Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Säger Fast Bikes?

Visste inte MCN att BMW:n var ”kittad” eller låtsades de inte om det? Eller försöker den konkurrerande tidningen (Fast Bikes) misskreditera MCN?

Vad verkar mest troligt?

Fast Bikes skriver:

”As you can see, power, torque and delivery is almost identical to 6,500rpm...”

I själva verket ser vem som helst att BMW:n ökar där Kawasakin har djupa dalar mellan 4–5000 och 7–8000 rpm. MCN:ns intryck om Kawasakins mellanregister verkar helt riktigt. Det krävs liksom inte en Janne Josefsson för att se att Kawasaki inte har levererat en japansk sporthoj som besegrade den tyska nykomlingen. Kawasaki förlorade. Game over. Återstår att se om nya R1 eller GSX-R 1000 kommer vara vassare än Kawasakis halvtrötta försök att slå BMW. Hoppas det. Vore trist om japanerna lät sig köras över och förlitade sig på att ”kvalitet” och...ja, vadå...skulle säkerställa försäljningen framöver. Skulle någon av er köpa en japansk hoj av sympati?

Vad som verkar mest troligt? Att MCN är partiska till BMWn eller att FastBikes misskrediterar MCN? Bra fråga faktiskt, jag gissar på 50/50.

Jag tror också det blir intressant att se nya R1:an och GSXR:en., fast då främst diskussionerna kring den tänkta effekten. Kommer förmodligen bli samma ramaskri när dom inte levererar lika mycket effekt som folk misstolkat.

Japanska motorcyklar kommer sälja som smör oavsett hur mycket kräm det är i bumsen. Jag tror dom som köpt sina ZX10:eek:r är skitnöjda med dom, även om den inte på pappret steker en S1000RR i toppeffekt och maxvrid. Men återigen, det handlar mer om hur kraften levereras än hur mycket kraft som finns.

Att MCN gubbarna tycker den är trött är deras uppfattning. Dom är bland dom första som gjort en recension av hojen och dessutom en väldigt kort och outförlig recension. Jag kommer inte att döma något innan det kommit fler utlåtanden från fler källor.
 

Kneedrag

Guest
Vad som verkar mest troligt? Att MCN är partiska till BMWn eller att FastBikes misskrediterar MCN? Bra fråga faktiskt, jag gissar på 50/50.

Jag tror också det blir intressant att se nya R1:an och GSXR:en., fast då främst diskussionerna kring den tänkta effekten. Kommer förmodligen bli samma ramaskri när dom inte levererar lika mycket effekt som folk misstolkat.

.

Om någon tillverkare kommer leverera effekt som slår BMW s1000 rr sätter jag mina slantar på en gsxr. Suzuki kan bygga hojar med effekt. Hayabusan har ju en del hk och den har de ju haft i flera år.
Blir spännade att se framöver vad som komma skall.:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad menar du nu? :va

BMW:n har mer effekt på topp och ett finare register.

Tror jag måste använda mig av lite Radare-retorik nu:

Hur vet du att den har ett finare register? Ser du det på dynografen? :)

Att den har mer effekt har jag aldrig bestridit.

Om någon tillverkare kommer leverera effekt som slår BMW s1000 rr sätter jag mina slantar på en gsxr. Suzuki kan bygga hojar med effekt. Hayabusan har ju en del hk och den har de ju haft i flera år.
Blir spännade att se framöver vad som komma skall.:)

Instämmer. :tummenupp
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: H4

Bodis

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Gbg
Hoj
H1
Om någon tillverkare kommer leverera effekt som slår BMW s1000 rr sätter jag mina slantar på en gsxr. Suzuki kan bygga hojar med effekt. Hayabusan har ju en del hk och den har de ju haft i flera år.
Blir spännade att se framöver vad som komma skall.:)


Lol suzuki då eller??? Busan blev ägd av zx12r år 2000 12an hade sämre aero och mindre motor.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nya Kawan är ju ett fint steg framåt jämfört med gamla modellen iaf. Att de japanska tillverkarnas PR-avdelningarna inte fattat att deras hajpar får folk att tycka att de luras (minns Yamahas högvarviga R6'a) får vi tydligen vänja oss vid.

Nåt jag ogillar med nya ZX10an är plasten över tanken som sviktar när man nyper med knäna. Vackert är det inte heller :( Nä, Kawa 2011 lockar inte...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Nej, jag frågar dig på fullt allvar. Hur vet du att den har ett finare register? :confused:

Du vill ju så gärna att andra ska förklara sig när dom kommer med påståenden. Nu får du chansen att förklara själv för en gångs skull vad du grundar ditt uttalande på.
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Filosofi med Syster-Tysk

The MCN test is based on a non stock BMW fitted with the BMW Power Boost Kit ECU which has been dyno tuned, this Fast Bikes Test is based on 2 dealer supplied motorcycles just like we buy in Europe and other markets with full power models.

You can see in this test the BMW suffers with Aero above 170 mph and it's RAM system is not effective as the Ninja.

The BMW needs lots of power to make up for the poor aero and RAM air.

The Ninja is only held back by the gearing and the speed limiter. Change the gearing the Ninja will go alot faster before is peaks out.

http://www.fastbikesmag.com/2011/02/08/zx-10r-hits-186-80mph/

Var inte där så jag kan inte verifiera att de talar sanning! ;)
Men, MCN har svarat på detta påstående i kommentarerna på Youtube där man kan läsa följande:

"Let me set your minds at rest. The BMW was completely standard. There was no Power Commander attached - we check for such things when bikes are prepared for dynamometer testing. And the ECU was a stock BMW ECU, the same as you or I would find on a bike purchased from a BMW dealer - the uprated ECU only works correctly in conjunction with an aftermarket race exhaust system, and peak rpm remained the same. "

http://www.youtube.com/watch?v=fADBQD3t8W8

Kan det vara så att den bästa MC'n är den du tycker bäst om, och passar dig bäst? Eller är det så att siffrorna i tidningen spelar en jätte roll?

Skall man ändå börja den tekniska filosofiorgien om vilken som är bäst kanske man även borde diskutera det faktum att S1000RR varvar tusen rpm mer!

Varför då?

Jo, för att om vi tänker oss två identiska hojar som med en växel i varvar upp till maxvarv och växlar så borde ju de ju vara lika starka och lika snabba vid växlingen.

Tänk då nästa steg, att en av hojarna kan varva tusen varv mer. Då borde ju rimligtvis den hojen som varvar tusen varv mer gå lite fortare vid växlingen men växla något senare.

Om man drevar ner motorcykeln som varvar tusen varv mer lite grann så att de växlar samtidigt så borde man nu kunna göra följande påstående.

Den som varvar mer accelererar fortare och är starkare eftersom man har utnyttjat de extra varvtalen som motorn kan leverera med hjälp av växellådan för att få en bättre presterande motorcykel.
Märk dock att topfarten borde bli ungefär lika, om inte drevningen gör motorcykeln för långsam, eller om drevningen gör att den orkar putta bort luften och den går fortare!

Efter denna tanke kan man bara konstatera att det spelar ingen roll vad hästkrafterna på vevaxeln är i detta fall, om en mc varvar mer än den andra.

Vi kan konstatera att det är så mycket mer bakom en hoj än bara siffrorna i en tidning!

Vi kan konstatera att människor som har abstinens efter hojåka och längtar till sommaren blir knäppa i huvet! (Se bara på Niklasinorr!!!) ;)

Vidare så kan man konstatera att ibland vinner effektsvagare hojar race också!

Förutom det så kan man konstatera att S1000RR anhängarna vann testet och att Kawa anhängarna vann testet. Och frågar du Roffe Skoog så vann Triumph testet!

Who F***ing cares??? :yoparty :banana
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
bara jag som stör mej på zx10:ans kåpglas?

btw- Suzuki släpper nog en dräparhoj nästa år, det är dags nu igen, min gissning är att den får Brembobromsar, abs, tc, qs original + en ordentlig viktminskning och givetvis kryddat med en mäktig motor!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...en massa klok text för att komma från Syster-Tysk:)

Vi kan konstatera att människor som har abstinens efter hojåka och längtar till sommaren blir knäppa i huvet! (Se bara på Niklasinorr!!!) ;)

Jag har iallafall inget stort hål i mitt motorblock...:)

Kubik ger ungefär samma effekt vid samma varvtal. En enstånka på 600 kubik ger kanske 55 hästar vid 7500, det gör en radfyra på 600 cc också, men sen kan den varva det dubbla och ger också dubbla effekten. Ju fler liter luft jag får genom motorn vid ett visst varvtal ju mer effekt får jag. I princip alla moderna motorer har samma fyllnadsgrad så enda sättet att öka effekten med en viss given kubikstorlek är att öka varvtalet. Mer varv ger mer effekt.
Kan jag få kolvar och stakar lättare och korta slaget så jag inte får så hög kolvhastighet så kan jag öka varvtalet och därmed den mängd luft som kan passera motorn. BMW har ett högre varvtal och har därmed högre effekt, inte så svårt.
Jag tror att BMW gått lite för långt i att plocka ut effekt ur en standardhoj som skall gå många tusen mil med klantiga förare och kanske brist på service.
Kawa vet mycket väl hur man får ur massor av mer effekt ur sin motor men de vet också att det börjar vara gränsfall med tillförlitlighet.
Det är bättre att lägga sig precis i samma kvarter som BMW, varken mer eller mindre, och ta några smällar på forum som detta med folk som diskuterar hårklyverier än att ha en hoj som har mest effekt i 300 mil innan den säger PANG!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nej, jag frågar dig på fullt allvar. Hur vet du att den har ett finare register? :confused:

Du vill ju så gärna att andra ska förklara sig när dom kommer med påståenden. Nu får du chansen att förklara själv för en gångs skull vad du grundar ditt uttalande på.
1. Jämför kurvorna.
2. Lyssna vad MCN säger i videon.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Dubbelmoral?

Folk utgår från MCN's uttalande, och det är inte giltigt... men när du gör samma sak så ÄR det så.

Grabben, ser du inte vad du gör för fel?

Tack! :Bugar





I övrigt så tror jag Syster-Tysk slog huvudet på spiken.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:mad:

Varför säger Du sådana saker? Redigt folk kan ju få för sig att vi är märkesfanatiker och inte fullständigt objektiva när vi argumenterar kring hojfabrikatens för- och nackdelar...

Jag är helt enkelt för rund, räddhågsen och långsam för att klara av muskedunder som ZX-10 och S1000RR. PunCKt.

On topic - För mig känns nya ZX10 kolossalt fin och nätt, väl så bra som Bumsen att klättra omkring på. Bägge har mer än tillräckligt med effekt. ZX är ful som stryk. Delar Niklas funderingar kring effektuttag contra livslängd. Jag ser fram emot att testa lite mer på bägge.

Men handen på hjärtat - en fjolårsmodell av ZX-10 eller Gixxer för nästan inga pengar alls, en Bazzaz och lite pengar på chassit allt eftersom man utvecklas och lär känna hojen är nog oslagbart most bang for the buck för många av oss som gillar att trasha bana och få en personlig touch på åkdonet...:7peta på NiklasiNorr och :hihi lätt

...Och frågar du Roffe Skoog så vann Triumph testet!...
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top