Hur räknar ni ihop erfarenhet på hoj? ..samt vidare funderingar

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Håll avstånd.
Ta det lugnt.
Det är det bästa knepet.
Allt blir enklare och efter dryga 20 år i trafiken släpper anmärkarmentaliteten.
För då börjar man lära sig att man inte själv är ofelbar och att det vimlar av olika människor överallt i trafiken.
Tidigare trodde man ju att alla var lika bra som jag.
Nåja, naturligtvis inte lika bra och skärpta som jag, men inte heller så jävla dåliga som det hela tiden visade sig att alla andra mottrafikanterna var.
Tidigare förväntade man sig att alla trafikanter kan alla regler och minsann har focus i blicken.

Alltså håll avstånd och ta det lugnt.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Läskiga i trafiken är de som man märker kör väldigt sällan. De uppfattar sin bil som 4 meter bredare än den egentligen är, vilket tvingar ner mig i dikeskanten. Påfallande ofta är det kvinnor i 50-60-årsåldern i vad jag antar är makens XC90 posör edition.

Nummer två är de som hela tiden sänker farten för att de inte kör bil utan pysslar med annat. Oftast talar i mobilen. Händer mycket ofta att jag kör om någon som håller 80 på 90-väg, för att 2 minuter senare bli omblåst av samma bil då h*n lagt på luren. Dessa människor brukar också sänka farten ordentligt så fort det kommer en tunnel samt aldrig använda motorbroms.

Jag är ganska färsk på hoj, även om jag haft kortet i 9 år har jag bara 2,5 säsong på två hjul. Majoriteten av er skulle nog uppfatta mig som långsam, men det får ta den tid det tar att bygga upp körskickligheten. Trafikvana har jag dock över 15 år av, och kanske är det därför jag tar det lugnt på hojen. Jag vet vilka sjukt dåliga idéer många får när de fått vänta på en lucka i en korsning över 30 sekunder...

Inför en bandag som del av KK-utbildningen för MC, på samma sätt som halkbana för bil.

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Hej!
Mycket i hojkörning är en ren mognads sak.
Det är bara tänka att det där gör ont om man krockar el blir påkörd
Min avskanad att åka fort på väg hände förra året då jag tog Licens för RR å börja åka bana på riktigt.
Innan Har jag åkt Motocross i ca 25 år tävlat i 15år
tävlat i Minimoto 2år och nu ERF
Sen har jag haft KK sen jag var 16 och landsvägs hoj sen jag var 18 och jag är 38 i dag
Åkt gamla södertälje vägen med rullgrus och feta granar till hör inte min favorit.
Det är inte farten som dödar...det är bara det plötsliga stoppet

//Björn

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
För vissa är erfarna förare de som kan köra på bakhjulet, för andra är man erfaren om man inte har kysst asfalten.....Vad i helv...e är Erfarenhet egentligen!?!?!?
Tar man en kombination av det jag har nämnt så är inte en jävel erfaren...

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Den där typen av "rutin" tror jag är vanligast hos någon som bara haft kortet i säg 2-3 år. Dvs man skaffar sig en omedveten sömngångaraktig "säkerhet" i körstilen när nyhetens behag har lagt sig och man anser att man är fullärd. Man kan se detta på en del 25-åringar som kör med 1 hand på ratten på motorvägen och sånt. Det brukar vara i det stadiet den första "blundersmällen" kommer. Typ köra in i stillastående kö bakifrån medans man joxar med DVD-spelare osv.

Riktig rutin är den som tex äldre lastbilschaufförer kan exemplifiera: att vara vaken och alert på vinterväglag i sövande 90 km/h. I sex timmar i streck non-stop...
Jag håller med. Riktig trafikrutin och erfarenhet är omöjlig vid typ 25.
Vid den åldern har man inte ännu fattat att det oftast är man själv som är farlig och skapar/kommer för nära situationerna.

Last edited:

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Hoj
R1
Spelar nog ingen roll vilken ålder man är när bilisterna sitter och fummlar med stereon istället för o titta rakt fram :mad: höll precis på att bli mos i en rondell av en stereo fipplande idiot i sin v40 :huvet och jag har haft kortet i 8 år o inte gjort någon olycklig för det trots att jag "bara" är 26år

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spelar nog ingen roll vilken ålder man är när bilisterna sitter och fummlar med stereon istället för o titta rakt fram :mad: höll precis på att bli mos i en rondell av en stereo fipplande idiot i sin v40 :huvet och jag har haft kortet i 8 år o inte gjort någon olycklig för det trots att jag "bara" är 26år

Det betvivlar jag inte alls, det finns ju drivor av omogna 40-åringar utöver mig.
Omvänt så finns det ju många 20-åringar med en självkritik och mognad som iaf inta jag tyckte att jag hade i den åldern.

Tyvärr fodras det nog en stor portion omognad för att börja åka hoj. En klok person inser ju redan i unga år att det är livsfarligt och obekvämt :D

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
totala milen och personlig mognad sätter värdet på erfarenheten, man kan vara ung men köra moget. man kan vara gammal å köra omoget..

att ha KK är ingen merit. bara en i mängden som blivit godkänd. de känner man själv efter några SMC dagar å en 2bandagar på Gelleråsen..

som Maru skriver: de går fortare på mätarn efter att ha vart på SMC å bandagar men de körs ändå enligt mitt tycke bättre nu än innan dessa utbildnings dagar.

:D helt rätt, man kanske föddes lite vriden :yoparty

lite vriden? tycker alla vi är riktiga wackjobs i skallen

:)

Last edited:

Rooferman

Träsmakare
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Bara bil just nu
Mer vett till vettvilliga!

Hej!
Jag har nyss suttit o läst denna tråd, medan kaffet bryggt klart ute i köket.
Jag tycker många av er här har sunda åsikter och instämmer i mycket av det som skrivits tidigare. SMC kurser och bandagar är något som jag verkligen pushar för, hur kan vi hojåkare hjälpas åt för att ordna fler? genom upprop namninsamling och vädjan med plakat? skyltar utanför MC handlarna?

Min egen erfarenhet av att framföra Motorfordon ser jag som ganska stor.
då räknar jag in Motocross, Moped, Snöskoter, Bil, och Motorcykel.
Jag trampcyklar till jobbet och kör bil i jobbet flera mil varje dag.
Senast idag bevittnade jag en olycka i en cirkulationsplats, antagligen för att den bilen som skulle lämna rondellen inte använde blinkers.
tidigare i tråden nämndes något om att polisen skulle ta folk som inte använde blinkers vid filbyte och dylikt. Det kanske vore en bra grej för polisen att pröva? det kanske kunde bättra folks trafikbeteende?

Hur är min erfarenhet på hoj? som jag ser det så är jag bättre på snöskoter!
Jag ska iaf köpa varselväst nu inför min egen hojsemester. så kanske jag syns lite bättre, trots att det känns skitdumt på nåt vis:va

har någon statistik på singelolyckorna? hur många kvaddar solo? det var iaf så jag hjälpte Locke här på forumet till en billig hoj...:crash

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej!
Jag har nyss suttit o läst denna tråd, medan kaffet bryggt klart ute i köket.
Jag tycker många av er här har sunda åsikter och instämmer i mycket av det som skrivits tidigare. SMC kurser och bandagar är något som jag verkligen pushar för, hur kan vi hojåkare hjälpas åt för att ordna fler? genom upprop namninsamling och vädjan med plakat? skyltar utanför MC handlarna?

Min egen erfarenhet av att framföra Motorfordon ser jag som ganska stor.
då räknar jag in Motocross, Moped, Snöskoter, Bil, och Motorcykel.
Jag trampcyklar till jobbet och kör bil i jobbet flera mil varje dag.
Senast idag bevittnade jag en olycka i en cirkulationsplats, antagligen för att den bilen som skulle lämna rondellen inte använde blinkers.
tidigare i tråden nämndes något om att polisen skulle ta folk som inte använde blinkers vid filbyte och dylikt. Det kanske vore en bra grej för polisen att pröva? det kanske kunde bättra folks trafikbeteende?

Hur är min erfarenhet på hoj? som jag ser det så är jag bättre på snöskoter!
Jag ska iaf köpa varselväst nu inför min egen hojsemester. så kanske jag syns lite bättre, trots att det känns skitdumt på nåt vis:va

har någon statistik på singelolyckorna? hur många kvaddar solo? det var iaf så jag hjälpte Locke här på forumet till en billig hoj...:crash

Jag vill minnas att ca 60% av hojolyckorna (eller om det var dödsolyckorna) klarar hojåkarna av helt utan hjälp. Vi är dåliga på att hålla oss på vägen helt enkelt.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jag brukar säga så här: Släpp in en dagisklass bokstavsbarn på hojmässan och vänta fem minuter, titta sedan vilka hojar de klättrat upp på. Jag tror att hojar generellt, och sporthojar i synnerhet, har en märkligt stark attraktion på högriskklientelet. De som förr eller senare brukar bli föremål för de rättsvårdande myndigheternas intresse.

Man kollade vad den toppade det var det enda som var intressant.
/Fredde

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Men varför ska man köra om över heldraget i stan? :p ...jag mena på landsväg, i högre farter, där de allvarliga olyckorna sker.

Jag finner ingen anl att köra om mot trafiken där det är heldraget :rolleyes: då kör jag istället om mellan bilarna i vänster & höger körfält.

Dock kan man inte klandra henne, eller ta för givet att hon ska se och bedömma hastigheten hos en r-pilot på 200 km/h++..

Tycker i regel att det är mkt amatörer som skyller olyckor på de äldre. Hur många dödsolyckor, orsakade av äldre - sker då en sporthoj framförts i laglig hastighet?

Visst, det är fel att dom bara glider ut i en korsning.. Men jag har själv som billist råkat ut för korsande hojjar i 250+ utan att sett dom komma.

Kanske vi istället skulle snacka ihop alla mc-åkare om att aldrig hålla otillåten hastihet över korsningar och t-korsningar?

Herregud, jag har släpt av inför t-kors, då jag blivit omkörd av r-piloter som förutsätter att dom syns, och att inga bilar åker ut framför.. Sen kommer man fram till en mack, eller Cafe, så utbrister dom stolt "haha svårt å hänga med där va?"...

Ehhh:va - idioter... = folk som inte borde köra hoj överhuvudtaget. Och jag tror att många av dessa skulle faila sjöfartsverkets tster för simultanförmåga, eller psyktester för att få bli pilot..

För fan, låt myndigheterna sålla bort alla stolpskott :huvet

Jag skämms ofta över att motorcyklist, när man hör eller läser om dödsolyckor kontra bilar, för det är så många gånger så onödigt. Hur kan man ta för givet att bilar inte ör ut framför? Hur kan man ta för givet att det är fritt fram bakom krönet?! :S

Det är fan mig sjukt... Men ungefär som jag gissade i inlägg # 1.. Vi kan lätt få ned olyckorna till 10% av vad dom är idag, om folk skärpte sig.. Om somliga ändra inställning.

Jag önskar det bara vore så enkelt att alla skrev under och kom överens om några simpla regler för att motverka alla onödiga olyckor.

Olycka är enl svenska ordboken - olycka, olyckshändelse, ingens fel. Men tyvärr är 90% av det som sker, i onödan... Och något som kan motverkas, och besegras! Det måste inte vara såhär...!!

:huvet :huvet

Menade inte att man kör om dom i stan. Men helt plötsligt har man en taxi som står mitt över körfälten o ska vända o man får panika för o inte sitta som ett frimärke i sidan:mad: Finns inte en taxi som kör tre kvarter för o hitta ett lagligt ställe o vända på om dom har en styrning som hägrar åt andra hållet:D Då spelar det ingen roll om det är heldraget,förbjuden vänster sväng kommer bilar,hojar från andra hållet dom svänger.. Tyvärr offtast mustafa med konstig skylt på taket:gnissla

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...