Viktor L
Moderator
Säger Fast Bikes?
Visste inte MCN att BMW:n var ”kittad” eller låtsades de inte om det? Eller försöker den konkurrerande tidningen (Fast Bikes) misskreditera MCN?
Vad verkar mest troligt?
Fast Bikes skriver:
”As you can see, power, torque and delivery is almost identical to 6,500rpm...”
I själva verket ser vem som helst att BMW:n ökar där Kawasakin har djupa dalar mellan 4–5000 och 7–8000 rpm. MCN:ns intryck om Kawasakins mellanregister verkar helt riktigt. Det krävs liksom inte en Janne Josefsson för att se att Kawasaki inte har levererat en japansk sporthoj som besegrade den tyska nykomlingen. Kawasaki förlorade. Game over. Återstår att se om nya R1 eller GSX-R 1000 kommer vara vassare än Kawasakis halvtrötta försök att slå BMW. Hoppas det. Vore trist om japanerna lät sig köras över och förlitade sig på att ”kvalitet” och...ja, vadå...skulle säkerställa försäljningen framöver. Skulle någon av er köpa en japansk hoj av sympati?
Vad som verkar mest troligt? Att MCN är partiska till BMWn eller att FastBikes misskrediterar MCN? Bra fråga faktiskt, jag gissar på 50/50.
Jag tror också det blir intressant att se nya R1:an och GSXR:en., fast då främst diskussionerna kring den tänkta effekten. Kommer förmodligen bli samma ramaskri när dom inte levererar lika mycket effekt som folk misstolkat.
Japanska motorcyklar kommer sälja som smör oavsett hur mycket kräm det är i bumsen. Jag tror dom som köpt sina ZX10r är skitnöjda med dom, även om den inte på pappret steker en S1000RR i toppeffekt och maxvrid. Men återigen, det handlar mer om hur kraften levereras än hur mycket kraft som finns.
Att MCN gubbarna tycker den är trött är deras uppfattning. Dom är bland dom första som gjort en recension av hojen och dessutom en väldigt kort och outförlig recension. Jag kommer inte att döma något innan det kommit fler utlåtanden från fler källor.