Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Smagatusk

Guest
...talar man då samtidigt om auto-tuning? :confused:

[YOUTUBE-ID]hMtZfW2z9dw[/YOUTUBE-ID]

Nu orkade jag bara se de första 20 sekunderna eftersom jag får eksem av sån jävla musik, även om den är på skämt.

Berätta poängen och bespar mig lidandet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den här tråden heter "Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R? " och det är väl nått man närmast kan mäta upp på dragstrippen? För det här verkar ju bli bankörning och i förra årets Masterbike redovisat i Sporthojen nr 3 2010 så körde alla 15 förarna långsammast på Aragonbanan (varvtid) med Yamaha R1 (trots näst högst topphastighet för R1an på längsta rakan) följt av ZX-10R (2a från slutet alltså i genomsnitt) av 9 testade hojar. Undantaget var Freddy Papunen, snabbast med S1000RR, följt av Ducatin, följt av Kawasakin, dvs den som är i Freddys nivå körde fort med Kawan jämfört med de övriga hojarna redan förra året. Den långsammaste hojen (hastighet på rakan=motorsvagast?) KTM RC8R var den som hade 3e bästa varvtid efter S1000RR och Aprilia RSV4 factory.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jete snaabb!

MC-mässan i Helsingfors på lördag, då får man väl se härligheten, YEEHAA!

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Nu finns provkörningen för betittande :tummenupp
http://www.youtube.com/user/motorcyclenewsdotcom?feature=chclk#p/u/0/fADBQD3t8W8

Och domen lyder:
ZX10 2011: 3e plats bland de övriga japanska och den tyska 1000cc sportisarna.....

Ja herrejeffvlar nu har "SMC-nissarna" verkligen varit ute o tourat runt Almeria banan + de lokala bergsvägarna.
The New Ninja = "NO MIDRANGE POWER OR GRUNT" WTF!! 5-10hp mer än BMWn det var väl ett minimikrav o vad alla hade förväntat sig...:gnissla
Då vet ni alla som valt Kawa 2011, vad som kommer hända ER...tandagnisslan o frånåkta av en 3 år gammal sur-CBR!! OBS!! Allt enligt MCN's roadtest crew, nu baahh:arsele

http://www.youtube.com/user/motorcyclenewsdotcom?feature=chclk#p/u/0/fADBQD3t8W8

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Fan, blev lite besviken på Kawan på mässan. Tycker inte den e så snygg och kvalitetskänslan kändes inte hälften så fin som på Cbr1000rr. Eftersom jag alltid har haft ett gott öga till kawa så svider det lite i hjärtat.
Tror inte att den är vassare än Bmw-n när det gäller köpvärde..:( Men fan va hondorna inger kvalitetskänsla! Känns som om dom har dragit åt all skruvar lite extra och jag satt som en gud på den!
Fan, jag som tycker att Honda är för vanligt men och tråkig men det verkar som att det blir en honda som nästa hoj...

Honda ÄR kvalitet och 08:an och framåt är det bästa de gjort på åratal, en otroligt följsam och rolig hoj att köra. Får hoppas att Kawwan inte är så "toppig" i varvregistret, då har de bitit sig själva i tummen för att få en snabb hoj. Hondan drar från 4000rpm och uppåt på 6.an och slår de flesta i drag mellan olika växlar och farter, nästan automatväxlad.

Kul de tycker "gamla" bettan hänger med i gänget.:tummenupp
Fasen "big red", det verkar inte saknas turbo på kawwan, utan rent bottendrag, du får öppna motorn istället:tungan
Än så länge är BMWn snabbaste standardhoj någonsin:tungan:D

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Ja herrejeffvlar nu har "SMC-nissarna" verkligen varit ute o tourat runt Almeria banan + de lokala bergsvägarna.
The New Ninja = "NO MIDRANGE POWER OR GRUNT" WTF!! 5-10hp mer än BMWn det var väl ett minimikrav o vad alla hade förväntat sig...:gnissla
Då vet ni alla som valt Kawa 2011, vad som kommer hända ER...tandagnisslan o frånåkta av en 3 år gammal sur-CBR!! OBS!! Allt enligt MCN's roadtest crew, nu baahh:arsele

Ähh, att MCN i ett körtest sågar den eller den hojen betyder ju inte ett smack.

Jag menar, vad och hur stora är skillnaderna vi pratar om?
Personligt tycke och smak har större inflytande på vilken av dessa hojar jag skulle välja i slutändan.

En spännande grej som Kawa själva påstår är att genom att endast byta slutburken på avgaseriet så har man i princip ett fullflödessystem, vad kommer det locka fram för potential?

När det gäller chassits uppförande så betyder det knappas något mellan dessa hojar. "Ut ur lådan" kanske en CBR funkar skitbra för en som väger 60kg medans det går sämre för en på 90pannor...
Det finns ju mängder med småsaker man kan ändra för att få det optimalt även med standardkomponenterna..

Samma sak med motorn, vissa föredrar att ha effekten på 15krpm medans andra föredrar ett massivt vrid från 4krpm...

Ungefär som att säga, "vad är ett bra skydd mot regn, paraply eller regnrock"...?
En provkörning av hojen är i slutändan viktigare än att stirra sej blind på en massa siffror :tummenupp

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Finns inget värre än när folk höjer en hoj till skyarna innan den kommit ut och när den kommer ut så är det en redigt bra hoj, men uppfyller inte förväntningarna. Det är lite synd faktiskt.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Wow, vilken överraskning. Hade jag verkligen inte räknat med.

:galen

”It´s big big problem is that is has no mid range power, all the power is high up in the rev range and even here on the track you can´t use it...”

”A really big disappointment...”

Det verkar som BMW hat gjort något smått osannolikt som har fått till precis alla aspekter av S 1000 RR.

Om ”gamla” GSX-R 1000:

”It´s got a lot of grunt, which is missing from the ZX-10...”

Last edited:

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Blir intressant med lite jämförelsesiffror senare. Men som flera andra har sagt så är det alltid upp till personligt tycke och smak vilken man väljer.

Det enda jag reagerar på filmerna från banan är att dom inte verkar varva speciellt mycket på någon av cyklarna. Kan väl bero på var dom filmat, men inte ens på rakan där BMW:n drar på lite så är dom i närheten av maxvarv.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Blir intressant med lite jämförelsesiffror senare. Men som flera andra har sagt så är det alltid upp till personligt tycke och smak vilken man väljer.

Det enda jag reagerar på filmerna från banan är att dom inte verkar varva speciellt mycket på någon av cyklarna. Kan väl bero på var dom filmat, men inte ens på rakan där BMW:n drar på lite så är dom i närheten av maxvarv.

Jag reagerade på ljudet på Kawan när de gick på gas ut ur kurvorna i mellanregistret. De hörs på motorn att den inte drar riktigt, lite brölande så där så det ligger nog lite i vad de säger. Det borde dock kunna grejas snabbt med lite kreativ drevning:)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Vågade dom inte testa Aprilian samtidigt? Eller är den för dyr?

Gissar att de inte vill ta med den eftersom den råkar ha lite mer effekt än fjolårets version + en massa extra elektronik så då hade kanske japs hojarna fått skämmas ännu mera eftersom de är så pass mycket sämre än sina konkurenter i europa :) hihi

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Kolla videon igen så ser du att de kortväxlar...
Ja, vid just det här tillfället växlar de BMWn vid 12000 rpm, inte mot varvtalsregulatorn vid 14000 rpm. Men vad är grejen? Har du kollat hur Rossi och Spies växlar? En bit förbi ”rött” på alla växlar i alla lägen?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...