Hur ofta blir man omkörd av bilar?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Ugluk skrev:
Så att man kan bli frånåkt vid rödljusen också ? :7peta

Bättre att veta när det är dags att ge sig..

Okej, har aldrig kört en turbo hoj men jag trodde inte att de blev slöare från stillastående med turbo :lol

Borde väl inte göra någon större skillnad te.x 0-100 med turbo så länge man inte gasar för mycket och håller den nere på 2 hjul.

De flesta moderna sporthojar gör ändå 0-100 på 3-3.5 sek, det krävs mycket till gatreggad bil för att göra det under 3 sek.
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
burner skrev:
Okej, har aldrig kört en turbo hoj men jag trodde inte att de blev slöare från stillastående med turbo :lol

Borde väl inte göra någon större skillnad te.x 0-100 så länge man inte gasar för mycket och håller den nere på 2 hjul.

De flesta moderna sporthojar gör ändå 0-100 på 3-3.5 sek, det krävs mycket till bil för att göra det under 3 sek.
Jag har heller aldrig kört någon, men vad jag sett på strippen av turbohojar med originalchassi har inte imponerat.
Verkar svårkontrollerat helt enkelt, och lösningen är nog inte mer pulver.. :tungan
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Detta tror jag vad jag vill om..."bilen passerade i 270 o en halvsekund 20 meter framför"
Det vill säga 40 meter på en sekund i 270 km, bara som jämförelse så förflyttar man sig ca 100 meter på 3 sekunder i 90 km, i 100 meter på en sekund i 300 km/timme, han skall alltså förflytta sig(eller öka farten) med 40 meter från 270 på en sekund, vilket gör en teoretisk (mätarfart på mc) närmare 320 km i timmen i en gammal 200 turbo quattro, HA HA HA!!!

Ta o vakna och :kocko Sluta drömma!!!!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Dessutom i dessa farter har man fullt sjå att hålla i sig, inte att obervera när en bil passerar, först vad det var för modell, samt hur det lät mm mm.

Finns nästan INGEN väg i sverige där en bil kan passera 300 km, och skall bilen klara det så är det i alla fall ingen gammal audi, då är det extrema bilar som kostar 6 siffrigt.
 

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Hrrrm

kle1991 skrev:
Dessutom i dessa farter har man fullt sjå att hålla i sig, inte att obervera när en bil passerar, först vad det var för modell, samt hur det lät mm mm.

Finns nästan INGEN väg i sverige där en bil kan passera 300 km, och skall bilen klara det så är det i alla fall ingen gammal audi, då är det extrema bilar som kostar 6 siffrigt.



Jag vart omkörd av en dokumenterat snabb RS2 på väg mellan Gimo och Tierp, jag låg på 250 och han körde om mig med en hygglig skillnad.... :)
Läste senare på ett annat forum som kan blandas ihop med tärnings spel att nämnda RS2 färdades i ca 300km/h.
Men dom säger ju att Audi har glädje mätare......
 

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Mago skrev:
1 gång körde jag ifrån en Thundercat med min Opel Astra kombi 95:a.
Och man kan göra världens back-ettor med den. :tuttar
In your dreams :p
Dock blev jag frånåkt av en S2:a när jag låg och maxade den (förvisso i halvstrypt skick, men det gick undan)
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
PenDragon skrev:
In your dreams :p
Dock blev jag frånåkt av en S2:a när jag låg och maxade den (förvisso i halvstrypt skick, men det gick undan)

Mihih, körde faktiskt om dig.. Och jag vet ju såklart att du gasade fullt. You don´t mess wit the Astra lixåm! :D
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Visst är det svårt att bräcka de flesta hojar 0-100 med en bil då de flesta halvsportiga hojar klarar 0-100 <4s vilket nästan inga bilar på våra svenska vägar klarar av utom möjligtvis när de kör klistrat på strippen.
Nu har inte jag särskilt stor erfarenhet av motorstarka hojar men är det så jäkla lätt som normalbegåvade förare att sätta så grymma acc-tider som t.ex en Retta eller GSXR1000 har potential att komma ner på? Jag bara undrar, inte påstår så ingen tar åt sig :)

Jag ska faktiskt idag provåka en Audi som kanske kan vara lite kämpig för en hoj i vissa intervall och under vissa omständigheter. Bilen i fråga är en Audi RS6 med ny mjukvara samt bytt avgassystem från turbos och bakåt(detta är original en stor strypning). Bilen ska ge strax över 500hk och en jäkla massa vrid. Detta tillsamans med breda mackor, fyrhjulsdrift och automatlåda innebär ju inga speciella karv på förarskicklighet vid rödljusen. Bara trampa och hålla stumt :)
Original ska dom klara 0-100 på 4.9s så nu torde denna bil vara lite snabbare i gynnsamma förhållanden.

Denna borde även vara lite jobbig för mindre sprothojar i högre hastigheter. Tror ni en liten 600 skulle hänga på om rejset utspelar sig ex. från 150 och uppåt? Tror en liknande bil har kört kvartsmilen på mitten 12:eek:r vilket inte är så illa för en 1.9 tons bil men en bit ifrån en modern r-hoj.

En annan bil jag åkt lite i som kan vara lite smågifitg för hojar är en Merca SL55 AMG som även den har fått mjukvaruppgradering och avgassystem. Den klarar iofs 0-100 på 4.3s och 0-200km/h på 13.06s(dessa siffror uppmätta av tyskt motormagasin) vilket är hyffsat snabbt. Men återigen, vilka r-hojar är så slöa 0-200? Däremot tror jag nog denna bil kan vara riktigt jobbig i högre hastigheter då den till och med är elektronikst begränsad vid 330km/h vilket den också orkar upp i :Bugar
För er som gillar siffror har denna merca ca:580hk och över 800nm i vrid enl. Carlsson som trimmat bilen. Den går iaf riktigt bra och låter som en Spitfire elller mustang med sin kompressormatatade V8 :näsblod

Den funkar också väldigt bra för att locka till sig :tuttar

Men hursomhelst, vad jag ville få fram med detta långa inlägg är väl att de flesta, aven skitsnabba bilar, inte har en chans från stillastående mot en rutinerad förare på en modern literhoj men kanske har något att sätta emot i högre hastigheter då ett lågt luftmotstånd och vridmoment har större betydelse. Sen är det väl kanske inte alla som vågar stumma med en hoj när de börjar närma sig dess toppfart. Känns väl betydligt mer odramatiskt i en modern bil.
Vad tror ni?

Mvh
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Ingen r hoj vad jag vet tar så lång tid som 13 sek 0-200, de flesta verkar göra det på 10 sek eller mindre.

Med en r hoj och bra förare så bör du köra ifrån bilen upp till 200km/h i alla fall.

När farten börjar närma sig 250 så kommer bilen att gå om då den nu gör 330km/h och hojen kommer att bli frånkörd.

Detta är förstås om vi jämför en orginal hoj med en vässad bil, skulle även hojen vara vässad så kan det nog bli hårda bud.

Enligt senaste bike så ska en CBR 1000RR göra 0-200 på 7.62
 
Last edited:

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Mago skrev:
Mihih, körde faktiskt om dig.. Och jag vet ju såklart att du gasade fullt. You don´t mess wit the Astra lixåm! :D
Isf har jag ju dragit en ZX7R med 2 olika Audis ett hundratal ggr ;D

Baltazar: Som du säger så kan det nog bli svårt för hojarna att hänga med i lite högre hastigheter, men upp till 200 så betvivlar jag att hojarna får några direkta problem om det inte är en väldigt kurvig väg. Effektförhållandet är ju nära (och över) 1:1 på nya sporthojar och det torde ju motsvara väldigt många hästkrafter på bilar.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Burre:

Du kan inte be din polare att kolla om bilen finns med på de finna flygraks racen som går på flygrakan?. Det finns ju stor chansh att det är var någon av de nissarna :)
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
burner skrev:
Ingen r hoj vad jag vet tar så lång tid som 13 sek 0-200, de flesta verkar göra det på 10 sek eller mindre.

Med en r hoj och bra förare så bör du köra ifrån bilen upp till 200km/h i alla fall.

När farten börjar närma sig 250 så kommer bilen att gå om då den nu gör 330km/h och hojen kommer att bli frånkörd.

Detta är förstås om vi jämför en orginal hoj med en vässad bil, skulle även hojen vara vässad så kan det nog bli hårda bud.

Enligt senaste bike så ska en CBR 1000RR göra 0-200 på 7.62

Precis vad jag tänkte. Men som det ser ut nu när R-hojarnas puffror borjar komma upp i så sjuka effekter och vikten blir lägre och lägre känns det som det är väldigt få bilar som har en ärlig chans mot en hoj om vi inte tittar på vissa intervall i högre hastigheter. Men somsagt, en liten 600:a kanske kan få problem i högre hastigheter mot riktigt vassa bilar men annars är det väl inte så svårt att räkna ut vilken maskin som är snabbast.

Mvh
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
OK 20 meter framför på en halv sekund var väl att ta i... Men omkörd blev han, medans mätaren stod på 270 km/h...

Audi var det... känner icke killen som äger den, vet bara vem det är... De flesta som någon gång har varit lite intresserad av R-fordon i Ösd vet vem det är...

kan ha varit en urquattro... allvarligt talat så tänkte föraren inte så jävla mycket på vad det var för bil utan mest på hur stor sannolikheten är att man blir omkörd när man själv kör 270 km/h...

Och nej, det var inte längs E14 mot sundsvall...
 

Tompaelias

Fd R1 åkare som nu mera åker enduro
Gick med
22 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R1 -01 *såld* nu YZF250 -05 *såld* Ktm 250 EXC-F -08 *såld* Ski-doo Mxz 600 Ho Sdi -06
Snabb Audi..

Jag och en kompis var ute o åkte med hans Toyota supra Mk 4 i 270km/h mätar fart mellan Älvkarley o Gävle när en orange Audi S2 som har varit på besök hos Dahlbäck några gånger :) dörnade förbi..

Den ska enligt ägaren göra ca 330km/h.. :brinnerup
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Tompaelias skrev:
Jag och en kompis var ute o åkte med hans Toyota supra Mk 4 i 270km/h mätar fart mellan Älvkarley o Gävle när en orange Audi S2 som har varit på besök hos Dahlbäck några gånger :) dörnade förbi..

Den ska enligt ägaren göra ca 330km/h.. :brinnerup

Hehe, den bilen går inte så taskigt :gnissla
Den har väl presterat låga 11:eek:r eller nåt sånt på strippen om jag inte missminner mig. Kanske ännu snbbare till och med.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Baltazar skrev:
Visst är det svårt att bräcka de flesta hojar 0-100 med en bil då de flesta halvsportiga hojar klarar 0-100 <4s vilket nästan inga bilar på våra svenska vägar klarar av utom möjligtvis när de kör klistrat på strippen.
Nu har inte jag särskilt stor erfarenhet av motorstarka hojar men är det så jäkla lätt som normalbegåvade förare att sätta så grymma acc-tider som t.ex en Retta eller GSXR1000 har potential att komma ner på? Jag bara undrar, inte påstår så ingen tar åt sig :)
Trots att jag inte är duktig på starter eller har tränat speciellt mycke så kör jag 0-100 på under 3 sek med min hoj. Jag tror nästan att det krävs mer av föraren för att göra en bra start med en bil som gör 0-100 under 3 sekunder än en hoj ;)

Jag har sluppe det där än, här uppe finns det nog bara en eller två bilar som kan mäta sig med någon sporthoj överhuvudtaget
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top