Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Get the BIG picture now, U guys!

Nya Ninjan strypt i ECUn så man inte ska spränga motorn i småbitar (speciellt på 6:ans växel) vilken seriös tillverkare vill riskera det för vanliga gatnissar in the long run, in the U.S. of A? Dom kan ju bli stämda o smutskastade, precis som i Toyota-skandalen overthere...anyone?

FAKTA: med lite DIY filifjonka-trim o riktig soppa så smattrar den in glatt i varvstoppet 14000RPM på 6:an = 201mph ÄKTA o GPS speed!!

Garth285 says:
February 8, 2011 at 8:58 pm
Old news, pretty easy to get past the limiter, Guhl Motors here in the US has cracked the ECU as well.

Heres my 2011 going 201.1mph GPS indicated

http://www.youtube.com/watch?v=4fzHEjRsPcM


Read more: ZX-10R Hits 186.80mph http://www.fastbikesmag.com/2011/02/08/zx-10r-hits-186-80mph/#ixzz1DkCwIinL
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Hur vissa läser!

Tänkte att jag kunde visa på mina kompisar hur vissa läser. Jag kommer inte lägga till något utan bara editera. Givetvis med ursäkten av utrymmesskäl. ;)

Redigt folk kan ju få för sig att vi är fullständigt objektiva när vi argumenterar kring hojfabrikatens för- och nackdelar...

Jag är helt enkelt för rund, räddhågsen och långsam för att klara av muskedunder som S1000RR. PunCKt.

On topic - För mig känns nya ZX10 kolossal att klättra omkring på. Bägge har mer än tillräckligt med effekt. ZX är ful som stryk. Delar Niklas funderingar kring livslängd.

Men handen på hjärtat - en fjolårsmodell av Gixxer för nästan inga pengar alls, en Bazzaz och lite pengar på chassit allt eftersom man utvecklas och lär känna hojen är nog oslagbart most bang for the buck för många av oss som gillar att trasha bana och få en personlig touch på åkdonet...

...en massa klok text från Syster-Tysk

BMW har ett högre varvtal och har därmed högre effekt, inte så svårt.

Kawa vet mycket väl att det börjar vara gränsfall med tillförlitlighet.

Eller är det så här de menar?

:mad:

Varför säger Du sådana saker? vi är märkesfanatiker och inte objektiva när vi argumenterar kring hojfabrikater...

Jag är helt enkelt för rund och lång för att klara av muskedunder som ZX-10. PunCKt.

För mig känns nya ZX10 kolossalt fin och nätt, att klättra omkring på. har mer än tillräckligt med effekt. ZX är stryk. Delar Niklas funderingar kring effektuttag. Jag ser fram emot att testa lite mer.

Men handen på hjärtat - en ZX-10 och lite pengar på chassit allt eftersom man utvecklas och lär känna hojen är nog oslagbart most bang for the buck för många av oss som gillar att trasha bana och få en personlig touch på åkdonet... :hihi lätt

...en ok text för att komma från Syster-Tysk
Jag har iallafall inget stort hål i mitt motorblock...

Jag tror att BMW gått lite för långt i att plocka ut effekt ur en standardhoj som skall gå många tusen mil med klantiga förare och kanske brist på service.
Kawa vet mycket väl hur man får ur massor av mer effekt ur sin motor men de vet också att det bör vara med tillförlitlighet.

Det är BMW smällar som folk diskuterar än att ha en hoj som har mest effekt.

Kramar till mina idoler i norr!

Så varför skall man fastna i vad folk och tidningar säger?
Är det inte bättre att provköra båda hojarna och välja den man tycker är bäst, roligast eller som får dig att känna det bästa ruset?

Vill du köpa en hoj för att bli snabbast är du fel ute!

Jag blev frånåkt av niklasinorr i sommar på mittsverige då han körde Daytona 675 och jag körde S1000RR.

å andra sidan körde jag ifrån Niklas med en BMW R1200S året innan.

Det är ju det som är det roliga! Att man faktiskt måste anstränga sig för att ta sig förbi.
Sen då man kört ifrån sin kompis så väntar man in honom och så kör man igen.

Jag önskar ni hade/har kompisar som Roffe och Niklas, för då behöver man inte en S1000RR eller ZX10R! Man har minst lika roligt ändå!

/J
 

Bodis

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Gbg
Hoj
H1
The red line is the ZX10R, the blue line is the BMW S1000RR

ZX-10R-v-S-1000-RR-Speed-Run.jpg
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Så varför skall man fastna i vad folk och tidningar säger?
• För att alla inte själv har möjlighet att provköra och jämföra alla motorcyklar som de är intresserade av?

• För att en tio-femton minuter lång provtur hos en handlare inte ger tillräckligt mycket för att kunna vara säker inför ett köp?

• För att den erfarenhet som tidningarna har möjligen kan betyda något i fråga om att kunna utvärdera och jämföra olika modeller?

FAKTA: med lite DIY filifjonka-trim o riktig soppa så smattrar den in glatt i varvstoppet 14000RPM på 6:an = 201mph ÄKTA o GPS speed!!]
Precis likadant med BMW:n, fast med färre modifieringar toppar den 325 km/h.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...er/sep2410-near-standard-s1000rr-hits-202mph/

Nya Ninjan strypt i ECUn så man inte ska spränga motorn i småbitar...
Så funkar ECU:n på BMW:n också de första 100 milen. Påtvingad inkörning.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Menar Du verkligen att Du skulle överväga att välja en hoj före den andra utifrån en tidnings uppfattning före Din egen upplevelse?

Seriöst - Det har ett visst intresse att läsa vilka egenskaper som prioriterats i de nya maskiner som presenteras. Men jag vågar påstå att samtliga hojar i MCN test är betydligt bättre än vad 95% av oss som förare på detta forum är. Därför är det oftast av mindre betydelse vad en (fd) tävlingsförare anser om en hojs uppträdande i gränslandet, vi åker ändå aldrig där och skulle vi till äventyrs hamna där blir den ändå strax ett försäkringsärende...

Åker Du verkligen ut och testar hojarna på bana eller på Din favoritväg kommer Du med största sannolikhet fram till ett annat resultat än testerna, risken med allt för stor tilltro till "experter" är ju att Du köper en hoj som passar just Dina behov sämre än testförarnas.

Så - låt tidningstesterna vara det dom är - en åsikt från en (avlönad) förare just den dagen, under just de förutsättningarna och med just de individuella maskinexemplaren. Men när Du väl ska handla bör Du lita endast på Dina egna intryck av den hoj Du är spekulant på.

De flesta av oss kör nog ett par, tre olika hojar innan vi bestämmer oss, att sortera intryck från flera torde bara förvilla.

Mina 13 öre...

• För att alla inte själv har möjlighet att provköra och jämföra alla motorcyklar som de är intresserade av?

• För att en tio-femton minuter lång provtur hos en handlare inte ger tillräckligt mycket för att kunna vara säker inför ett köp?

• För att den erfarenhet som tidningarna har möjligen kan betyda något i fråga om att kunna utvärdera och jämföra olika modeller?

...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...av mindre betydelse vad en (fd) tävlingsförare anser...
Trevor Franklin på MCN är knappast någon f.d. tävlingsförare. Vad f.d. tävlingsförare kan, som du och jag inte kan, är att upptäcka och förklara små skillnader mellan olika modeller.

Men ditt inlägg är ju mer ett brandtal mot all form av expertis än något annat. Eller som barn säger: ”Kan själv!” Eller som Alliansen: ”Valfrihet!” Eller som Tage (när misstänksamheten mot kärnkraft var som störst): ”Det är proffsen som gör så att rosorna dör, ge mig hellre en glad amatör”.

I själva verket är det ju trams att det alltid är bättre att göra allt själv, istället för att ta hjälp av någon som vet/kan bättre. Kanske är det i själva verket de mest osäkra av oss som inte vågar ta intryck av andra människor, utan måste upptäcka allt själv för att kunna göra egna värderingar och fatta beslut. Gång på gång uppfinna hjulet och tala om för snickaren, läkaren, elektrikern och kocken hur man uppnår bästa resultat. Och då bryr man sig förstås inte heller om vad någon f.d. tävlingsförare tycker. Vet och kan själv.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är måhända klokt att försöka läsa mellan raderna i ett inlägg, men när Din slutsats går stick i stäv mot det som står i texten kanske Du skulle läsa inlägget en gång till?

I det första citatet är vi överens, det är precis vad jag skrev. Men om de "små skillnaderna" i praktiken saknar betydelse för Dig och mig? Ska dom ändå tillmätas större värde än våra egna iakttagelser bara för att dom kommer från en tidning?

Det andra citatet är rent trams och nonsens. Jag har, precis som de flesta intelligenta människor, stor respekt för expertis. Men granskar kritiskt teser utifrån egen kompetens och erfarenhet. Redan i bibeln skrev Paulus att vi skulle "pröva allt, och behåll det som är gott", det funkar bra än idag...:)

Om jag har ont i magen, inte tusan låter jag en läkare operera menisken, oavsett hur fina diplom som hänger på väggen...:)

..,Vad f.d. tävlingsförare kan, som du och jag inte kan, är att upptäcka och förklara små skillnader mellan olika modeller...

Men ditt inlägg är ju mer ett brandtal mot all form av expertis...
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Ang Roffe och diskussionen ovan.

Journalister och framför allt motorcykel journalister är duktiga att hitta skillnader, förbättringar och liknande när de jämför hojar, gamla som nya.

Det har du helt rätt i!
Vidare så är det ju så som du säger att man inte kan köra alla hojar för att få en egen uppfattning.

Och visst, är man på jakt efter en ny hoj så läser man allt man hittar om de intressanta hojarna för att få någon sorts uppfattning.

Men är verkligen det journalisterna skriver konsumentupplysning?

Eftersom jag skriver en del själv och har goda kontakter med de som arbetar med just att skriva artiklar om motorcyklar så kan jag ge er följande scoop! (som nog inte är ett scoop eftersom ni är intelligenta och fattar detta själva!)

Vad vill en författare av en artikel?
Först och främst vill författaren skriva en läsvärd artikel. Han vill gärna ha med en jargong som gör att läsaren uppfattar skriften som lättläst och underfundig. Han vill visa sig trovärdig, även om han i nästa nummer byter riktning, ty nya rön kan ha framkommit.

Men vad betyder det i texten eller reportaget om ZX10R mot resten?
Jo, man vet redan innan man plockat hem hojarna att detta kommer att bli en intressant artikel - Kommer Kawasaki nya hoj räcka till för att sno åt sig tronen i år?
Man gör sina tester och provkörningar och tittar på resultatet. Vad kan vi skriva om detta?
I det här fallet, den här gången, under de här förutsättningarna, då dessa personer kör, så tycker vi så här.

Resultatet är i sak oviktigt. Focus ligger på att göra en så bra artikel som möjligt för att sälja så många nummer av sin tidning som möjligt.
Man är givetvis opartiska, men man vinklar gärna storyn så att den blir intressant och spännande.

Se bara skillnaden mellan reportage om den första provkörningen av en hoj, där den kan bli höjd över skyarna för att sedan få storstryk mot en fjolårshoj i en jämförelserest.

Eftersom journalisterna eller testförarna skriver om vad de tycker och vad som passar dem, så kommer deras utlåtande spegla detta. De kanske är kortare än mig eller föredrar motorcyklar med bottendrag för att det passar deras körstil bättre.

Det betyder att deras utlåtande i tidningen inte gäller för andra än dem som vill ha hojen som journalisten vill.

När det gäller S1000RR och ZX10R så är de så lika, även om det skiljde 10 hästkrafter, att det beror på personerna som kör om hojen uppfattas som bra/snabb eller inte.

Jag tycker om min hoj! Inte för att den är en BMW utan för att jag tycker om konceptet, jag tycker den är snygg, men framförallt för att jag fifflat med inställningar och förbättrat hojen så som jag vill ha den.

Jag provkörde en likadan hoj i somras, och det kunde lika gärna varit en kawayamasuki. Den kändes helt olik min hoj eftersom inställningarna var så annorlunda och inställda för en annan person.

eftersom motorcyklarna idag är väldigt lika måste man därför komma till slutsatsen att det inte spelar någon roll!
Men det kan ju inte journalisterna skriva, det vill ju ingen läsa!!!
Mvh Jonas
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det andra citatet är rent trams och nonsens. Jag har, precis som de flesta intelligenta människor, stor respekt för expertis. Men granskar kritiskt teser utifrån egen kompetens och erfarenhet. Redan i bibeln skrev Paulus att vi skulle "pröva allt, och behåll det som är gott", det funkar bra än idag...:)

Jag har kört bana i 17 år och jag har sett alla typer av människor på dessa banor. Det enda som är statiskt är att ingeting är statiskt men just i fallet med motorcykelkörning så är det fortfarande människan som är 90% av ekipaget. En snabb förare kör fortare än en långsam förare oavsett maskinmaterial eftersom vi är människor och vi blir rädda och triggar våra överlevnadsreaktioner. Det finns få saker i livet som triggar överlevnadsreaktioner så bra som just hojkörning...:tummenupp

Kort sagt, kör vad f-n ni vill men köp grejerna för dess rätta värde. Är det viktigt att ha den värsta hojen, fine, köp den då. Är det viktigt att hojen jag köper har 2,75 hästar mer och går 301 istället för 299 i någon test i någon tidning, fine köp den hojen.

Men var ärlig med motivet, om man sätter sin tillit till Trevor Franklin så är det ju bra, problemet är att det kommer att var 7283 tester till där ömson BMW och ömsom Kawa, eller någon annan hoj koras som "Den Bästa Hojen" av en eller annan journalist, hojtestare eller tävlingsförare och inget av detta är relevant för MIG egentligen eftersom "Den Bästa Hojen för MIG" måste koras av MIG, ingen annan.

Och glöm inte det viktigaste, om det nu är viktigt att man äger "Den Värsta Hojen", den är inte värst så länge till...

There is always a bigger fish...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Efter denna tanke kan man bara konstatera att det spelar ingen roll vad hästkrafterna på vevaxeln är i detta fall, om en mc varvar mer än den andra.

Hästkrafter (effekt) är en produkt av vrid och varv. Mer varv med samma vrid (fyllnadsgrad) = mer hk.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Bimmern har ju helsystem kawan har slipon dessutom körs bimmern av en expert medans kawan körs av en amatör. Med helsystem på kawan så kör den fortaren bimmern.

Edit: Garth285 = lätt crazy amatör, kör alltid i sin fladdrande jacka/vanliga byxor (istf. tight speedsuit)...DET riktigt aerodynamiskt!!:tummenupp
Fast sedan har han seriöst drevad ned den mot std samt toksänkt den fram för bästa aerodynamik hehe, grym-skön snubbe!!

-BMWn kördes med tejpade kåpor, uppdrevad mot std o på ett idiotlångt flygfält o av ett proffs som ni säger, samt vid en låg utetemp så mer syre i luften = mer tryck i motorn.

-En liten detalj som ("ni" f.d. elitförare vet) om att om man bara låter hojen varva mer ex.vis till 15000RPM på dessa 2 nämda hojar, kommer det bara gå långsammare då toppeffekten fortfarande är på exakt samma varvtal (om helt std) som innan = 13300RPM.

-Om ostrypt ECU o ingen tändningsnedragning utan maxpower hela vägen till det satta varvstoppet, då blir det stor skillnad IRL.
Om max std-effekt ligger på 13300RPM så har det aldrig lönat sig att varva till mer än 14000RPM absolut max nu alltså, en modern 1000cc SBK använder man det grymma vridet i mellanregistret oxå (speciellt i Swe), det ingen pipade o småvek R6a vi pratar om här direkt!

Viktigast (såsom jag ser det, för enbart min egna jämförelse mellan hojarna) o IRL:Hur lång tid o sträcka som tillryggaläggs för att uppnå 0 till 325kmh. Om det tar ca2 sek mer o på sträckan XX antal meter senare så är den hojen totalt sett "sämre" trots högre toppeffekt o vridmoment i dynobänk...beroende på bättre ramaireffekt, bättre aerodynamik, korrekt slututväxling för det aktuella varvtalet då den specifika motorn ger sin absoluta maxeffekt o sin förmåga till overrev.

-Ähh, sånt här tjäbbel mellan tillverkarna o de olika MC-tidningarna/tossiga ägarna är ju hur kul som helst o för utvecklingen raskt framåt. Nästa år kommer väl (?) nya Gixxer1000, då får dom andra stå i skamvrån o lipa ett liten stund, tills nästa nya värstingmodell ploppar upp på marknaden osv. osv.

The Arms race by SBK-technology in modern peacetime, sponsored by your own wallet, borde tråden döpas om till... :näsblod
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Hästkrafter (effekt) är en produkt av vrid och varv. Mer varv med samma vrid (fyllnadsgrad) = mer hk.

(Jag förmodar att du menar vridmoment och varv på en bestämd tid)

Ingen som sagt nåt annat!

Mitt exempel gäller ändå.

mvh Jonas
 

Bodis

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Gbg
Hoj
H1
Motociclismo har bänkat hojarna.

1. Zx10r---174,27 Hp rear wheel---100,47 Nm
2. S1000rr---172,87 Hp rear wheel---102,33 Nm
3. Aprilia rsv4---161,36 Hp rear wheel---102,21 Nm
4. Mv agusta f4 1000---161,29 Hp rear wheel---99,74 Nm
5. Yamaha r1--- 160,87 Hp rear wheel---105,40 Nm
6. Ducati 1198 sp---154,98 Hp rear wheel---120,14 Nm
7. Ktm rc8r---153,94 Hp rear wheel---117,31 Nm
8. Suzuki gsx-r 1000 k10---150,08 Hp rear wheel---97,30 Nm

Dont f**k with the mean green bitches.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Motociclismo har bänkat hojarna.

1. Zx10r---174,27 Hp rear wheel---100,47 Nm
2. S1000rr---172,87 Hp rear wheel---102,33 Nm
3. Aprilia rsv4---161,36 Hp rear wheel---102,21 Nm
4. Mv agusta f4 1000---161,29 Hp rear wheel---99,74 Nm
5. Yamaha r1--- 160,87 Hp rear wheel---105,40 Nm
6. Ducati 1198 sp---154,98 Hp rear wheel---120,14 Nm
7. Ktm rc8r---153,94 Hp rear wheel---117,31 Nm
8. Suzuki gsx-r 1000 k10---150,08 Hp rear wheel---97,30 Nm

Dont f**k with the mean green bitches.

Där ser man.

Blir intressant att se ett samlat medelvärdet från framtida tester. :)
 

Bodis

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Gbg
Hoj
H1
Hästar i motorn utan ram-air

1. Zx10r---191,01 hp---110,12 Nm
2. S1000rr---189,48 hp---112,15 Nm
3. Aprilia rsv4---176,85 hp---112,02 Nm
4. Mv agusta f4 1000---176,78 hp---109,32 Nm
5. Yamaha r1--- 176,32 hp---115,52 Nm
6. Ducati 1198 sp---169,86 hp---131,67 Nm
7. Ktm rc8r---168,72 hp---128,58 Nm
8. Suzuki gsx-r 1000 k10---164,49 hp---106,65 Nm
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top