Återigen tas dessa ständiga potentialer upp. Ordet potential betyder inte "likställt med". Det finns en skojfristig jargong här på sporthoj och det är att du klotar DIREKT så fort du sätter dig på en sporthoj. Poängen är som sagt - en potential har ingenting med en olyckhändelse att göra vare sig det är att köra utan körkort eller att DIREKT sätta sig på en sporthoj. Den ena utlöser inte den andra eftersom det är oberoende händelser.
Statistik betyder aboslut ingenting. Det är bara manipulation från folk som har en agenda. Själv använder jag hjärnan. Ska vi testa?
Det sker hundratals cykelolyckor i Stockholms stad. Om jag tar ett cykelkörkort där jag får köra mellan koner och öva inbromsningar för att slutligen lyckas med en uppkörning för att få ett plastkort; har hela den här processen med plastkortet inkluderat minskat eller eliminerat risken för en olycka? Svar nej, en olycka har absolut ingenting med saken att göra och återigen; detta eftersom den ena inte utlöser den andra eftersom det är oberoende händelser.
Okej, sista inlägget sen måste jag gå åka och köpa snus.
Det låter lite som att du själv har erfarenhet av att inte lyckas ta körkort och försöker därför motivera varför man kan köra ändå.
Sluta upp med det.
Nej själva plastbiten förhindrar inga olyckor, det är utbildningen för att FÅ plastbiten som förhindrar olyckor.
Och ditt exempel med att du sett en olycka ske i 30 km/h och därför skulle låga hastighetsgränser på något sätt vara meningslösa visar bara att du är långtifrån vuxen i ditt handling/konsekvenstänkande. Men du ska få en tankeövning av mig: Vad tror du hänt om samma olycka skett i 320 km/h?
Låg fart=inga/få skador.
Hög fart= Allvarliga skador/dödsfall.
Och det är det här som körkortsutbildning fokuserar på OCH något som människans hjärna tar lite tid att lära sig, nämligen att fatta hur man minimerar risker.
Och nej en olycka är SÄLLAN ett resultat av oberoende händelser. Det är allt som oftast någon som gjort fel och inte följt reglerna, ofta därför att de själva anser sig veta bättre själva.
Och angående dina vanföreställningar om statistik så är det ju bara korkat. Att personer UTAN körkort står för större andel av olyckorna i Sverige är ju fakta.
Vad tänker du dig för förklaring till detta som INTE har med utbildning, övning och ökad riskmedvetenhet att göra? Att folk som kör utan körkort kanske anmäler sina vurpor till polis och försäkringsbolag oftare? Finns det ett mörkertal med olyckor av körkortsinnehavare? Eller är det kanske snarare tvärtom...