Hur mycket påverkar det att förlänga framgaffeln?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Har nyligen köpt en Suzuki Intruder VS1400 GLP från 1997 och har beställt gaffelförlängare. De är på 10cm.

Min fråga är hur mycket det kommer påverka körningen. Är fullständigt medveten om att det med största sannolikhet kommer vara en försämring, men ungefär hur mycket?
 

Bifogat

  • hoj.jpg
    hoj.jpg
    259.1 KB · Visningar: 31
Last edited:
Suzuki har gjort väldigt många hojar som heter Intruder.
Vilken modell är det du har?
 
Det viktigaste när man fipplar/grejar med framgaffeln är försprånget.
Fanns/kanse finns fortfarande mycket på Tolles hemsida att lära om sådant.
 
Inte nån expert, men en längre gaffel tippar hojen lite bakåt. Vilket ökar gaffelvinkeln och försprånget. Gör hojen mer kursstabil. Det vill säga svårare att lägga ner i kurvorna. Och trögare att räta upp. Skulle tro att den kanske blir lite åbäkigare i lågfart. I normalfart på någorlunda raka vägar märks nog inte så mycket. Eftersom du köpt cykeln nyligen tycker jag du ska köra den ett tag innan du förlänger gaffeln. Då märker du sen skillnaden.
Tror jag men det är många år sen jag provkörde en hoj med förlängd gaffel.
 
Rake kommer att öka med 3.7 deg. På en Sporthoj hade det varit katastrof.
 
HUR förlänger du gaffeln? Är det ett gängat rör som du skruvar i gängorna där toppbulten normalt sitter, och den flyttas till toppen av förlängningsröret?
Jag har sett sådana förlängningar tidigare och dels så är gängen relativt kort och dels så får du en skarv mellan övre och nedre gaffelkronan? Jag har inte sett det själv men jag har hört talas om att gaffeln helt sonika har gått av i den skarven. Dels är gängen kort och dels blir det lätt korrosion och det rostar innanför kromet.
Såg en intruder på en öppet hus besiktning för några år sen och besiktningsmannen upptäckte förlängaren och mer eller mindre skällde ut föraren av hojen mitt framför oss andra. Han sa att det var fullständigt livsfarligt och sa åt mannen att ta hem hojen på släp och skruva av skiten ögonaböj, sen skulle han kanske godkänna hojen... :)
 
HUR förlänger du gaffeln? Är det ett gängat rör som du skruvar i gängorna där toppbulten normalt sitter, och den flyttas till toppen av förlängningsröret?
Jag har sett sådana förlängningar tidigare och dels så är gängen relativt kort och dels så får du en skarv mellan övre och nedre gaffelkronan? Jag har inte sett det själv men jag har hört talas om att gaffeln helt sonika har gått av i den skarven. Dels är gängen kort och dels blir det lätt korrosion och det rostar innanför kromet.
Såg en intruder på en öppet hus besiktning för några år sen och besiktningsmannen upptäckte förlängaren och mer eller mindre skällde ut föraren av hojen mitt framför oss andra. Han sa att det var fullständigt livsfarligt och sa åt mannen att ta hem hojen på släp och skruva av skiten ögonaböj, sen skulle han kanske godkänna hojen... :)

Det går ju konstruera med bra styrning som håller men som besiktningsman vet man ju inte hur det är gjort och då måste man ju underkänna hojen. Men jag skulle inte skälla ut ägaren.
 
Byter du inte till andra gaffelkronor som rakear ut gaffeln så lär om inte annat utseendet påverkas negativt.Lär ju se ut som en offroadhoj fram om du bara monterar förlängningar...
 
Byter du inte till andra gaffelkronor som rakear ut gaffeln så lär om inte annat utseendet påverkas negativt.Lär ju se ut som en offroadhoj fram om du bara monterar förlängningar...
Där fick jag lära mig ett nytt ord, gaffelkrona. Tackar. :)

Men fan vad smutt. Jag var inställd på att behöva ta fram vinkelslipen och skära i ramen för att fixa vinkeln.

EDIT:

Fast shit vad dyrt det verkar vara. 8500kr på Blixt & Dunder. 25% av vad jag gav för hojen ju. :D

EDIT2:

Fanns tydligen justerbara också för 11k https://tolle-engineering.se/products/adjustable-classic-195-mm
 
Last edited:
Det går ju konstruera med bra styrning som håller men som besiktningsman vet man ju inte hur det är gjort och då måste man ju underkänna hojen. Men jag skulle inte skälla ut ägaren.
Jo det var ganska onödigt, det tyckte vi alla som stod där...
 
Skicka tillbaka skiten!
Du kommer att se rätt fånig ut när du står där med stumparna nerkörda i asfalten efter ett gupp. Och du själv har kanat på magen en bit. Givetvis i öppen hjälm antar jag.
Bygg om på riktigt eller köp en redan ombyggd hoj.
 
Skicka tillbaka skiten!
Du kommer att se rätt fånig ut när du står där med stumparna nerkörda i asfalten efter ett gupp. Och du själv har kanat på magen en bit. Givetvis i öppen hjälm antar jag.
Bygg om på riktigt eller köp en redan ombyggd hoj.
Jo, jag börjar faktiskt luta mer och mer åt det. Vore ju inte jättekul om framgaffeln gick av.
 
Ja, det minskar olycksrisken till i princip noll.

Ett alternativ kan ju vara att leta efter kompletta gafflar som har dom mått och egenskaper du är ute efter.
Jepp, har som sagt börjat titta åt det hållet istället. Det är en sak om det är något som besiktningspersonerna slår ner på av ren princip och en annan när det är en faktisk fara.
 
Helt okay höjning.
...på en MT5a.


På MC? Då krävs nog Biltemas dubbellyse och felvänt framdäck för att balansera ut tilltaget.


Det funkar kanske, men att tillföra en kinesisk osäkerhetsfaktor på en motorcykel och i motorcykelkörningen känns så där.

Som andra sagt: rake måste följa gaffelförlängningen. Annars...

sddefault (1).jpg

Den enda harmonin i detta exemplet: sissybaren lajnar med gaffellutningen. Intrycket försvinner dock direCkt när ser att baklampan liksom lyser ner i marken.

Körmässigt?
Tja, du ändrar på något väsentligt.
Till det bättre? Knappast.
Hojen kommer högst troligt bli mer "trögstyrd" i form av att instyrningarna i kurva blir segare och mer diffusa.

Något en Intruder behöver...?
Jag vet inte. Jag har aldrig kört någon.

Det finns genomgripande förändringar och ombyggnader av motorcyklar där många goda egenskaper medvetet offras på ett altare av konstnärlighet, vilja att uttrycka en känsla och skapa skönhet.

Somliga lyckas. Avgjort färre än alla som börjar, så mycket är klart. Samtliga står med ett resultat - färdigt eller ej, som har sämre köregenskaper och bruksvärde än det dom började med.

Det kan man tydligen ta, om man bygger för show.

Nu har du redan beställt grejerna. Vill du behålla dem så råder även jag dig att köra några hundra mil med hojen i grundskick för att lära dig den och förstå sig på den.
Du skall ha tid att sitta vid många slags sjöar och betrakta hojen i olika slags ljus för att se vad du vill ändra, ta bort eller kanske möjligen lägga till för att få fram det stuk just du vill ha.

Jag tvivlar på att det är en decimeter gaffelförlängare du egentligen är ute efter när du lärt känna hojen.
 
100mm med såna där förlängare blir jävligt mycket hävstång för böjmoment i den skarven. Kapa ner dom till ca 30 mm så att skarven hamnar 5-10mm in i övre gaffelkronan då har man tagit ner böjmomentet till nära noll men ändå fått en lite längre gaffel.

Och redan det lär kännas tydligt i köregenskaperna.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top