Hur ofta blir man omkörd av bilar?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Baltazar skrev:
Hehe, den bilen går inte så taskigt :gnissla
Den har väl presterat låga 11:eek:r eller nåt sånt på strippen om jag inte missminner mig. Kanske ännu snbbare till och med.
Lite roligt att i sammanhanget säger man "den bilen" varav man säger "den modellen" till motorcyklarna ;)

Honda tog förresten ut 280hk ur deras GP-räser innan de kom på att det var för mycke krut för att kunna köra med. 2:1 ratio hästkrafter/kilon är inte å leka med :D DEN hojjen mot vilken lansvägsreggad bil som helst :tummenupp
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har nog aldrig blivit omkörd tror jag. Förrutom när man kör i gbg och är rädd för att bli av med kortet.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
YamahaJojje skrev:
När vi hade BMW 850 alpina B12 körde pappa ifrån ett par motorcyklar

Han kör nog om fler än ett par motorcyklar om han har en b12'a under motorhuven... ojojoj! jag bara ryser när du sa en b12a :yoparty
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Quaya skrev:
Han kör nog om fler än ett par motorcyklar om han har en b12'a under motorhuven... ojojoj! jag bara ryser när du sa en b12a :yoparty

Jo, den rör nog på sig.
Har den inte typ 350 hk väger strax under 2 ton ?
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
sıtter pa alanya nu. men nar jag kommer hem ska jag rejsa mot 2 polare en med en m5:a och en RS2:a ska blı kul att se. far nog pısk efter kurvıg vag och toppfart mot RS2:an ıaf
 

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Super Duke
Kom precis hem efter en kort tur i en RS6:a med lite hojd effekt. Den gick ju jäkligt bra för att vara en bil men ingen sporthojsåkare behöver nog oroa sig speciellt mycket. Den kom ju iväg snabbt i starten med sin fyrhjulsdrift även om den är momentbegränsadpå de lägre växlarna för att inte låda ska rensas. Visserligen kördes inte bilen snabbare än 170-180 nu men dit upp var den pigg. Ska testa lite mer ikväll när det inte är nån trafik och luften är lite syrerikare.

Mvh

Edit: Denn Audi ska enl. Oettinger lämna 540hk och en del vrid(560nm original iaf). Bilen väger visserligen 1.9 ton men det spelar ju mindre roll uppe i hastighet.
Grymma bromsar var det på den också. Fan vad den stannade snabbt :Bugar
Glömde kolla om det var keramiska bromsar eller nåt liknande. Har för mig dom ska ha lite speciella bromsar.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
burner skrev:
... typ 350 hk väger strax under 2 ton ?
Skulle det vara nåt? I stort sett vilken pony car som helst från slutet av 60-talet har lägre vikt och beydligt mer effekt.

Jag skulle dock inte vilja åka 300+ med en gammal sliten Mustang el liknande.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Kimze skrev:
Kör en GOLF om jag inte har fel för mig :)

Sedan måste det vara en jävla bil om han drar om en MC i 270
Nja den ser ut som en golf men underskalet så är det mest Audi, och det är bara en av vääääldigt många bilar han byggdt/trimmat.. de flesta Audisar :p
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
kle1991 skrev:
Detta tror jag vad jag vill om..."bilen passerade i 270 o en halvsekund 20 meter framför"
Det vill säga 40 meter på en sekund i 270 km, bara som jämförelse så förflyttar man sig ca 100 meter på 3 sekunder i 90 km, i 100 meter på en sekund i 300 km/timme, han skall alltså förflytta sig(eller öka farten) med 40 meter från 270 på en sekund, vilket gör en teoretisk (mätarfart på mc) närmare 320 km i timmen i en gammal 200 turbo quattro, HA HA HA!!!

Ta o vakna och :kocko Sluta drömma!!!!

:kocko Hmmm... jag tror inte det var exakta mätvärden när han snackade om en halv sekund-20meter....
Men jag tror de flesta på det här forumet förstod vad "Burre" menade!!! :7peta

Och om du tar din Kawwa och kör ut från Köping centrum ska du se att du hittar nån raksträcka du kan köra 300+ på...
Om inte...kan du komma hit upp ska jag visa dig ett par!!! :arsele
 

GLR

BUSIG
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Hemma
Hoj
Crecent
Bilen i fråga är en Audi 200T med ca 600hk.
Killen i fråga har även en turbohoj.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Även bilar med "medioker" effekt är jävligt snabba!
Tillochmed min jobbarpolares Saab 9-5 går till 270 på mätaren, och den är inte så vass tycker jag. Lite småpill här och där i motorn bara.
Min fd turbomazda gick värre, men tog i varvstoppet vid 230 :huvet
På motorväg bör man ha vass hoj modell zx12 för att kaxa med bilar om man inte tål att förlora.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
kle1991 skrev:
Dessutom i dessa farter har man fullt sjå att hålla i sig, inte att obervera när en bil passerar, först vad det var för modell, samt hur det lät mm mm.

Finns nästan INGEN väg i sverige där en bil kan passera 300 km, och skall bilen klara det så är det i alla fall ingen gammal audi, då är det extrema bilar som kostar 6 siffrigt.

Vaknade du med kudden i munnen sen?
Jag kan förstå att du tror det om du inte kört värre saker än din KLE eller nån epa traktor. Men varför uttala dig om saker du inte vet nåt om?
Vid 295 mätarfart på min moppe är det inga problem att släppa handen, känns inte ett dugg dramatiskt -alltså, så inte heller på de värre sportmoppar jag kört. Fullt möjligt att observera en bil med andra ord. (kanske lite kämpigt om det inte är på motorväg dock)
Jag har en del 'bekanta' med lite roligare bilar, de verkar köra över 300 lika ofta som jag sotar ur hojen, ingen kostade 6 siffrigt. Oj förresten.. en av dessa är en Audi....
(mätarfarter)

/Grinig Peter
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Baltazar skrev:
En annan bil jag åkt lite i som kan vara lite smågifitg för hojar är en Merca SL55 AMG som även den har fått mjukvaruppgradering och avgassystem. Den klarar iofs 0-100 på 4.3s och 0-200km/h på 13.06s(dessa siffror uppmätta av tyskt motormagasin) vilket är hyffsat snabbt.

Falkenbergs motorbana i eftermiddags... :tummenupp
 

Bifogat

  • amg1a.jpg
    amg1a.jpg
    98 KB · Visningar: 99

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Ekeby/Kågeröd
Hoj
- SÅLD -
burner skrev:
Jo, den rör nog på sig.
Har den inte typ 350 hk väger strax under 2 ton ?
Den hade MER än 350 hk ;) Det var en jubileums modell när BMW, alpina och M gjorde gemmensam satsning i Le Mans. Den styrde på både fram och bakhjulen. När du la i 6:an hade du 280 på mätaren :D Kommer ihåg en gång påväg upp för hallandsåsen körde ikapp med nån ferrari B12:an bara drog hela väggen upp hade runt 300-310km/h på krönet sen påväg ner kom ferrarin :D Var en kille i karlstad som köpte den år 2000.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jo den rör på sig den där bilen den saken är klar...
 

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Ugluk skrev:
Jag har heller aldrig kört någon, men vad jag sett på strippen av turbohojar med originalchassi har inte imponerat.
Verkar svårkontrollerat helt enkelt, och lösningen är nog inte mer pulver.. :tungan


*Host*

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=27772&highlight=honda+turbo

Såg hojen idag.. körde runt 10,5 på 0-400 m. Helvete vilket bygge :brinnerup Med sänkt chassie är det inte omöjligt med höga 9:eek:r

Så ta du din "turbohoj värdelös på strippen teori" o kör upp den ngnstan :rofl


:hej
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Nicko@K.A.P skrev:
*Host*

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=27772&highlight=honda+turbo

Såg hojen idag.. körde runt 10,5 på 0-400 m. Helvete vilket bygge :brinnerup Med sänkt chassie är det inte omöjligt med höga 9:eek:r

Så ta du din "turbohoj värdelös på strippen teori" o kör upp den ngnstan :rofl


:hej

Imponerande, men 10.5 gör en ny R hoj idag utan turbo eller liknade.

Det området jag tror denna hoj verkligen gör rätt för sig är te.x 0-200km/h eller 100-250km/h, då kommer nog kraften till sin fulla rätt
:yoparty
 

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Blade 929 -00
Merca AMG

Baltazar skrev:
Visst är det svårt att bräcka de flesta hojar 0-100 med en bil då de flesta halvsportiga hojar klarar 0-100 <4s vilket nästan inga bilar på våra svenska vägar klarar av utom möjligtvis när de kör klistrat på strippen.
Nu har inte jag särskilt stor erfarenhet av motorstarka hojar men är det så jäkla lätt som normalbegåvade förare att sätta så grymma acc-tider som t.ex en Retta eller GSXR1000 har potential att komma ner på? Jag bara undrar, inte påstår så ingen tar åt sig :)

Jag ska faktiskt idag provåka en Audi som kanske kan vara lite kämpig för en hoj i vissa intervall och under vissa omständigheter. Bilen i fråga är en Audi RS6 med ny mjukvara samt bytt avgassystem från turbos och bakåt(detta är original en stor strypning). Bilen ska ge strax över 500hk och en jäkla massa vrid. Detta tillsamans med breda mackor, fyrhjulsdrift och automatlåda innebär ju inga speciella karv på förarskicklighet vid rödljusen. Bara trampa och hålla stumt :)
Original ska dom klara 0-100 på 4.9s så nu torde denna bil vara lite snabbare i gynnsamma förhållanden.

Denna borde även vara lite jobbig för mindre sprothojar i högre hastigheter. Tror ni en liten 600 skulle hänga på om rejset utspelar sig ex. från 150 och uppåt? Tror en liknande bil har kört kvartsmilen på mitten 12:eek:r vilket inte är så illa för en 1.9 tons bil men en bit ifrån en modern r-hoj.

En annan bil jag åkt lite i som kan vara lite smågifitg för hojar är en Merca SL55 AMG som även den har fått mjukvaruppgradering och avgassystem. Den klarar iofs 0-100 på 4.3s och 0-200km/h på 13.06s(dessa siffror uppmätta av tyskt motormagasin) vilket är hyffsat snabbt. Men återigen, vilka r-hojar är så slöa 0-200? Däremot tror jag nog denna bil kan vara riktigt jobbig i högre hastigheter då den till och med är elektronikst begränsad vid 330km/h vilket den också orkar upp i :Bugar
För er som gillar siffror har denna merca ca:580hk och över 800nm i vrid enl. Carlsson som trimmat bilen. Den går iaf riktigt bra och låter som en Spitfire elller mustang med sin kompressormatatade V8 :näsblod

Den funkar också väldigt bra för att locka till sig :tuttar

Men hursomhelst, vad jag ville få fram med detta långa inlägg är väl att de flesta, aven skitsnabba bilar, inte har en chans från stillastående mot en rutinerad förare på en modern literhoj men kanske har något att sätta emot i högre hastigheter då ett lågt luftmotstånd och vridmoment har större betydelse. Sen är det väl kanske inte alla som vågar stumma med en hoj när de börjar närma sig dess toppfart. Känns väl betydligt mer odramatiskt i en modern bil.
Vad tror ni?

Mvh


Jag kan intyga att en AMG går så in i helvete!

Jag kom ifatt en så´n här i stan som låg och gasade och körde om bilar... Jaja, en vanlig Mercedes med Simons system tänkte jag... Huvudet gick som fan på honom inne i bilen när han fick se mig och jag förstod att han skulle bränna på så fort det blev lite mindre trafik. När vi kom utanför stan och in på en 70 sträcka så stampade han fullt.... Haha flinade jag innanför hjälmen i ca 0,5 sek. Det var det jävligaste! Vi låg i ca: 90 km/h när han drog. Jag drog fullt från treans växel och matade på uppåt... Jag höll i princip jämnt med honom, kanske närmade mig liiite liiite grann men att bränna om var inte ens att tänka på... Han kunde helt klart köra med... han höll 200+ i böjarna som är långa svepande och med utslitna Bridgestone Battlax kändes det jävligt ostabilt kan jag säga.... Så jag kan bara hålla med om att när det börjar svänga och man nästan maxar en R1:a så är man inte så kaxig längre... Han höll helt klart mycket högre kurvhastighet än mig men jag tog in det på rakorna sen med nöd och näppe... men jag fick varva ur duktigt och verkligen ligga på rätt växlar hela tiden för att ha en chans.... Så tänk efter både en och två gånger innan ni rejsar mot en bil med "AMG" i arslet.... :Bugar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top