IronMike
Guest
Det finns oändliga faktorer.. Själv tycker jag att miltal är en hyffsat bra stolpe. Men det finns ju så mkt mer. Nuvarande ålder, hur många år på hoj, hur många hojbyten, hur många mil per säsong, hur aktivt man kör, var man kör, om man kör med skjuts eller ej. Jag kan fortsätta i evigheter...
Men anser ni er själva vara rutinerade? ..pga av?
Många äldre tycker sig vara väldigt rutinerade, de kan vara 36 bast och "vuxna" men haft hojkort i 3 år, kört 200 mil per sommar = rutinerade? Eller 22 år, kört a-begränsad 800 mil per sommar upp till 20 år, sen tung hoj, och vidare 800 mil per sommar på tung hoj. Mer rutinerad än exempel 1, fast yngre?
Hur många räknar år och inte miltal? ...en del utbrister kaxigt, "jag har kört r-cykel i 10 år", men är han mer rutinerad än den yngre killen som kört i 5-6 år, men som kört dubbelt så mkt mil per sommar som den äldre killen?
Vilka faktorer förutom miltal gör en person till rutinerad? Blir man mer rutinerad om man åker mestadels ensam vs gruppkörning? ..eller kan man sammanfatta allting till att miltal avgör allt?
Jag är lite nyfiken, själv är jag nog yngre än de flesta..men har nog åkt mer mil än de flesta: 25 bast, åkt r-hoj 10 år, kanske 2000 mil eller därutöver per sommar, i snitt, mestadels ensam. Har med flit undvikit gruppkörningar med folk jag inte känner samt mestadels åkt alla dagar utom onsdagar (då det är lugnare på våra mc-vägar..)
låt oss höra! berätta gärna mer om "förr i tiden". Sveavägen på 80-talet, hur körde ni för ett par tiotals år sedan? Var det mest raktfram-race, eller åkte man gruppkörningar på bogan, bulten?
Sen vill jag gärna halka in på lite förebyggande syften. Vore det inte en bra grej att införa obligatorisk broms/kurv kurs för uppkörning av a-kort? En obligatorisk utbildningsdag på bana som en del av körkortsutbildningen? Även fast farterna är högre än det lagliga på gata... Vem som helst kan köra upp i laglig fart, men det är ju efter uppkörningsdagen som den riktiga skolan tar fart. Ingen bryr sig om hastighetsbegränsningar, vore det inte på sin plats att man fått utbildning i högre farter, för större säkerhetsmarginal?
Det blir ju fel från myndigheternas sida, eftersom de antar att alla håller hastigheterna.. Men samtidigt skulle det spara liv - det är min åsikt. Precis som myndigheterna kan spara liv genom att ge sprutnarkomaner rena sprutor, dom kommer ändå knarka, men skänk dom lite rena sprutor - kanske dum jämförelse ...det finns en poäng menar jag. Myndigheterna kan spara liv, om man som myndighet förutsätter att lagarna inte alltid uppfylls av samhället.
Jag tycker att mc-utbildningen idag är ett skämt.
Mitt förslag är dels att införa obligatorisk bandag, som smc kan hålla i. Sen att man behöver en slags vidareutbildning för att få framföra sporthoj. Det är för lätt att köra upp på trött touringhoj, och sen 2 min senare gränsla en R1 årsm 2008 med akra helsystem, pc3 och grejjer. Det är en helt annan grej, det är inte någonstans likt vad man måste uppvisa för kunskap hos vv.
Det är för slappt idag, och för många liv spills i onödan. Inför även lag på skinnställ, ryggplatta mm.
Som sagt, det finns massor att göra. Men sålänge gubbarna på vv förutsätter att alla (oavsett hojval) håller begränsningarna, så kommer detta som sker att fortgå.
Tycker vi på sh kan starta en diskussion kring detta, och finns det ett allmänt intresse, så kan man ta det ett steg vidare. Ideellt arbeta för bättre säkerhet. Och i min utopi, man kan köra fortare än man gör idag - fast med större säkerhetsmarginal. De flesta olyckorna idag, är tyvärr förutsägbara.
Men anser ni er själva vara rutinerade? ..pga av?
Många äldre tycker sig vara väldigt rutinerade, de kan vara 36 bast och "vuxna" men haft hojkort i 3 år, kört 200 mil per sommar = rutinerade? Eller 22 år, kört a-begränsad 800 mil per sommar upp till 20 år, sen tung hoj, och vidare 800 mil per sommar på tung hoj. Mer rutinerad än exempel 1, fast yngre?
Hur många räknar år och inte miltal? ...en del utbrister kaxigt, "jag har kört r-cykel i 10 år", men är han mer rutinerad än den yngre killen som kört i 5-6 år, men som kört dubbelt så mkt mil per sommar som den äldre killen?
Vilka faktorer förutom miltal gör en person till rutinerad? Blir man mer rutinerad om man åker mestadels ensam vs gruppkörning? ..eller kan man sammanfatta allting till att miltal avgör allt?
Jag är lite nyfiken, själv är jag nog yngre än de flesta..men har nog åkt mer mil än de flesta: 25 bast, åkt r-hoj 10 år, kanske 2000 mil eller därutöver per sommar, i snitt, mestadels ensam. Har med flit undvikit gruppkörningar med folk jag inte känner samt mestadels åkt alla dagar utom onsdagar (då det är lugnare på våra mc-vägar..)
låt oss höra! berätta gärna mer om "förr i tiden". Sveavägen på 80-talet, hur körde ni för ett par tiotals år sedan? Var det mest raktfram-race, eller åkte man gruppkörningar på bogan, bulten?
Sen vill jag gärna halka in på lite förebyggande syften. Vore det inte en bra grej att införa obligatorisk broms/kurv kurs för uppkörning av a-kort? En obligatorisk utbildningsdag på bana som en del av körkortsutbildningen? Även fast farterna är högre än det lagliga på gata... Vem som helst kan köra upp i laglig fart, men det är ju efter uppkörningsdagen som den riktiga skolan tar fart. Ingen bryr sig om hastighetsbegränsningar, vore det inte på sin plats att man fått utbildning i högre farter, för större säkerhetsmarginal?
Det blir ju fel från myndigheternas sida, eftersom de antar att alla håller hastigheterna.. Men samtidigt skulle det spara liv - det är min åsikt. Precis som myndigheterna kan spara liv genom att ge sprutnarkomaner rena sprutor, dom kommer ändå knarka, men skänk dom lite rena sprutor - kanske dum jämförelse ...det finns en poäng menar jag. Myndigheterna kan spara liv, om man som myndighet förutsätter att lagarna inte alltid uppfylls av samhället.
Jag tycker att mc-utbildningen idag är ett skämt.
Mitt förslag är dels att införa obligatorisk bandag, som smc kan hålla i. Sen att man behöver en slags vidareutbildning för att få framföra sporthoj. Det är för lätt att köra upp på trött touringhoj, och sen 2 min senare gränsla en R1 årsm 2008 med akra helsystem, pc3 och grejjer. Det är en helt annan grej, det är inte någonstans likt vad man måste uppvisa för kunskap hos vv.
Det är för slappt idag, och för många liv spills i onödan. Inför även lag på skinnställ, ryggplatta mm.
Som sagt, det finns massor att göra. Men sålänge gubbarna på vv förutsätter att alla (oavsett hojval) håller begränsningarna, så kommer detta som sker att fortgå.
Tycker vi på sh kan starta en diskussion kring detta, och finns det ett allmänt intresse, så kan man ta det ett steg vidare. Ideellt arbeta för bättre säkerhet. Och i min utopi, man kan köra fortare än man gör idag - fast med större säkerhetsmarginal. De flesta olyckorna idag, är tyvärr förutsägbara.