johankjellgren
Medlem
jag kör inte / hänger inte med körkortslösa
De saknas inte för att "folk" tagit körkort eller utbildat sig. De saknas för att folk är ociviliserade av födsel och ohejdad vana. Fri vilja innebär inte att alltid kunna agera ut alla de infall och ideer som du verkar tro. Du skull kanske prova lite utagerande bland de viljelösa slavarna och kolla hur bra det funkar.Men du säger ju själv ovan, att du lyckats identifiera att det finns önskvärda egenskaper hos människan i ett kollektiv som borde finnas där men som saknas.
De här egenskaperna heter fri vilja och eget ansvar. I samma ögonblick som du får körkortet har du gett bort både fri vilja och eget ansvar. Men folk vill inte höra det här eftersom de inte vill ha eget ansvar. Och med den här utfästelsen så säger de i nästa ögonblick att körkortsutbildning är ett genuint måste och att de som kör utan körkort är ansvarslösa när de själva står för fenomenet
De saknas inte för att "folk" tagit körkort eller utbildat sig. De saknas för att folk är ociviliserade av födsel och ohejdad vana. Fri vilja innebär inte att alltid kunna agera ut alla de infall och ideer som verkar tro. Du skull kanske prova lite utagerande bland de viljelösa slavarna och kolla hur bra det funkar.
Och du får i sedvanlig ordning även detta om bakfoten. Typiskt.
Körkortets enda design är att du ska stå i fortsatt underkastelse och godkänna detta. Att den här utstyrseln kläs med relevanta ord i sammanhanget, som "riskmedvetenhet", "trafiksäkerhet" osv påverkar inte det egentliga syftet med licensieringen. Ord är bara manipulation, precis som statistik bara är manipulation. Men de blinda leder ju de blinda och lär ut hur de tror att det är för alla andra.
Folk är sjuka.
Ja, tydligen slår försöken att få Dig att inte komplicera en i grunden enkel situation det mesta när det gäller verkningslösa utbildningar...J...Det finns inget mer verkningslöst än en körkortsutbildning för bil eller motorcykel. Men folk vill inte höra det.
Rent cyniskt tänkt så borde personen i fråga märka snart att slicks på gata inte är den bästa idéen..*Fulrensat inlägg*
16-17 år, åker 450 motard på gata med slicks.
Så, då kör vi det en vända till.
Hur skulle ni agera?
De saknas inte för att "folk" tagit körkort eller utbildat sig. De saknas för att folk är ociviliserade av födsel och ohejdad vana. Fri vilja innebär inte att alltid kunna agera ut alla de infall och ideer som verkar tro. Du skull kanske prova lite utagerande bland de viljelösa slavarna och kolla hur bra det funkar.
Och du får i sedvanlig ordning även detta om bakfoten. Typiskt.
Nu är tiotusenkronorsfrågan - vem av oss kommer att överleva längst?
Ja, tydligen slår försöken att få Dig att inte komplicera en i grunden enkel situation det mesta när det gäller verkningslösa utbildningar...
Problemet med Din fundamentalistiska fatalist- och ödestro är att Du med i och för sig imponerande envishet bortser från enkla fysiska och statistiska fakta i Din argumentation. Så - vi provar väl med logik då. Du och jag ställer upp våra hojar i ena ändan av Sveavägen vid en tid då det inte är köer, inte rusningstrafik men ändå ett konstant tillflöde av bilar i samtliga filer. Okey?
Nu är tiotusenkronorsfrågan - vem av oss kommer att överleva längst? Vem av oss kommer att råka ut för flest incidenter under färden från ena ändan till den andra av vägsträckan? Hur inverkar det faktum att alla potentiella risker längre fram än 70 m har jag eliminerat medan Du måste hantera allt som händer inom 300 meter som en incident (Då Du de facto aldrig hinner stanna inom den sträckan)?
Att bägge två KAN råka ut för en olycka är vi eniga om, men vem av oss råkar mest sannolikt illa ut först? Vem av oss löper störst risk för riktigt allvarliga skador?
Körkortsutbildningen är till för att samhället ska säkerställa att alla som ger sig ut i trafiken i vart fall äger ett minimum av kompetens för att framföra det aktuella fordonet. En vanlig definition av kompetens är kunskap, vilja och erfarenhet. Ett sätt att visa vilja är just att kosta på sig tid och pengar för att skaffa körkortet, dessutom innebär innehavet att Du inte gärna vill tappa det - det tjänar alltså även ett preventivt syfte.
Det är kanske därför inte folk vill höra Ditt påstående? Just för att det inte på minsta sätt är underbyggt av vare sig fakta, statistik eller vetenskap? Det finns dom som kallar sådant tal för svammel...
Steffo, du lever också i den upp-och-nedvända världen! En körkortsutbildnings enda syfte är att du ska godkänna licensiering och tillstånd för att framföra din medfödda rätt att transportera din kropp. Körkortets enda design är att du ska stå i fortsatt underkastelse och godkänna detta. Att den här utstyrseln kläs med relevanta ord i sammanhanget, som "riskmedvetenhet", "trafiksäkerhet" osv påverkar inte det egentliga syftet med licensieringen. Ord är bara manipulation, precis som statistik bara är manipulation. Men de blinda leder ju de blinda och lär ut hur de tror att det är för alla andra.
Vad är det som egentligen gör dig till en bra förare? Din erfarenhet av trafikkörning givetvis! Så när polismannen stannar dig så kan han ju omöjligen stanna dig för att han magiskt bestämmer att det är fel på din erfarenhet eller att din perceptionsförmåga är bristfällig så till den grad att du själv inte kan avgöra huruvida transporten ska ske i 100 km/h istället för 90 km/h. En polismans egentliga uppgift är att stanna dig för att du brytit mot din licens (som du godkänt). Det har ingenting med din eller någon annans säkerhet att göra eftersom det inte är en del av körkortets design. Ett körkort behandlar inte din erfarenhet som förarare. Din erfarenhet är det ultimata uttrycket för din handlingsförmåga. Din handlingsförmåga går inte att avtala för som jag sa, en polisman kan inte magiskt bestämma att det är fel på din erfarenhet.
Alla här inne tror att körkortet med tillhörande utbildning spelar någon roll. Det är alltid designen som berättar vad någonting egentligen är.
Fattar du fortfarande inte att det endast handlar om att du ska godkänna en licens och ge bort din fria vilja legalt så är du en villig slav. Har du gett bort din fria vilja så har du också accepterat att ditt självvärde är underkastat den lagliga entiteten. Och det är det här folk gör varje dag eftersom de tror att ansvar är något man ska lämna ifrån sig. Och om någon annan dyker upp som vägrar att lämna ifrån sig sitt ansvar, då ska det rapporteras. Folk är sjuka.
...och precis där tycker jag Du sammanfattar tråden utomordentligt väl Madame de Stael sa väl att ju mer hon såg av människan, desto mer älskade hon sin hund och Twain formulerade det som att den avgörande skillnaden mellan en människa och en hund var att om Du tar hand om en utsvulten hund och gör honom välmående så biter den Dig inte. Det gäller måhända samhället också...?...Och den här tråden bevisar tydligt att dessa lagar verkligen behövs eftersom de människor som saknar förmågan att tänka själva vet ofta inte ens om det.
Jag har ringt och velat anmäla till polisen när jag visste om en person som saknade körkort. Tyvärr kunde de inte göra något då de måste ta honom när han kör. Däremot fick de uppgifter om vad han kör för något och vart han bor. Stötte en patrull på honom skulle de undersöka.
Nu har personen skaffat sig körkort via utlandet ...dvs köpt utan att behöva lyfta ett finger.
Du kan annars sköta dig själv och inte lägga näsan i blöt, samt låta andra fatta sina beslut.
På vilket sätt har man gett bort sin fria vilja för att man tagit ett körkort/licens? Och även med körkort/licens är man ansvarig för sina egna handlingar. Ingen kan skylla på någon annan om de dumgör sig i trafiken, vare sig de har körkort eller inte.En körkortsutbildnings enda syfte är att du ska godkänna licensiering och tillstånd för att framföra din medfödda rätt att transportera din kropp.
Fattar du fortfarande inte att det endast handlar om att du ska godkänna en licens och ge bort din fria vilja legalt så är du en villig slav. Har du gett bort din fria vilja så har du också accepterat att ditt självvärde är underkastat den lagliga entiteten. Och det är det här folk gör varje dag eftersom de tror att ansvar är något man ska lämna ifrån sig. Och om någon annan dyker upp som vägrar att lämna ifrån sig sitt ansvar, då ska det rapporteras. Folk är sjuka.
Nej, vare sig Du vill förstå det eller ej är statistik en grupp faktauppgifter som är inordnade i ett system för att påvisa samband som ej framgår av enskilda fakta. Statistik kan missbrukas genom att avsiktligt misstolka resultaten eller bortse från samband, men rätt använd är den ett kraftfullt verktyg för att belysa orsakssamband och identifiera gemensamma faktorer.Jag bortser inte från fysiska fakta eller fysisk lag. Statistik är inte fakta. Statistik är statistik.
Här drar vi samma slutsats - bra Den som färdas med lägre fart har alltså, i detta exempel, reducerat risken för en allvarlig olycka. Mer om detta senare......Om jag kör i 200 och du i 70 så blir det mest mos av mig. Men det är inte det min poäng är.
...Jag, den som kör i 200. Du har fortfarande inte fattat min poäng...
Mjo, det framgår med önskvärd tydlighet... Och minst ett tjog användare har gett exempel på positiva effekter av körkortsinnehav (vilket diskussionen startade med). Jag har än inte sett Dig bemöta ett enda av dessa exempel med någon negativ effekt. I rest my case......Jag har svarat på vad en licens är och vad den är designad för. Observera att jag skriver "är" och inte vad jag tror, gissar eller förmodligen anser att det är.
Det har aldrig slagit Dig att en god riskbedömning medför att olyckor INTE inträffar? Att den som är riktigt bra på att förutse trafikmiljön genom sin kompetens aldrig råkar ut för en olycka? Personen har alltså lyckats förutse eller hantera alla incidenter och kommer därför aldrig att hamna i någon olycksstatistik? Det kallar jag att reducera olycksrisken till noll....De flesta olyckar KAN INTE förutses långt innan de sker. Det är ett så löjligt påstående, för om det vore sant så hade olycksfrekvensen varit på noll redan - för vilken frisk person vill medvetet generera en olycka om den kan undvikas och enligt dig förutses?
Nu blev det lite virrigt igen - för inte pysslar Du väl med taftologi när vi i det senaste citatet var överens om att Du reducerade risken markant genom att sänka farten från 200 km/h till 70? Poängen är väl att Du reducerar risken för att en olycka inträffar (eller om Du så vill ökar möjligheten att undvika olyckor) genom att i detta fall reducera hastigheten? DET kan Du påverka, i allra högsta grad!Det folk inte fattar är att försiktighetsåtgärder och potentialer inte har ett minsta lilla pilleskvatt med en olycka att göra - varför? För att det är en OLYCKA! Det är ingenting DU kan påverka...
Fel igen. Vilken klåpare som helst kan annars svinga sina lurviga över sadeln och ställa till med oreda i trafiken. Med en plastlapp i fickan har medtrafikanterna objektivt bevis på att Du i vart fall besitter minimikompetens för att fortsätta Din förarutveckling i trafikmiljön.Och ditt tillstånd från staten som tillåter dig att du förflyttar din kropp har absolut INGENTING med olyckan att göra; det har aldrig funnits något sådant samband historiskt, det finns inget sådant samband idag och det kommer aldrig att existera något sådant samband i framtiden heller.
Nu är vi där igen, jag förutsätter att vi fortfarande är överens om att Du i Din senaste post reducerade risken att över huvud taget råka ut för olyckan om Du reducerade hastigheten? Därmed har Du ju ett inflytande över Din möjlighet att UNDVIKA olyckor, eller hur?Jag pratar inte om konsekvenserna som uppstår utifrån olyckans art eller hastighet. Jag pratar om att en människa inte kan kontrollera sitt öde och därför inte har något inflytande över huruvida olyckan kommer att ske eller inte...
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |