Hur räknar ni ihop erfarenhet på hoj? ..samt vidare funderingar

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Det är nog troligare att r-hoj blir förbjudna än att politikerna "accepterar" att det körs för fort. Motorcyklar är tillåtet av samma anledning som cigg, av historiska skäl.

Förstår nog inte frågan riktigt, risken för misstag minskar med ökad erfarenhet. Både personlig ålder (personlig mognad), antal år i trafiken, erfarenhet av olika hojar, erfarenhet av olika situationen bidrar till ökad erfarenhet.

Eller är du ute efter att kunna jämföra vem av två förare som är mest erfarna?

/Fredde

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Kan ju påpeka att min farsa, idag 56 år. Tror sig är en jävel på att åka hoj pga att han helt enkelt är en jävla gammal besserwisser o kanske kört ett par tusen mil på en handfull hojar.
Men jag kan ju säga så...jag skulle känna mig säkrare på min egen cuts än att bli skjutsad av honom som vinglar som ett mähä innan varje stopp.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Håller med mängden om att antalet motorvägsmil inte har ett dugg med erfarenhet att göra.

Men vad gäller banåkning, måste vi skilja på "banåkning" och BKK/Sporthojskurs.

Banåkning kan göra dig snabbare, men inte automatiskt till en bättre förare. Visst känner man sig snabbare och säkrare, men utan teori gör man fortfarande samma fel och misstag som man alltid har gjort.

Kul att höra så många hojåkare som tycker att BKK borde vara obligatoriskt när man tar körkort. Varför lyssnar inte Vägverket på detta?

Ett annat alternativ är ju att fler försäkringsbolag följer Folksams sätt att premiera SMC's kurser. Borde inte statistiken göra utslag snart?

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Personligen ser jag förmågan att vara förutseende som den viktigaste tätt följd av tekniskt körförmåga, båda förvärvas genom att tänka till före, under och efter körning och sedan försöka bättra där så är möjligt. Generellt gäller ändå att vi aldrig blir nog kompetenta som hojåkare då det handlar om en ständig utveckling.

Resonemanget om att inför mer krav för att få köra R-hoj tycker jag är orimligt då samma tänk då måste införas för övriga fordon. Sedan kan man inte automatist räkna med att de som kör R-hoj alltid kör som idioter, idioter är alltid idioter och kommer alltid att agera därefter oavsett fordon så det problemet ligger inte i fordonets natur. Här är receptet SMC-kurser, fler och oftare med sponsring av VV:tummenupp Kanske skulle VV/SMC rikta sig direkt till folk som äger R-hoj (via fordonsregistret)och erbjuda utbildning, detta tror jag skulle minska olyckorna markant.

Man måste känna sina begränsningar och även vara förutseende om att väglaget varierar och att anpassning mot dessa parametrar måste ske kontinuerligt, övningar som ökar insikten om detta är bra och då färdigheten ökar så kommer marginalerna vid "vanlig" körning att öka och därmed säkerheten. Man måste ändå räkna med att folk som tränat upp sin körförmåga inte hela tiden tar ut det i ökad fart överallt utan att det istället leder till att dessa kanske reder upp en olyckssituation så det inte blir en olycka eller att skadeverkningarna reduceras pga bästa möjliga agerande från deras sida.

Problemet att många R-hojsåkare åker på bakan, gasar "helvete" osv ligger i att de som väljer att köra dessa ofta gör dessa val. Att du "Mike" skapar en tråd där du skriver hur illa vissa kör och att DU kan köra om dem på yttern utan knäskrap medan de skrapar.. leder bara till att dessa vill träna ännu mer i ännu högre farter så de blir lika "bra". Alla som lägger upp körtider mm på allmän väg dukar för att fler orutinerade skall försöka bräcka dessa tider mm. Så fort det man gör blir mätbart för andra kommer någon/ra att vilja försöka bräcka det. I rutin ingår även att fatta ovanstående, dvs att yngre förmågor ofta vill vara "värst" och att rutin innebär att man håller inne med sina bravader så dessa ej blir mätbara och därmed "tävlingsbara". När man som "rutinerad" samåker med mer orutinerade behöver man inte försöka visa att man är snabbast på landsvägen, vet att det kan kännas surt att hålla ner tempot men det känns rätt bra när man vet att detta leder till att alla kommer fram.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag skulle vilja säga förmåga att förstå risker, samt koppla ihop tidigare erfarenheter till rådande förhållanden.

Alla "vet" att man kör inte om i skymda kurvor, alla "vet" att det kan komma ut fordon och annat från sidovägar och att andra fordon plötligt kan svänga vänster. Alla "vet" också att andra trafikanter faktikst inte ser hojar som plötligt dyker upp i 200 blås, och att de faktikst heller inte borde förvänta sig det.
Ändå gör folk allt detta och olyckan är ett faktum.

Det kan bara förklaras med att förmågan att koppla samman orsak och verkan fattas hos dessa personer. Eller ren dumhet.
Instämmer i vartenda ord, trodde först att jag själv gått upp i morse och skrivit inlägget i sömne. :D

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Erfarenhet bygger på upplevelser, oavsett om dessa är självupplevda eller bara bevittnade så tar, de flesta, de till sig o då kommer ju ålder in i beräkningen med.
Jag skulle säga att en medelålders man/kvinna som tillbringat endel tid i trafiken har ett klart riskmedvetnare tänkande än en 20-25 åring om vad som kan hända. Rädslan att ramla, barn som springer ut i vägen, korkade medtrafikander och bara risken att nån missat i uppmärksamhet. Detta e något man tillgodo räknar sig oavsett om man jobbpendlar med bil/hoj osv.
Däremot om man har offentliga vägar som träningsbana och kör fullt o försöker maxa är helt fel ute i sina funderingar på erfarenhet o skicklighet...

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Håller med mängden om att antalet motorvägsmil inte har ett dugg med erfarenhet att göra.

Det gör det väl visst.. för dem som mest åker motorväg är del väl bra att ha rutin på det. Är faktiskt på motorvägen jag blivit riktigt rädd ett par gånger.

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Ingen för tillfället
Hur går ekvationen R1-2008 med dagens trafikregler ihop?
Friheten att kunna framföra dessa på allmän väg, vem som helst?
Om man tillåter sådana maskiner i trafik så har man ett ansvar och satsa på möjligheten att få utbildning och köra ordentligt på bana under säkra former. Det gör SMC, heder åt dem. Synd bara att det ska kosta såpass mycket att åka en dag.
Alternativet är totalförbud, men tanken är inte så upphetsande.
Eftersom mognad och erfarenhet, rutin etc handlar om vad som snurrar innanför pannan så tror jag mest på mer möjligheter till banåka till bra priser, utbildning, bandagar för allmänheten. Återförsäljarna borde visa sig mer och erbjuda mer.

tommi

Guest
det låter ju bra med en broms/kurvdag i smc regi,inför gärna krav på ryggskydd.
men skippa krav på textilställ/skinn för att man vill ju kunna ta hojjen ett par km till jobbet genom slö morgontrafik utan att dra på sig ALLA prylar.kanske man kan ha krav på skyddsjacka som man kan ha tröja över?

kostar ju inte mycket jämfört med sjukskrivning/svåra skador...

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Erfarenhet på hoj tycker jag är = stort milantal med varierande omständigheter under lång tid.

Föraregenskaper som minskar risk för olyckor = Förmåga att våga ha en defensiv attityd och körstil. Ödmjukhet. Förmåga att förutse risker.

Jag är inget vidare på något av ovanstående och därför ligger jag nog oftare än jag tror för nära gränsen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan ju påpeka att min farsa, idag 56 år. Tror sig är en jävel på att åka hoj pga att han helt enkelt är en jävla gammal besserwisser o kanske kört ett par tusen mil på en handfull hojar.
Men jag kan ju säga så...jag skulle känna mig säkrare på min egen cuts än att bli skjutsad av honom som vinglar som ett mähä innan varje stopp.
Du får även lägga in i bedömningen att balansen försämras med åldern.
Känner av det själv när jag kör krångligare enduropartier.
Fadern kör fortfarande (70 bast) och jag märker tydligt att han fått problem med balans och kroppskontroll.
Då är han ändå gammal "Tillförlitlighet" och Trial förare.
Betyder inte att han kör illa.
Erfarenheten visar sig i att han vet sina begränsningar och kan läsa situationer.
Kanhända är han sämre på att lösa krissituationer.
Men han är bättre på att undvika dem.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
blir dyrt för eleverna el kommunerna då man antingen måste bygga 100 banor till eller vissa elever åka 30 kanske 50 + mil för o åka på en bana.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Hur skulle det bli om man införde åldersgräns på R-hojar? Tex måste ha fyllt 25år eller ha haft A-kort i minst fem år.

Skulle man inte få bort bort en hel del olyckor då? Eller skulle folk köra ändå fast dom bara e 20 bast?

Jag är 24år och tycker väl egentligen inte att jag e mogen för en R-hoj (Min mamma tycker verkligen inte det:D ) Men jag kör lite med den inställningen också, men man vet aldrig när olyckan är framme. Man kan ju faktiskt köra hur lugnt som helst och ha jordens trafikupsikt och ändå klota när det kommer en full 26-åring som har snortat hela kvällen och bestämmer sig för att köra i fel fil helt plötsligt...

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Ingen för tillfället
100 banor, nej. Öppna befintliga mer, ja! Bygga fler banor, ja. Vad blir resultatet? Stora kostnader. Färre skadade, invalidiserade och dödsfall. Mer moral och vett i människan vars värderingar förs vidare till kommande generationer. Samt att samhället tar sitt ansvar. För gör de inte det så är förbud också att ta sitt ansvar.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Yngre förare har bättre reaktionstid, äldre förare med rutin är bättre förberedda på vad som kan hända.

Om man betraktar alla andra i trafiken som älgar så har man goda chanser att bygga upp rutin, lita inte på någon i trafiken och tro aldrig att du har rättigheter i trafiken.

Bankörning i all ära men trafikempati är viktigare för ens överlevnad.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag är jäkligt erfaren.
Haft mc i ett sträck sedan februari 1973, haft hur många bågar som helst (12 + 4?), tills jag blev pappa blev det 1500-2000 mil per år, numera 500-1000 mil/år, mekar alltid själv och så vidare. Har kört på de flesta underlag utom kolstybb och i ett otal länder.

Trafikskicklig är jag definitivt; har inte råkat ut för någon olycka och det kan knappast bero enbart på turen. Skulle väl snarast karaktärisera min körstil som "vårdad" men inte "långsam"/"slö".

Jag är INTE körtekniskt superskicklig! Knäskrap och låga varvtider ligger definitivt bortom min förmåga medan jag väl är riktigt hyfsad breaker.

Alltså: Erfaren och oskadad men ingen mästare för det.
Vill heller inte utvecklas åt RR-hållet utan mer förfina mina kunskaper som vardagstrafikant.

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Alltför många får lära sig hårda vägen, och jag m fl ser amatörer på bulten varje vecka...som satsar gärnet på att få ner knä i backen -när det ska komma naturligt. Folk satsar fel spårval för att skrapa en knäpuck :S ...när en rutinerad förare kan köra om på yttern utan att skrapa knä. Vad håller folk på med? :S

:huvet

Den perioden har nog alla haft som kört mc, att vilja skrapa knän...jag vill!
Då är det väl säkrare att köra "fel" spårval för att utnyttja kurvans båge och därmed kunna nå knäskrap i lägre hastighet som enligt mig är säkrare! Än att använda sig av rätt spårval och "räta" ut kurvan för att kunna ta den snabbare, vilket blir farligare...

Har jag fel?

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Vv kanske måste catch'a upp tiden lite...
bla bla bla...
Det borde vara svårare att ta mc-kort för en R1 2008 vs yamaha dragstar 650. Det borde ställas helt andra krav.

HELT andra krav ffs!!!

Behövs körkort?
Tvivlar på att 15-åringar har tagit a-kort för att få köra R-hoj.
Eller tolkar jag ditt första inlägg fel? Åkt, står det faktiskt. Inte kört.

...
Jag är lite nyfiken, själv är jag nog yngre än de flesta..men har nog åkt mer mil än de flesta: 25 bast, åkt r-hoj 10 år, kanske 2000 mil eller därutöver per sommar, i snitt,

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC