Hur skall man väga en hoj enklast?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Står i min byggtråd....

Men ok, då.
188 kg totalt.
97 kg fram, 91 kg bak

Biltemas analoga billighets våg med en felmarginal på 1 kg per våg.
Nollställde vågarna och testvägde med 2 pet-flaskor, á 3 liter/kg vatten. Mätte på köksvågen att den också visade 3 kg för vattnet.
Hojen ej fulltankad, men nästan. Lite andra mods på den från början också.
Ställde vågarna så att jag såg båda viktfönstren och rullade upp hojen via träplankan så att den stod på mitten på båda vågarna.
Exakt...tja....3 mätningar visade samma siffra alla gångerna så det får duga.
Det ger en bra baslinje över hur det kommer att fortskrida, hoppas jag...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Lösningen blev 2 vågar, tyvärr analoga då den digitala var slut och en liten ramp i form av en kil gjord av träregel.
Ville inte chansa på att köpa 2 digitala vågar med glasskiva. Det var det enda som fanns kvar förutom den analoga varianten.

Kul att du gjorde så som jag tipsade om i inlägg #2. :tummenupp
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nu har ju du vägt redan men jag vill ändå påpeka att det inte bara är hur hög vågen är som spelar in, utan även hur hög du är. Är du tillräckligt hög så påverkar den rosa elefantens vikt slutresultatet, speciellt om den sitter på hojen.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Enklast (och roligast) är väl att ställa ut en våg på andra sidan garaget och göra en stoppie med avslut på vågen. Då har man ju bra vinkel så man ser vågen när man stabiliserat sig på balanspunkten.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
tomten hej tidigt ute du :Bugar ..man ska inte köpa mc på kredit.. men efter plånbokens storklek...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Står i min byggtråd....

Men ok, då.
188 kg totalt.
97 kg fram, 91 kg bak

Biltemas analoga billighets våg med en felmarginal på 1 kg per våg.
Nollställde vågarna och testvägde med 2 pet-flaskor, á 3 liter/kg vatten. Mätte på köksvågen att den också visade 3 kg för vattnet.
Hojen ej fulltankad, men nästan. Lite andra mods på den från början också.
Ställde vågarna så att jag såg båda viktfönstren och rullade upp hojen via träplankan så att den stod på mitten på båda vågarna.
Exakt...tja....3 mätningar visade samma siffra alla gångerna så det får duga.
Det ger en bra baslinje över hur det kommer att fortskrida, hoppas jag...

Bra jobbat och bra beslut...:tummenupp

På jobbet har vi en värsta sortens Intercomp-våg med alla former av kalibrerings- och certifieringspapper. Denna är dock något omständig att släpa med sig hem till garaget hundra mil bort, så jag gjorde i princip samma sak som du fast på Jula och med fyra digitala vågar (då man ibland är intresserad av fyrpunktsmätningar på snöskotrar). Jag kontrollvägde helt enkelt min gigantiska, fullastade resväska (runt trettio kilo...) på Intercompvågen, släpade sedan med resväskan till Jula och valde ut fyra vågar som visade samma som Intercompvågen...Personalen tittar både lite och mycket snett på någon som shoppar med jätteresväska och det kan också hända att du ombeds att plocka ur all smutstvätt när du väl nått kassan, men det får det vara värt då du precis shoppat fyra väldigt exakta vågar...:tummenupp

Nu när du har all hårdvara så kan du gå till www.tonyfoale.com. Under "freeware" finns ett gratisprogram som heter "CoG and weight distribution calculatior". Då kan du också hålla koll på hur din motorcykels tyngdpunkt flyttas allt eftersom du lättar hojen, för att inte tala om potentialen för ett antal riktigt vetenskapliga foruminlägg...
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nå, hade inte det där funkat (lite fusk kan jag tycka) så skulle jag föreslå en balansvåg bestående av en lång planka och en plint. Tricket är att hitta en MC som väger exakt lika mycket och som man vet vikten på. Hamnar plankan vågrätt över plinten har man lyckats och då vet man vikten på sin egen hoj, dvs den är lika med den man skaffade.

Cirkelresonemang? Nej, nej... det är en planka, alltså tänker jag rakt och logiskt!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bra jobbat och bra beslut...:tummenupp

På jobbet har vi en värsta sortens Intercomp-våg med alla former av kalibrerings- och certifieringspapper. Denna är dock något omständig att släpa med sig hem till garaget hundra mil bort, så jag gjorde i princip samma sak som du fast på Jula och med fyra digitala vågar (då man ibland är intresserad av fyrpunktsmätningar på snöskotrar). Jag kontrollvägde helt enkelt min gigantiska, fullastade resväska (runt trettio kilo...) på Intercompvågen, släpade sedan med resväskan till Jula och valde ut fyra vågar som visade samma som Intercompvågen...Personalen tittar både lite och mycket snett på någon som shoppar med jätteresväska och det kan också hända att du ombeds att plocka ur all smutstvätt när du väl nått kassan, men det får det vara värt då du precis shoppat fyra väldigt exakta vågar...:tummenupp

Nu när du har all hårdvara så kan du gå till www.tonyfoale.com. Under "freeware" finns ett gratisprogram som heter "CoG and weight distribution calculatior". Då kan du också hålla koll på hur din motorcykels tyngdpunkt flyttas allt eftersom du lättar hojen, för att inte tala om potentialen för ett antal riktigt vetenskapliga foruminlägg...
Går det att få fram tyngdpunktens höjd (väga i vinklar) och masskoncentrationen (fan vet hur man gör)?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Går det att få fram tyngdpunktens höjd (väga i vinklar) och masskoncentrationen (fan vet hur man gör)?

Allt som krävs för att beräkna tyngdpunktens läge är att man känner till axelavståndet, att hojen först vägs med båda hjulen på samma höjd och sedan med det ena hjulet uppallat på en känd höjd. Med lite trigonometri och några enkla momentekvationer kan man sedan räkna ut tyngdpunktens läge i både längsled och höjdled (precis som Tony Foales program gör).

Ska man göra det riktigt vetenskapligt så bör man blockera fjädringen eller rent av mäta hur mycket fjädringen trycks ihop under respektive vägning, men det är överkurs...

Att mäta hojens massfördelning, det vill säga hur "masscentrerad" hojen är, är mycket svårare. Köp snören, en redig krok, tidtagarur och googla på trifilar-metoden.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top