Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Fast den här tråden handlar inte om tycke och smak.


12 000 rpm på trean och det är inte ”på rakan”.

Dom nämner inget om hur stark någon cykel är, inga varvtider, inga data = tycke och smak

Även med massa siffror & data kommer valet oftast bero på tycke & smak
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dom nämner inget om hur stark någon cykel är, inga varvtider, inga data = tycke och smak

Även med massa siffror & data kommer valet oftast bero på tycke & smak

Det är ju det här som är så besvärligt.

Vi som konsumenter vill ju se vilken hoj som är "bäst" så att vi kan köpa den som är "bäst", det är ju väldigt viktigt för de flesta av oss.
En "seriös" tidning gör då en test där de hyr in en värstingtävlingsjockey som verkligen kör skiten ur hojarna och tar ut den sista gnuttan prestanda. Sen skriver den här snubben, eller flera, om hur hoj x kändes lite låg i bakänden vid gaspådrag ut ur böjen si och så på banan si och så, eller hojen C kändes lite tam vid 8000 varv i en annan böj. Sen "vinner" en viss hoj eftersom den är 0.546 hundradelar snabbare runt banan X men att troligtvis så är hojen Y snabbare om man skulle sätta på däcken "Blubb" och om testen skulle vara på banan T.

En vecka senare läser vi om hur en annan tidning hyrt en annan värstingtävlingsjockey som kör skiten ur förmodligen exakt samma hojar på en annan bana men nu vinner hojen G istället...

Min poäng med det här långa resonemanget är att ingen av dessa tester säger ett skvatt om hur jag som medelhojförare skulle kunna köra dessa hojar eller hur "snabb" jag skulle vara på en bana. De flesta av oss kör inte ens dessa hojar på en bana och så spelar det ännu mindre roll vilken man väljer.

Att köra hoj handlar om så mycket annat än någon grad gaffelvinkel, någon millimeter hjulbas eller om någon hoj har mer eller mindre effekt. Inget av detta spelar någon som helst roll för 99% av oss som sitter på det här forumet.

Tråden handlar om två saker, dels hur mycket effekt ZX10R av 2011 års modell har egentligen och dels hur osäkra vi är på att visa upp "fel" hoj vid korvmojen:)
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition

Lite mer tillförlitliga värden, samtliga med Akrapovics EVO helsystem monterat = samma förutsättningar, samma bränsle o körningar i samma bromsbänk.

ZX-10R MY2011 : S1000RR MY2010 : Difference

6K RPM: 85Nm/68rwhp : 87Nm/73rwhp : 2Nm/5rwhp
7K: 91/85 : 92/88 : 1/3
8K: 98/106 : 101/112 : 3/6
9K: 103/130 : 105/130 : 2/0
10K: 104/145 : 109/150 : 5/5
11K: 106/163 : 112/168 : 6/5
12K: 107/176 : 109/180 : 2/4
13.3K: 103/184 : 105/191 : 2/7

Slutsats: Det är ju inte direkt några större skillnader i vridmoment o bakhjulseffekt måste jag säga. Mest subjektiva omdömen från icke ingenjörer man får höra hela tiden. Kawan överdrevad o strypt t 13000RPM i toppfart, det märks tydligt i Losail klippet nedan. Tycker den går lite trögt på 5-6:an = fixas lätt till med en smärre nerdrevning o borttagning av revlimit 6:an.

Nu över till Tom Sykes i sadeln istället för touring-nissarna på MCN


http://www.youtube.com/watch?v=ojj2Z6o0p6I
 
Last edited:

Bodis

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Gbg
Hoj
H1
Varför testar dem zx10r utan abs???? Medans hondan och bimmern har abs. Skitsnack från mcn som vanligt tydligen har bmw betalat väldigt mycket cash till mcn.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Varför testar dem zx10r utan abs???? Medans hondan och bimmern har abs. Skitsnack från mcn som vanligt tydligen har bmw betalat väldigt mycket cash till mcn.


Jasså, det vet du för att du kört bägge och själv jämfört eller? Inte för att jag litar speciellt på mcn eller någon annan hojtidning, men helt osannolikt att BMWn är bättre är det ju inte, det är ju trots allt en ganska bra hoj.

Själv kan jag bara tycka att om det nu är så att zx10r inte lever upp till förväntningarna är ju det synd, alltid bra med konkurrens i toppen.
 

Bodis

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Gbg
Hoj
H1
The MCN test is based on a non stock BMW fitted with the BMW Power Boost Kit ECU which has been dyno tuned, this Fast Bikes Test is based on 2 dealer supplied motorcycles just like we buy in Europe and other markets with full power models.

You can see in this test the BMW suffers with Aero above 170 mph and it's RAM system is not effective as the Ninja.

The BMW needs lots of power to make up for the poor aero and RAM air.

The Ninja is only held back by the gearing and the speed limiter. Change the gearing the Ninja will go alot faster before is peaks out.

http://www.fastbikesmag.com/2011/02/08/zx-10r-hits-186-80mph/
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Snabbare än? Säger vem?

Samma artikel:

You can see in this test the BMW suffers with Aero above 170 mph and it's RAM system is not effective as the Ninja.

The BMW needs lots of power to make up for the poor aero and RAM air.

The Ninja is only held back by the gearing and the speed limiter. Change the gearing the Ninja will go alot faster before is peaks out. Kolla diagrammet:

http://www.fastbikesmag.com/files/2011/02/ZX-10R-v-S-1000-RR-Speed-Run2.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nä, 180 hästar duger ju inte på en sketen gathoj. Ska vara dryga 200 som WSB hojarna har... :rolleyes:
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Nä, 180 hästar duger ju inte på en sketen gathoj. Ska vara dryga 200 som WSB hojarna har... :rolleyes:

Det är väl mer med att Kawasaki går ut med att Ninjan har 7 hk mer i motorn än BMW S1000RR, vilket inte stämmer alls. Effekten är sjuk i båda hojarna och de är grymt snabba, dock tror jag att folk är besvikna över att den faktiskt inte har mer effekt än BMW S1000RR. Kändes som om Kawasaki skulle släppa en hoj som har det, speciellt med tanke på de officiella siffrorna. Det är ju lite lurendreji - men sedan är BMW till skillnad från japanska tillverkare jävligt noggranna med sina effektangivelser har jag märkt... även när det gäller bilarna.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är väl mer med att Kawasaki går ut med att Ninjan har 7 hk mer i motorn än BMW S1000RR, vilket inte stämmer alls. Effekten är sjuk i båda hojarna och de är grymt snabba, dock tror jag att folk är besvikna över att den faktiskt inte har mer effekt än BMW S1000RR. Kändes som om Kawasaki skulle släppa en hoj som har det, speciellt med tanke på de officiella siffrorna. Det är ju lite lurendreji - men sedan är BMW till skillnad från japanska tillverkare jävligt noggranna med sina effektangivelser har jag märkt... även när det gäller bilarna.

Vad jag vet har dom väl bara sagt att den ska ha 210 hästar i motorn med luffarturbon?

Utgår vi ifrån cirkus 15% effektförlust genom hela drivlinan (från vevaxel till asfalt) så har vi en förlust på 31.5 hästar. 210 - 31.5 = 178.5.

Eller räknar jag fel? :va

Sen diffar dynografen ovanför på några hästar mellan hojarna. So what? En bänkning kan ge 170 hästar en vända och 179 en annan. Det finns alltid en felmarginal. Gjorde man hundra eller tusen pullar med varje hoj så skulle man nog kunna få fram ett representativt genomsnitt. Kort och gott så är det bara en fingervisning.

Att folk sen tycker att Kawasaki snackar skit och håller på med falsk marknadsföring tycker jag handlar mer om hårklyveri.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nä, 180 hästar duger ju inte... :rolleyes:
Varför så okritisk? Jobbar din morbror på Kawasakis fabrik?

Kawasaki har haft gott om tid på sig att bräcka BMW och stöddigt gått ut och sagt att deras nya ZX10 har 200 hästar. 210 med ram air. I själva verket är den svagare än BMW:n. Det imponerar inte, speciellt inte när MCN testar och märker att den är klen i mellanregistret.

Det står redan i trådens första inlägg att det ”duger” med 70 hästar. :7peta

Samma artikel:

You can see in this test the BMW suffers with Aero above 170 mph and it's RAM system is not effective as the Ninja.

The BMW needs lots of power to make up for the poor aero and RAM air.

The Ninja is only held back by the gearing and the speed limiter. Change the gearing the Ninja will go alot faster before is peaks out. Kolla diagrammet:

http://www.fastbikesmag.com/files/2011/02/ZX-10R-v-S-1000-RR-Speed-Run2.jpg
Som sagt: var det står att Kawasakin är snabbare?
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Varför så okritisk? Jobbar din morbror på Kawasakis fabrik?

Kawasaki har haft gott om tid på sig att bräcka BMW och stöddigt gått ut och sagt att deras nya ZX10 har 200 hästar. 210 med ram air. I själva verket är den svagare än BMW:n. Det imponerar inte, speciellt inte när MCN testar och märker att den är klen i mellanregistret.

Det står redan i trådens första inlägg att det ”duger” med 70 hästar. :7peta

Självklart har jag som fet norrlänning en japansk morbror som jobbar på Kawasakis fabrik. Är du lika dryg i verkligheten som här på forumet? :va

Jag är okritisk för att Kawasaki har lovat 200 (210) hästar och det är ju bevisligen vad vi har fått. MCN märker att den är "klen" i mellanregistret för att dom körde en kittad BMW sida vid sida och jämförde dom som att det skulle vara två likadana maskiner.

Låt säga att den kittade BMWn låg 10 hästar och lika mycket vrid över Kawan i mellanregistret på grund av åtgärderna som var gjorda. Det kommer göra en rätt märkbar skillnad.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Som sagt: var det står att Kawasakin är snabbare?

Det står i texten att BMW:n lider av dålig luffarturbo och aerodynamik. I Samma text så står det att Kawasakin enbart begränsas av drevning och varvstopp.

Diagrammet säger att BMW toppar 182 mph och Kawasakin 186,80 mph (står i artikeln)
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
MCN...körde en kittad BMW...
Säger Fast Bikes?

Visste inte MCN att BMW:n var ”kittad” eller låtsades de inte om det? Eller försöker den konkurrerande tidningen (Fast Bikes) misskreditera MCN?

Vad verkar mest troligt?

Fast Bikes skriver:

”As you can see, power, torque and delivery is almost identical to 6,500rpm...”

I själva verket ser vem som helst att BMW:n ökar där Kawasakin har djupa dalar mellan 4–5000 och 7–8000 rpm. MCN:ns intryck om Kawasakins mellanregister verkar helt riktigt. Det krävs liksom inte en Janne Josefsson för att se att Kawasaki inte har levererat en japansk sporthoj som besegrade den tyska nykomlingen. Kawasaki förlorade. Game over. Återstår att se om nya R1 eller GSX-R 1000 kommer vara vassare än Kawasakis halvtrötta försök att slå BMW. Hoppas det. Vore trist om japanerna lät sig köras över och förlitade sig på att ”kvalitet” och...ja, vadå...skulle säkerställa försäljningen framöver. Skulle någon av er köpa en japansk hoj av sympati?
 

Bifogat

  • CHTV-2008-08-21-JOSEFSSON.jpg
    CHTV-2008-08-21-JOSEFSSON.jpg
    44.3 KB · Visningar: 22
  • Harakiri.png
    Harakiri.png
    126.3 KB · Visningar: 28
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top