Hur räknar ni ihop erfarenhet på hoj? ..samt vidare funderingar

IronMike

Guest
Det finns oändliga faktorer.. Själv tycker jag att miltal är en hyffsat bra stolpe. Men det finns ju så mkt mer. Nuvarande ålder, hur många år på hoj, hur många hojbyten, hur många mil per säsong, hur aktivt man kör, var man kör, om man kör med skjuts eller ej. Jag kan fortsätta i evigheter...

Men anser ni er själva vara rutinerade? ..pga av?

Många äldre tycker sig vara väldigt rutinerade, de kan vara 36 bast och "vuxna" men haft hojkort i 3 år, kört 200 mil per sommar = rutinerade? Eller 22 år, kört a-begränsad 800 mil per sommar upp till 20 år, sen tung hoj, och vidare 800 mil per sommar på tung hoj. Mer rutinerad än exempel 1, fast yngre?

Hur många räknar år och inte miltal? ...en del utbrister kaxigt, "jag har kört r-cykel i 10 år", men är han mer rutinerad än den yngre killen som kört i 5-6 år, men som kört dubbelt så mkt mil per sommar som den äldre killen?

Vilka faktorer förutom miltal gör en person till rutinerad? Blir man mer rutinerad om man åker mestadels ensam vs gruppkörning? ..eller kan man sammanfatta allting till att miltal avgör allt?

Jag är lite nyfiken, själv är jag nog yngre än de flesta..men har nog åkt mer mil än de flesta: 25 bast, åkt r-hoj 10 år, kanske 2000 mil eller därutöver per sommar, i snitt, mestadels ensam. Har med flit undvikit gruppkörningar med folk jag inte känner samt mestadels åkt alla dagar utom onsdagar (då det är lugnare på våra mc-vägar..)

:)

låt oss höra! berätta gärna mer om "förr i tiden". Sveavägen på 80-talet, hur körde ni för ett par tiotals år sedan? Var det mest raktfram-race, eller åkte man gruppkörningar på bogan, bulten?

Sen vill jag gärna halka in på lite förebyggande syften. Vore det inte en bra grej att införa obligatorisk broms/kurv kurs för uppkörning av a-kort? En obligatorisk utbildningsdag på bana som en del av körkortsutbildningen? Även fast farterna är högre än det lagliga på gata... Vem som helst kan köra upp i laglig fart, men det är ju efter uppkörningsdagen som den riktiga skolan tar fart. Ingen bryr sig om hastighetsbegränsningar, vore det inte på sin plats att man fått utbildning i högre farter, för större säkerhetsmarginal?

Det blir ju fel från myndigheternas sida, eftersom de antar att alla håller hastigheterna.. Men samtidigt skulle det spara liv - det är min åsikt. Precis som myndigheterna kan spara liv genom att ge sprutnarkomaner rena sprutor, dom kommer ändå knarka, men skänk dom lite rena sprutor - kanske dum jämförelse :va ...det finns en poäng menar jag. Myndigheterna kan spara liv, om man som myndighet förutsätter att lagarna inte alltid uppfylls av samhället.

Jag tycker att mc-utbildningen idag är ett skämt.

Mitt förslag är dels att införa obligatorisk bandag, som smc kan hålla i. Sen att man behöver en slags vidareutbildning för att få framföra sporthoj. Det är för lätt att köra upp på trött touringhoj, och sen 2 min senare gränsla en R1 årsm 2008 med akra helsystem, pc3 och grejjer. Det är en helt annan grej, det är inte någonstans likt vad man måste uppvisa för kunskap hos vv.

Det är för slappt idag, och för många liv spills i onödan. Inför även lag på skinnställ, ryggplatta mm.

Som sagt, det finns massor att göra. Men sålänge gubbarna på vv förutsätter att alla (oavsett hojval) håller begränsningarna, så kommer detta som sker att fortgå.

Tycker vi på sh kan starta en diskussion kring detta, och finns det ett allmänt intresse, så kan man ta det ett steg vidare. Ideellt arbeta för bättre säkerhet. Och i min utopi, man kan köra fortare än man gör idag - fast med större säkerhetsmarginal. De flesta olyckorna idag, är tyvärr förutsägbara.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
"Jag tycker att mc-utbildningen idag är ett skämt. "

Förr fick man A-kortet samtidigt med B-kort....
 

IronMike

Guest
"Jag tycker att mc-utbildningen idag är ett skämt. "

Förr fick man A-kortet samtidigt med B-kort....

Vv kanske måste catch'a upp tiden lite... De borde kika på dagens hojjar och prestanda, samt förutsätta att folket som framför dessa - även kommer bryta mot hastigheterna.

Det slår slint hos myndigheterna om de skall förutsätta att vi bryter lagar. Dock måste det ske för att rädda liv, de måste inse att vi inte kommer hålla 70 på landsväg, hur mycket de än önskar.

Jag tycker att myndigheterna har ett ansvar som ens tillåter nyare r-hojjar på gatan, med dess prestanda..kontra dagens krav på uppkörning.

Som sagt, det är 2 HELT olika saker, vilken idiot som helst klarar av att köra laglig fart i 20 min.. Sen då? Hur blir det på en cykel med mer hk än kg? -det är ju en helt ny skola.

Myndigheterna får inte förutsätta att vi håller hastigheter. Thats it.

Om alla höll konstens alla regler, hur många dödsfall skulle vi ha, 10% mot vad vi har idag? ....vore det inte bättre om myndigheterna kunde acceptera att vi inte alltid kommer hålla regler, och därmed göra det svårare, och mer krävande att få ta a-kort? Iform av obligatorisk bandag, smc's kurser för broms/kurvtagning mm.

Det finns så himla mkt att göra & utveckla dagens system, men det tycks vara och förbli stenålders kontra de motorcyklarsom säljs idag.

Det borde vara svårare att ta mc-kort för en R1 2008 vs yamaha dragstar 650. Det borde ställas helt andra krav.

HELT andra krav ffs!!!
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Jag har haft kk för hoj sen jag var 16, är 43 nu.
Körde förmodligen 2k mil per sommar i ett antal år på -80 talet.
Sen låg det nere i ett antal år och jag tog upp det igen förra sommaren.

Så jag är rutinerad i trafik efter alla dessa år i bil, men jag är numera klart orutinerad på hoj, men är samtidigt mycket medveten om det och kan läsa trafiken bra.

Gör det mig till en erfaren förare? Har inte en aning, men jag tror inte att det i första hand hänger på hur många mil/timmar/hojtyper etc man klarat av, även om det givetvis bidrar. För mig handlar det främst om mognad i trafik, det låter riktigt trist och gubbigt, det vet jag.

Men vad är erfarenhet egentligen?
För mig är det en kombination av att bemästra fordonet med ryggmärgen, att kunna läsa omgivningen så man inte blir överraskad, att inte sätta sig själv och andra i farliga situationer. Sånt kommer med tiden om man försöker ta lärdom av det man är med om i trafiken.

Om man bara njuter av adrenalinet och jagar nästa kick utan att lära sig av situationerna så blir man i mina ögon inte en erfaren förare om man så kör 10k mil per sommar. Tekniskt duktig (om man överlever) javisst, men det är bara hälften av vad som behövs anser jag.

/Danne
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Vv kanske måste catch'a upp tiden lite...

Jo men hur kul är det om myndigheter ska bestämma 100% i ens liv?

alla vet nog inte vad det är dom ger sig in på när dom köper/kör en R, i köpet kanske en bandag skulle ingå som återförsäljarna/försäkringsbolagen skulle stå
för men krav på att man deltar.

10% tror jag inte man når, om räknar alla olyckor.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Spelar ingen roll hur fan man gör med uppkörningar etc..
Svårare att ta körkort medför fler förare utan körkort och förmodligen ändå ingen förändring i dödsstatistiken bland innehavarna av körkort.

Det som behövs är dock mer info till både motorcyklister och bilförare.
Istället för snigel på ögat reklam så borde de visas mc-förare i bildörren reklam.

Det kommer aldrig spela nån roll hur avancerade uppkörningarna är sålänge inte folk fattar att man ska sakta in vid korsningar och kurvor.
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Om alla mc-åkare skulle köra som man gjorde på sin uppkörning när man kör i trafiken så skulle nog olycksstatistiken sjunka rejält, så det är nog inte körprovets brister som gör att det är så mycket olyckor som det är.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag räknar på antalet säsonger och sedan en godtycklig uppfattning om antalet "kvalitétsmil". :tummenupp

Gärna också i förhållande till min ålder. Särskilt som det finns de som är äldre och just har tagit lappen och tror att de redan är fulländade proffs på mc-körning. :gnissla

Att bara ligga och pumpa tråkiga touringmil eller jobbpendla på motorväg ger jag inte mycket för i erfarenhetshänseende. Jag har aldrig kört på bana, men skulle jag ha gjort det så skulle jag säkert värdera den åkningen lika högt som minst några hundra intetsägande touringmil.

En obligatorisk bankörning för körkortsaspiranter skulle kunna vara en bra idé. Kan man ha en obligatorisk halkbanekörning då man tar B-kortet så skulle man kunna ha en obligatorisk broms-och-kurv-bane-körning för de som tar A-kort. Problemet med det skulle kunna bli bristen på lämpliga banor.

Att man kan "köra upp på trött touringhoj, och sen 2 min senare gränsla en R1 årsm 2008 med akra helsystem, pc3 och grejjer" är inte konstigare än att man kan köra upp med en VW Golf TDi och 2min senare hoppa in i en Ferarri.

Men vi kanske skulle ta och förbjuda sporthojar? Eller införa en speciell behörighet för klass 7-hojar (AX-kort :hihi)? För risken är nog större att det blir någon sån åtgärd från VV än att man skulle ha ett förarprov eller en utbildning där man bryter mot trafikreglerna.
 

IronMike

Guest
Men vi kanske skulle ta och förbjuda sporthojar? Eller införa en speciell behörighet för klass 7-hojar (AX-kort :hihi)? För risken är nog större att det blir någon sån åtgärd från VV än att man skulle ha ett förarprov eller en utbildning där man bryter mot trafikreglerna.
Ja gärna.. Större krav på a-korts tagare om man ska få framföra nyare r-cykel. Alltför många får lära sig hårda vägen, och jag m fl ser amatörer på bulten varje vecka...som satsar gärnet på att få ner knä i backen -när det ska komma naturligt. Folk satsar fel spårval för att skrapa en knäpuck :S ...när en rutinerad förare kan köra om på yttern utan att skrapa knä. Vad håller folk på med? :S

:huvet
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ja gärna.. Större krav på a-korts tagare om man ska få framföra nyare r-cykel. Alltför många får lära sig hårda vägen, och jag m fl ser amatörer på bulten varje vecka...som satsar gärnet på att få ner knä i backen -när det ska komma naturligt. Folk satsar fel spårval för att skrapa en knäpuck :S ...när en rutinerad förare kan köra om på yttern utan att skrapa knä. Vad håller folk på med? :S

:huvet

Släpa knän i backen drar ner på farten:D
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Jag räknar på antalet säsonger och sedan en godtycklig uppfattning om antalet "kvalitétsmil". :tummenupp

Gärna också i förhållande till min ålder. Särskilt som det finns de som är äldre och just har tagit lappen och tror att de redan är fulländade proffs på mc-körning. :gnissla

Att bara ligga och pumpa tråkiga touringmil eller jobbpendla på motorväg ger jag inte mycket för i erfarenhetshänseende. Jag har aldrig kört på bana, men skulle jag ha gjort det så skulle jag säkert värdera den åkningen lika högt som minst några hundra intetsägande touringmil.

En obligatorisk bankörning för körkortsaspiranter skulle kunna vara en bra idé. Kan man ha en obligatorisk halkbanekörning då man tar B-kortet så skulle man kunna ha en obligatorisk broms-och-kurv-bane-körning för de som tar A-kort. Problemet med det skulle kunna bli bristen på lämpliga banor.

Att man kan "köra upp på trött touringhoj, och sen 2 min senare gränsla en R1 årsm 2008 med akra helsystem, pc3 och grejjer" är inte konstigare än att man kan köra upp med en VW Golf TDi och 2min senare hoppa in i en Ferarri.

Men vi kanske skulle ta och förbjuda sporthojar? Eller införa en speciell behörighet för klass 7-hojar (AX-kort :hihi)? För risken är nog större att det blir någon sån åtgärd från VV än att man skulle ha ett förarprov eller en utbildning där man bryter mot trafikreglerna.


Sant, men då måste du älska 99Riderz!
Vi tränar hårt och lär oss kurv/bromsteknik, banåkning och fullt spett på gata.

Banåkning borde vara obligatoriskt för mc-kort.
 
Last edited:

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
1: Visst borde vv kanske ha lite hårdare prov men jag är tveksam ifall det kommer hjälpa. ska man då medela i förväg vilken typ av hoj man kommer köra? så att dom kan utforma provet efter det, vad händer sen då om man bestämmer sig för att byta från tex en offroad till en r-hoj efter en sässong? ska man då göra ytterligare prov?

2: jag har precis tagit mitt a-kort (ca 3 veckor sen), jag håller mig väldigt i skinnet när jag kör inne i tätorter o drar på lite mer utanför, är 28 år o jag kan säga att jag har inte mycket erfarenhet av just hoj-körning men jag tycker ändå jag har ett moget körsätt nu till skillnad från 8 år sen vilket inte är så konstingt.
 

Kneedrag

Guest
Fortkörningsutbildning på bana tror jag ingen myndighet i världen skulle gå med på. Däremot är SMC helt rätt ute med sina broms och kurv teknink utbildningar. Den borde vara obligatorisk med på KK utbildning för tung hoj.:tummenupp
 

sportbike

Guest
Vad jag lärt mig är att man aldrig blir fullärd,bara mer van att hantera olika situationer som kan dyka upp.
 
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Jag skulle vilja säga förmåga att förstå risker, samt koppla ihop tidigare erfarenheter till rådande förhållanden.

Alla "vet" att man kör inte om i skymda kurvor, alla "vet" att det kan komma ut fordon och annat från sidovägar och att andra fordon plötligt kan svänga vänster. Alla "vet" också att andra trafikanter faktikst inte ser hojar som plötligt dyker upp i 200 blås, och att de faktikst heller inte borde förvänta sig det.
Ändå gör folk allt detta och olyckan är ett faktum.

Det kan bara förklaras med att förmågan att koppla samman orsak och verkan fattas hos dessa personer. Eller ren dumhet.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top