Hur ofta blir man omkörd av bilar?

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
burner skrev:
Imponerande, men 10.5 gör en ny R hoj idag utan turbo eller liknade.

Det området jag tror denna hoj verkligen gör rätt för sig är te.x 0-200km/h eller 100-250km/h, då kommer nog kraften till sin fulla rätt
:yoparty


eee...skulle inte tro det. Dom tider mc företagen lämnar på sina modeller så är hojjarna sänkta, drevade för bättre acc! Kör själv en R1 me diverse pryttlar på ca 180 bhp.. kompisen kör Ninja med ca samma effekt... Ingen av oss hade haft ngt o hämta, kan jag garantera. Är vi väderllösa på 0-400 m då undra du...hehe..helt kass e man väl inte :tummenupp
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Nicko@K.A.P skrev:
eee...skulle inte tro det. Dom tider mc företagen lämnar på sina modeller så är hojjarna sänkta, drevade för bättre acc! Kör själv en R1 me diverse pryttlar på ca 180 bhp.. kompisen kör Ninja med ca samma effekt... Ingen av oss hade haft ngt o hämta, kan jag garantera. Är vi väderllösa på 0-400 m då undra du...hehe..helt kass e man väl inte :tummenupp

Okej, har aldrig sett att fabrik har lämnat 0-400 tider, där jag brukar se dessa tider är då div hoj tidningar testar hojar med egen mätutrustning och ute vid riktiga tävlingar.

Jag tror då att det är med standarddrevning och allt(i tidningarnas fall), för jag tror inte att dom byter drev och allt mellan 0-201, 0-400 och toppfarttetsterna, eller gör dom det för att få bästa tider ?
T.ex 0-400 10.7 och toppfart 289(verklig fart).

Så frågan blir, ljuger tidningarna eller är kör du och din polare som flickor ? :fyllisar


Kan passa på att nämna att en RF 900R med "endast" 138Hk gör 0-400 på 10.4 helt orginal så någon turbo hoj med 200Hk+ behövs inte för att sätta bra tider inte !
 
Last edited:

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Som sagt...har du själv kört på dessa tider? Hondan me turbo är lätt kapabel till under 10.. En sak o säga va en hoj presterar efter 1000 repor men det är nog vi som kör som flickor... :trixie
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Nicko@K.A.P skrev:
Som sagt...har du själv kört på dessa tider? Hondan me turbo är lätt kapabel till under 10.. En sak o säga va en hoj presterar efter 1000 repor men det är nog vi som kör som flickor... :trixie

Nej, jag har själv aldrig kört på "riktigt" med mätutrustning men med min hoj från förra århundradet så tar det säkert 20 sek :fyllisar
 

ZuZ00k

All your GIX are belong to ME!
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Oslo, Norge
Hoj
Suzuki DR650-R
Lurer på hvilke biler som klarer og slå denne
rockbanana.gif



Dodge_Tomahawk.JPG
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Nicko@K.A.P skrev:
Såg hojen idag.. körde runt 10,5 på 0-400 m. Helvete vilket bygge :brinnerup Med sänkt chassie är det inte omöjligt med höga 9:eek:r

Så ta du din "turbohoj värdelös på strippen teori" o kör upp den ngnstan :rofl
:hej
Var skrev jag "turbohoj värdelös på strippen"?

Vad jag skrev var att vad jag sett av turbohojar på strippen har inte imponerat. Garanterat en dj*vla skjuts över 200, men då har dom redan fått stryk, för det verkar svårkontrollerat.

10,5 imponerar inte på mig med så mycket mos, även om hojen garanterat är riktigt läcker.

Edit: Klargörande: Jag pratar alltså om turbokonverterade literhojar utan förlängd sving.
 
Last edited:

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Burre skrev:
Jaja, såhär är historien

Jag lånade under gårdagen ut min hoj till en person för att be denne testköra den en aning. Denne personen på min cbr 900 + en person till på sin gsxr 750 drog iväg en hyffsat lång tur som innefattade ganska hård körning...

Vid en av raksträckorna längs den planerade rutten så bestämde sig dessa två för att dra ur hojarna ordentligt...

Vid cirka 270 km/h (mätarfart) hör föraren på min hoj ett helvetiskt vrål och ungefär en halv sekund efter ser föraren en bilfront lite till vänster, nästa halvsekund är bilen 20 meter framför.... Där kan man snacka om förvåning...

Jaja... ganska rolig grej faktiskt.... Kanske inte är så ofta man blir omkörd när man ligger i de där hastigheterna

Hmm...Var det möjligtvis inte en Svart Audi A6 med vita baklysen?
 

Ulfbåge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S yadayada ed.
nomolas skrev:
Hmm...Var det möjligtvis inte en Svart Audi A6 med vita baklysen?


Det var alltså en svart Audi 200 som är ganska masserad. Han har kört 11.98 och 198 eller nåt sånt på strippen, riktigt fräsig bil är det. Dunkar in i regulatorn på 6an, 310 ärliga hörde jag min kompis säga. Ska väl flytta över motorn till en uris, om jag fattat det rätt.
 

MattNYR5

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Gammal
Baltazar skrev:
Kom precis hem efter en kort tur i en RS6:a med lite hojd effekt. Den gick ju jäkligt bra för att vara en bil men ingen sporthojsåkare behöver nog oroa sig speciellt mycket. Den kom ju iväg snabbt i starten med sin fyrhjulsdrift även om den är momentbegränsadpå de lägre växlarna för att inte låda ska rensas. Visserligen kördes inte bilen snabbare än 170-180 nu men dit upp var den pigg. Ska testa lite mer ikväll när det inte är nån trafik och luften är lite syrerikare.

Rs6:an är mer imponerande i farter över 200. :tummenupp En klar favoritkärra i familjebilsklassen. Ni vet... full packning, fyra pers och kolla på tv i 250km/h. Har faktiskt blivit omkörd i en M5 av nyare årsmodell, trots fullgas och närmare 280 på mätaren.... av en :Bugar 550 Maranello :yoparty
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Tobbe79a skrev:
Jag kan intyga att en AMG går så in i helvete!

Jag kom ifatt en så´n här i stan som låg och gasade och körde om bilar... Jaja, en vanlig Mercedes med Simons system tänkte jag... Huvudet gick som fan på honom inne i bilen när han fick se mig och jag förstod att han skulle bränna på så fort det blev lite mindre trafik. När vi kom utanför stan och in på en 70 sträcka så stampade han fullt.... Haha flinade jag innanför hjälmen i ca 0,5 sek. Det var det jävligaste! Vi låg i ca: 90 km/h när han drog. Jag drog fullt från treans växel och matade på uppåt... Jag höll i princip jämnt med honom, kanske närmade mig liiite liiite grann men att bränna om var inte ens att tänka på... Han kunde helt klart köra med... han höll 200+ i böjarna som är långa svepande och med utslitna Bridgestone Battlax kändes det jävligt ostabilt kan jag säga.... Så jag kan bara hålla med om att när det börjar svänga och man nästan maxar en R1:a så är man inte så kaxig längre... Han höll helt klart mycket högre kurvhastighet än mig men jag tog in det på rakorna sen med nöd och näppe... men jag fick varva ur duktigt och verkligen ligga på rätt växlar hela tiden för att ha en chans.... Så tänk efter både en och två gånger innan ni rejsar mot en bil med "AMG" i arslet.... :Bugar
Hehe, där ser man. Dom ÄR alltså giftiga även för hojåkare med R1:eek:r :gnissla
Kan tänka mig att det är lite mer dramatiskt på en hoj när man närmar sig 300 än i en fläskmerca.
Nu när du fått kämpa mot en standard SL55 AMG kan du ju tänka dig hur den bilen jag testat går. Har ca: 80hk till och 800nm(kommer ej ihåg std-siffror men runt 600nm). Visserligen gavs det aldrig utrymme för högfartstester med den bilen men 0-180 gick det bra. Känns som om dom har mest att hämta i hastighet då kraften aldrig verkar ta slut.
Helt sjuka bilar...

Mvh
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Ahh ok... då vet jag säkert...

Jaja, vad som stör mig mest är att det verkar som om den fan stod där ute och väntade på någon hoj att smiska...

Hojarna passerade nämnd bil cirka 1 km innan själva raksträckan där allt tog plats... Då stod bilen still och hojarna passerade i runt 110 km/h

Mot slutet av rakan när hojarna ligger på ungefär max, händer resten...

Ulfbåge skrev:
Det var alltså en svart Audi 200 som är ganska masserad. Han har kört 11.98 och 198 eller nåt sånt på strippen, riktigt fräsig bil är det. Dunkar in i regulatorn på 6an, 310 ärliga hörde jag min kompis säga. Ska väl flytta över motorn till en uris, om jag fattat det rätt.
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
MattNYR5 skrev:
Rs6:an är mer imponerande i farter över 200. :tummenupp En klar favoritkärra i familjebilsklassen. Ni vet... full packning, fyra pers och kolla på tv i 250km/h. Har faktiskt blivit omkörd i en M5 av nyare årsmodell, trots fullgas och närmare 280 på mätaren.... av en :Bugar 550 Maranello :yoparty

Jo, håller med om att den rör på sig i höga hastigheter. Är nyss hemkommen efter lite bus på Stockholms gator. Det var en jävla bil att gå!!! Helt vansinnigt att 1.9ton kan flytta på sig så förbannat. Den var ju dessutom väldigt tyst och hade ett väl avstämt chassie som inte är smärtsamt hårt. Ruggigt vilken komfort samtidigt som den faktiskt presterat rätt bra tider på bana. Helt klart en av mina drömbilar.
Jag och kompisen testade att stumma lite ute på E18 vid Kallhäll. Vi fegade dock ur vid 300 på mätaren men den accade fortfarande!!! :Bugar
Grym bil är allt jag kan säga :)

Denna bil jag testade var lite modifierad av Oettinger så den lämnar enl. dom 540hk/730nm.
http://oettinger.de/navi_e.php?motor_id=144

Jäkligt häftigt ljud med deras avgassytem. V8, dubbelturbo och öppet avgassytem låter inte tråkigt.

Mvh
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Burre skrev:
Ahh ok... då vet jag säkert...

Jaja, vad som stör mig mest är att det verkar som om den fan stod där ute och väntade på någon hoj att smiska...

Hojarna passerade nämnd bil cirka 1 km innan själva raksträckan där allt tog plats... Då stod bilen still och hojarna passerade i runt 110 km/h

Mot slutet av rakan när hojarna ligger på ungefär max, händer resten...

Blir inte direkt förvånad :rolleyes: , ibland funderar man ju på en hoj med turbo men va man det finns inte många vägar här uppe som man kan utnyttja all effekt.. låt mig gissa att det var flygrakan mot brunflo? , eftersom där kan man pressa på ganska bra. Men som sakt bilen kostar ett antal $$$$ mer än hojen så :) , låt de få ha kul med de dyra leksakerna :) även om det skulle kännas förjävligt att bli från körd...man skulle inte ge sig i första taget.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det var väl på frösön va? Lr missförstod jag dig helt Burre när vi snackade igår?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
När jag köper min bil ska jag gasa om alla hojar jag ser :)
 

Speeder

Burn rubber. Not your soul.
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Stockholm/Älta
Hoj
Rs 125
kle1991 skrev:
Detta tror jag vad jag vill om..."bilen passerade i 270 o en halvsekund 20 meter framför"
Det vill säga 40 meter på en sekund i 270 km, bara som jämförelse så förflyttar man sig ca 100 meter på 3 sekunder i 90 km, i 100 meter på en sekund i 300 km/timme, han skall alltså förflytta sig(eller öka farten) med 40 meter från 270 på en sekund, vilket gör en teoretisk (mätarfart på mc) närmare 320 km i timmen i en gammal 200 turbo quattro, HA HA HA!!!

Ta o vakna och :kocko Sluta drömma!!!!


Hahahahaha, du är rolig du. Belönats som årets matematiker kanske? :D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ang 0-201 m och 0-402 m tider med hojar:
De flesta moderna sporthojar gör 0-402 m på tior i standardutförande med rätt chaufför. Nån kryper ner på höga nior med rätt chaufför och slipon + mappning.

Och på 0-201 m är skillnaden ännu mindre, främst därför att man på 201 m har till uppgift att hålla framtofflan i backen åtminstone första halvan av sträckan. Många hojar wheelar mer eller mindre hela vägen.
Det är också detta som är orsaken till att turbohojar med standardchassie inte går snabbare på strippen, de har mer effekt men kan fortfarande inte nyttja mer effekt.
Men sänkt och förlängd så....

Och för övrigt gjorde en del av hojarna i stort sett samma tider på 201 m redan för över tio år sen. Typ Suz 1100R, Yam FZR1000 med mer. Redan då betsod 201 m till stor del i att hålla ner framhjulet.
Den stora förändringen (på 201 m) får man väl ändå säga är att även en del mindre hojar gör samma tider.

Var det inte nån som körde en hög nia (nån/några hundradel under 10,0) med en 600 i USA för nåt halvår sen? Dock med ommappning, slipon och uppenbarligen en riktigt god chaffis. Lite osäker på detta men nån annan kanske vet?
 

GLR

BUSIG
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Hemma
Hoj
Crecent
Burre skrev:
Ahh ok... då vet jag säkert...

Jaja, vad som stör mig mest är att det verkar som om den fan stod där ute och väntade på någon hoj att smiska...

Hojarna passerade nämnd bil cirka 1 km innan själva raksträckan där allt tog plats... Då stod bilen still och hojarna passerade i runt 110 km/h

Mot slutet av rakan när hojarna ligger på ungefär max, händer resten...

Bilen stog och vilade efter lite justeringar.
11,87 körde han på Sättna förra året.
Bilen är byggd av ägaren själv, inte av någon firma.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top