad ska de göra en varm skön öde sommarkväll under industrisemestern. Listan på små orter jag åkt igenom är lång. Jag gillart. ICA Kisa, man frågar personal efter något. De släpper det de har och går och visar. Sedan frågar det om det är något annat och då visar dom var det finns. Lidl Årstafältet. -Käften. Typ. Där kan man bli knuffad av personalen, andra ställer sin i vägen med sin vagnar. Ingen säger Hej. Knappt i kassan. Har handlat där utan ett Hej, Vill du ha kvitto eller ett Tack. Det måste vara ett straff att handla där.
Har det med mil att göra? Mm, jag åkte dit förut trots att jag har affärer närmare.
Fast ICA Kisa är ju standard egentligen om man har lite statistik för Sverige och Norge. Fast ingen slår Konsum på Reimersholme, vilket jag meddelat personalen där minst fyra gånger. Det verkar… är det livsmedelsaffärs-tråden nu eller?

IMG_2569.jpeg
En camping utanför Berlin.

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven