Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Smagatusk

Guest
Uj så upprörd man kan bli då. Vi är alla olika, om jag träffade en öm punkt så ber jag om ursäkt.

Jag skrev just -04 för den har inte elektronik så att vem som helst skall kunna köra hojen efter att ha köpt den bara för att den har mest hk för tillfället.

-04 har dessutom kortare hjulbas så den blir ännu jävligare att hålla nere, så du är right on the money med det exemplet.

179 hästkrafter är ca 5 hästar mindre än BMW. Jag tror det är därför som Kawasaki har tagit tillbaks hojarna till Japan.

Och detta menar du att de inte har testat INNAN de släppte hojen till försäljning? Jeez...
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
@Smagatysk. Jorå, Kawa hade provat ut allt o var faktiskt helt klara så den dessutom var starkare än BMWn, MEN (om du läst i lite utlänska mc-tidningar) så gjorde bl.a. grundmotorsnubbarna (gissningsvis genom lite lägre kompression, andra kamtider, annat avgaseri, tändkurvor) hojen lite mer användarvänlig i det absolut sista dom gjorde precis INNAN dom släppte ut den på US-presslaunchen.

Kawa Japan har pillat o petat på den lite för mkt fram o tillbaka skulle jag kunna tänka mig, sånt är faktiskt lätt hänt i ett pressat utvecklingsarbete av denna kalibern (läs:Ähh, glabbar bjygg nju djen snjabbaste supelbajkhojen evel på planeten Jorden, men den skja hålla ihop med vanjlig amerikansk crappig mackbjensin oxå, det fixar ni plättlätt på en kafferast... :D ) MEN som du säger nån borde ha dubbel-validerat effektnivån i serieutförandet (då dessa sprider en del när man går från förserie- till ren serie-produktion, har med toleranserna i motorn att göra. Nån som tänkt på detta här på SH, FÖRUTOM då TS möjligtvis?? Kawa klantat sig JA, men ingen egentlig större skada skedd, ännu, tycker jag, vad tycker du... :)
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det är lika få av oss här som kan mata fullgas 1an 2an 3an på en -04 zx-10r som det är bögar på detta forumet. Dvs ca 5%. EDIT: Därav blir effekten hos en -11 jävligt akademisk

Jag skrev just -04 för den har inte elektronik så att vem som helst skall kunna köra hojen efter att ha köpt den bara för att den har mest hk för tillfället.
Vad har 2004 års ZX10R med detta att göra? Hur gör 2004 års ZX10R effekten i 2011 års modell akademisk? Gör oss andra, som faktiskt är intresserad av ämnet, en tjänst och svara inte på det om du inte tillför ämnet något.

Kawa klantat sig JA, men ingen egentlig större skada skedd, ännu, tycker jag, vad tycker du... :)
Nej, eftersom Kawasaki har reagerat så snabbt är säkert ingen skada skedd.

Det hade varit ett helt annat läge om de gjort en recall när tusentals exemplar blivit levererade till sina slutanvändare. Då hade både märket och modellen drabbats av badwill och försvagat förtroende. Nu kan nog alla vara förbannat säkra på att en 2011 års ZX10R (när den till slut kommer till handlarna) kommer ha fler hästar en en S 1000 RR.

:tummenupp
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Vad har 2004 års ZX10R med detta att göra? Hur gör 2004 års ZX10R effekten i 2011 års modell akademisk? Gör oss andra, som faktiskt är intresserad av ämnet, en tjänst och svara inte på det om du inte tillför ämnet något.

Nej, eftersom Kawasaki har reagerat så snabbt är säkert ingen skada skedd.

Det hade varit ett helt annat läge om de gjort en recall när tusentals exemplar blivit levererade till sina slutanvändare. Då hade både märket och modellen drabbats av badwill och försvagat förtroende. Nu kan nog alla vara förbannat säkra på att en 2011 års ZX10R (när den till slut kommer till handlarna) kommer ha fler hästar en en S 1000 RR.

:tummenupp

Tycker det verkligen är märkligt om dom har missat att första versionen 2011 ZX10R hade mindre hästar än BMWn. Jag menar om fler hästar än BMWn har vart målet, då kan dom likväl bara köpt in en BMW och jämföra effekten mot deras ZX10R. Då kan man ju inte misslyckas.

Man ska nog inte vara helt säkert att dom har tagit tillbaka den pga för "lite" effekt.

Nu har Kanadickerna på Redline Motorsports gasat klart på sin rulle...Dyno Shootout: ZX-10R -10 vs -11 vs Das Beemer!! OBS!! ALLA Bone Stock + US-spec.

http://www.youtube.com/user/RedlineMS501#p/u/12/Peft3Y7TzRQ

Väldigt intressant, hoppas verkligen att det finns en "inkörningstrypning" i elektroniken som gör det dåliga resultatet mot BMWn.

Om ett par månader så finns resultatet av 2011 års ZX10R, tror dock det inte kommer vara en succé effektmässigt trots all press dom har på sig.

Mest intressant blir ju 2012ans GSX-R1000! :yoparty
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Just in from Kawasaki UK:

UK launch of new Ninja anticipated
Having delayed the public launch of the much anticipated 2011 Ninja ZX-10R to investigate a technical issue, Kawasaki Heavy Industries have now revealed the cause of concern and the countermeasure to solve the issue.

It had been discovered that when some examples of the new 2011 Ninja ZX-10R were operated at high rpm under unique riding conditions - such as operating on a racetrack - the intake valve springs could surge. Should this rare incidence occur it could cause one or more intake valves to seat improperly, resulting in poor engine performance.

Having examined the very small number of machines which exhibited this surge phenomenon, the Kawasaki factory engineers have designed and fully tested a countermeasure which solves the problem without affecting any facet of the new engine’s outstanding performance.

On the limited number of machines produced so far, the camshaft, valve springs and spring retainers for intake valves are being replaced to prevent the valve spring from surging. The same design update is automatically being incorporated into the ongoing production run of the newest and most powerful Ninja yet produced.

Speaking about the news, Sales and Marketing Manager for Kawasaki Motors UK, Michael Johnstone, congratulated the KHI engineers for their work in advance of the anticipated start of sales in late January.

“While we have been thinking about Christmas and the New Year at this festive time, a team of engineers in Japan have been exhaustively testing new high performance components for the stunning new Ninja ZX-10R.
With the dealer launch of this and other incoming range models on 27 January across the UK, this news is the best possible start to 2011 for Kawasaki dealers and riders”.


Factory trip top prize for launch nighthttp://www.kawasaki.co.uk/news.asp?Id=340DED36DDF
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Är dessa siffror verkligen med den nya uppdaterade Ninja-motorn som nu körts i bänk hos Akrapovic?? Jag tror inte det.
Redline Motorsports påvisade liknande effektskillnader framkörda redan den 17 Okt. o då var det på den icke uppdaterade Ninja 2011 motorn.

Bone Stock US-spec:
ZX-10R -10 = 158.22rwhp
ZX-10R -11 = 159.61rwhp
BMW -10 = 167.30rwhp

Med helsystem Akra Racing & Evolution:
ZX-10R -10 = 179.5rwhp@12800rpm / max inc. +9.8rwhp@12600rpm
ZX-10R -11 = 183.7rwhp@13300rpm / max inc. +8.9rwhp@9130rpm
BMW -10 = 191.30rwhp@13270rpm / max inc. +11.15rwhp@8450rpm

Edit:mad:xibalba. JA världsrekord i nån form...vill dom tydligt plocka hem.
Man säkerligen bränt XX-antal miljoner i framtagning o utvecklingskostnad o får ut ynka 5 bakhjulshk mer än gammel-touring-Ninjan...STORT GRÖNT SCHEISSE TYP!!
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det känns som den motorn kommer få ett världsrekord i barnsjukdomar :gnissla
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Från Akrapovics hemsida:

ZX-10R 2011 179,3 hk

ZX-10R 2010 169,3 hk

BMW S1000RR 2010 185,5 hk

Så nu kan vi andas ut..
6 hästar svagare än BMW. Och kanadensarnas mätning visade 8 hästar svagare än BMW.

Säkert kommer de exemplar som kommer tillbaks från Japan efter återkallelsen ha minst 6 hästar mer än BMW. Något annat vore verkligen ett fiasko.
 

Bifogat

  • screenshot_04.jpg
    screenshot_04.jpg
    57.7 KB · Visningar: 51
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
6 hästar svagare än BMW. Och kanadensarnas mätning visade 8 hästar svagare än BMW.

Säkert kommer de exemplar som kommer tillbaks från Japan efter återkallelsen ha minst 6 hästar mer än BMW. Något annat vore verkligen ett fiasko.

Trist för Kawa om det räcker o gå o köpa en 2 år gammal beghoj för att vara värst (toppeffekt och BMW -09 avses). Jag har insett att det är mycket prestige i detta om inte annat.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Några frågor mitt i allt.

Jag ser frågan "starkast"...

-Är mest HK alltid samma sak som starkast?
-Är hojen verkligen "värst" för att den råkar ha flest HK?
-Är det inte viktigare hur den gör sig mot alla andra 2011 årsmodeller?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Några frågor mitt i allt.

Jag ser frågan "starkast"...

-Är mest HK alltid samma sak som starkast?
-Är hojen verkligen "värst" för att den råkar ha flest HK?
-Är det inte viktigare hur den gör sig mot alla andra 2011 årsmodeller?

Bra/Vettiga frågor, men jag tillhör inte dem som skall svara på dem då effekt/motorkaraktär i kombination med dataspelselektronik som begränsr den inte är min bag riktigt. men det finns ju ett visst akademsikt intresse, jag insåg att jag är akademiker..

- Är mest HK alltid samma sak som starkast?
Japp!

-Är hojen verkligen "värst" för att den råkar ha flest HK?
Näpp!

-Är det inte viktigare hur den gör sig mot alla andra 2011 årsmodeller?
Japp!

Nu har jag svarat som jag tycker

För mig handlar motorer och tjusningen hos dessa om hur deras karaktär är med avseende på att väcka rätt känslor. Kraft, respons, ljud etc och passar uppgiften för tillfället. Gillar inte den nya snöpningstekniken, utan det är föraren som skall avgöra. Annars blir det dataspel! Och hojar har ju ett gashandtag att just reglera effektuttaget med, smart! :banana
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Några frågor mitt i allt.

Jag ser frågan "starkast"...

-Är mest HK alltid samma sak som starkast?
-Är hojen verkligen "värst" för att den råkar ha flest HK?
-Är det inte viktigare hur den gör sig mot alla andra 2011 årsmodeller?
Starkast och snabbast är nästan alltid samma sak. Och självklart är det med rätta prestige både för tillverkarna och köparna att ha dokumenterat starkast motor. Så har det alltid varit, både med bilar och motorcyklar i toppsegmentet, och den som gör sig lustig över detta lyckas sällan speciellt bra eftersom de inte förstår grejen.
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Just in from MCN :tummenupp

Kawasaki ZX-10R keeps 197bhp despite recall mods!! New camshafts, valve springs and valve retainers needed to fix the 2011 ZX-10R will not alter the bike's 197bhp performance, say Kawasaki.

A Kawasaki spokesman told MCN the claimed maximum power figure of 197bhp will remain unchanged despite major engine modifications needed to remedy a fault which provoked a worldwide recall.

Kawasaki put the flagship sportsbike on 'technical hold' just weeks before it was due on sale because of 'engine performance' issues. Kawasaki later announced: "It had been discovered that when some examples of the new 2011 Ninja ZX-10R were operated at high rpm under unique riding conditions - such as operating on a racetrack - the intake valve springs could surge. Should this rare incidence occur it could cause one or more intake valves to seat improperly, resulting in poor engine performance."

Kawasaki marketing manager Martin Lambert stressed there was never a risk of engine failure. He told MCN: "We are not changing the camshaft because of any wear or surface treatment problems – it's all to do with curing the spring surge problem."

Lambert also explained why the problem was not picked up during Kawasaki's testing process. "All the pre-production test bikes and the bikes that were used at the launch - a total of 50 or 60 bikes – went back to the factory to be measured.

"You expect variation within specified tolerances –these are the first bikes using production parts to be ridden hard by the public. But if you get even one or two bikes outside the range of acceptable tolerances you have a decision to make. It's difficult."

The ZX-10R will cost £12,699 with ABS, £11,699 non ABS and will appear in dealers as scheduled on January 27.

What is spring surge?
This phenomenon is caused by valve springs resonating at certain frequencies, creating inconsistent force on the valve which can then bounce when it hits the valve seat. The bounce means the combustion chamber is not sealed properly, which can cause inefficiency and - possibly - failure. Kawasaki's cure is to alter three significant elements in the spring surge equation: the spring, the cam and the retainer. Because of the myriad permutations these changes create, it is entirely plausible the modification could would not affect maximum top end power.

MCN readers praise Kawasaki
Most users of motorcyclenews.com seemed impressed by Kawasaki's solution to the engine performance problem, with only a few criticising the company for the mistake.

"Glad they came clean and it has re-booted my confidence again."
hazzazx10r

"Kawasaki get a big thumbs up from me for identifying the problem quickly and providing an appropriate solution with the speed I would expect from a top engineering company."
joeslow

"Fair dues to Kwak for being open about this... at the end of the day it's a 1000cc road bike that revs like a 600 from a few years back."
tman39a
 

Bifogat

  • 01kawasaki-zx10r.jpg
    01kawasaki-zx10r.jpg
    119.7 KB · Visningar: 77
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Den går ju tydligen betydligt bättre i SBK utförande och det är väl det viktigaste när serien börjar:tummenupp
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Personligen tycker jag kwaken ser ful ut specielt baken! Men de ska bli spännande på hojmässan att se den! kanske man får ett annat tycke i verkligheten! :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top