Visst är det svårt att bräcka de flesta hojar 0-100 med en bil då de flesta halvsportiga hojar klarar 0-100 <4s vilket nästan inga bilar på våra svenska vägar klarar av utom möjligtvis när de kör klistrat på strippen.
Nu har inte jag särskilt stor erfarenhet av motorstarka hojar men är det så jäkla lätt som normalbegåvade förare att sätta så grymma acc-tider som t.ex en Retta eller GSXR1000 har potential att komma ner på? Jag bara undrar, inte påstår så ingen tar åt sig
Jag ska faktiskt idag provåka en Audi som kanske kan vara lite kämpig för en hoj i vissa intervall och under vissa omständigheter. Bilen i fråga är en Audi RS6 med ny mjukvara samt bytt avgassystem från turbos och bakåt(detta är original en stor strypning). Bilen ska ge strax över 500hk och en jäkla massa vrid. Detta tillsamans med breda mackor, fyrhjulsdrift och automatlåda innebär ju inga speciella karv på förarskicklighet vid rödljusen. Bara trampa och hålla stumt
Original ska dom klara 0-100 på 4.9s så nu torde denna bil vara lite snabbare i gynnsamma förhållanden.
Denna borde även vara lite jobbig för mindre sprothojar i högre hastigheter. Tror ni en liten 600 skulle hänga på om rejset utspelar sig ex. från 150 och uppåt? Tror en liknande bil har kört kvartsmilen på mitten 12
r vilket inte är så illa för en 1.9 tons bil men en bit ifrån en modern r-hoj.
En annan bil jag åkt lite i som kan vara lite smågifitg för hojar är en Merca SL55 AMG som även den har fått mjukvaruppgradering och avgassystem. Den klarar iofs 0-100 på 4.3s och 0-200km/h på 13.06s(dessa siffror uppmätta av tyskt motormagasin) vilket är hyffsat snabbt. Men återigen, vilka r-hojar är så slöa 0-200? Däremot tror jag nog denna bil kan vara riktigt jobbig i högre hastigheter då den till och med är elektronikst begränsad vid 330km/h vilket den också orkar upp i
För er som gillar siffror har denna merca ca:580hk och över 800nm i vrid enl. Carlsson som trimmat bilen. Den går iaf riktigt bra och låter som en Spitfire elller mustang med sin kompressormatatade V8
Den funkar också väldigt bra för att locka till sig
Men hursomhelst, vad jag ville få fram med detta långa inlägg är väl att de flesta, aven skitsnabba bilar, inte har en chans från stillastående mot en rutinerad förare på en modern literhoj men kanske har något att sätta emot i högre hastigheter då ett lågt luftmotstånd och vridmoment har större betydelse. Sen är det väl kanske inte alla som vågar stumma med en hoj när de börjar närma sig dess toppfart. Känns väl betydligt mer odramatiskt i en modern bil.
Vad tror ni?
Mvh