Hur räknar ni ihop erfarenhet på hoj? ..samt vidare funderingar

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Kopierat från Olyckstråden
"morsan mfl som numer är proffs på olyckor får gärna delta i snacket om att förhindra olyckor ist för att upprepa allt som redan hänt i all oändlighet"

Att jag är proffs på att leta upp MC-olyckorna på nätet gör mig inte till någon sorts proffs på själva olyckorna!

Citat: från Busters inlägg:
Inskickat av IronMike
...
Jag är lite nyfiken, själv är jag nog yngre än de flesta..men har nog åkt mer mil än de flesta: 25 bast, åkt r-hoj 10 år, kanske 2000 mil eller därutöver per sommar, i snitt,

Den där meningen gjorde att jag beslöt mig för att bara göra ett inlägg i den här tråden. Den som börjar köra R-hoj när han är femton är inte seriös, snarare patetisk...

Mina åsikter om körkort och olyckor har framkommit i flera tidigare trådar så det finns ingen anledning att tjata om dem här.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Haft lappen se'n -75 (tog hoj-kort faktiskt!). Orkar inte räkna efter hur många mil det blivit...ointressant.

Kör så förståndigt jag kan. Vill alltid bli bättre och aktar mig för att bli styv i korken.
 

IronMike

Guest
Kopierat från Olyckstråden
"morsan mfl som numer är proffs på olyckor får gärna delta i snacket om att förhindra olyckor
Ngt felciterat med flit av pervot her self.. Men jag bidrar gärna myself med att göra ngt kreativt i förebyggande syfte.

Use me. jag har mkt ideer och sunda tankar...allt annat än att spamma saker som redan skett..

Finns här inget intresse om att försöka förebygga någonting? Jag är övertygad om att vi kan komma fram till massor bra ideer.. Låt morsan fortsätta rapportera, men låt oss hoppas att hon får mindre och mindre att rapportera om.

And Morsan - I got newes for you!!! du ska få åka me ambulans-adde på dygnet norrort, vi kanske ska lägga det en onsdag för större chans på olyckor? *smaskigt värre* :tungan
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Haft lappen se'n -75 (tog hoj-kort faktiskt!). Orkar inte räkna efter hur många mil det blivit...ointressant.

Kör så förståndigt jag kan. Vill alltid bli bättre och aktar mig för att bli styv i korken.
Risken för styvnad minskar med åldern.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är en väldigt svår fråga att svara på och dessutom har jag svårt att se på vilket sätt det är en relevant frågeställning. Det skulle väl i så fall vara om man ska jämföra sin erfarenhet med någon annan men den tävlingen ställer jag mig gärna utanför.

En förare som kör massor på bana får ju erfarenhet av att köra motorcykel men ingen erfarenhet alls av körning i trafik. Det är ju väldigt begränsat med korsningar och liknande på en bana. En förare som kör bara i trafik får massor av erfarenhet av att köra i trafik men ingen eller liten erfarenhet av att köra en MC på gränsen av sin förmåga. Frågan är vilken typ av erfarenhet man eftersträvar.

Ska man se till rent framförande av MC så får jag väl räkna mig som ganska oerfaren eftersom jag bara haft kortet i knappt ett år och bara kört drygt 1000 mil. Ser man till trafikerfarenhet så är jag nog relativt erfaren efter att ha haft körkort för bil i drygt 16 år och snittat på några tusen mil om året.
Huruvida jag räknas som mer eller mindre erfaren än en förare som bara kört motorcykel och har kört i 5 år anser jag vara irrelevant. Jag tävlar inte i det. Det viktiga för min egen del är att jag själv inte kör över min förmåga och att jag lyckas undvika situationer där jag löper onödigt stor risk att skadas eller dödas.

Jag försöker helt enkelt köra med insidan oavsett jag räknas som erfaren eller inte.

Vad gäller motorcyklister som kör som om det inte finns någon morgondag så är det nog bara Darwin som kan få bort dom från vägarna tror jag. Alla vet att det kan komma bilar i korsningar och att det kan vara hinder bakom skymda kurvor och krön ändå kör man som man gör. Men det är ingen skillnad från att alla är medvetna om att tobak är skadligt men ändå så röker eller snusar folk. Skillnaden är ju bara storleken på riskerna. Att dra på bakan över ett krön i 200 är ju en oerhört mycket större risk än mycket annat.

Förare väljer helt enkelt att bortse ifrån riskerna eller förblindas av fartupplevelsen. En ökad inriktning på riskmedvetenhet tror jag faktiskt skulle göra viss nytta. Visa bilder på hur det ser ut på en olycksplats. Det fungerar ganska bra som väckarklocka. Jag är övertygad om att dom flesta skulle tänka en extra gång på vad det är man utsätter sig för om man fått se hur det ser ut när någon krashat in i ett träd eller en sida på en bil. Många med mig inräknat är nog ganska förskonade från att ha fått se hur verkligheten ser ut.

sen tror jag absolut att ett införande av en obligatorisk BKK kurs skulle göra nytta eftersom förarprovet i sig är ganka bristfälligt. Det ligger ju iofs i sakens natur eftersom det går ut på att man ska visa upp att man klarar av att utföra vissa moment. Det bygger ju inte på att man ska få någon erfarenhet liknande fallet med halkbana som är obligatoriskt för bil.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Tror inte en sekund på "extra" regler för r-hojar.
Tror på en obligatorisk BKK krus i smc/vv regi isamband med att man tar körkort. (ja även för bilkörning egentligen då "halkbane"körningen är ett skämt)

Mognad = att kunna inse att man INTE ska ha en värsting r-hoj de första åren man har A behörighet.

Visst buskörning förekommer & visst gör man själv det ibland. Dock det som händer med åren är att man buskör på lämpliga ställen. DVS inte tätort etc.
Okej borman i sthlm/gbg/malmö så kan man inte hålla sig.
Bodde i sthlm i 8år varav jag hade sportbilar med extrem prestanda i 4. Ibland kör man som en tok.

Det enklaste sättet att få upp trafiksäkerheten kan polisen fixa enkelt. Det enda som behövs är lite ändring av arbetsrutiner. Idag är trafipaxen helt inriktat på två saker. Fortkörning & jävlas med "sport"fordon.
Det de ska vara inriktade på är: blinkers & trafikbetende.

Ex)
Polisen ligger och kör på väg X med blå/vit/gul vanlig polis-trafipax-bil. Framför polisen gör en bil ett filbyte utan att använda blinkers. Polisen stoppar och ger personen de 800:- i böter som det ska vara. OM nu personen skulle gnälla överhuvudtaget på detta, så tar polisen helt sonika körkortet med motivering "Vårdlöshet i trafik" och underbygger detta med att personen BEVISLIGEN inte kollade sin uppsikt bakåt för då hade personen upptäkt polisbilen och då oxå använt blinkers.

Detta var nu ett exempel, men antag att det skulle vara rutin för polisen att göra på detta sätt. Vad skulle hända?

OJ!
skulle de flesta trafikanter helt plötsligt börja använda sig av blinkers och dessutom hålla koll på övrig trafik??
Och skulle då detta i sin tur medföra vesäntligt mindre olyckor i trafiken?

Men men, detta rör inte hoj åkare allför mycket då de flesta av oss inser att man antar att alla bilister&lastbilsförare tror att man är moped och försöker hålla sig på behörigt avstånd till alla för att undvika olyckssituationer.
Det som sagts tidigare och behöver sägas igen är nog att en BKK kurs var eller vart annat år borde nästa vara lagkrav för att få köra hoj.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Ja gärna.. Större krav på a-korts tagare om man ska få framföra nyare r-cykel. Alltför många får lära sig hårda vägen, och jag m fl ser amatörer på bulten varje vecka...som satsar gärnet på att få ner knä i backen -när det ska komma naturligt. Folk satsar fel spårval för att skrapa en knäpuck :S ...när en rutinerad förare kan köra om på yttern utan att skrapa knä. Vad håller folk på med? :S

:huvet

...det där med knäpuckar är ett intressant kapitel...förra året fick jag frågan av nån hur jag kunde vara SMC-instruktör och ha ett skinnställ utan knäpuckar:confused:
Kör jag med knäpuckarna?? De som känner mig och har kört med mig vet att jag kör både bana och väg alldeles utmärkt utan knäpuckar!

Jag håller helt med om att det borde ingå nån slags fortbildning på bana där man kan träna höga farter och bromsning antingen när man köper en rr-hoj hos handlaren eller via körkortsutbildningen.
Vi i SMC jobbar för den saken.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
...det där med knäpuckar är ett intressant kapitel...förra året fick jag frågan av nån hur jag kunde vara SMC-instruktör och ha ett skinnställ utan knäpuckar:confused:
Kör jag med knäpuckarna?? De som känner mig och har kört med mig vet att jag kör både bana och väg alldeles utmärkt utan knäpuckar!
Rätta mig om jag har fel, men klotar du i en sväng, kanske speciellt när det gäller bankörning, utan knäpuckar så kommer dina knän ha jävligt mycket mer ont än om du gör detsamma med puckar. Poängen personen troligen försökte få fram var att ni som är instruktörer bör föregå med gott exempel och använda de skydd som finns tillgängliga.
Jmfr: "De som känner mig och har kört med mig vet att jag kör både bana och väg alldeles utmärkt utan skinnställ!"
 
Last edited:

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Rätta mig om jag har fel, men klotar du i en sväng, kanske speciellt när det gäller bankörning, utan knäpuckar så kommer dina knän ha jävligt mycket mer ont än om du gör detsamma med puckar. Poängen personen troligen försökte få fram var att ni som är instruktörer bör föregå med gott exempel och använda de skydd som finns tillgängliga.
Jmfr: "De som känner mig och har kört med mig vet att jag kör både bana och väg alldeles utmärkt utan skinnställ!"

....ehhhh jag sa INTE att jag kör utan knäskydd!(Det sitter CE-godkända knäskydd i såklart) utan att på mitt skinnställ (dam) satt det helt enkelt inga puckar på när jag inhandlade det vilket det av någon konstig anledning gjorde på exakt samma skinnställ i herrstorlekarna...

I år har jag däremot inhandlat ett raceställ med puckar, så vi får väl se om jag kör bättre och säkrare nu:D :confused:

PS. Kör aldrig en meter utan full skyddsutrustning inklusive ryggskydd
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
I min värld är man rookie tills man kört ett par vändor på lämplig bana. Det är en sjuk aha upplevelse. 10 000 touring mil ger inte särskilt mycket mer än frusna fingrar och en platt röv... Fast jag kör väl sådär mycket, 1000+ mil om året i alla fall. Men på motarden är jag inte uppe i så mycket än, 700 sedan juni förra året ;)

Ryggplatta o skinnställ eller andra lämpliga skyddskläder varje gång ja...
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Risken för styvnad minskar med åldern.
Hörrödurö ! :FU
Ofrivillig sådan ?...japp det stämmer.
Slipper gå omkring o tälta i fillingarna om mornarna.
Numera sker det bara när jag vill.
Krisar det till sig, kan önskad effekt alltid förlängas med små små blå....:yoparty
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Ta bort kravet på hjälm och låt Darwin hantera resten... svårare än så är det inte.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Hade frågan i stället varit "Vad är en skicklig mcförare?" då hade svaret varit enkelt:
En skicklig mc-förare inser sina egna begränsningar och gör korrekta bedömningar av omvärlden. Han/hon orsakar inte olyckor för andra och kör inte omkull på egen hand.
((Överkörd av idioter kan man tyvärr bli även som skicklig trafikant))

Skicklig kan man alltså vara både som tekniskt fulländad snabbåkare och som riktig gubbis.
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Flera bra inlägg i denna tråd tycker jag. Räknar mig själv inte som erfaren , möjligen som en medelmåtta då det gäller erfarenhet. Jag skulle sammanfatta en förare med liten riskbenägehet för att "hamna" i en olycka enligt nedan , utan inbördes ordning.
- Köra med förstånd dvs inte över sin förmåga.
- Anpassa farten efter rådande förhållanden (högre fart , ökad risk för att skadas allvarligt)
- Använda säkerhetsutrustning.
- Träna på bana eller avlyst område , gärna med instruktör.
- Köra förutseende dvs vara medveten om att "allt kan hända".
Visst händer olycker ändå men kör man enligt ovan så borde risken minimeras.
Vet att många har svårt att låta bli att gasa faan ibland (även jag) och enda lösningen på det kanske är att "köra av sig" på bana eller sälja hojen.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vi i SMC jobbar, och vi gör det dessutom jävligt bra!

Sorry?! för fulquoten men tycker SMC gör ett jävligt bra jobb med BKK/SHK osv. Synd bara att fler inte inser det och går kurserna utan tycker den lokala landsvägen är bästa sättet att bli en bra förare.
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Något som är MYCKET bra för körkunskaperna är att köra lite grushoj! Det borde vara oligatoriskt! Så man vet hur det känns att få sladd!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top