Hur räknar ni ihop erfarenhet på hoj? ..samt vidare funderingar

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Trafiken är svår, lätt att erfarenhet övergår till slapphet om tempot inte är uppe, tex Frank kör sin väg varje dag, han är igentligen väldigt duktig men har kör lungt och efter ett tag kör han utan att titta utan endast följa sin rutin.

Medans en förare som kör aktivt behärskar sitt tempo i trafiken, har läser av terängen samt trafiken 100ggr mer än frank, han låser inte blicken utan behåller lugnet även om han kommer in fort i en kurva som nyper eller om annat hinder dyker upp, medans Frank inte sätt att det står en bil som havererat bakom krönet utan sitter och halvsover i bilen.

Om man behandlar erfarenhet fel övergår det till farlig rutin, så den säkraste föraren är den som tycker det är roligt att färdas på sitt fordon, har upplevt många aha-upplevelser för att veta att alltid lugnet finns där.
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Endast mil med vilja att ta till sig av sina egna och andra människors misstag och erfarenheter kan räknas. Massor av tusen mil under massor av år fram och tillbaka på samma autobahnraka med samma gamla R90-bumse gör ingen bra förare...

/Henning!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Om man behandlar erfarenhet fel övergår det till farlig rutin, så den säkraste föraren är den som tycker det är roligt att färdas på sitt fordon, har upplevt många aha-upplevelser för att veta att alltid lugnet finns där.

Den där typen av "rutin" tror jag är vanligast hos någon som bara haft kortet i säg 2-3 år. Dvs man skaffar sig en omedveten sömngångaraktig "säkerhet" i körstilen när nyhetens behag har lagt sig och man anser att man är fullärd. Man kan se detta på en del 25-åringar som kör med 1 hand på ratten på motorvägen och sånt. Det brukar vara i det stadiet den första "blundersmällen" kommer. Typ köra in i stillastående kö bakifrån medans man joxar med DVD-spelare osv.

Riktig rutin är den som tex äldre lastbilschaufförer kan exemplifiera: att vara vaken och alert på vinterväglag i sövande 90 km/h. I sex timmar i streck non-stop...
 

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Ronneby
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Väldigt svår fråga att svara på, men som alltid så finns det något nytt att lära sig.

Nu ska jag inte sticka ut för mycket här (17 bast och har haft A1 kort i över 1 år nu ;) ) Men jag läste detta innan att införa en bkk kurs på något sätt när man tar eller när man har tagit mc kortet hade inte varit helt fel.

Jag gick en BKK kurs direkt efter att jag fick lappen i näven, mest för att jag tyckte att det var häftigt att få köra på en riktig racebana. Men jag tror faktiskt att jag lärde mig mer under den dagen än om jag bara hade kört landsväg själv.

Snart har jag kört 1000 mil och jag vill helst köra minst 1000 till. Jag är inget proffs, visst så buskör man ibland men man väljer ju sina ställen. Helst vill jag vara så säker som möjligt i trafiken och inte ta några risker.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Den där typen av "rutin" tror jag är vanligast hos någon som bara haft kortet i säg 2-3 år. Dvs man skaffar sig en omedveten sömngångaraktig "säkerhet" i körstilen när nyhetens behag har lagt sig och man anser att man är fullärd. Man kan se detta på en del 25-åringar som kör med 1 hand på ratten på motorvägen och sånt. Det brukar vara i det stadiet den första "blundersmällen" kommer. Typ köra in i stillastående kö bakifrån medans man joxar med DVD-spelare osv.

Riktig rutin är den som tex äldre lastbilschaufförer kan exemplifiera: att vara vaken och alert på vinterväglag i sövande 90 km/h. I sex timmar i streck non-stop...
Kan jag absolut inte hålla med om, en gammal trafikant får in en rutin och är det något som inte är som det brukar går det åt skogen.
Vilka är det som drar ut i korsningarna när det kommer en mc, oj jag trodde det var en moped, va fan. Bryr man sig om trafiken läser man av den underlättar läser av farten i trafiken.
Visst brassar en mc 200++ på 50 väg kan man aldrig lasta bilisten, men att bara köra rakt ut.
Finns en anledning att de sämsta/farligaste förarna är taxigubbar som bara kör och skiter i om de får en buckla.
Vilka är det som drar på sig parkeringsskador samma idioter som gör som de alltid gjort.

Dock finns det alltid undantag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan jag absolut inte hålla med om, en gammal trafikant får in en rutin och är det något som inte är som det brukar går det åt skogen.
Vilka är det som drar ut i korsningarna när det kommer en mc, oj jag trodde det var en moped, va fan. Bryr man sig om trafiken läser man av den underlättar läser av farten i trafiken.
Visst brassar en mc 200++ på 50 väg kan man aldrig lasta bilisten, men att bara köra rakt ut.
Finns en anledning att de sämsta/farligaste förarna är taxigubbar som bara kör och skiter i om de får en buckla.
Vilka är det som drar på sig parkeringsskador samma idioter som gör som de alltid gjort.

Dock finns det alltid undantag.


Då tror du annorlunda än dels jag och dels olycksstatistiken per personkilometer.

Men visst finns det undantag.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Då tror du annorlunda än dels jag och dels olycksstatistiken per personkilometer.

Men visst finns det undantag.
Nu syftar du på dem som drar rödljus i 150knyck med farsans 9-5 aero rakt genom staden och hoppas på att det är mindre kollisionsrisk om befinner sig i korsningen under mindre tid.
Då pratar vi inte rutin.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu syftar du på dem som drar rödljus i 150knyck med farsans 9-5 aero rakt genom staden och hoppas på att det är mindre kollisionsrisk om befinner sig i korsningen under mindre tid.
Då pratar vi inte rutin.

Det jag menade var att det visst kan vara positivt att gasa på lite om man känner att man håller på att tappa koncentrationen.

Men det jag ville opponera mig mot var den urartade tolkningen:
Åsikten att det krävs aktiv och hård körstil för att hålla sig allert.

De förare som är riktigt rutinerade kan nämligen hålla check på både sitt eget fordon samt väglag och omgivning utan att ha en massa bivillkor om att det måste köras så och så fort eller läggas ned så och så mycket.

De riktiga förarproffsen, tankbilschaufförer, trafikflygplanspiloter, helikopterpiloter etc etc, har ju inte en massa divalater för "hur det ska vara" för att de ska kunna vara skärpta. De kan vara skärpta ändå. Argumentet att "jag somnar om jag kör i bara 70 på den här 70-vägen" brukar mest komma från de som inte är så rutinerade.

Det var så jag menade.

Men visst finns det undantag. Att vara rutinerad är ju dessutom delvis en färskvara. Kör man tex sällan bil (som jag nuförtiden) så tappar man ju en del av sin rutin.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Men det jag ville opponera mig mot var den urartade tolkningen:
Åsikten att det krävs aktiv och hård körstil för att hålla sig allert.

Aktiv som jag skrev behöver inte betyda hård köring. Inte många taxiförare som underlättar trafiken för att det ska flyta osv, dock skiljer sig trafiken i sthlm gentemot Örebro här är 90%egoister som knappt tittar längre än motorhuven,.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Projektet MC-OLA som körs lokalt i princip hela landet är en djupstudie i MC olyckorna. Efter att jag själv suttit med haverigrupperna och gått igenom dödsolyckorna så blir jag både trött och mörkrädd.

Inom SMC så jobbar vi bland annat med att definiera "motorcyklister" En motorcyklist har körkort, hjälm, är nykter/drogfri och kör på ett ej stulet fordon, dvs lagliga förutsättningar.

Utav fjolårets 60 dödsolyckor var det ca 13% som gjordes av "riktiga motorcyklister", resten var folk som var fulla/dropåverkade, körde stulna hojar och inte hade körkort. Hur f-n skall vi kunna påverka olyckstalen med sådana förutsättningar? Jag blir trött bara av att tänka på det...

Enda sättet att lösa dom här problemen är att börja i skolan. Trafikutbildning, attitydpåverkan, Rör inte min kompis och krama varandra i trafiken projekt. Återinför kvarterspoliserna. Lägg resurna på drog- och alkoholbekämpning...osv!

Att det dör folk i trafiken är INTE ett trafikproblem, det är ett socialt och samhällsrelaterat problem... Och politikerna måste börja fatta detta och lägga pengarna på rätt saker. Att sätta upp kameror och jaga fortkörare är säkert effektivt men det påverkar tyvärr statistiken väldigt lite jämfört med dom svåra sociala frågorna. Dom kostar massor av pengar och ger ingenting kortsiktigt, men det är den enda lösningen om vi verkligen VILL påverka nånting...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aktiv som jag skrev behöver inte betyda hård köring. Inte många taxiförare som underlättar trafiken för att det ska flyta osv, dock skiljer sig trafiken i sthlm gentemot Örebro här är 90%egoister som knappt tittar längre än motorhuven,.

Jag är också irriterad på de taxichaufförer som tillsynes helt oberörda kan blockera ett körfält på Kungsgatan mitt i city i rusningstid medans de fipplar med taxametern och såna saker. Det är ju inte så proffsigt. Det finns många såna i Sthlm också
 

IronMike

Guest
Den perioden har nog alla haft som kört mc, att vilja skrapa knän...jag vill!
Då är det väl säkrare att köra "fel" spårval för att utnyttja kurvans båge och därmed kunna nå knäskrap i lägre hastighet som enligt mig är säkrare! Än att använda sig av rätt spårval och "räta" ut kurvan för att kunna ta den snabbare, vilket blir farligare...

Har jag fel?
Nja jag vettetusan ..hamnar bakom folk i trafiken, som tar fel & farliga spårval, för att vingla ner ett knä i backen, sen kommer de fel ut ur kurvan, lite fladdrandes i mötande = ingen hit. För mig råkade knät komma i backen naturligt allt eftersom hastigheten steg., Men man försöker ju inte få i knät i backen med flit :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Projektet MC-OLA som körs lokalt i princip hela landet är en djupstudie i MC olyckorna. Efter att jag själv suttit med haverigrupperna och gått igenom dödsolyckorna så blir jag både trött och mörkrädd.

Inom SMC så jobbar vi bland annat med att definiera "motorcyklister" En motorcyklist har körkort, hjälm, är nykter/drogfri och kör på ett ej stulet fordon, dvs lagliga förutsättningar.

Utav fjolårets 60 dödsolyckor var det ca 13% som gjordes av "riktiga motorcyklister", resten var folk som var fulla/dropåverkade, körde stulna hojar och inte hade körkort. Hur f-n skall vi kunna påverka olyckstalen med sådana förutsättningar? Jag blir trött bara av att tänka på det...

Enda sättet att lösa dom här problemen är att börja i skolan. Trafikutbildning, attitydpåverkan, Rör inte min kompis och krama varandra i trafiken projekt. Återinför kvarterspoliserna. Lägg resurna på drog- och alkoholbekämpning...osv!

Att det dör folk i trafiken är INTE ett trafikproblem, det är ett socialt och samhällsrelaterat problem... Och politikerna måste börja fatta detta och lägga pengarna på rätt saker. Att sätta upp kameror och jaga fortkörare är säkert effektivt men det påverkar tyvärr statistiken väldigt lite jämfört med dom svåra sociala frågorna. Dom kostar massor av pengar och ger ingenting kortsiktigt, men det är den enda lösningen om vi verkligen VILL påverka nånting...


Jag brukar säga så här: Släpp in en dagisklass bokstavsbarn på hojmässan och vänta fem minuter, titta sedan vilka hojar de klättrat upp på. Jag tror att hojar generellt, och sporthojar i synnerhet, har en märkligt stark attraktion på högriskklientelet. De som förr eller senare brukar bli föremål för de rättsvårdande myndigheternas intresse.
 

manneman

Guest
Trafiken är svår, lätt att erfarenhet övergår till slapphet om tempot inte är uppe, tex Frank kör sin väg varje dag, han är igentligen väldigt duktig men har kör lungt och efter ett tag kör han utan att titta utan endast följa sin rutin.

Medans en förare som kör aktivt behärskar sitt tempo i trafiken, har läser av terängen samt trafiken 100ggr mer än frank, han låser inte blicken utan behåller lugnet även om han kommer in fort i en kurva som nyper eller om annat hinder dyker upp, medans Frank inte sätt att det står en bil som havererat bakom krönet utan sitter och halvsover i bilen.

Om man behandlar erfarenhet fel övergår det till farlig rutin, så den säkraste föraren är den som tycker det är roligt att färdas på sitt fordon, har upplevt många aha-upplevelser för att veta att alltid lugnet finns där.

Jag är helt inne på din linje!
Jag lägger själv ca 8000 mil på bil/MC om året och man märker tämligen omgående vem det är man ligger bakom, 20-åringen, surgubben, gladgubben, direktörn, yuppien m fl
frank är garanterat den farligaste typen eftersom han sitter och halvsover sig igenom sin uttjatade resväg, bättre då han som ligger lite fortare säg 10-15 km och därmed är tvungen att hålla koll.
Jag menar givetvis inte att mana till att ligga över...eller jo det gör jag så till vida att man håller samma rytm som alla andra och ligger den över så må det så vara.
Det är när man halvsover 5-10 km under gällande hastighet som man börjar bli riktigt farlig.
Definitionen av att köra aktivt finns det säkert lika många exempel på som det finns bilförare...
Men erfarenhet läggs nog ihop av många mil, -att man varit med om saker i trafiken samt att man lärt sig hantera sitt fordon, vissa kan ju inte ens backa...
Min gamle körskolelärare sa att man har inte lärt sig köra förrän man har krockat första gången.
 

IronMike

Guest
Trafiken är svår, lätt att erfarenhet övergår till slapphet om tempot inte är uppe, tex Frank kör sin väg varje dag, han är igentligen väldigt duktig men har kör lungt och efter ett tag kör han utan att titta utan endast följa sin rutin.

Du har jävligt rätt! ..känner igen mig själv där. Påväg till bulten i hyffsat normalt tempo, det är påväg till eller från bulten som man tappar fokus då man "seg-åker" bland övrig trafik. Medan - kommer man till sin favoritväg, som man kan, och kör fortare på, utan korsningar mm, så är det en annan grej.

Om vi ska räkna lite med statistiken - låt oss säga att vi tar bort alla allvarliga olyckor med bilar, korsningar och vänstersvöngar/ eller högersvängar av kommande möte från den lilla vägen vi inte ser. Om vi tar bort alla allvarliga olyckor utan komplett utrustning samt de som inte har körkort, och dom som kört onyktra...

Kvar har vi nu ett seriösare gäng ..kanske påväg till sin favoritväg, jag tror att större delen av dom som råkar illa ut, inte gör det på sin favoritväg som de verkligen kan - OM man inte rekat vägen efter grus mm innan man drar på?

Det kanske är en utopi, men jag tror man kan sätta upp vissa "egna regler" för sig själv, som ökar chansen för säker hemkomst markant.

Har ni några regler eller specielle tankar ni följer?

Jag tycker det är ganska självklart att ta det lugnt på vägar man inte känner, släppa av inför korsningar och inte köra om där fordon framför kan svänga vänster ..att man alltid tar för givet att man inte syns, och att man tar för givet att det står en traktor bakom krönet. Att reka en väg innan man drar på, kolla efter grus och oljespill, innan man drar knät i backen. Det är väl inte så himla krångliga åtgärder för att öka sina chanser att komma hem oskadd?

Finns en anledning att de sämsta/farligaste förarna är taxigubbar som bara kör och skiter i om de får en buckla.

Sorry, det är en myt... Jag har kört taxi, jag är ingen gubbe, jag är 25 bast.

I Stockholm finns det 10000 taxibilar som körs varje dag, typ dygnet runt. De uppmärksammas mer än en vanlig bil.. Ibland är en taxibil inblandad i olycka, och alla taxichaufförer dras över en kant.

Folk tycker "jävla svartskaller, hör inte hemma i trafiken" ...men seriöst. Enl statistiken, så står taxichaufförer inte för fler olyckor än den genomsnittliga billisten, snarare tvärtom.

Dock uppmärksammas de, för att de syns. Lätt att komma ihåg att det just var en taxi som var inblandad...

(nu försvarar jag inte de oseriösa bolagen, botkyrka taxi, taxi 020, svarttaxi osv..) Utan de bolag där majoriteten utgörs av äldre svenska gubbar.
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Du har jävligt rätt! ..känner igen mig själv där. Påväg till bulten i hyffsat normalt tempo, det är påväg till eller från bulten som man tappar fokus då man "seg-åker" bland övrig trafik. Medan - kommer man till sin favoritväg, som man kan, och kör fortare på, utan korsningar mm, så är det en annan grej.

Om vi ska räkna lite med statistiken - låt oss säga att vi tar bort alla allvarliga olyckor med bilar, korsningar och vänstersvöngar/ eller högersvängar av kommande möte från den lilla vägen vi inte ser. Om vi tar bort alla allvarliga olyckor utan komplett utrustning samt de som inte har körkort, och dom som kört onyktra...

Kvar har vi nu ett seriösare gäng ..kanske påväg till sin favoritväg, jag tror att större delen av dom som råkar illa ut, inte gör det på sin favoritväg som de verkligen kan - OM man inte rekat vägen efter grus mm innan man drar på?

Det kanske är en utopi, men jag tror man kan sätta upp vissa "egna regler" för sig själv, som ökar chansen för säker hemkomst markant.

Har ni några regler eller specielle tankar ni följer?

Jag tycker det är ganska självklart att ta det lugnt på vägar man inte känner, släppa av inför korsningar och inte köra om där fordon framför kan svänga vänster ..att man alltid tar för givet att man inte syns, och att man tar för givet att det står en traktor bakom krönet. Att reka en väg innan man drar på, kolla efter grus och oljespill, innan man drar knät i backen. Det är väl inte så himla krångliga åtgärder för att öka sina chanser att komma hem oskadd?



Sorry, det är en myt... Jag har kört taxi, jag är ingen gubbe, jag är 25 bast.

I Stockholm finns det 10000 taxibilar som körs varje dag, typ dygnet runt. De uppmärksammas mer än en vanlig bil.. Ibland är en taxibil inblandad i olycka, och alla taxichaufförer dras över en kant.

Folk tycker "jävla svartskaller, hör inte hemma i trafiken" ...men seriöst. Enl statistiken, så står taxichaufförer inte för fler olyckor än den genomsnittliga billisten, snarare tvärtom.

Dock uppmärksammas de, för att de syns. Lätt att komma ihåg att det just var en taxi som var inblandad...

(nu försvarar jag inte de oseriösa bolagen, botkyrka taxi, taxi 020, svarttaxi osv..) Utan de bolag där majoriteten utgörs av äldre svenska gubbar.

Tror dock att av vänstersvängande bilar över heldraget utan blinkers i innerstan så står nog taxi på i topp oavsett bolag.. Vete fan hur många däckskrik jag åstakommit under mina år i trafiken pga vänstersvängande taxi som fick en körning o vips måste ändra rikning i stan även om det inte går:rolleyes:
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Sorry, det är en myt... Jag har kört taxi, jag är ingen gubbe, jag är 25 bast.

I Stockholm finns det 10000 taxibilar som körs varje dag, typ dygnet runt. De uppmärksammas mer än en vanlig bil.. Ibland är en taxibil inblandad i olycka, och alla taxichaufförer dras över en kant.

Folk tycker "jävla svartskaller, hör inte hemma i trafiken" ...men seriöst. Enl statistiken, så står taxichaufförer inte för fler olyckor än den genomsnittliga billisten, snarare tvärtom.

Dock uppmärksammas de, för att de syns. Lätt att komma ihåg att det just var en taxi som var inblandad...

(nu försvarar jag inte de oseriösa bolagen, botkyrka taxi, taxi 020, svarttaxi osv..) Utan de bolag där majoriteten utgörs av äldre svenska gubbar.

Skrev att det är skillnad på Örebro kontra sthlm, har kört för lite i sthlm för att komma med något där. Dock så är det taxibilar man fått väja bromsa för att inte råka kollidera.
På landsväg är det Frank som jag fått gått ner med halva bilen i diket för att inte fronta flest gånger, dock pratar jag inte om Agda 87 för hon kan ingen säga att hon kör bra.
 

IronMike

Guest
Tror dock att av vänstersvängande bilar över heldraget utan blinkers i innerstan så står nog taxi på i topp oavsett bolag..

Men varför ska man köra om över heldraget i stan? :p ...jag mena på landsväg, i högre farter, där de allvarliga olyckorna sker.

Jag finner ingen anl att köra om mot trafiken där det är heldraget :rolleyes: då kör jag istället om mellan bilarna i vänster & höger körfält.

dock pratar jag inte om Agda 87 för hon kan ingen säga att hon kör bra.

Dock kan man inte klandra henne, eller ta för givet att hon ska se och bedömma hastigheten hos en r-pilot på 200 km/h++..

Tycker i regel att det är mkt amatörer som skyller olyckor på de äldre. Hur många dödsolyckor, orsakade av äldre - sker då en sporthoj framförts i laglig hastighet?

Visst, det är fel att dom bara glider ut i en korsning.. Men jag har själv som billist råkat ut för korsande hojjar i 250+ utan att sett dom komma.

Kanske vi istället skulle snacka ihop alla mc-åkare om att aldrig hålla otillåten hastihet över korsningar och t-korsningar?

Herregud, jag har släpt av inför t-kors, då jag blivit omkörd av r-piloter som förutsätter att dom syns, och att inga bilar åker ut framför.. Sen kommer man fram till en mack, eller Cafe, så utbrister dom stolt "haha svårt å hänga med där va?"...

Ehhh:va - idioter... = folk som inte borde köra hoj överhuvudtaget. Och jag tror att många av dessa skulle faila sjöfartsverkets tster för simultanförmåga, eller psyktester för att få bli pilot..

För fan, låt myndigheterna sålla bort alla stolpskott :huvet

Jag skämms ofta över att motorcyklist, när man hör eller läser om dödsolyckor kontra bilar, för det är så många gånger så onödigt. Hur kan man ta för givet att bilar inte ör ut framför? Hur kan man ta för givet att det är fritt fram bakom krönet?! :S

Utav fjolårets 60 dödsolyckor var det ca 13% som gjordes av "riktiga motorcyklister", resten var folk som var fulla/dropåverkade, körde stulna hojar och inte hade körkort.

Det är fan mig sjukt... Men ungefär som jag gissade i inlägg # 1.. Vi kan lätt få ned olyckorna till 10% av vad dom är idag, om folk skärpte sig.. Om somliga ändra inställning.

Jag önskar det bara vore så enkelt att alla skrev under och kom överens om några simpla regler för att motverka alla onödiga olyckor.

Olycka är enl svenska ordboken - olycka, olyckshändelse, ingens fel. Men tyvärr är 90% av det som sker, i onödan... Och något som kan motverkas, och besegras! Det måste inte vara såhär...!!

:huvet :huvet
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Dock kan man inte klandra henne, eller ta för givet att hon ska se och bedömma hastigheten hos en r-pilot på 200 km/h++..

Missminner jag inte, skrev jag något liknande. Du kan inte påstå att en som vinglar ligger över mittlinjen i 60knyck på 70väg är vidare bra förare som har ratten uppe vid ögonen för att de ska se hur många grader dom lyckats vrida ratten.
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Jag har haft kortet sedan 2003. 4 hojar har det blivit och den senaste var en gsx-r 750-05. Har provat bana några ggr och gillar det skarpt.

Rutinerad? Skulle inte tro det. Mer tur än skicklighet när det ser bra ut...:hihi

Hur gick det med obilgatorisk utbildning för eu-moppe..? Som de far fram i trafiken och tror de är odödliga..:mad: ..skulle behövas lite kunskap om trafikvett där tycker jag.

Gillar idén som en del handlare har med att ge den som köper en ny sporthoj en gratis förarkurs. Kanske något för alla handlare att anamma? Även på begagnade hojar.

Nu har banåkning fått mig att köra fortare på allmän väg.....jag kanske tillhör skaran som behöver en rejäl avåkning för att fatta allvaret.....
Så därför sålde jag hojen.

En banhoj kanske är min melodi...vi får se. :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top